از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  ادعای یهود درباره نجات در آخرت
94) از آنجا که قول یهود «لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلَّا أَیَّاماً مَعْدُودَةً» و نیز در پاسخ اینکه «آمِنُوا بِما أَنْزَلَ اللَّهُ» گفته بودند: «نُؤْمِنُ بِما أُنْزِلَ عَلَیْنا». این دو جمله به التزام دلالت می کرد بر اینکه یهودیان مدعى نجات در آخرتند و دیگران را اهل نجات و سعادت نمی دانند و نجات و سعادت خود را هم مشوّب به هلاکت و شقاوت نمی دانند، چون به خیال خود جز ایامى چند معذب نمی شوند و آن ایام هم عبارت است از آن چند صباحى که گوساله پرستیدند.

حال ببینیم یهود در دعوى خود که زندگى قرین به سعادت آخرت را خاص خود می داند راست مى ‏گوید یا دروغ. امتحانش مجانى است و آن این است که اگر راست بگویند و آن زندگى خاص ایشان باشد نه سایر مردم، باید به زبان دل و زبان سر و با ارکان بدن همواره آرزوى رسیدن به آن را داشته باشند و حال اینکه مى ‏بینیم ابدا آرزوى آن را ندارند. چون ریگ در کفش دارند، انبیاى خدا را کشته ‏اند، به حضرت موسى (علیه‌السلام) کفر ورزیدند و پیمان‌هایى از خدا را نقض کردند، خدا هم که داناى به ستمکاران است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 342 و 343 قالب : تفسیری موضوع اصلی : یهودی گوینده : علامه طباطبایی
  اعتقاد یهود درباره ادیان دیگر
94) از «مِن دُونِ النَاسِ» بر می‌آید که بنی ‌اسرائیل غیر از دین خود را باطل می‌دانست و مردم را بی‌بهره از دین می‌پنداشت. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 343 قالب : تفسیری موضوع اصلی : یهودی گوینده : علامه طباطبایی
  منظور از «بِما قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ»
95) این جمله کنایه از عمل است از این جهت که بیشتر اعمال ظاهرى انسان با دست انجام می‌شود و انسان بعد از انجام، آن را به هر کس که به دردش بخورد و یا از او بخواهد، تقدیم می‌دارد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 343 و 344 قالب : تفسیری موضوع اصلی : عمل انسان گوینده : علامه طباطبایی
  حرص یهود به دنیا
96) جمله «وَ لَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلى‏ حَیاةٍ» به منزله دلیلى است که جمله «وَ لَنْ یَتَمَنَّوْهُ أَبَداً» الخ، را بیان می‌کند و شاهد بر این است که ایشان هرگز تمناى مرگ نمی‌کنند، چون مى‌‏بینیم که از هر مردمى دیگر به زندگى دنیا که یگانه مانع آرزوى آخرت، حرص بر آن است، حریصترند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 344 قالب : تفسیری موضوع اصلی : یهودی گوینده : علامه طباطبایی
  آرزوی عمر دراز مانع از عذاب نمی‌شود
96) از ظاهر «وَ ما هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذابِ أَنْ یُعَمَّرَ» بر مى‏آید که کلمه (ما) در اول این جمله ماى نافیه است و ضمیر (هو) یا ضمیر شان و قصه است و جمله (أن یعمر) مبتدا و جمله (بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذابِ) خبر آن باشد و معنا چنین است که (قصه از این قرار است که آرزوى هزار سال عمر او را از عذاب دور نمی کند) و یا راجع است به اینکه قبلا فرمود: «یک یک آنان دوست می دارند هزار سال زندگى کنند». معنا چنین است که (آن، یعنى دوستى هزار سال عمر، او را از عذاب دور نمی کند). [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 344 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
