از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 314 حزب : 63 جزء : شانزدهم سوره : طه
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(و اصطنعتک لنفسی ): (و تو را خاص خویش نمودم )، (اصطناع ) یعنی تحقق بخشیدن احسان و وقتی می گویند، فلان شخص را اصطناع کردم ، یعنی آنقدر به اواحسان کردم که او را به من نسبت می دهند و می گویند او صنیع و نمک پرورده توست . پس اصطناع موسی به این است که خداوند او را برای خود اختصاص داد و او رابرای خود خالص قرار داد، یعنی ای موسی همه نعمتهایی که در اختیار توست از من و ازناحیه احسان من است و غیر من کسی در آن شراکت ندارد، پس تو خالص برای من هستی . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
1) : پس میشه گفت خدا داره میگه ای انسان تو مثل بقیه آفرینش نیستی تورا خاص ساختم واسه خودم ساختم
2) : با توجه به کلام علامه خطاب خداوند به موسی ع در این آیه انحصاری در حضرت موسی ع ندارد و خطاب به همه انسان هاست. چرا که همه انسان ها صنیع و نمک پرورده خدای متعال هستند حال یا سر سفره رحیمیه یا سر سفره رحمانیه. اگر این کلام یک سخن خصوصی میان پروردگار و حضرت موسی ع بود و انحصار در حضرت موسی ع داشت چرا در قرآن کریم که خدای متعال تا بستر قیامت، خود حافظ آن است بیان شده و به گوش جهانیان می رسد؟ چه بسا من باب ایاک اعنی واسمعی یا جارتی باشد! والله عالم
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عطيه صفاري - سایت تفسیر قرآن
سپس اضافه مى‏کند: «من تو را براى خودم پرورش دادم و ساختم» (وَ اصْطَنَعْتُکَ لِنَفْسِی).

براى وظیفه سنگین دریافت وحى، براى قبول رسالت، براى هدایت و رهبرى بندگانم، تو را پرورش دادم و در کورانهاى حوادث آزمودم و نیرو و توان بخشیدم و اکنون که این مأموریت بزرگ بر دوش تو گذارده مى‏شود از هر نظر ساخته شده‏اى! [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) رمضانی (داور) : منبع، برگزیده تفسیر نمونه است لطفا منبع را ذکر نمایید.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سيد علي بهبهاني - تفسیر تسنیم
در جریان کوه طور وجود مبارک موسی(سلام الله علیه) تنها بود در آن منطقه هارون حضور نداشت، اگر خدای سبحان به موسای کلیم طبق آیهٴ 24 می‌فرماید: ﴿اذْهَبْ إِلَی فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَی﴾ برای اینکه مأمورِ مستقل وجود مبارک موسای کلیم بود چه اینکه تنها مخاطب در کوه طور هم همین موسای کلیم بود و خداوند دربارهٴ او سرمایه‌گذاریهای زیادی کرده که فرمود: ﴿وَلِتُصْنَعَ عَلَی عَیْنِی﴾[1] در پایان هم فرمود: ﴿وَاصْطَنَعْتُکَ لِنَفْسِی﴾ تو را نه برای خودت ساختم نه برای دیگری این ﴿وَاصْطَنَعْتُکَ لِنَفْسِی﴾ حصر است یعنی تو را فقط برای پرورش توحید ساختم نه برای خودت ساختم که به کار خودت بپردازی نه برای دیگران ساختم که به جامعه بپردازی اگر جامعه را هدایت می‌کنی و بنی‌اسرائیل را از آل‌فرعون نجات می‌دهی لله است و اگر به کارهای شخصی خودت هم می‌پردازی لله است.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
وَ اصْطَنَعْتُکَ لِنَفْسِی (41)
نعمت هشتم: وَ اصْطَنَعْتُکَ لِنَفْسِی‌: و برگزیدم و خاص ساختم تو را براى محبت خود، یعنى تو را دوست خود گرفتم و به الطاف خود مخصوص گردانیدم.
و یا براى وحى و اداى رسالت و نبوت خود تو را برگزیدم. یا اى موسى تو را اختیار فرمودم براى اقامه حجت خود و گردانیدم تو را میان خود و بندگان تا آنکه تو در تبلیغ رسالت و مخاطبه با بندگان و احتجاج بر ایشان، قائم مقام من باشى بر وحى، که گویا من ایشان را مخاطب و احتجاج فرمایم.
