از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 314 حزب : 63 جزء : شانزدهم سوره : طه
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(فقولا له قولا لینا لعله یتذکر اؤ یخشی ): (و با او به نرمی سخن بگویید تاشاید متذکر شود و پند گیرد و یا بترسد)، در اینجا نیز مجددا امر سابق را خطاب به هر دونفر تأکید نمود و فرمود: هر دو بسوی فرعون بروید، چون او از حد خود تجاوز کرده وآنگاه تذکر می دهد که در گفتگوی با فرعون از تندی و خشونت خودداری کنند، چون همین امر، یعنی گفتار ملایم و پرهیز از خشونت ، از واجبترین واجبات در امر دعوت وتبلیغ است و سپس متذکر شدن و اندرز پذیری و یا ترس و خشیت فرعون را آرزومی نماید و این امید و آرزو در مقام محاوره قائم است ، نه آنکه قائم بر خدای تعالی که عالم به همه حوادث عالم است ، باشد، تذکر یعنی قبول یادآوری و التزام به مقتضیات حجت تذکر دهنده و ایمان به آن و خشیت به معنای مقدمه آن قبول و ایمان است ، پس بازگشت معنا به این است که با فرعون به نرمی سخن بگوید، شاید که ایمان بیاورد یالااقل بعضی از خواسته های شما را اجابت کند و نزدیک به ایمان آوردن گردد، (بایددانست امر به بندگی کشاندن بنی اسرائیل یک حکم سیاسی بود که فرعون آنرا از بیم ازدیاد نسل و غلبه ایشان انجام می داد و در راه مملکت داری و سیاست هرگز طاغوتها وسرکشان تاریخ ، ابایی از انجام جرائم وحشیانه ندارند، چنانچه فرعون با ستمگری وخونخواری تمام اولاد ذکور بنی اسرائیل را می کشت و اولاد اناث را برای خدمتکاری زنده نگه می داشت ). [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عطيه صفاري - سایت تفسیر قرآن
سپس طرز برخورد مؤثر با فرعون را در آغاز کار به این شرح، بیان مى‏فرماید: براى این که بتوانید در او نفوذ کنید و اثر بگذارید «با سخن نرم با او سخن بگویید، شاید متذکر شود یا از خدا بترسد» (فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَیِّناً لَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یَخْشى‏). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) رمضانی (داور) : منبع، برگزیده تفسیر نمونه است لطفا منبع را ذکر نمایید.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سيد علي بهبهاني - تفسیر تسنیم
این قول لَیّن برای همیشه قول لیّن نیست اصلش چه اینکه وجود مبارک پیغمبر فرمود: ﴿فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ﴾[10] این یک، بعد فرمود: ﴿وَجَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ﴾[11] این دو، با أحسن الأقوال سخن گفتن، با أحسن روش سخن گفتن، با قول لیّن سخن گفتن این برای اوایل امر است برای اینکه انسانی که بخواهند آشنا بشوند، اما اگر کسی با قول لیّن و با قول جدال احسن و امثال ذلک به راه نیفتاد بر عتوّ و فساد و طغیان او افزوده شد کم کم این لیّن قدری شدید می‌شود در عین حال که سَدید است تا می‌رسد به جایی که ﴿یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ جَاهِدِ الْکُفَّارَ وَالْمُنَافِقِینَ وَاغْلُظْ عَلَیْهِمْ﴾[12] این ﴿وَاغْلُظْ عَلَیْهِمْ﴾ با ﴿فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ﴾[13] منافات ندارد آن در طلیعهٴ امر است یک، برای افراد معتدل است دو، این در پایان امر است یک، برای افراد خشن و منافق و کفّار است دو، وجود مبارک موسای کلیم هم تا آخر که قول لیّن نداشت اوایل قول لیّن بود وقتی که او سرکشی کرد دیگر درگیری شروع شد از دو طرف.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
