از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(ولقد اتینا موسی الکتاب ): و همانا به موسی کتاب (تورات )رادادیم )،(و قفینا من بعده بالرسل ): (و در پی او پیامبرانی فرستادیم )،یعنی به تبع او رسولانی گسیل داشتیم ،(و اتینا عیسی ابن مریم البینات و ایدناه بروح القدس ):(و به عیسی بن مریم معجزات و دلایل آشکار دادیم و او را با روح القدس تأیید کردیم )، و لیکن آنان پیامبرانشان را تکذیب کردند ،و آنان و همه آباء و اجدادشان منکر و کافر بودند،(افکلما جاءکم رسول بما لا تهوی انفسکم استکبرتم ): (آیا هر زمان پیامبری نزد شما آمد و کتابی آورد که مطابق هوای نفس شما نبود،استکبار ورزیدید)و کافر شدید و دعوت آنها را رد کردید و شماخواهان پیامبرانی هستید که از خواهشهای شما متأثر و منفعل شوند، نه آنکه ازجانب خدا باشند و از او تأثیر پذیرند،(ففریقاکذبتم ):(پس بعضی از آنان راتکذیب کردید)مانند عیسی (ع ) و محمد(ص )، (وفریقا تقتلون ):(وبعضی ازآنان را به قتل رساندید)مانند زکریا(ع ) و یحیی (ع ). [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
1) : سلام به نظر من متن کاملی برای تفسیر روح القدس نیست فقط معنی آیه گفته شده و توضیحی از روح القدس نیامده
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  فاطمه پورمحمدي - ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن‏
چرا جبرئیل روح القدس نامیده شد؟
در آن چند احتمال است.
1- همانطور که روح بدن را زنده میکند جبرئیل با ادلّه و معجزاتى که همراه دارد ادیان را زنده میکند.
2- چون جنبه روحانیت او غالب است از اینرو او را روح خوانند و سائر ملائکه اگر چه نیز چنین‏اند لیکن این امتیاز اسمى از نظر شرافت براى جبرئیل است.
3- چون خداوند او را از پیش خود هستى داد و پدرى وجود نداشت از اینرو او را روح القدس نامیدند.
ابن زید میگوید: منظور از روح القدس کتاب انجیل است همانطور که خداوند قرآن مجید را روح نامیده و فرموده: «وَ کَذلِکَ أَوْحَیْنا إِلَیْکَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا» ضحّاک از ابن عباس نقل کرده: منظور از روح نامى است که عیسى بواسطه آن مردگان را زنده میکرد.
ربیع میگوید: منظور از روح همان روحى است که در او دمیده شد و اضافه کردن آن روح بخداوند جنبه تعظیم و تشریف دارد مانند بیت اللَّه و ناقة اللَّه و بهترین اقوال و احتمالات همان گفتار اوّل که منظور از روح القدس جبرئیل است پرسش:
در صورتى که تمامت پیامبران بواسطه جبرئیل توانایى و اقتدار دارند چرا خداوند از میان آنان عیسى را باین صفت اختصاص داد؟
پاسخ:
