از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِذا تَدايَنْتُمْ بِدَيْنٍ إِلي‏ أَجَلٍ مُسَمًّي فَاکْتُبُوهُ وَ لْيَکْتُبْ بَيْنَکُمْ کاتِبٌ بِالْعَدْلِ وَ لا يَأْبَ کاتِبٌ أَنْ يَکْتُبَ کَما عَلَّمَهُ اللَّهُ فَلْيَکْتُبْ وَ لْيُمْلِلِ الَّذي عَلَيْهِ الْحَقُّ وَ لْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَ لا يَبْخَسْ مِنْهُ شَيْئاً فَإِنْ کانَ الَّذي عَلَيْهِ الْحَقُّ سَفيهاً أَوْ ضَعيفاً أَوْ لا يَسْتَطيعُ أَنْ يُمِلَّ هُوَ فَلْيُمْلِلْ وَلِيُّهُ بِالْعَدْلِ وَ اسْتَشْهِدُوا شَهيدَيْنِ مِنْ رِجالِکُمْ فَإِنْ لَمْ يَکُونا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَ امْرَأَتانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَداءِ أَنْ تَضِلَّ إِحْداهُما فَتُذَکِّرَ إِحْداهُمَا الْأُخْري‏ وَ لا يَأْبَ الشُّهَداءُ إِذا ما دُعُوا وَ لا تَسْئَمُوا أَنْ تَکْتُبُوهُ صَغيراً أَوْ کَبيراً إِلي‏ أَجَلِهِ ذلِکُمْ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ وَ أَقْوَمُ لِلشَّهادَةِ وَ أَدْني‏ أَلاَّ تَرْتابُوا إِلاَّ أَنْ تَکُونَ تِجارَةً حاضِرَةً تُديرُونَها بَيْنَکُمْ فَلَيْسَ عَلَيْکُمْ جُناحٌ أَلاَّ تَکْتُبُوها وَ أَشْهِدُوا إِذا تَبايَعْتُمْ وَ لا يُضَارَّ کاتِبٌ وَ لا شَهيدٌ وَ إِنْ تَفْعَلُوا فَإِنَّهُ فُسُوقٌ بِکُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ يُعَلِّمُکُمُ اللَّهُ وَ اللَّهُ بِکُلِّ شَيْ‏ءٍ عَليمٌ282
شماره صفحه : 48 حزب : 10 جزء : سوم سوره : بقرة
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید پیام ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  نظام داد و ستد - مهدي شريف رضويان
داد و ستد بر اساس وام ، نظامی برای اجرا می خواهد که در آن سه سطح از اهداف قابل تعریف است این اهداف شامل اهداف فردی(جلوگیری از شک) ، سازمانی(برای شهادت استوارتر) و اجتماعی(عدالت بعنوان قوام اجتماع نزدیکتر) است . [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اجتماعی موضوع اصلی : امت - جماعت - جامعه گوینده : مهدی شریف رضویان
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حجّیت امضا و نوشته بدهکار - سيد علي بهبهاني
لزوم نوشتن «دَین» از ﴿فَاکتُبوه﴾ که فعل امر است، فهمیده می‏شود؛ ولی نوشتن اصل معامله و تداین لازم نیست، بلکه برای بیان سبب «دَین» ذکر آن از جهت ارشاد بهتر است نه از نظر استحباب فقهی.
دستور نوشتن دَین، دلیل آن است که نوشته و امضای مدیون، افزون بر سودمند بودن آن برای طلبکار و مدیون، در محاکم قضایی نیز معتبر و شرعاً حجت است، زیرا اگر خط و امضای بدهکارْ معتبر و نافذ نباشد، نوشتن دَین و املای آن لغو است، چون صحیح نیست شارع مقدّس بر ثبت دَین پافشاری کند؛ ولی امضا و نوشته بدهکار را در محکمه حجت نداند، پس امضا و خط مدیون، همان‏طور که حجّت عرفی عقلایی است، حجت شرعی هم خواهد
بود، چون مفید علم متعارف یا ظنّ مُتاخِم 1 به علم است و شارع هم آن را امضا کرده است.