  تحقیر دنیا
96) اینکه کلمه «حیاة» را نکره آورد براى تحقیر دنیا بود. همچنانکه در آیه «وَ ما هذِهِ الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلَّا لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِیَ الْحَیَوانُ لَوْ کانُوا یَعْلَمُونَ» (عنکبوت/64) نیز زندگى دنیا را به لهو و لعب تعبیر کرده است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏1، ص: 344 قالب : تفسیری موضوع اصلی : دنیا گوینده : علامه طباطبایی
  معنای کنایی (أَلْفَ) در آیه
96) منظور از هزار سال، طولانى‌ترین عمر است و کلمه هزار، کنایه از بسیارى است. چون در عرب آخرین مراتب عدد از نظر وضع فردى است و بیش از آن اسم جداگانه ندارد بلکه با تکرار (هزار هزار) و یا ترکیب (ده هزار و صد هزار) تعبیر می‌شود.{یَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ یُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏1، ص: 344 قالب : تفسیری موضوع اصلی : شیوه ی برداشت از قرآن گوینده : علامه طباطبایی
  معنای بصیر
96) بصیر از اسمای حسنی است و معنی آن علم داشتن به دیدنی ‌هاست نه اینکه به معناى بینا و داراى چشم باشد. بنابراین از شعب اسم علیم است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 345 و 346 قالب : لغوی موضوع اصلی : اسم‌های خداوند گوینده : علامه طباطبایی
  "بما قدمت ایدیهم" - سمانه بيات
95) "بما قدمت ایدیهم" کنایه از عمل است، از این جهت که بیشتر اعمال ظاهری انسان با دست انجام می شود و انسان بعد از انجام آنرا به هر کسی که دلش بخواهد یا از او بخواهد می دهد. در این جمله دو عنایت است:
اول اینکه تقدیم را به دست نسبت داده نه صاحب دست، و دوم اینکه هر فعلی را عمل دانسته.
اعمال انسان و مخصوصا آن اعمالی که به طور مستمر انجام می شوند ؛ بهترین دلیل بر آنست که در دل پنهان کرده اند، اعمال زشت و خبیث جز از باطن زشت و خبیث حکایت نمی کند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرالمیزان قالب : تفسیری موضوع اصلی : عمل انسان گوینده : علامه طباطبایی
  الف سنه - سمانه بيات
96) " لو یعمر الف سنه" منظور از هزار سال، طولانی ترین عمر است و کلمه هزار کنایه از بسیار است، چون در عرب اخرین دلالت عدد از نظر وضع فردی است، و بیش از آن اسم جداگانه ندارد، بلکه با تکرار( هزار هزار) یا ترکیب( ده هزار، صد هزار) تعبیر می شود. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرالمیزان قالب : لغوی موضوع اصلی : کلمه گوینده : علامه طباطبایی
  سبب ترس از مرگ - سيد علي بهبهاني
95) مقصود از کلمه ما در بما قدّمت اءیدیهم گناهان و اعمال ناشایست است ؛ پس جمله (و لن یتمنّوه اءبداً بما قدّمت اءیدیهم ) دلالت دارد بر این که معصیت حکم خدا، اشتیاق به مرگ و امید به بهره مندى از نعمت هاى آخرت را از بین مى برد یا آن را کم مى کند. به بیان دیگر، گناه از اسباب خوف از مگ است ؛ چنان که این جمله دلالت دارد که انسان پس از مرگ ا زسفره عمل خود ارتزاق مى کند و این نکته اى است که نسبت به اعمال خیر، در آیه ما تقدّموا لا نفسکم من خیر تجدوه عنداللّه به آن تصریح شده و این بدان معنا نیست که گناه و عمل شرّ فراموش ‍ مى شود، بلکه تقیید به (من خیر) صرفاً از باب تشویق به خیر است، وگرنه اصل حاکم من یعمل مثقال ذرّةٍ شرّاً یره همچنان محفوظ است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر تسنیم قالب : تفسیری موضوع اصلی : گناه گوینده : آیت الله جوادی آملی