زیرا که عیسى از اوان کودکى تا آخر عمر داراى چنین اقتدارى بود و در تمامى جریانات جبرئیل با او همراه بود و زمانى که یهود بر قتل او مصمّم شدند جبرئیل باز با او همراه بود تا او را بآسمان بالا برد و در هنگام باردارى جبرئیل بصورت انسانى در برابر مریم ظاهر شد و او را بشارت بچنین فرزندى داد و در او دمید.
در معناى قدس نیز اختلاف است.
گفته شده: منظور طهارت و پاکیزگى است.
سدّى میگوید: مراد برکت است، قطرب حکیات کرده: اینان میگویند:
«قدس علیه الانبیاء» یعنى برکت دادند همانند دعاء ابراهیم در باره حرم: «رَبِّ اجْعَلْ هَذَا الْبَلَدَ آمِناً» «1» و گفتار زکریا: «وَ اجْعَلْهُ رَبِّ رَضِیًّا» «2».
حسن و ربیع و ابن زید میگویند منظور از قدس خداوند است و قدس و قدوس یک معنى دارد.
أَ فَکُلَّما جاءَکُمْ رَسُولٌ بِما لا تَهْوى‏ أَنْفُسُکُمُ اسْتَکْبَرْتُمْ ...- آیا هر پیغمبرى که از جانب خدا او امرى بر خلاف نفس شما آورد سرپیچى میکنید؟خطاب متوجه یهود است گویا میفرماید اى یهود بنى اسرائیل هر زمان پیامبرى از پیامبران من از جانب خدا امورى که بر خلاف میل و خواهش بود آورد سرپیچى کرده و خویشتن را بزرگ و از پیروى گفتارش امتناع ورزیدید. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سيد علي بهبهاني - تفسیر نور
این آیه از استمرار لطف خداوند براى هدایت مردم سخن مى‏گوید. که پس از موسى علیه السلام پیامبرانى چون داوود، سلیمان، یوشع، زکریّا و یحیى علیهم السلام آمدند و بعد از آن بزرگواران، خداوند حضرت عیسى علیه السلام را با دلایل روشن فرستاد که از سوى روح القدس [375] یارى و تأیید مى‏شد، ولى بنى‏اسرائیل راه استکبار و گردنکشى را پیش گرفتند و بجاى پذیرشِ هدایت الهى، به تکذیب و قتل انبیا دست زدند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بهناز سادات متولي - از قرآن حکیم و شرح آیات منتخب با ترجمه آیت الله مکارم شیرازی ص 13
. روح القدس:
مفسران درباره ی روح القدس تفسیر های گوناگون دارند. برخی گفته اند منظور جبرئیل است. بنا بر این، معنای این آیه چنین خواهد بود: " خداوند عیسی (ع) را به ویله ی جبرئیل کمک و تآیید کرد." شاهد این سخن آیه 102 سوره ی نحل است که می فرماید: " بگو روح القدس آن ( قرآن ) را از جانب پروردگارت، به حق نازل کرده است." دلیل این که جبرئیل را روح القدس می گویند این است که جنبه ی روحانیت در فرشتگان موضوع روشنی است و اطلاق کلمه ی روح به آنها از این روست و اضافه ی "القدس" به آن از پاکی و قداست فوق العاده ی این فرشته حکایت می کند.
نمونه،ج1،ص338
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ابراهيم محمودي - برگزیده تفسیر نمونه
دلهایى که در غلاف است! باز روى سخن در این آیه و آیه بعد به بنى اسرائیل است، هر چند مفاهیم و معیارهاى آن عمومیّت دارد و همگان را در بر مى‏گیرد.