خلاصه آنکه به قرینه سیاق آیه و دستور شاهد گرفتن در دَین، نوشتن هم مانند شهادت، برای استفاده احتمالی در محاکم قضایی است، پس اعتبار دارد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر تسنیم قالب : احکام موضوع اصلی : قرض گوینده : آیت الله جوادی آملی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ایمان، شرط عمل به احکام - محمد سجاد ابراهيمي
ایمان، بستر و مقدّمه عمل به احکام، و خطاب «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» تشویقى براى عمل به احکام است.‏ [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : اعتقادی موضوع اصلی : ایمان گوینده : حجت الاسلام قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  داد و ستد - ابراهيم چراغي
داد و ستد بر اساس وام ، نظامی برای اجرا می خواهد که در آن سه سطح از اهداف قابل تعریف است این اهداف شامل اهداف فردی(جلوگیری از شک) ، سازمانی(برای شهادت استوارتر) و اجتماعی(عدالت بعنوان قوام اجتماع نزدیکتر) است . [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : احکام مالی گوینده : ابراهیم چراغی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ایمان - مسعود ورزيده

1 ایمان ، بستر ومقدّمه عمل به احکام ، وخطاب ؛ (یا ایّها الّذین آمنوا) تشویقى براى عمل به احکام است .
2 مدّت بدهکارى ، باید روشن باشد. (الى اجل مسمّى )
3 براى حفظ اعتماد و خوش بینى به همدیگر و آرامش روحى طرفین و جلوگیرى از فراموشى ، انکار و سوءظنّ، باید بدهى ها نوشته شود. (فاکتبوه )
4 براى اطمینان و حفظ قرارداد از دخل وتصرّف احتمالى طرفین ، سند باید با حضور طرفین وتوسط شخص سوّمى نوشته شود. (ولیکتب بینکم کاتب )
5 نویسنده ى قرار داد، حقّ را در نظر گرفته و عین واقع را بنویسد. (بالعدل ) شرط گزینش نویسنده ى اسناد، داشتن عدالت در قلم است .
6 به شکرانه سواد و علمى که خداوند به ما داده است ، کارگشایى کنیم . (ولا یاءب کاتب ان یکتب کما علّمه اللّه )
7 اهل هر فن وحرفه اى مسئولیّت ویژه دارد، کسى که قلم دارد باید براى مردم بنویسد. (ولا یاءب کاتب ان یکتب )
8 باید بدهکار که حقّ بر ذمّه اوست ، متن قرار داد را بگوید و کاتب بنویسد، نه آنچه را بستانکار ادعا نماید. (و لیملِل الّذى علیه الحقّ)
9 اقرار انسان علیه خودش ، قابل قبول است . (فلیملل الذى علیه الحقّ)
10 بدهکار، هنگام املاى قرارداد باید خدا را در نظر بگیرد و چیزى را فروگذار نکند و تمام خصوصیّات بدهى را بگوید. (ولیتّق اللّه ربّه )
11 تدوین قانون باید به گونه اى باشد که حقّ ناتوان ضایع نشود. اگر بدهکار، سفیه یا ضعیف و ناتوان و یا گنگ و لال بود، سرپرست و ولىّ او متن قرارداد را بگوید و کاتب بنویسد. (فان کان الذى علیه الحقّ سفیها او ضعیفا... فلیملل ولیّه )
12 سفیهان وناتوانان در مناسبات اجتماعى ، نیازمند ولىّ هستند. (فلیملل ولیّه )
13 توجّه به حقوق طبقه محروم و اقشار ضعیف ، از سوى مسئولان وسرپرستان لازم است . (فلیملل ) صیغه امر نشانه لزوم این کار است .
14 مردان ، در گواه شدن وگواهى دادن بر زنان مقدّم مى باشند. (شهیدین من رجالکم )
15 گواهان باید عادل ومورد اطمینان و رضایت طرفین باشند. (ممن ترضون )
16 هر کدام از مردها به تنهایى مى توانند شاهد باشند، ولى اگر شاهد یک مرد و دو زن بود، آن دو زن به اتفاق هم اداى شهادت کنند. تا اگر یکى لغزش یا اشتباه کرد، نفر دوّم یادآورى کند. (فتذکّر احدیهما)
دو زن به جاى یک مرد در گواهى ، یا به خاطر روحیّه ى ظریف و عاطفى آنهاست و یا به جهت آن است که معمولا زنان در مسائل بازار و اقتصاد حضور فعّال ندارندو آشنایى آنها با نحوه ى معاملات کمتر است .
17 اگر براى شاهد گرفتن از شما دعوت کردند، خوددارى نکنید، گرچه گواه شدن بدون دعوت واجب نیست . (ولا یاءب الشهداء اذا ما دعوا)
18 مبلغ قرارداد مهم نیست ، حفظ اطمینان و حقّالناس مهم است . (ولاتساءموا ان تکتبوه صغیرا او کبیرا)
19 ثبتِ سند به صورت دقیق و عادلانه سه فایده دارد:
الف : ضامن اجراى عدالت است . (اقسط)
ب : موجب جراءت گواهان بر شهادت دادن است . (اقوَم )
ج : مانع ایجاد بدبینى در جامعه است . (ادنى اءلاّ ترتابوا)
20 اگر فایده واسرار احکام براى مردم گفته شود، پذیرفتن آن آسان مى شود. (ذلکم اقسط...)