  ادّعاهاى بنى‏اسرائیل - سيد علي بهبهاني
94) بنى‏اسرائیل، ادّعاهاى دروغین و خیال پردازى‏هاى فراوان داشتند که برخى از آنها عبارت بود از:
* ما فرزندان و محبوبان خدا هستیم. «نحن ابناء اللّه و احبّائه»
* کسى وارد بهشت نمى‏شود مگر آنکه یهودى و یا نصرانى باشد. «قالوا لن یدخل الجنّه الاّ من کان هوداً او نصارى»
* آتش دوزخ، جز چند روزى به ما اصابت نمى‏کند. «لن تمسّنا النّار الاّ ایّاما معدودة»
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : داستان قوم بنی اسرائیل گوینده : حجت الاسلام قرائتی
  دروغگو، کم حافظه است - سيد علي بهبهاني
96) دروغگو، کم حافظه است. یهودیان از یک سو بهشت را مخصوص خود مى‏دانند، «لکم الدار الاخرة خالصة» واز سوى دیگر مى‏خواهند همیشه در دنیا زنده بمانند. «یعمّر الف سنة» [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : داستان قوم بنی اسرائیل گوینده : حجت الاسلام قرائتی
  اماده برای مرگ - سيد محمد مهدي منصوري
94) در برابر خیالات وموهومات با صراحت برخورد کنید . وجدان بهترین قاضی است . امادگی برای مرگ نشانه ایمان واقعی وصادقانه است [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : تفسیری موضوع اصلی : انسان گوینده : سید محمد مهدی منصوری
  گروه از خود راضى - مسعود ورزيده
96) از تاریخ زندگى یهود علاوه بر آیات مختلف قرآن مجید چنین برمى آید
که آنها خود را یک نژاد برتر مى دانستند، و معتقد بودند گل سر سبد جامعه انسانیتند، بهشت به خاطر آنها آفریده شده !، و آتش جهنم با آنها چندان کارى ندارد! آنها فرزندان خدا و دوستان خاص او هستند، و خلاصه آنچه خوبان همه دارند آنها تنها دارند!
این خودخواهى ابلهانه در آیات مختلفى از قرآن که سخن از یهود منعکس است .
در آیه 18 سوره مائده مى خوانیم : نحن ابناء الله و احبائه : ((ما فرزندان خدا و دوستان خاص او هستیم )).
و در آیه 111 سوره بقره مى خوانیم : وقالوا لن یدخل الجنة الا من کان هودا او نصارى : ((آنها گفتند کسى در بهشت داخل نمى شود مگر اینکه یهودى یا نصرانى باشد)).
و در آیه 80 سوره بقره مى خوانیم و قالوا لن تمسنا النار الا ایاما معدودة : ((آتش دوزخ جز چند روزى به ما اصابت نخواهد کرد)).
این پندارهاى موهوم از یکسو آنها را به ظلم و جنایت و گناه و طغیان دعوت مى کرد، و از سوى دیگر به کبر و خودپسندى و خود برتر بینى .
قرآن مجید در آیات فوق پاسخ دندانشکنى مى دهد مى گوید: ((اگر (آنچنان که شما مدعى هستید) سراى آخرت نزد خدا مخصوص شما است نه سایر مردم پس آرزوى مرگ کنید اگر راست مى گوئید)) (قل ان کانت لکم الدار الاخرة عندالله خالصة من دون الناس فتمنوا الموت ان کنتم صادقین ).
آیا میل ندارید به جوار رحمت خدا پناه برید و نعمتهاى بى پایان بهشت در اختیار شما باشد آیا دوست ، آرزوى دیدن محبوب خود را ندارد؟!
یهود با گفتن این سخنها که بهشت مخصوص ما است یا ما چند روزى بیش در آتش نمى سوزیم ، مى خواستند مسلمانان را نسبت به آئینشان دلسرد کنند.