نخست مى‏گوید «ما به موسى کتاب آسمانى (تورات) دادیم» (وَ لَقَدْ آتَیْنا مُوسَى الْکِتابَ).

«و بعد از او پیامبرانى پشت سر یکدیگر فرستادیم» (وَ قَفَّیْنا مِنْ بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ).

پیامبرانى همچون داود و سلیمان و یوشع و زکریّا و یحیى و ....

«و به عیسى بن مریم دلایل روشن دادیم، و او را به وسیله روح القدس تأیید نمودیم» (وَ آتَیْنا عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ الْبَیِّناتِ وَ أَیَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ).

«ولى آیا این پیامبران بزرگ با این برنامه‏هاى سازنده، هر کدام مطلبى بر خلاف هواى نفس شما آورد، در برابر او استکبار نمودید و زیر بار فرمانش نرفتید»؟! (أَ فَکُلَّما جاءَکُمْ رَسُولٌ بِما لا تَهْوى‏ أَنْفُسُکُمُ اسْتَکْبَرْتُمْ).

این حاکمیّت هوى و هوس بر شما آن چنان شدید بود که: «گروهى از آنها را تکذیب کردید و گروهى را به قتل رساندید» (فَفَرِیقاً کَذَّبْتُمْ وَ فَرِیقاً تَقْتُلُونَ).

اگر تکذیب شما مؤثّر مى‏افتاد و منظورتان عملى مى‏شد شاید به همان اکتفا مى‏کردید و اگر نه دست به خون پیامبران الهى آغشته مى‏ساختید!

روح القدس چیست؟

مفسران در باره روح القدس، تفسیرهاى گوناگونى دارند:

1- برخى گفته‏اند منظور جبرئیل است، بنابراین معنى آیه فوق چنین خواهد بود «خداوند عیسى را به وسیله جبرئیل کمک و تأیید کرد».

اما جبرئیل را روح القدس مى‏گویند به خاطر این که جنبه روحانیّت در فرشتگان مسأله روشنى است و اطلاق کلمه «روح» بر آنها کاملا صحیح است، و اضافه کردن آن به «القدس» اشاره به پاکى و قداست فوق العاده این فرشته است.

2- بعضى دیگر معتقدند «روح القدس» همان نیروى غیبى است که عیسى علیه السّلام را تأیید مى‏کرد، و با همان نیروى مرموز الهى مردگان را به فرمان خدا زنده مى‏نمود.

[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حاجيه تقي زاده فانيد - تفسیر راهنما

1 - موسى (ع) از پیامبران الهى و برخوردار از کتاب آسمانى (تورات)

و لقد ءاتینا موسى الکتب

2 - خداوند، اعطا کننده تورات به موسى(ع)

و لقد ءاتینا موسى الکتب

3 - خداوند، پس از درگذشت موسى(ع)، رسولانى را پى در پى به سوى بنى اسرائیل فرستاد.

و قفینا من بعده بالرسل

«تقفیة» (مصدر قفینا) به معناى روانه کردن چیزى یا کسى در پى چیزى یا کسى دیگر است. بنابراین جمله «قفینا ...»; یعنى، پس از درگذشت موسى(ع)، پیامبران بسیارى را یکى پس از دیگرى [به سوى بنى اسرائیل ]فرستادیم.

4 - بنى اسرائیل، برخوردار از رسولانى بسیار

و قفینا من بعده بالرسل

«ال» در «الرسل» براى استغراق است و در این جا حکایت از کثرت دارد.

5 - عیسى(ع) از پیامبران الهى و برخوردار از معجزات و دلایلى روشن بر پیامبرى خویش

و ءاتینا عیسى ابن مریم البینت

6 - خداوند، عطا کننده معجزات و دلایل فراوان و روشن به عیسى(ع)

و ءاتینا عیسى ابن مریم البینت

«بینة» به معناى حجت و دلیل واضح و روشن است و معجزه از مصداقهاى مورد نظر آن مى باشد. «ال» در «البینات» یا عهد ذهنى است و اشاره به دلایل و معجزاتى از قبیل زنده کردن مردگان، بینا کردن نابینایان و ... دارد و یا براى استغراق است و حکایت از کثرت و فراوانى بینات دارد.

7 - عیسى(ع) انسانى تکوین یافته بدون واسطه پدر

و ءاتینا عیسى ابن مریم

قرآن با تصریح به اینکه عیسى(ع) فرزند مریم(ع) است - بر خلاف آنچه متعارف است که انسان را به پدرش منسوب مى کنند - اشاره به نکاتى دارد; از جمله، پیدایش عیسى(ع) بدون واسطه پدر و رد پندار نارواى یهودیان که او را به مردى نجار نسبت مى دادند.

8 - عیسى(ع) زاده مریم(ع) و فرزند او، نه فرزند خدا

عیسى ابن مریم

از نکاتى که مى تواند هدف از نسبت دادن عیسى(ع) به مادرش شمرده شود، رد پندار مسیحیان است که وى را فرزند خداى سبحان مى خواندند.

