از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  حقیقت انسان و سیر او
در این آیات برای بار دوم به آغاز کلام برگشته است، چون خدای تعالی بعد از آنکه در اول سوره بیاناتی که با آیه(یا ایها الناس اعبدوا ربکم) تا چند آیه آن بیان را به ‌طور خلاصه توضیح داد، در این آیات همان را به ‌طور تفصیل توضیح می ‌دهد که ابتدا این تفصیل جمله (کیف تکفرون بالله) است و آخر آن دوازده آیه بعد است. در این آیات حقیقت انسان را و آنچه را که خداوند در نهاد او به ودیعه سپرده است را بیان مى ‏کند. ذخائر کمال و وسعت دائره وجود او و آن منازلى که این موجود در مسیر وجود خود طى مى ‏کند، یعنى زندگى دنیا و سپس مرگ و بعد از آن زندگى برزخ و سپس مرگ و بعد زندگى آخرت و سپس بازگشت به خداوند و اینکه این منزل آخرین منزل در سیر آدمى است، خاطرنشان می سازد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 170 و 171 قالب : تفسیری موضوع اصلی : انسان گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اثبات وجود عالم برزخ
این آیه از نظر سیاق نزدیک به آیه«قالُوا رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَیْنِ وَ أَحْیَیْتَنَا اثْنَتَیْنِ فَاعْتَرَفْنا بِذُنُوبِنا فَهَلْ إِلى‏ خُرُوجٍ مِنْ سَبِیلٍ» (غافر/11) می باشد و این از همان آیاتى است که با آن ها بر وجود عالمى میانه عالم دنیا و عالم قیامت به نام برزخ استدلال می شود. براى اینکه در این آیات، دو بار مرگ براى انسان ها بیان شده است و اگر یکى از آن دو همان مرگى باشد که آدمى را از دنیا بیرون مى‏کند، چاره ‏اى جز این نیست که یک اماته دیگر را بعد از این مرگ تصویر کنیم و آن وقتى است که یک زندگى دیگر میانه دو مرگ یعنى مردن در دنیا براى بیرون شدن از آن و مردن براى ورود به آخرت، یک زندگى دیگر فرض کنیم و آن همان زندگى برزخى است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 171 و 172 قالب : تفسیری موضوع اصلی : برزخ گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
1) هادیزاده : من فکر میکنم که این آیه از زندگی قبل از دنیا خبر داده است چراکه خداوند در سوره اعراف آیه 174 می فرماید که من از بنی آدم پیمان گرفتم آیا این به این معنی نیست که ما در گذشته زندگی کرده ایم و اینکه خداوند در شروع سخن در این آیه از ابتدای زندگی بشر در این دنیا شروع نموده است و من فکر نمی کنم خداوند از پایان زندگی انسان در این دنیا شروع کرده باشد چراکه مهمترین بخش زندگی انسان همین دنیا است که برای امتحان و جمع کردن توشه برای آخرت به آن آمده است آنوقت چرا خداوند باید از بعد از اتمام زندگی این دنیا شروع به سخن کرده باشد ، در حالیکه تمامی آیات قرآن برای هدایت و راهنمایی بشر در همنی مرحله از زندگی وی نازل شده است
ابراهیمی (داور) : بهتر است درباره مطلب علامه به بخش توضیحات مراجعه نمایید تا دلالیل را ببینید.
آیه سوره اعراف هم بنا به نقلی دلالت بر عالم ذر می کند و بنا به نقل دیگری منظور همین دنیا است که خداوند از طریق فطرت انسانی، آن عهد را گرفته است و بنا به نقلی تمثیل می باشد؛ در نتیجه در وجود حیات برای انسان قبل ازاین دنیا دلیل محکمی وجود ندارد.