ولى قرآن پرده از روى دروغ و تزویر آنان بر مى دارد، زیرا آنها به هیچوجه حاضر به ترک زندگى دنیا نیستند و این خود دلیل محکمى بر کذب آنها است ، راستى اگر انسان چنان ایمانى به سراى آخرت داشته باشد چرا اینقدر به زندگى این جهان دل ببندد؟ و براى وصول به آن مرتکب هزار گونه جنایت شود؟
در آیه بعد، قرآن اضافه مى کند: ((آنها هرگز تمناى مرگ نخواهند کرد، به خاطر اعمال بدى که پیش از خود فرستادند)) (و لن یتمنوه ابدا بما قدمت ایدیهم ).
((و خداوند از ستمگران ، آگاه است )) (و الله علیم بالظالمین ).
آرى آنها مى دانستند در پرونده اعمالشان چه نقطه هاى سیاه و تاریک وجود دارد، آنها از اعمال زشت و ننگین خود مطلع بودند، خدا نیز از اعمال این ستمگران آگاه است ، بنابراین سراى آخرت براى آنها سراى عذاب و شکنجه و رسوائى است و به همین دلیل خواهان آن نیستند.
آخرین آیه مورد بحث از حرص شدید آنها به مادیات چنین سخن مى گوید تو آنها را حریصترین مردم بر زندگى مى بینى )) (و لتجدنهم احرص الناس على حیاة ).
((حتى حریصتر از مشرکان )) (و من الذین اشرکوا).
حریص در اندوختن مال و ثروت ، حریص در قبضه کردن دنیا، حریص در انحصارطلبى ، آنها حتى از مشرکان که طبعا مى بایست در جمع آورى اموال از همه حریصتر باشند و از هر راه بدست آورند باکى نداشته باشند حریصترند.
((آنچنان علاقه به دنیا دارند که هر یک از آنها دوست دارد هزار سال عمر کند)). (یود احدهم لو یعمر الف سنة ).
براى جمع ثروت بیشتر یا به خاطر ترس از مجازات !
آرى هر یک تمناى عمر هزار ساله دارد ((ولى این عمر طولانى او را از عذاب خداوند باز نخواهد داشت )) (و ما هو بمزحزحه من العذاب ان یعمر).
و اگر گمان کنند که خداوند از اعمالشان آگاه نیست ، اشتباه مى کنند ((خداوند نسبت به اعمال آنها بصیر و بینا است )) (و الله بصیر بما یعملون ).

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسرنمونه قالب : تاریخی موضوع اصلی : داستان قوم بنی اسرائیل گوینده : مسعود ورزیده
  على حیاة - مسعود ورزيده
96) تعبیر به على حیاة (به صورت نکره ) به گفته جمعى از مفسران براى تحقیر است یعنى آنها آنقدر به زندگى دنیا دل بسته اند که حتى پستترین زندگى این جهان را که در نهایت بدبختى باشد بر سراى آخرت ترجیح مى دهند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه قالب : تاریخی موضوع اصلی : داستان قوم بنی اسرائیل گوینده : مسعود ورزیده
  برتری نژادی - مسعود ورزيده
96) بى شک سرچشمه بسیارى از جنگها و خونریزیها در طول تاریخ بشر برترى جوئى نژادى بوده است ، مخصوصا در جنگ جهانى اول و دوم که بزرگترین رقم تلفات و ویرانى را در تاریخ همراه داشت ، عامل نژاد پرستى آلمانها (یا حزب نازى ) عامل غیر قابل انکارى بود.
و اگر بنا شود نژاد پرستان جهان را رده بندى کنیم بدون شک یهود در رده هاى بالا قرار خواهند گرفت ، هم اکنون کشورى را که آنها به نام اسرائیل تشکیل داده اند بر مبناى همین مساءله نژاد تاءسیس شده ، چه جنایتهاى هولناکى که براى تشکیل آن مرتکب شدند، و چه جنایات وحشتناکى که براى نگهدارى آن مرتکب مى شوند.