9 - عیسى(ع) داراى شریعتى جدید، نه تابع شریعت موسى(ع) و مبلغ آن

و لقد ءاتینا موسى الکتب ... و ءاتینا عیسى ابن مریم البینت

نامبردن از عیسى(ع) و اکتفا نکردن به جمله «قفینا ...» - با وجود اینکه او نیز پس از موسى (ع) مبعوث شد و جمله مذکور مى توانست شامل او نیز بشود - اشاره به نکاتى دارد; از جمله اینکه پیامبران پس از موسى(ع) تابع شریعت او بوده و شریعت و کتاب مستقلى نداشتند، ولى عیسى(ع) داراى شریعت و کتاب مستقلى بود.

10 - پیامبران، پس از موسى(ع) تابع او بوده و شریعت وى را تبلیغ مى کردند.

و لقد ءاتینا موسى الکتب و قفینا من بعده بالرسل

11 - خداوند، عیسى (ع) را با «روح القدس» تأیید و تقویت مى کرد.

و أیدنه بروح القدس

«تأیید» (مصدر أیدناه) به معناى تقویت کردن و نیرو دادن است.

12 - تأیید شدن عیسى(ع) با روح القدس، از ویژگیهاى آن حضرت

و أیدنه بروح القدس

13 - مطابقت و عدم مطابقت پیامهاى انبیا با خواهشهاى نفسانى یهود، تعیین کننده پذیرش و عدم پذیرش آن پیامها از سوى آنان

أفکلما جاءکم رسول بما لاتهوى أنفسکم استکبرتم

14 - یهودیان، مردمى هواپرست و داراى روحیه خود بزرگ بینى

بما لاتهوى أنفسکم استکبرتم

15 - یهودیان، گروهى از پیامبران را تکذیب و گروهى از آنان را به قتل رساندند.

ففریقاً کذبتم و فریقاً تقتلون

16 - یهودیان، در صدد کشتن پیامبر اسلام بودند.*

و فریقاً تقتلون

برداشت فوق را مى توان با توجّه به دو نکته استفاده کرد: 1ـ مخاطبان آیه، یهودیان عصر بعثت هستند و در زمان آنان پیامبرى به جز رسول اکرم (ص) نبود تا وى را بکشند. 2ـ به کارگیرى فعل مضارع «تقتلون» در مقابل فعل ماضى «کذبتم».

17 ـ هواپرستى و خودبرتربینى یهود، وادار کننده ایشان به تکذیب پیامبران و یا قتل ایشان

بما لاتهوى أنفسکم استکبرتم ففریقاً کذبتم و فریقاً تقتلون

تفریع جمله «فریقاً کذبتم و ...» به وسیله حرف «فاء» بر جمله «بما لا تهوى أنفسکم استکبرتم» گویاى برداشت فوق است.

18 - یهودیان، پیامبرى عیسى(ع) را، على رغم برخوردارى او از معجزات و دلایل آشکار، نپذیرفتند.

و ءاتینا عیسى ابن مریم البینت ... فقریقاً کذبتم

19 - یهودیان عصر بعثت، همسان با گذشتگان خویش در داشتن روحیه استکبار، هواپرستى و مخالفت کردن با پیامبران

أفکلما جاءکم رسول ... ففریقاً کذبتم و فریقاً تقتلون

نسبت دادن تکذیب و قتل انبیا بر اثر هواپرستى و استکبار به یهودیان عصر بعثت - با اینکه پیشینیان آنان چنین کرده بودند - بیانگر این است که: یهودیان عصر بعثت نیز داراى این صفتهاى رذیله بودند.


20 - هواپرستى و خودبزرگ بینى از رذایلى که آدمى را به ارتکاب گناهان بزرگ ترغیب مى کند.