سیاق آیات، احتجاج با کافران است و مراحل سیر به سوی خدا را بیان می کند.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سیر تکاملی انسان در این دنیا و دنیاهای دیگر
(و کنتم امواتاً) این جمله حقیقت انسان‌ را از جهت وجود بیان می ‌کند و می ‌فرماید وجود انسان وجودی است متحول که در مسیر خود از نقطه نقص به نقطه کمال می ‌رود و دائماً و تدریجاً در تغییر و تحول است و خلاصه راه تکامل را مرحله به مرحله طی می‌ کند. قبل از اینکه پا به عرصه دنیا بگذارد مرده بود (چون جزو کره زمین بود) آن ‌گاه به احیای خداوند حیات یافت و سپس همچنان با میراندن خداوند و احیای او تحول می ‌یافت.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 172 تا 175 قالب : تفسیری موضوع اصلی : انسان گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  (امروز عمل است و حسابی نیست و فردا حساب است و عملی نیست.) - ستوده بيات
تقسیم دوران حیات انسان به 4 بخش در این آیه و توجه دادن انسان به برگشت در پیشگاه خداوند این نکته را در ذهن جاری میسازد که دنیا محل آزمایش است. در نهج‌البلاغه نیز امیر المؤمنین (ع) می‌فرمایند: دنیا فقط برای عمل و تدارک دیدن است. «الیوم عمل و لا حساب و غدا حساب و لاعمل» (امروز عمل است و حسابی نیست و فردا حساب است و عملی نیست.)
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : روایی موضوع اصلی : آخرت گوینده : ستوده بیات
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  کل دوران بشر در چند کلمه - سجاد حسني پازکي
در این آیه کل اتفاقات جهان هستی را به طور فهرست وار، خلاصه و واضح بیان می کند.
1) مرده بودید
2) زنده تان کردیم (حیات فعلی)
3) می میرانیمتان (مرگ)
4) زنده تان می کنیم (معاد) [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : تفسیری موضوع اصلی : معاد گوینده : سجاد حسنی پازکی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تناسخ و عود ارواح - مسعود ورزيده

آیه فوق ، از جمله آیات متعددى است که عقیده به تناسخ را صریحا نفى ، مى کند، زیرا عقیده مندان به تناسخ چنین مى پندارند که انسان بعد از مرگ بار دیگر به همین زندگى باز مى گردد منتها روح او در جسم دیگر ( و نطفه دیگر) حلول کرده و زندگى مجددى را در همین دنیا آغاز مى کند و این مساءله ممکن است بارها تکرار شود، این زندگى تکرارى در این جهان را تناسخ یا عود ارواح مى نامند.
آیه فوق صریحا مى گوید: بعد از مرگ ، یک حیات بیش نیست و طبعا این حیات همان زندگى در رستاخیز و قیامت است ، و به تعبیر دیگر آیه مى گوید: شما مجموعا دو حیات و مرگ داشته و دارید، نخست مرده بودید (در عالم موجودات بى جان قرار داشتید) خداوند شما را زنده کرد، سپس مى میراند و بار دیگر زنده مى کند، اگر تناسخ صحیح بود، تعداد حیات و مرگ انسان بیش از دو حیات و مرگ بود.
همین مضمون در آیات متعدد دیگر قرآن نیز به چشم مى خورد که در جاى خود به آن اشاره خواهد شد.
بنابر این عقیده به تناسخ که گاهى نام آن را تغییر داده ، عود ارواح مى نامند از نظر قرآن باطل و بى اساس است .
بعلاوه ما دلائل عقلى روشنى داریم که این عقیده را نفى مى کند و آن را به عنوان یکنوع ارتجاع و عقب گرد در قانون تکامل اثبات مى نماید که در جاى خود از آن سخن گفته ایم .
ذکر این نکته نیز لازم است که بعضى شاید آیه فوق را اشاره به حیات برزخى بدانند، در حالى که آیه هیچ دلالتى بر آن ندارد، تنها مى گوید: شما قبلا جسم بیجانى بودید، خداوند شما را زنده کرد، بار دیگر مى میراند (اشاره به مرگ در پایان زندگى این دنیا است ) سپس زنده مى کند (اشاره به حیات آخرت ) سپس سیر تکاملى خود را به سوى او ادامه مى دهید.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : تناسخ گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.