از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  علت دستور به انفاق از مال طیب
انتخاب مال خبیث براى انفاق، خیرى براى انفاق ‏گر ندارد به خلاف انتخاب مال طیب که خیر انفاق‏ گران در آن است. پس اینکه مؤمنین را نهى کرد از اینکه مال خبیث را براى این کار انتخاب کنند، مصلحت خود آنان را در نظر گرفت همچنانکه در منهى عنه فساد ایشان است و در خوددارى از انفاق مال طیب هیچ انگیزه‏ اى ندارند جز این فکر که مضایقه در انفاق او چنین مالى را، مؤثر در بقا و قوام مال و ثروت است. {الشَّیْطانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَ یَأْمُرُکُمْ بِالْفَحْشاءِ}

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 604 قالب : تفسیری موضوع اصلی : اِنفاق گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  علت آمدن دوصفت واسع و علیم بودن خداوند
اینکه منافع انفاق از مال طیب که در آیات قبل گفتیم، زیادت مال و آمرزش گناهان است یک نتیجه‏ گیرى موهوم نیست، بلکه نتیجه ‏اى است که ترتّب آن بر انفاق را خدا وعده داده است و وعده او حق است و او واسع است؛ یعنى در امکان او هست که آنچه را وعده داده است، عطا کند و او علیم است؛ یعنى هیچ چیزى و هیچ حالى از هیچ چیزى بر او پوشیده نیست؛ پس هر وعده ‏اى که مى ‏دهد از روى علم است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 606 قالب : تفسیری موضوع اصلی : صفات خداوند گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
1) : ازنظر تفسیر معانی عالی بود و این دلیلی روشنی می شه باشه برای اثبات وجود خدا . ممنون .
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ترس از انفاق مال به علت فقیر شدن
امام (علیه السلام) فرمودند: شیطان همواره مى ‏گوید: «انفاق نکنید که خودتان فقیر خواهید شد» و خدا به شما فضل و مغفرت خود را وعده مى ‏دهد؛ یعنى اگر در راه خدا انفاق کنید هم شما را مى ‏آمرزد و هم فضلى از ناحیه خود در جاى آن مال قرار مى ‏دهد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 619 قالب : روایی موضوع اصلی : اِنفاق گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  وسوسه شیطان در انجام اعمال نبک و بد
رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) فرمودند: «هم شیطان با انسان سر و کار دارد و هم فرشته؛ اما تماسى که شیطان با آدمى دارد این است که او را تهدید مى ‏کند که اگر فلان عمل زشت را انجام ندهى یا فلان حق را انکار ننمایى چنین و چنان مى ‏شوى و ملائکه او را تهدید مى ‏کنند که اگر فلان عمل خیر را به جا نیاورى و حق را تصدیق نکنى چنین و چنان مى ‏شوى. پس اگر کارهاى نیک به قلب کسى الهام شد بداند که از خداست و شکر او را به جا آورد و هر کس اعمال زشت به ذهنش خطور کرد بداند که از شیطان است از شر او به خدا پناه ببرد». آن گاه این آیه را قرائت کردند: «الشَّیْطانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَ یَأْمُرُکُمْ بِالْفَحْشاءِ ...».

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 620 قالب : روایی موضوع اصلی : شیطان- ابلیس گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  وسعت دید و نگرش ویژگی مومن است - مرضيه علمدار
وسعت دید و نگرش از ویژگیهای مومن است. وعده های خداوند حق است و مومن با این باور نگران انفاق وبخشش نیست پس با آرامش از بهترین بخش دارایی خود می بخشد وباور دارد که در درجه ی اول خیر و برکت این کار به خودش برمیگردد. البته هفتصد برابر .شرط تحقق این وعده باور قلبی به وعده های خدا و تسلیم بودن است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : برداشت شخصی قالب : تفسیری موضوع اصلی : اِنفاق گوینده : مرضیه علمدار
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تعبیر امیرمومنان علی علیه السلام در باب امساک در مقام انفاق - آرش طوفاني
آقا امیر مومنان علی علیه السلام می فرمایند:
«کسانی که از ترس تنگدستی در آینده نسبت به انفاق دریغ می ورزند؛ در واقع به استقبال فقر می روند!»

واقعا فرمایش عمیقی است. و البته در راستای این آیه ی کریمه. چرا که در واقع اگر ما از ترس تنگدستی در آینده به نیازمندی انفاق نکنیم؛ در حاق واقع ما اصل را بر این گذاشته ایم که در آینده به ظن قوی نصیبی نداریم. لذا دارایی فعلی خود را برای آن روز ذخیره می کنیم. و این همان پیروی از قدم های شیطان است. و به پیشواز فقر رفتن.
چراکه اگر ما به بخشندگی و فیض حضرت حق ایمان داشته باشیم؛ هرگز انفاق را نه تنها که مایه ی تنگدستی خود نمی شماریم بلکه با کمال آرامش، مطمئن خواهیم بود که حضرت حق خلف وعده نمی کند و قطعا ما را محتاج غیر ذات اقدسش نخواهد کرد.
انفاق به نظر بنده مانند چاهی است که آدمی در کنار دریا حفر کند! چنین چاهی هیچ گاه بیمناک از بی آبی نخواهد بود!
انفاق از خود کندن است و به حضرت حق چسبیدن! بزرگترین خطاها به نظر بنده امساک در مقام انفاق است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبّر شخصی قالب : روایی موضوع اصلی : بخل گوینده : آرش طوفانی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بخل: فحشایی که دستورشیطان است - محمد هادي مؤذن جامي
فحشاء در آیه به قرینه "فقر" معادل بخل است

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : روض الجنان رازی قالب : لغوی موضوع اصلی : بخل گوینده : محمد هادی مؤذن جامی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.