از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِذا تَدايَنْتُمْ بِدَيْنٍ إِلي‏ أَجَلٍ مُسَمًّي فَاکْتُبُوهُ وَ لْيَکْتُبْ بَيْنَکُمْ کاتِبٌ بِالْعَدْلِ وَ لا يَأْبَ کاتِبٌ أَنْ يَکْتُبَ کَما عَلَّمَهُ اللَّهُ فَلْيَکْتُبْ وَ لْيُمْلِلِ الَّذي عَلَيْهِ الْحَقُّ وَ لْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَ لا يَبْخَسْ مِنْهُ شَيْئاً فَإِنْ کانَ الَّذي عَلَيْهِ الْحَقُّ سَفيهاً أَوْ ضَعيفاً أَوْ لا يَسْتَطيعُ أَنْ يُمِلَّ هُوَ فَلْيُمْلِلْ وَلِيُّهُ بِالْعَدْلِ وَ اسْتَشْهِدُوا شَهيدَيْنِ مِنْ رِجالِکُمْ فَإِنْ لَمْ يَکُونا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَ امْرَأَتانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَداءِ أَنْ تَضِلَّ إِحْداهُما فَتُذَکِّرَ إِحْداهُمَا الْأُخْري‏ وَ لا يَأْبَ الشُّهَداءُ إِذا ما دُعُوا وَ لا تَسْئَمُوا أَنْ تَکْتُبُوهُ صَغيراً أَوْ کَبيراً إِلي‏ أَجَلِهِ ذلِکُمْ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ وَ أَقْوَمُ لِلشَّهادَةِ وَ أَدْني‏ أَلاَّ تَرْتابُوا إِلاَّ أَنْ تَکُونَ تِجارَةً حاضِرَةً تُديرُونَها بَيْنَکُمْ فَلَيْسَ عَلَيْکُمْ جُناحٌ أَلاَّ تَکْتُبُوها وَ أَشْهِدُوا إِذا تَبايَعْتُمْ وَ لا يُضَارَّ کاتِبٌ وَ لا شَهيدٌ وَ إِنْ تَفْعَلُوا فَإِنَّهُ فُسُوقٌ بِکُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ يُعَلِّمُکُمُ اللَّهُ وَ اللَّهُ بِکُلِّ شَيْ‏ءٍ عَليمٌ282
شماره صفحه : 48 حزب : 10 جزء : سوم سوره : بقرة
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای کلمه «تداین»
کلمه (تداین) که مصدر (تداینتم) است به معناى قرض دادن و قرض گرفتن است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 667 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
1) فردین : بدهی بهترین ترجمه برای این کلمه می باشد.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «یملل»
کلمه (املال) و کلمه (املاء) هر دو به معناى این است که شما بگوئید و دیگرى بنویسد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 667 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «بخس»
کلمه (بخس) به معناى کم گذاشتن و حیف و میل کردن مال مردم است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 667 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «تساموا»
کلمه (سامة) که مصدر (تساموا) است به معناى خسته شدن است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 667 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «لا یضار»
کلمه (مضاره) که مصدر (لا یضار) است به معناى ضرر زدن طرفینى است که هم در مورد دو نفر استعمال مى ‏شود و هم در مورد جمعیت. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 667 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «فسوق»
کلمه (فسوق) به معناى خارج شدن از اطاعت است [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 667 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  وظیفه املا کردن در عقد قرارداد مالی
ضمیر (هو) در جمله «أَنْ یُمِلَّ هُوَ» آشکارا آمده است چون که ولىّ سفیه و دیوانه و بى سواد را با خود آنان در املا شرکت دهد. گویا فرموده است که هر قدر از عمل املا را مى ‏تواند انجام بدهد و آنچه را نمى ‏تواند بر ولىّ او است که انجام دهد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 668 قالب : تفسیری موضوع اصلی : احکام مالی گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تقدیر در جمله «أَنْ تَضِلَّ إِحْداهُم»