بما لاتهوى أنفسکم استکبرتم ففریقاً کذبتم و فریقاً تقتلون

21 - از امام باقر(ع) روایت شده که: «... ان فى الانبیاء و الاوصیاء خمسة أرواح، روح القدس ... فبروح القدس ... عرفوا ما تحت العرش إلى ما تحت الثرى;(1)

... در انبیا و اوصیا پنج روح است از جمله روح القدس ... پس به وسیله روح القدس ... آنچه را زیر عرش است تا آنچه را زیر زمین است مى شناسند ... .

22 - از رسول خدا(ص) روایت شده که فرمود: «روح القدس» جبرئیل;(2)

«روح القدس» جبرئیل است.» [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مجمع البیان
در این آیات نیز برخى از نعمتهاى معنوى که به فرزندان اسرائیل ارزانى شد و آنان ناسپاسى کردند، بیان مى شود: «و لقد آتینا موسى الکتاب و قفّینا من بعده بالرّسل» (و ما به موسى کتاب آسمانى دادیم و ازپى او پیامبرانى پشت سرهم فرستادیم).

پیامبرى پس از پیامبر دیگر، به بعثت و هدایت آنان فرمان یافتند تا هر کدام راه و رسم آسمانى پیامبر پیش از خود را پى گیرد و همه مردم را به یکتاپرستى و عمل براساس مقررّات خدا فراخواند. تمامى پیامبرانى که پس از موسى (ع) تا طلوع مسیح (ع) آمدند، همه و همه پیرو راه و رسم موسى (ع) بودند و فرمان داشتند که مردم را به تورات و عمل به مقررّات آن فراخوانند.

«و آتینا عیسى بن مریم البیّنات»

و به عیسى پسر مریم دلیلهاى روشن و معجزه هاى آشکار بخشیدیم؛ معجزاتى چون زنده ساختن مردگان به خواست خدا، شفابخشیدن به کور مادرزاد و یا بیمار گرفتار به مرض پیسى؛ تا در پرتو این معجزه ها مردم را به توحید و تقوا فراخواند.

عدّه اى از مفسّران معتقدند که منظور از «بیّنات»، انجیل مقدّس و مقررّات روشنگر آن است.

«و ایّدناه بروح القدس»

و او را با روح القدس تأیید کردیم

به اعتقاد برخى، منظور از «روح القدس»، جبرئیل است.

در اینکه چرا قرآن فرشته وحى را «روح القدس» نامیده است، دیدگاهها یکسان نیست:

1. بعضى گفته اند بدان دلیل که جبرئیل با آوردن دلایل روشن و معجزات شگرف و روشنگر، دین خدا را زنده مى سازد، همانگونه که روح جسم را.

2. و برخى گفته اند بدان جهت که او موجودى روحانى و معنوى است، بسان دیگر فرشتگان؛ امّا این نام ازسر شرافت و شکوه درمورد او بکار رفته است.

3. پاره اى نیز برآنند که دلیل این نام براى آن فرشته والامقام این است که خدا او را بدون داشتن پدر و مادرى به اراده و خواست خویش هستى بخشید.

4. و گروهى دیگر از مفسّران گفته اند: منظور از «روح القدس» در آیه شریفه، نه فرشته وحى بلکه انجیل است؛ همانگونه که درمورد قرآن شریف نیز نام روح بکار رفته است: «وَ کَذلِکَ اَوْحَیْنا اِلَیْکَ رُوحَاً مِنْ اَمْرِنا»(188).

5. و عدّه اى گفته اند: منظور از «روح القدس»، نه فرشته وحى، بلکه نام مقدّسى است که عیسى (ع) به کمک آن مردگان را به خواست خدا زنده مى ساخت.