زمخشرى در کشاف گفته: این تمثیل حال موسى علیه السلام است به حال‌
کسى که بعضى از ملوک، او را به جهت اهلیت و قابلیت به جوامع خصال و خصائص افعال، به خودش اختصاص دهد و او را مقرب درگاه خود گرداند که هیچکس اقرب از او نباشد در منزلت و مکانت، و او را به کرامت و مرحمت خود نوازش نماید به طورى که براى نفس خود برگزیند که دیدن او، دیدن او؛ و شنیدن او، شنیدن او و غیر او را بر مکنون سرّ خود مؤتمن نداند «1». حاصل آنکه حق تعالى او را از میان بندگان برگزیند و مقرب بارگاه عزت خود گرداند و زمام رسالت و تبلیغ را در کف با کفایت او گذارد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » اطیب البیان
وَ اصطَنَعتُک‌َ لِنَفسِی‌ (41)
بسیار مقام‌ بلندی‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌خدا‌ بفرماید ‌من‌ ترا ‌برای‌ خودم‌ ‌بر‌ گزیدم‌ و لذا یکی‌ ‌از‌ صفات‌ رسالت‌ مصطفی‌ ‌است‌ و ‌در‌ حق‌ حضرت‌ آدم‌ صفی‌ اللّه‌ و اصطناع‌ و اصطفی‌ متقارب‌ المعنی‌ ‌است‌ (اللّه‌ُ أَعلَم‌ُ حَیث‌ُ یَجعَل‌ُ رِسالَتَه‌ُ) انعام‌ آیه 124.
(إِن‌َّ اللّه‌َ اصطَفی‌ آدَم‌َ وَ نُوحاً وَ آل‌َ إِبراهِیم‌َ وَ آل‌َ عِمران‌َ عَلَی‌ العالَمِین‌َ) آل‌ عمران‌ آیه 30 اصطناع‌ اتّخاذ و اختیار ‌است‌ ترا ‌برای‌ ‌خود‌ گرفتم‌ و اختیار کردم‌ (مهندسی‌ ‌که‌ بکل‌ نکهت‌ و بکل‌ جان‌ داد بهر ‌که‌ ‌هر‌ چه‌ سزاوار حکمت‌ ‌است‌ ‌آن‌ داد) و مراد نفسی‌ بمعنی‌ شخص‌ معیّن‌ نه‌ اینکه‌ خداوند دارای‌ نفس‌ ‌باشد‌ نه‌ نفس‌ ملکوتی‌ و نه‌ نفس‌ انسانی‌ و نه‌ حیوانی‌ چون‌ ذات‌ مقدّس‌ ‌او‌ منزّه‌ ‌از‌ ترکیب‌ و اجزاء ‌است‌ صرف‌ وجود و محض‌ وجود و بحت‌ وجود ‌است‌ و اطلاق‌ نفس‌ ‌بر‌ واحد شخصی‌ ‌در‌ قرآن‌ بسیار داریم‌ (مَن‌ قَتَل‌َ نَفساً بِغَیرِ نَفس‌ٍ أَو فَسادٍ فِی‌ الأَرض‌ِ فَکَأَنَّما قَتَل‌َ النّاس‌َ جَمِیعاً وَ مَن‌ أَحیاها فَکَأَنَّما أَحیَا النّاس‌َ جَمِیعاً) مائده‌ آیه 35 و ‌غیر‌ ‌اینکه‌ و وحدت‌ حقّه‌ حقیقیّة مختص‌ بذات‌ مقدس‌ ‌او‌ ‌است‌. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کاشف
وَ اِصْطَنَعْتُکَ لِنَفْسِی؛ تو را براى وحى و رسالت خود برگزیدم اینکه خداوند موسى علیه السّلام را به خود نسبت داده، نشان دهندۀ بالاترین درجۀ بزرگداشت و احترام است؛ چرا که خداوند اشاره به این نکته مى کند که او را از خواصّ خود قرار داده است رفتن موسى و برادرش به سوى فرعون [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.