در جمله «أَنْ تَضِلَّ إِحْداهُما» کلمه حذر مبادا در تقدیر است و معنایش این است که تا مبادا یکى از آن دو فراموش کند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 668 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  منّت نهادن بر بشر به خاطر تشریع دین
جمله «وَ یُعَلِّمُکُمُ اللَّهُ وَ اللَّهُ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلِیمٌ» کلامى است نو که در مقام منت نهادن ذکر شده است همچنانکه در آیه ارث منّت نهاده است و مى ‏فرماید: «یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ أَنْ تَضِلُّوا» (نسا/176). پس مراد از جمله مورد بحث، منّت نهادن بر مردم در مقابل این نعمت است که شرایع دین و مسائل حلال و حرام را براى آنان بیان فرمود.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 668 و 669 قالب : تفسیری موضوع اصلی : نعمت الهی گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  احکام مربوط به قرض
این آیه و آیه بعد دلالت دارند بر قریب بیست حکم از اصول احکام قرض و رهن و غیر آن دو. اخبار درباره این احکام و متعلقات آن بسیار زیاد است و چون بحث درباره آن ها مربوط به علم فقه بود، ما از بحث در آن ها صرفنظر کردیم. کسانى که مایل باشند به آن مسائل آگاهى یابند مى ‏توانند به کتب فقه مراجعه نمایند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 669 قالب : تفسیری موضوع اصلی : احکام مالی گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ثبت سند - علي موحدي
ثبتِ سند به صورت دقیق و عادلانه سه فایده دارد:
الف: ضامن اجراى عدالت است. «اقسط»
ب: موجب جرأت گواهان بر شهادت دادن است. «اقوَم»
ج: مانع ایجاد بدبینى در جامعه است. «ادنى‏ ألاّ ترتابوا» [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : احکام مالی گوینده : حجت الاسلام قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  راز تقدم عدل بر علم - سيد علي بهبهاني
همان‏طور که کیفیت عالم شدن را خداوند آموخت، کیفیت عادل شدن را نیز بیان کرد. در دَوَران بین علم و عدل می‏توان چنین گفت که عدل، قطب محوری است و علم را به همراه می‏آورد؛ ولی علم قطب رَحی نیست، زیرا ممکن است که عدل را به همراه نداشته باشد؛ یعنی کسی که عادل است و واجب را امتثال و از حرام پرهیز می‏کند، اگر مطلبی را نمی‏داند هرگز مسئولیّت آن را نمی‏پذیرد و در صورت قبول مسئولیتی حتماً قانون آن را فرا می‏گیرد و کاملاً آن را اجرا می‏کند؛ ولی کسی که عالم است ممکن است گرفتار هوای نفس شده و بر اثر تهدید یا تحبیب، گرفتار بَخْس به سود دائن یا مَدین گردد، بنابراین هر جا عدل باشد علم هم خواهد بود (اجتهاداً یا تقلیداً)؛ ولی هر جا علم بود وجود عدل ضروری نیست.
شاید همین فضیلت عدل بر علم، مایه تقدیم آن بر علم شد، و در آیه مورد بحث، ابتدا عدل طرح شده: ﴿ولیَکتُب بَینَکُم کاتِبٌ بِالعَدل﴾، آن‏گاه علم بازگو شده است: ﴿اَن یَکتُبَ کَما عَلَّمَهُ الله﴾. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر تسنیم قالب : تفسیری موضوع اصلی : عدالت- انصاف- قسط گوینده : آیت الله جوادی آملی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بهداشت اقتصادی - سيد علي بهبهاني
مال مایه قوام و قیام جامعه است: ﴿اَمولَکُمُ الَّتی جَعَلَ اللهُ لَکُم قِیمًا) 2 صحّت تصرّف در مال دیگری مرهون دو عنصر محوری است: یکی تجارت و دیگری رضایت: ﴿لاتَأکُلوا اَمولَکُم بَینَکُم بِالبطِلِ اِلاّاَن تَکونَ تِجرَةً عَن تَراض) 1 موارد میراث، بخشش و نظایر آن حکم خاص خود را داراست. انسان طبعاً مال‏دوست، آزمند و شحیح و بخیل است. آیات متعددی در قرآن بیانگر این‏گونه از خصلتهای طبیعی بشر است، هرچند وی فضایل فطری فراوانی دارد که می‏توانند آن رذایل طبیعی را درمان کنند. چون طبیعت و پی‏آمدهای آن به حسّ نزدیک‏ترند، بیش از فطرت و لوازم آن در هنجارهای روزانه مردم ظهور دارند. بخش مهم آنچه در محاکم قضایی مطرح است مسایل مالی است.