6. و دسته اى نیز بر این عقیده اند که منظور از «روح القدس» در آیه شریفه، همان روح مقدّسى است که بر عیسى (ع) دمیده شد؛ و اضافه شدن «روح» به نام خداى جهان آفرین، بخاطر شکوه و قداست بخشیدن به مسیح (ع) است؛ درست بسان روح اللَّه، ناقةاللَّه و بیت اللَّه.

امّا به اعتقاد نگارنده، بهترین سخن همان است که دیدگاه نخست مطرح مى کند.

چرا؟

با اینکه همه پیامبران خدا ازطریق فرشته وحى تأیید و یارى مى شوند، چرا خدا ازمیان همه آنان، مسیح (ع) را بطور صریح با این ویژگى وصف مى کند؟

پاسخ

بدان دلیل که مسیح (ع) براى هدایت قومى بهانه جو فرستاده شد، و از ولادتش تا صعودش به آسمان به خواست خدا، هماره با خطرات و مشکلات و بداندیشیها روبرو بود، و ولادتش نیز به اراده خدا به سبکى خاص و از مادرى تنها انجام پذیرفت؛ و گرنه همه پیامبران خدا، بویژه برترین آنان، پیوسته مورد احترام و تکریم بسیار فرشته وحى بودند، و او به فرمان خدا آنان را در مراحل حسّاس تاریخ یارى مى کرد.

واژه «قدس»

در معناى واژه «قدس» نیز مفسّران نظرهاى متفاوتى ارائه کرده اند:

1. عدّه اى آن را به معناى «طهارت و پاکیزگى» گرفته اند.

2. بعضى آن را «برکت» معنا کرده اند.

3. و برخى نیز آن را از نامهاى مقدّس خدا دانسته اند.

«افکلما جائکم رسولٌ بما لاتهوى انفسکم استکبرتم»

پس چرا هرگاه پیام آورى ازسوى خدا آمد و مقررّات و برنامه هایى براى هدایت و عظمت شما آورد که با هواى دل و هوسهایتان هماهنگ نبود، تکبّر ورزیدید و سرکشى کردید؟!

و این یکى از خصلتهاى زشت بعضى از جامعه ها ازجمله یهود است؛ و از آغاز نیز چنین بودند.

«ففریقاً کذّبتم و فریقاً تقتلون»

و آنگاه گروهى از پیامبران را دروغگو انگاشتید و گروهى را کشتید

آرى؛ آنان بعضى از پیام آوران بشردوست و نجات بخش را کشتند و برخى همچون مسیح (ع) و محمّد(ص) را نتوانستند از سر راه جنایتهاى خویش بردارند.

و این شقاوت و جنایت بدان دلیل به همه آنان نسبت داده شده است که گروهى به این شقاوتها دست یازیدند و دیگران بى تفاوت از کنار آن گذشتند؛ بسیارى نیز خشنود بودند و پلیدان حق ستیز را تشویق مى کردند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نمونه
در این آیات نیز برخى از نعمتهاى معنوى که به فرزندان اسرائیل ارزانى شد و آنان ناسپاسى کردند، بیان مى شود: «و لقد آتینا موسى الکتاب و قفّینا من بعده بالرّسل» (و ما به موسى کتاب آسمانى دادیم و ازپى او پیامبرانى پشت سرهم فرستادیم).

پیامبرى پس از پیامبر دیگر، به بعثت و هدایت آنان فرمان یافتند تا هر کدام راه و رسم آسمانى پیامبر پیش از خود را پى گیرد و همه مردم را به یکتاپرستى و عمل براساس مقررّات خدا فراخواند. تمامى پیامبرانى که پس از موسى (ع) تا طلوع مسیح (ع) آمدند، همه و همه پیرو راه و رسم موسى (ع) بودند و فرمان داشتند که مردم را به تورات و عمل به مقررّات آن فراخوانند.