بعد از آن دستور دعوت او را فرماید: فَقُولاٰ لَهُ قَوْلاً لَیِّناً : پس سخن گوئید مر فرعون را گفتنى نرم و ملایم بدون خشونت و درشتى لَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یَخْشىٰ : براى اینکه پند یابد به کلام شما و معتقد شود به یگانگى بارى تعالى، یا بترسد از عذاب من مراد آنست که اگر صدق شما متحقق شود بر او و متذکر نگردد، پس لااقل متوهم خواهد شد و ترسان و هراسان شود نزد بعضى معنى آنکه: به کلام نرم سخن گوئید به امید آنکه ایمان آورد یا از رفق و لین با او معاملۀ آن کس کنید که او طمع ایمان دارد به او، اگرچه دانید ایمان نخواهد آورد تفسیر برهان ابن بابویه رحمه اللّه به اسناد خود از ابن ابى عمیر که به حضرت موسى بن جعفر علیهما السلام عرض کردم: خبر فرما مرا از قول خداوند به موسى (اِذْهَبٰا إِلىٰ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغىٰ فَقُولاٰ لَهُ قَوْلاً لَیِّناً ) (لَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یَخْشىٰ ) فرمود: اما فرمایش (فَقُولاٰ لَهُ قَوْلاً لَیِّناً) یعنى به کنیه نامید او را، و بگویید یا «ابا مصعب» و اسم فرعون ولید بن مصعب بود و اما فرمایش (لَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یَخْشىٰ ) فرمود براى آنکه موسى حریص تر باشد بر رفتن، و حال آنکه خداوند دانا بود که متذکر نشود و نترسد مگر وقت دیدن عذاب چنانچه فرمود (حَتّٰى إِذٰا أَدْرَکَهُ اَلْغَرَقُ قٰالَ آمَنْتُ ) تبصره: یکى از دستورات جامعۀ مبلغین براى مناظرۀ کافرین و مخالفین، در اولین مرحله مکالمه به سخن لین مى باشد، یعنى با آنها بطور نرمى و ملایمت سخن رانند نه به درشتى و خشونت؛ زیرا تلطف در کلام، دامى است براى جذب نفوس و تألیف قلوب، و لذا خداوند تعالى موسى و هارون را به جهت دعوت آن یاغى طاغى به قول لین امر مى فرماید که شاید پندى بیابد [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » ترجمه تفسیر جوامع الجامع
فَقُولاٰ لَهُ ، قَوْلاً لَیِّناً ؛ با فرعون به نرمى سخن بگویید، از قبیل هَلْ لَکَ إِلىٰ أَنْ تَزَکّٰى وَ أَهْدِیَکَ إِلىٰ رَبِّکَ فَتَخْشىٰ ؛ «آیا میل دارى که تزکیه سوى و تو را به سوى پروردگارت هدایت کنم تا حالت خشیت پیدا کنى» (نازعات 70) بعضى گفته اند مقصود از گفتار نرم وعده اى است که موسى به فرعون داد که اگر ایمان بیاورد او را آن چنان جوان سازد که بعد از آن اصلا پیر نشود و پادشاهى اش باقى باشد تا آن گاه که از دنیا برود اِذْهَبٰا إِلىٰ فِرْعَوْنَ ؛ با امیدوارى و طمع بروید، مثل کسى که در کارى، تمام سعى و کوشش خود را انجام مى دهد این که خداوند موسى و هارون را به سوى فرعون مى فرستد با این که مى داند او ایمان نمى آورد، فقط به خاطر اتمام حجّت است «لَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ» تا بیندیشد و به خود انصاف دهد و حقّ را بپذیرد؛ «او یخشى» یا بترسد از این که مبادا مطلب چنان باشد که شما وصف مى کنید [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن
و با او بکلام نرم و لیّن سخن بگوئید،شاید اشاره به این است که هر قدر او شما را تهدید کند شما از جاى در نروید و نترسید شاید او متذکر گردد یا بترسد (لعلّ )براى ترجى است و در جایى که در آن امید باشد مى آورند (سؤال) درصورتى که خداى تعالى مى دانست که فرعون ایمان نخواهد آورد امیدوارى چه معنى دارد [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کاشف
فَقُولاٰ لَهُ قَوْلاً لَیِّناً لَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یَخْشىٰ اگر صاحبان شرکت هاى انحصارطلب در این زمان پند بگیرند، فرعون هم در آن زمان پند مى گرفت و از خدا مى ترسید در هر حال، این آیه، روش فراخوانى به سوى دین خدا را مشخص مى کند و به بیان درست تر روش قانع ساختن به حق را تعیین مى کند و نظیر آن، این سخن خداوند است: «مردم را با حکمت و اندرز نیکو به راه پروردگارت بخوان» اندرز نیکو آن است که فرد خطاکار به طور ناخودآگاه به خطایش و فرد گمراه به گمراهى اش پى ببرد و خود را دور از حق و واقعیت ببیند: «و مى گویند: اگر ما مى شنیدیم یا تعقّل مى کردیم، اهل این آتش سوزنده نبودیم» شرط نخست براى اندرز نیکو آن است که اندرزدهنده از اندرزش جز اصلاح هدف دیگرى نداشته باشد، به قسمى که فرد مورد اندرز و یا یکى دیگر از افرادى که آگاهند، باور کند که تنها هدف از این اندرز، مصلحت و هدایت اوست شرط دوم آن است که اندرز دادن با سخن نرم باشد و از جمله سخنانى که موسى علیه السّلام به فرعون گفت، این بود: «بگو: آیا تو را رغبتى هست که پاکیزه شوى و من تو را به پروردگارت راه بنمایم و تو پروا کنى ؟» [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.