پیشرفت صنعت در تولید و عرضه کالای قسطی و مانند آن، داد و ستد را گسترش داده و رازهای آن را پنهان‏تر و رمزهای آن را پیچیده‏تر کرده است. اشتغال بی‏شمار کارآفرینان و سوداگران از یک‏سو، غموض کیفیّت عرضه کالا به ویژه با وسایل نوین از سوی دیگر، افزایش روزافزون تکاثر و تفاخر از سوی سوم، همگی زمینه زوال اعتماد ملّی و ضعف اطمینان مردمی را فراهم کرده‏اند. هرچند محاکم قضایی عدل‏مدار عهده‏دار درمان پرونده‏های اختلافی است؛ لیکن تدبیر حقوقی و تعلیم تجاری سهم تعیین کننده‏ای در بهداشت اقتصادی دارد. این مهم را همه رهبران الهی تعقیب می‏کردند و در تمام صحیفه‏های آسمانی آمده است: ﴿... لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط) 2
مقصود از قیام به قسط، معنای جامعی است که رعایت عدل در تعامل و مراعات داد در تدوین سند و پای‏بندی به شهادت عادلانه در هر دو مقامِ تحمّل و ادا را دربر می‏گیرد و آنچه در آیه مورد بحث آمده است:
﴿ذلِکُم‏اَقسَطُ عِندَ اللهِ واَقوَمُ لِلشَّهدَةِ واَدنی اَلاّ تَرتابوا﴾ شاهد توسعه معنای قیام به قسط است. جریان قوّام به شهادت عادلانه بودن نیز در همین راستاست، و شک‏زدایی و ریب‏روبی نیز در همین جهت است.
تذکّر: آنچه در پیچیدگی روزافزون تداین و تعامل تجاری مطرح شد سند گویای ضلالت و حیرت و ضعف ثبت و ضبط زنان است که غالباً در این مسائل پیچیده حضور فعال ندارند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر تسنیم قالب : تفسیری موضوع اصلی : احکام مالی گوینده : آیت الله جوادی آملی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تنظیم سند - مسعود ورزيده

1 - احکام دقیقى که در این آیه در مورد تنظیم سند، براى معاملات ذکر شده است ، آن هم با ذکر جزئیات در تمام مراحل ، در طولانى ترین آیه قرآن مجید، بیانگر توجه عمیقى است که قرآن ، نسبت به امور اقتصادى مسلمین و نظم کار آنها دارد، مخصوصا با توجه به اینکه این کتاب آسمانى در جامعه عقب مانده اى نازل گشت که حتى سواد خواندن و نوشتن در آن ، بسیار کم بود و حتى آورنده این قرآن ، درسى نخوانده بود و به مکتب نرفته بود، و این خود دلیلى است بر عظمت قرآن از یک سو، و اهمیت نظام اقتصادى مسلمین از سوى دیگر.
((على بن ابراهیم )) در تفسیر معروفش مى گوید: در خبر آمده است که در سوره بقره پانصد حکم اسلامى است و در این آیه پانزده حکم به خصوص وارد شده است .