«و آتینا عیسى بن مریم البیّنات»

و به عیسى پسر مریم دلیلهاى روشن و معجزه هاى آشکار بخشیدیم؛ معجزاتى چون زنده ساختن مردگان به خواست خدا، شفابخشیدن به کور مادرزاد و یا بیمار گرفتار به مرض پیسى؛ تا در پرتو این معجزه ها مردم را به توحید و تقوا فراخواند.

عدّه اى از مفسّران معتقدند که منظور از «بیّنات»، انجیل مقدّس و مقررّات روشنگر آن است.

«و ایّدناه بروح القدس»

و او را با روح القدس تأیید کردیم

به اعتقاد برخى، منظور از «روح القدس»، جبرئیل است.

در اینکه چرا قرآن فرشته وحى را «روح القدس» نامیده است، دیدگاهها یکسان نیست:

1. بعضى گفته اند بدان دلیل که جبرئیل با آوردن دلایل روشن و معجزات شگرف و روشنگر، دین خدا را زنده مى سازد، همانگونه که روح جسم را.

2. و برخى گفته اند بدان جهت که او موجودى روحانى و معنوى است، بسان دیگر فرشتگان؛ امّا این نام ازسر شرافت و شکوه درمورد او بکار رفته است.

3. پاره اى نیز برآنند که دلیل این نام براى آن فرشته والامقام این است که خدا او را بدون داشتن پدر و مادرى به اراده و خواست خویش هستى بخشید.

4. و گروهى دیگر از مفسّران گفته اند: منظور از «روح القدس» در آیه شریفه، نه فرشته وحى بلکه انجیل است؛ همانگونه که درمورد قرآن شریف نیز نام روح بکار رفته است: «وَ کَذلِکَ اَوْحَیْنا اِلَیْکَ رُوحَاً مِنْ اَمْرِنا»(188).

5. و عدّه اى گفته اند: منظور از «روح القدس»، نه فرشته وحى، بلکه نام مقدّسى است که عیسى (ع) به کمک آن مردگان را به خواست خدا زنده مى ساخت.

6. و دسته اى نیز بر این عقیده اند که منظور از «روح القدس» در آیه شریفه، همان روح مقدّسى است که بر عیسى (ع) دمیده شد؛ و اضافه شدن «روح» به نام خداى جهان آفرین، بخاطر شکوه و قداست بخشیدن به مسیح (ع) است؛ درست بسان روح اللَّه، ناقةاللَّه و بیت اللَّه.

امّا به اعتقاد نگارنده، بهترین سخن همان است که دیدگاه نخست مطرح مى کند.

چرا؟

با اینکه همه پیامبران خدا ازطریق فرشته وحى تأیید و یارى مى شوند، چرا خدا ازمیان همه آنان، مسیح (ع) را بطور صریح با این ویژگى وصف مى کند؟

پاسخ

بدان دلیل که مسیح (ع) براى هدایت قومى بهانه جو فرستاده شد، و از ولادتش تا صعودش به آسمان به خواست خدا، هماره با خطرات و مشکلات و بداندیشیها روبرو بود، و ولادتش نیز به اراده خدا به سبکى خاص و از مادرى تنها انجام پذیرفت؛ و گرنه همه پیامبران خدا، بویژه برترین آنان، پیوسته مورد احترام و تکریم بسیار فرشته وحى بودند، و او به فرمان خدا آنان را در مراحل حسّاس تاریخ یارى مى کرد.

واژه «قدس»

در معناى واژه «قدس» نیز مفسّران نظرهاى متفاوتى ارائه کرده اند:

1. عدّه اى آن را به معناى «طهارت و پاکیزگى» گرفته اند.

2. بعضى آن را «برکت» معنا کرده اند.

3. و برخى نیز آن را از نامهاى مقدّس خدا دانسته اند.

«افکلما جائکم رسولٌ بما لاتهوى انفسکم استکبرتم»

پس چرا هرگاه پیام آورى ازسوى خدا آمد و مقررّات و برنامه هایى براى هدایت و عظمت شما آورد که با هواى دل و هوسهایتان هماهنگ نبود، تکبّر ورزیدید و سرکشى کردید؟!