آنها حتى آئین موسى (علیه السلام ) را در نژاد خود محصور ساخته اند، و اگر کسى از غیر نژاد یهود بخواهد این آئین را بپذیرد براى آنها جالب نیست ، به همین دلیل تبلیغ و دعوت به سوى آئین خود در میان اقوام دیگر نمى کنند.
همین وضع خاص آنها سبب شده که در انظار جهانیان منفور گردند، چرا که مردم دنیا کسانى را که براى خود امتیازى بر دیگران قائل باشند هرگز دوست ندارند.
اصولا نژاد پرستى شعبهاى از شرک است و به همین دلیل اسلام شدیدا با آن مبارزه کرده و همه انسانها را از یک پدر و مادر مى داند که امتیازشان تنها به تقوا و پرهیزکارى است .

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : استکبار- خودکامگی گوینده : مسعود ورزیده
  فنا و نیستى - مسعود ورزيده
96) بیشتر مردم از مرگ مى ترسند و وحشت دارند و پس از تحلیل و بررسى مى بینیم که ریشه این ترس را یکى از دو چیز تشکیل مى دهد:
1 بسیارى از مردم مرگ را به معنى فنا و نیستى و نابودى تفسیر مى کنند و بدیهى است که انسان از فنا و نیستى وحشت دارد، اگر انسان مرگ را به این معنى تفسیر کند حتما از آن گریزان خواهد بود، و لذا حتى در بهترین حالات زندگى و در اوج پیروزى فکر این مطلب که روزى این زندگى پایان مى یابد، شهد زندگى را در کام آنان زهر مى کند، و همیشه از این نظر نگرانند.
2 افرادى که مرگ را پایان زندگى نمى دانند و مقدمه اى براى زندگى در سرائى وسیعتر و عالیتر مى بینند به خاطر اعمال خود و خلافکاریها از مرگ وحشت دارند، زیرا مرگ را آغاز رسیدن به نتائج شوم اعمال خود مى بینند، بنابراین براى فرار از محاسبه الهى و کیفر اعمال ، میل دارند هر چه بیشتر مرگ را به عقب بیندازند، آیه بالا اشاره به دسته دوم مى کند
ولى پیغمبران بزرگ خدا از یکسو ایمان به زندگى جاویدان بعد از مرگ را در دلها زنده کردند و چهره ظاهرى وحشتناک مرگ را در نظرها دگرگون ساخته ، چهره واقعى آن را که دریچه اى به زندگى عالیتر است به مردم نشان دادند.
و از سوى دیگر دعوت به ((پاکى عمل )) کردند تا وحشت از مرگ بخاطر کیفر اعمال نیز زائل گردد، بنابراین مردم با ایمان از پایان زندگى و مرگ بهیچوجه وحشت ندارند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه قالب : اجتماعی موضوع اصلی : انسان در قیامت گوینده : مسعود ورزیده
  اولیاى خدا، - اميد شيرواني آزاد
94) اولیاى خدا، نه تنها از مرگ نمى‏ترسند، بلکه اشتیاق به مرگ نیز دارند. همانگونه که حضرت على علیه السلام مى‏فرماید: «واللَّه لابن ابى‏طالب آنس بالموت من الطفل بثدى امّه» یعنى به خدا سوگند علاقه فرزند ابوطالب به مرگ، از علاقه طفل شیرخوار به سینه مادرش بیشتر است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : حجت الاسلام قرائتی قالب : روایی موضوع اصلی : مرگ گوینده : امید شیروانی آزاد
  نترسیدن از مرگ، - اميد شيرواني آزاد
95) نترسیدن از مرگ، نشانه‏ى صدق ویقین است [ نظرات / امتیازها ]
منبع : نترسیدن قالب : لغوی موضوع اصلی : مرگ گوینده : امید شیروانی آزاد