از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید پیام ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  نیازهای مادی و معنوی - سجاد حسني پازکي
خیلی ها من باب شبه افکنی می گویند که اگر مشکل اقتصادی حل شود همه مملکت گلستان می شود و ... اینجا از زبان آیه الله جوادی آملی جواب آمده است:
این که قرآن می‌فرماید: دوازده چشمه هر گروهی آبخور و آبراهشان متنخص بود برای آن است که تمام راههای بهانه را ببندد به بنی اسرائیل بفهماند که «وَلاَ تَعْثَوْا فِی الْأَرْضِ مُفْسِدِینَ» انسان مفسد نباشید، شما اگر مواد اولی می‌خواهید منّ و سلوی به طور عادلانه برای شما هست، سایه‌بان می‌خواهید این ابر بطور عادلانه برای شما هست آب می‌خواهید این انفجار دوازده‌گانه بطور عادلانه برای شما هست و چه درد دارید که به جان هم می‌افتید معلوم می‌شود کمبود آب و نان و اینگونه از امور نه کشورا را اداره می‌کنند نه جامعه را آرام می‌کند چیزی که کشور را اداره می‌کند و جامعه را آرام می‌کند همان خضوع در برابر خداست این که می‌بینید قرآن کریم همهٔ ابعاد را مطرح می‌کند برای آن که به ما بفهماند بنی اسرائیل نه به خاطر آنکه چیزی کم داشتند به جان هم افتادند که «تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ» «تُخْرِجُونَ أَنْفُسَکُمْ» که یکدیگر را می‌کشتند و یکدیگر را تبعید می‌کردند و مانند آن ... برای اینکه همه چیز تو زیش آماده اصل مواد هم فراهم و هیچ جایی هم برای نگرانی و طغیان نبود امّا اگر کسی بنده خدا نباشد فوراً در سهم دیگری تعدی می‌کند بجای این مقسط باشد قاسط می‌شود بجای اینکه به قسط دیگران احترام بگذارد به قسط دیگران تعدی می‌کند می‌شود قاسط لذا فرمود: «لا تعثوا فی الأرض مفسدین» شما منشأ فساد نباشید برای این که همهٔ امور را به شما دادیم اینچنین نیست که در این بیابان یا در آن محل کمبودی باشد تبعیضی باشد قبیله‌ای بر قبیله دیگر بخواهد بتازد اینچنین نیست «قد علم کلّ الناس شربهم» آن من و سلوی هم که نازل می‌شد اینچنین نبود که مال بعضی از قبائل باشد برای بعضی بیشتر و برای بعضی کمتر باشد و این که فرمود: «قد علم کل اناس مشربهم» با این که من و سلوی را عادلانه توزیع می‌کرد با این که آن تعطیل را هم عادذلانه توزیعمی‌کرد باز به جان هم می‌افتادند [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر تسنیم قالب : اعتقادی موضوع اصلی : داستان حضرت موسی (علیه‌السلام) گوینده : آیت الله جوادی آملی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  همه چیز را از خدا بخواهیم - سجاد حسني پازکي
همه چیز، حتّى آبِ خوردن را از خداوند بخواهیم [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : اعتقادی موضوع اصلی : داستان حضرت موسی (علیه‌السلام) گوینده : محسن قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سبب ساز و سبب سوز - سجاد حسني پازکي
خداوند هم سبب‏ساز و هم سبب‏سوز است. با یک عصا و از دست یک نفر، یک بار آب را مى‏خشکاند و یک بار آب را جارى مى‏سازد [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : اعتقادی موضوع اصلی : داستان حضرت موسی (علیه‌السلام) گوینده : محسن قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  دین تامین مسایل مادی وهم معنوی دارد - مسعود ورزيده
1 انبیا، در فکر تاءمین نیازهاى مادّى مردم نیز هستند. (اذ استسقى موسى لقومه )
2 همه چیز، حتّى آبِ خوردن را از خداوند بخواهیم . (استسقى )
3 قوانین طبیعت ، محکوم اراده ى خداوند است . (اضرب ... فانفجرت )
خداوند هم سبب ساز و هم سبب سوز است . با یک عصا واز دست یک نفر، یک بار آب را مى خشکاند و یک بار آب را جارى مى سازد.
4 دعاى انبیا، مستجاب است . (استسقى ، فانفجرت )
5 جارى شدن آب با زدن عصا به سنگ ، یک معجزه است و پیدایش دوازده چشمه براى دوازده قبیله ، معجزه اى دیگر. (اثنتا عشرة )
6 توزیع منظّم و عادلانه و حساب شده ، مایه ى امنیّت و صفاست و مانع پیدا شدن اختلاف است . (قد علم کل اناس ‍ مشربهم )
7 بهره گیرى از نعمت هاى الهى ، نباید زمینه ساز فساد باشد. (کلوا... ولاتعثوا)
8 براى جلوگیرى از فساد، از محبّت ها و لطف خداوند به انسان بگویید. (کلوا و اشربوا... ولاتعثوا)

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنور قالب : تفسیری موضوع اصلی : رابطه انسان و دنیا گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.