21 معطل شدن امروز براى نوشتن قرارداد، بهتر از فتنه و اختلاف فرداست . (ادنى الا ترتابوا)
22 در معاملات نقدى ، لزومى به نوشتن نیست . (اِلاّ اءن تکون تجارة حاضرة )
23 در معاملات نقدى ، اگرچه نوشتن لازم نیست ، ولى شاهد بگیرید. (فلیس علیکم جناح اءلاّ تکتبوها واشهدوا اذا تبایعتم )
24 کاتب و شاهد در امان هستند و نباید به خاطر حقّ نوشتن و حقّ گفتن مورد آزار و اذیّت یکى از طرفین قرار گیرند. (لایضارّ کاتب ولاشهید)
25 اگر اداى شهادت و یا نوشتن قرارداد، نیازمند زمان یا تحمّل زحمتى بود، باید شاهد و کاتب به نحوى تاءمین مالى شوند وگرنه هر دو ضرر خواهند کرد. (ولا یضارّ کاتب ولا شهید)
26 کاتب وشاهد حقّ ندارند سند را به گونه اى تنظیم کنند که به یکى از طرفین ضررى وارد شود. (لایضارّ کاتب ولاشهید)
27 هرگونه خدشه در سند، از هرکس که باشد، فسق و گناه است .(فانّه فسوق )
28 کاتب و شاهد، مرزبان حقوق مردم هستند و شکستن مرزها همان خروج از مرز وفسق است .(فانّه فسوق )
29 قلب پاک و با تقوى ، همچون آینه علوم و حقایق را مى گیرد. (واتقواللّه و یعلّمکم اللّه )
30 خداوند تمام نیازهاى مادّى و معنوى شما را مى داند و بر اساس آن ، احکام و قوانین را براى شما بیان مى کند. قانون گذار باید آگاهى عمیق و گسترده داشته باشد. (واللّه بکل شى ء علیم )

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنور قالب : تفسیری موضوع اصلی : ایمان گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : خیلی دقیق و بی نظیر بود . تراوش یک ذهن منظم و سیستمی بود
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  قرض دادن - سيدابراهيم غياث الحسيني
پیام این آیه این است که وقتی مبلغی را به کسی قرض می دهید و طرف مقابل باید در زمان های مشخصی آن را استرداد کند لازم است که این قرارداد به صورت نوشته در آید. و کسی که متن قرارداد را می نویسد باید مطلب قرارداد را به حق و عدل بنویسد.در ضمن دو مرد هم باید شاهد باشند و اگه نبود یک مرد و دو زن هم کافیست.
این دستور خداوند قطعا باعث جلوگیری از اتفاقات بد احتمالی در آینده است. چرا که احتمال دارد طرف قرض گیرنده زیر قول و قرار خود بزند و یا شاید شخص قرض دهنده از دنیا برود پس باید متنی مبتنی بر این قرض دادن وجود داشته باشد تا بازماندگان قرض دهنده از دنیا رفته به حق خود برسند [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : احکام موضوع اصلی : پول- مال گوینده : سیدابراهیم غیاث الحسینی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : احسنت عالی بود
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تاکید بر لزوم تنظیم سند معتبر در معاملات - مهدي صادقي حصار
بسم الله ارحمن الرحیم.
طولانی ترین آیه قرآن است .که برلزوم نگاشتن سند بین مردم در خصوص انجام معاملات و دادو ستد است و همچنین لزوم گرفتن شاهد بر انجام و اثبات درستی آن است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اخلاقی موضوع اصلی : گواه- شهادت گوینده : مهدی صادقی حصار
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  دین - کورش فردين
چگونه عزیزان "دین "را به قرض و وام ترجمه می کنند . آیا مسئولیتی که از سوی نظام اسلامی به شخصی سپرده می شود . دین بر ذمه او نیست آیا نباید طبق دستور صریح قر آن زمان سپردن مسئولیت به مسئولین در هر سطح به این روش از آنها نوشته ای یا تعهدی اخذ نمود.تا در صورت تخلف تعهد املا شده توسط خود آنها ملاک برخورد با آنها باشد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبر قالب : اجتماعی موضوع اصلی : رابطه انسان و دنیا گوینده : کورش فردین
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.