و این یکى از خصلتهاى زشت بعضى از جامعه ها ازجمله یهود است؛ و از آغاز نیز چنین بودند.

«ففریقاً کذّبتم و فریقاً تقتلون»

و آنگاه گروهى از پیامبران را دروغگو انگاشتید و گروهى را کشتید

آرى؛ آنان بعضى از پیام آوران بشردوست و نجات بخش را کشتند و برخى همچون مسیح (ع) و محمّد(ص) را نتوانستند از سر راه جنایتهاى خویش بردارند.

و این شقاوت و جنایت بدان دلیل به همه آنان نسبت داده شده است که گروهى به این شقاوتها دست یازیدند و دیگران بى تفاوت از کنار آن گذشتند؛ بسیارى نیز خشنود بودند و پلیدان حق ستیز را تشویق مى کردند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کشاف
(الکتاب ) التوراة، آتاه إیاها جملة واحدة. و یقال : قفاه إذا أتبعه من القفا. نحو ذنبه ، من الذنب . وقفاه به : أتبعه إیاه ، یعنی : و أرسلنا علی أثره الکثیر من الرسل ، کقوله تعالی (ثم أرسلنا رسلنا تتری ) و هم یوشع و أشمویل و شمعون و داود و سلیمان و شعیا و أرمیا و عزیر و حزقیل و إلیاس و الیسع و یونس و زکریا و یحیی و غیرهم . و قیل (عیسی ) بالسریانیة أیشوع . و (مریم ) بمعنی الخادم . و قیل : المریم بالعربیة من النساء، کالزیر من الرجال . و به فسر قول رؤبة: * قلت لزیر لم تصله مریمه * و وزن "مریم " عند النحویین "مفعل " لان فعیلا بفتح الفاء لم یثبت فی الابنیة کما ثبت نحو عثیر و علیب (البینات ) المعجزات الواضحات و الحجج ، کإحیاء الموتی و إبراء الاکمه و الابرص و الاخبار بالمغیبات . و قرئ: و آیدناه . و منه : آجده بالجیم إذا قواه . یقال : الحمد لله الذی آجدنی بعد ضعف ، و أوجدنی بعد فقر. (بروح القدس ) بالروح المقدسة، کما تقول : حاتم الجود، و رجل صدق . و وصفها بالقدس کما قال (و روح منه ) فوصفه بالاختصاص و التقریب للکرامة. و قیل : لانه لم تضمه الاصلاب ، و لا أرحام الطوامث . و قیل بجبریل . و قیل بالانجیل کما قال فی القرآن : (و روحا من أمرنا) و قیل باسم الله الاعظم الذی کان یحیی الموتی بذکره . و المعنی : و لقد آتیتا یا بنی إسرائیل أنبیاء کم ما آتیناهم (أفکلما جاءکم رسول ) منهم بالحق ( استکبرتم )عن الایمان به ، فوسط بین الفاء و ما تعلقت به همزة التوبیخ و التعجیب من شأنهم . و یجوز أن یرید: و لقد آتیناهم ما آتیناهم ففعلتم ما فعلتم . ثم و بخهم علی ذلک . و دخول الفاء لعطفه علی المقدر. فإن قلت : هلا قیل و فریقا قتلتم ؟. قلت : هو علی وجهین : أن تراد الحال الماضیة، لان الامر فظیع فأرید استحضاره فی النفوس و تصویره فی القلوب ، و أن یراد: و فریقا تقتلونهم بعد لانکم تحومون حول قتل محمد صلی الله علیه و سلم لولا أنی أعصمه منکم . و لذلک سحرتموه و سممتم له الشاة. و قال صلی الله علیه و سلم عند موته "ما زالت أکلة خیبر تعادنی ، فهذا أوان قطعت أبهری " [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.