همانگونه که دیدیم تعداد احکام این آیه به نوزده حکم مى رسد بلکه اگر احکام ضمنى آن را نیز در نظر بگیریم ، عدد بیش از این خواهد بود تا آنجا که فاضل مقداد در کنز العرفان بیست و یک حکم به اضافه فروع متعدد دیگرى از آن استفاده کرده ، بنابراین سخن مذکور که تعداد احکام این آیه را پانزده شمرده ، به خاطر ادغام کردن بعضى از آنها در یکدیگر است .

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : قضاوت- داوری گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مسائل حقوقى - مسعود ورزيده

O بزرگترین آیه ى قرآن ، این آیه است که درباره ى مسائل حقوقى ونحوه ى تنظیم اسناد تجارى مى باشد. این آیه نشانه ى دقّت نظر وجامعیّت اسلام است که در دوره جاهلیّت و در میان مردمى عقب افتاده ، دقیق ترین مسائل حقوقى را طرح کرده است .
O کلمه ((تداینتم )) از ((دَین )) به معناى بدهى ، شامل هرگونه معامله غیر نقدى ، وام و خرید سَلَف مى شود.
O در حدیث آمده است : اگر کسى در معامله سند و شاهد نگیرد و مالش در معرض تلف قرار گیرد، هرچه دعا کند، خداوند مستجاب نمى کند و مى فرماید: چرا به سفارشات من عمل نکردى ؟!(771)
O اگر دقّت در حفظ حقوق فردى ضرورى است ، حفظ بیت المال بمراتب ضرورى تر است !
O تنظیم سند، حتّى در معاملات نقدى مفید است ، ولى ضرورت آن به اندازه ى معاملات نسیه نیست . چون در معاملات موعددار، ممکن است طرفهاى معامله ویا شاهدان از دنیا بروند یا فراموش کنند، بنابراین لازم است نوشته هم بشود.
O از فرمان نوشتن ، معلوم مى شود که اسناد تنظیم شده اى که همراه با گواهى عادل باشد، قابل استشهاد است .
O از این آیه استفاده مى شود که جامعه اسلامى باید یکدیگر را در حفظ حقوق حمایت کنند. زیرا هر معامله اى ، نیاز به کاتب و چند شاهد دارد.
O در زمانى که در تمام جزیرة العرب به گفته مورخان ، 17 باسواد بیشتر نبوده ، این همه سخن از نوشتن ، نشانه ى توجّه اسلام به علم وحفظ حقوق است .

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنور قالب : تفسیری موضوع اصلی : پول- مال گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اقتصادی - کورش فردين
این آیه با توجه به مقوله حق الناس ، نسبت به ما بقی احکام الهی از اهمیت بالاتری بر خوردار است . اما تا اکنون همچون یک توصیه خوب در حکومت اسلامی با آن برخورد شده ،در حالی که دستوری لازم الاجراست و با ید دانست از دستورات مربوط به حقوق الهی واجبتر است . چرا که هیچ حکم واجبی اینچنین به تفضیل نیامده که در این آیه در خصوص دین آمده . و آن هم توسط کلام وحی .در ثانی احکامی که با حق الناس مربوطند در درجه اهمیت بالاتر اما از مرتبه پایین تری نسبت به مابقی احکام چون نماز ،روزه ، خمس و.. بر خوردارهستند . و این آیه بسیار فراتر از آن چیزی که تفاسیر گوناگون بر آن قرار گرفته می باشد . و با اطمینان به عرض می رسانم این آیه نه یک دستور فردی بلکه یک سیستم الهی است .که باید در حکومت اسلامی پایه اقتصاد قرار گیرد . و اگر شهید صدر بزرگوار در کتاب "اقتصاد نا "در زمان خود به این پایه پر اهمیت پی بر ده بودند . اکنون با این همه مشکلات اقتصادی و حتی فرهنگی برخورد نمی کردیم . [ نظرات / امتیازها ]
منبع : خود قر آن قالب : اعتقادی موضوع اصلی : پول- مال گوینده : کورش فردین
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) رمضانی (داور) : لطفا در بخش پیام وارد فرمایید.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.