از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید پیام ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  توحید و معاد - مهدي شريف رضويان
تعجب آور خواهد بود چنانچه موجودی که حیات و ممات خود را از ذاتی می گیرد که همیشه زنده بوده است و مرگ در او راه ندارد و در عین حال او را تکفیر می نماید.به مانند رودخانه ای که وجود خارجی نداشته است و باران (فیضی که از اقیانوس الهی برخاسته است)بر زمین خشک باریدن می گیرد و او را زنده می کند و مجددا با عدم بارش خشک میشود و نهایتا با احیای مجدد جاری شده و به اصل خود باز می گردد (ثم الیه ترجعون) [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اعتقادی موضوع اصلی : توحید گوینده : مهدی شریف رضویان
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اختیار انسان بر ایمان یا کفر - ستوده بيات
توبیخ بر کفر در آیه از جهاتی قابل توجه است. جهت نخست اینکه انسان همواره در ید پروردگار است و به اراده او متحول می‌شود. پس چه جای کفر است؟ دیگر اینکه دوران دنیا را یک مرحله از ادوار وجودی انسان قلمداد می‌کند گویا این سئوال را مطرح می‌فرماید: شما که نهایتا باید در دادگاه الهی در قیامت حضور یابید به سوی پروردگار مراجعت نمایید «ثم الیه ترجعون» چرا این دوران کوتاه و این زندگی شتابان را اصل می‌انگارید، تا به کفر دچار شوید. این پرسش، تلویحا اختیار انسانی را بازگو می‌کند، زیرا کسی که جبراً به کفر گراییده است، سزاوار هیچ توبیخی نیست.


[ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اعتقادی موضوع اصلی : جبر و اختیار گوینده : ستوده بیات
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  دلیل بر ضرورت وحى و رسال - ستوده بيات
آیه محل بحث در ظاهر به دو اصل مبدا: (فاحیاکم) و معاد: (ثم الیه ترجعون) اشاره دارد، لیکن باید توجه داشت که با اثبات مبدا و معاد قهرا نبوت و رسالت نیز اثبات شده است، زیرا وقتى هدف (معاد) در کار باشد راه رفتن به سوى آن هدف و همچنین راهنما نیز وجود دارد. پس با اثبات مبدا و معاد راه (صراط مستقیم) و راهنما (پیامبر) نیز ثابت مى شود. خداى سبحان گاهى از راه ضرورى معاد وحى و رسالت را چنین اثبات مى کند:

چگونه ممکن است انسان آغاز و انجام داشته باشد ولى راه و راهنما نداشت باشد؟ اگر انسان با مرگ نابود نمى شود، بلکه مرگ انتقال از نشئه اى به نشئه دیگر است و هدفى در پیش دارد، پس راهى نیز براى رفتن به مقصد وجود دارد و اگر راه باشد راهنما نیز لازم است. بنابراین، آیه محل بحث با صدر و ذیلش مى تواند دلیل بر ضرورت وحى و رسال نیز باشد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : آیت الله جوادی آملی قالب : اعتقادی موضوع اصلی : معاد گوینده : ستوده بیات
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اصول دین - سيد علي بهبهاني
آیه محل بحث در ظاهر به دو اصل مبدا: (فاحیاکم) و معاد: (ثم الیه ترجعون) اشاره دارد، لیکن باید توجه داشت که با اثبات مبدا و معاد قهرا نبوت و رسالت نیز اثبات شده است، زیرا وقتى هدف (معاد) در کار باشد راه رفتن به سوى آن هدف و همچنین راهنما نیز وجود دارد. پس با اثبات مبدا و معاد راه (صراط مستقیم) و راهنما (پیامبر) نیز ثابت مى شود. خداى سبحان گاهى از راه ضرورى معاد وحى و رسالت را چنین اثبات مى کند:
چگونه ممکن است انسان آغاز و انجام داشته باشد ولى راه و راهنما نداشت باشد؟ اگر انسان با مرگ نابود نمى شود، بلکه مرگ انتقال از نشئه اى به نشئه دیگر است و هدفى در پیش دارد، پس راهى نیز براى رفتن به مقصد وجود دارد و اگر راه باشد راهنما نیز لازم است. بنابراین، آیه محل بحث با صدر و ذیلش مى تواند دلیل بر ضرورت وحى و رسال نیز باشد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر تسنیم قالب : اعتقادی موضوع اصلی : آیین- دین- شریعت- مذهب گوینده : آیت الله جوادی آملی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  کیف تکفرون بالله وکنتم... : - سيده منصوره خادم
طبق این آیه انسان از چهار مرحله عبور خواهد کرد و در مرحله پنجم باقى خواهد ماند که جمعاً پنج مرحله مى‏شود:

1 ـ مرحله‏اى است که انسان به صورت اجزاء طبیعى و عناصر گوناگون در زمین و طبیعت وجود دارد.

2 ـ مرحله‏اى است که خداوند این عناصر را مرکب مى‏کند و به او روح مى‏دهد و انسان با اندام خاصى که پیدا مى‏کند به صورت یک موجود زنده در مى‏آید.

3 ـ مرحله‏اى است که خداوند از این موجود زنده زندگى را سلب مى‏کند و او به صورت جسد بى‏روحى در مى‏آید و بار دیگر جسم او به عناصر خاکى تبدیل مى‏شود.

4 ـ مرحله‏اى است که دوباره خداوند به این جسم زندگى مى‏بخشد و او بار دیگر زنده مى‏شود و به عرصه محشر قدم مى‏گذارد تا به حساب اعمال دنیوى او رسیدگى شود.

البته مى‏توان گفت که منظور از این مرحله ، زندگى برزخى است و انسان زنده مى‏شود تا نعمتها و یا عذابهاى برزخى به او برسد (درباره برزخ ذیل آیات مربوطه انشاءالله بحث خواهد شد)

5 ـ مرحله‏اى است که انسان پس از حساب آخرت یا به بهشت مى‏رود و یا به جهنم و در هر دو صورت به سوى خداوند برمى‏گردد که اگر مؤمن باشد از نعمتهاى او استفاده کند و اگر کافر باشد به عذاب او مبتلا گردد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تقسیر کوثر قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره بقره گوینده : سیده منصوره خادم
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.