از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  نپذیرفتن فرمان الهی - مهدي شريف رضويان
دو نکته درباره این آیه مطرح است:
1- احتمال اول آنکه از گفتن کلمه حطه خودداری کردند و حتی برای مسخره کردن ، کلمه نامناسب دیگری بکار بردند.و احتمال دوم آنکه از پذیرش قوانین شهری امتناع کرده و تن به هرج و مرج دادند.
2- مطابق روایات عذاب نازل شده نوعی طاعون بود که به سرعت در میان آنها شایع شد و ظالمین لجوج را از بین برد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : خلاصه تفاسیر-عباس پورسیف قالب : روایی موضوع اصلی : داستان قوم بنی اسرائیل گوینده : مهدی شریف رضویان
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سنّت خداوند - سيد علي بهبهاني
سنّت خداوند، نزول رحمت است و به همین دلیل، بهترین غذا «منّ وسَلوى‏» براى بنى‏اسرائیل نازل شد، ولى بخاطر کج روى، عذاب از آسمان نازل مى‏شود. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : داستان قوم بنی اسرائیل گوینده : حجت الاسلام قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عذاب فقط بر ظالمین نازل شد - سجاد حسني پازکي
این نکته نیز شایان توجه است که قرآن در آیه فوق بجاى" فانزلنا علیهم" مى‏گوید" فَأَنْزَلْنا عَلَى الَّذِینَ ظَلَمُوا" تا روشن گردد که این عذاب و مجازات الهى تنها دامان" ستمگران" بنى اسرائیل را گرفت و هرگز خشک و تر با هم نسوختند.
علاوه بر این در پایان آیه جمله" بِما کانُوا یَفْسُقُونَ" را ذکر مى‏کند تا آن هم تاکید بیشترى بر این موضوع باشد، که ظلم و فسقشان علت مجازاتشان گردید [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : داستان حضرت موسی (علیه‌السلام) گوینده : آیه الله مکارم شیرازی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  پرهیز از افراط و تفریط - مجيد سرابي
در نگاه اول به این آیه اثری از رحمت و صبر و اعتدال دیده نمی شود و فقط صحبت از ظلم و فسق و عذاب و ... است. اما اگر با دقت بیشتری به آیه بنگریم ، در تکرار " الذین ظلموا " حکمتی هست. این آیه و 10 آیة قبلی و 10 آیة بعدی آن درمورد بنی اسرائیل است همان قومی که مشهور به تحریف و بهانه جویی و ... هستند. حال اگر آیه بصورت "...فأنزلنا علیهم رجزاً ..." می آمد ، خیلی ناعادلانه نبود چون حق بنی اسرائیل بود که با آن همه گناه ، عذابی از آسمان بر آنها فرودآید. اما خداوند کریم صبورانه عذاب را فقط به آن عده ای که ظلم کرده بودند نسبت داد.
بعلاوه این که در آخر آیه باوجود سابقة بسیار بدی که بنی اسرائیل دارند ، بازهم علت عذاب ذکر شده و راهی برای بهانه جویی باقی نگذاسته است.(بِما کانُوا یَفْسُقُونَ) [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : تفسیری موضوع اصلی : اعتدال گوینده : مجید مهدی زاده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  لزوم جلو گیری از انجام منکر در جامعه - مرتضي هاديزاده
در چند آیه قبل هنگامی که عده ای از قوم بنی اسرائیل دست به گوساله پرستی می زنند و دیگران برای مقابله با آنها اقدامی نمی کنند ، خداوند تمام قوم را لایق عذاب می داند و همه آنها را به یک نوع می خواند اما در این آیه که موضوع اجرای فرمان مشخص خداوند است تنها عده ای که از این فرمان سرپیچی کرده اند را لایق عذاب می داند و عذاب می کند .
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اعتقادی موضوع اصلی : سوره بقره گوینده : مرتضی هادیزاده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.