از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(ولقد اتینا موسی وهرون الفرقان و ضیاء وذکرا للمتقین ): (ما به موسی وهارون جدا کننده حق و باطل دادیم ، و نور و آنچه باعث تذکر پرهیز کاران بود) (فرقان ) یعنی وسیله جدا کردن حق از باطل که در اینجا مراد کتاب تورات است که به وسیله آن حق از باطل و راه خدا از راههای بشری جدا می گردد و نیز آن را به وصف نوربودن توصیف می کند چون کتاب خدا همچون نوری مسیر سعادت و رستگاری رامی نمایاند و همچنین تورات شامل ذکر برای اهل تقواست یعنی شامل مواعظ و عبرتها وحکمتهایی است که انسان پرهیز کار را به یاد خداوند تذکر می دهد، لکن جز اهل تقوی سایرین از نور و ذکر این معارف بهره مند نمی شوند. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ابراهيم چراغي - تفسیر نور استاد قرائتی
1- لازم نیست که هر پیامبرى براى خود کتابى جداگانه داشته باشد، چنانکه موسى و هارون، هر دو پیامبر، ولى یک کتاب داشتند و آن تورات بود. «آتینا موسى و هارون ...»
2- براى توفیق در یک حرکت، انسان به چند چیز نیاز دارد:
الف: شناخت راه از بیراهه. «الفرقان»
ب: نورى که در پرتو آن ببیند و به پیش برود. «ضیاءً»
ج: توجّه و عنایت به هدف، تا از مسیر اصلى، منحرف نگردد.(51) «ذکراً»
3- براى بهره‏مندى از هدایت انبیا باید به روحیه تقوى مجهّز شد. «ذکراً للمتّقین»
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بي تا سادات شريفي - تفسیر نمونه
شمه‏اى از داستان پیامبران: از این آیات به بعد فرازهایى از زندگانى پیامبران که آمیخته با نکات بسیار آموزنده‏اى است بیان شده، که بحثهاى گذشته را در زمینه نبوت پیامبر اسلام (ص) و درگیرى او با مخالفان، با توجه به برگزیده تفسیر نمونه، ج‏3، ص: 173

اصول مشترکى که حاکم بر آنهاست، روشنتر مى‏سازد.

در این آیه مى‏فرماید: «ما به موسى و هارون فرقان (وسیله تشخیص حق از باطل) بخشیدیم، و نور و یاد آورى براى پرهیز کاران» (وَ لَقَدْ آتَیْنا مُوسى‏ وَ هارُونَ الْفُرْقانَ وَ ضِیاءً وَ ذِکْراً لِلْمُتَّقِینَ).
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
وَ لَقَدْ آتَیْنا مُوسى‌ وَ هارُونَ الْفُرْقانَ وَ ضِیاءً وَ ذِکْراً لِلْمُتَّقِینَ (48)
وَ لَقَدْ آتَیْنا مُوسى‌ وَ هارُونَ‌: و هر آینه بتحقیق عطا فرمودیم موسى و برادرش هارون را. الْفُرْقانَ‌: تورات که فارق میان حق و باطل. یا برهانى که جدا مى‌ساخت به آن حق را از باطل. نزد جمعى مراد شکافتن دریا است. وَ ضِیاءً:
و دادیم نورى که از غایت وضوحش مى‌رسیدند به توسط آن به طریق هدایت و راه نجات در معرفت خدا و شرایع. یا نورى که استضائه کند به آن در تاریکى‌هاى حیرت و جهالت. وَ ذِکْراً لِلْمُتَّقِینَ‌: و یادآورى براى پرهیزکاران که پند یابند به مواعظ آن و عمل نمایند به آنچه در آن است. تخصیص پرهیزکاران به جهت آن است که دیگران به سوء اختیار، تصدیق ننمودند آن را، لذا از این فیض محروم ماندند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » اطیب البیان
وَ لَقَد آتَینا مُوسی‌ وَ هارُون‌َ الفُرقان‌َ وَ ضِیاءً وَ ذِکراً لِلمُتَّقِین‌َ (48)
و ‌هر‌ آینه‌ بتحقیق‌ دادیم‌ ‌ما موسی‌ و هارون‌ ‌را‌ کتابی‌ ‌که‌ فارق‌ ‌بین‌ حق‌ّ و باطل‌ ‌است‌ و روشنایی‌ و یادآوری‌ ‌از‌ ‌برای‌ أهل‌ تقوی‌ و پرهیز کاران‌ (وَ لَقَد آتَینا): اعطاء فرمودیم‌. کتابهایی‌ ‌که‌ خداوند ‌بر‌ انبیاء نازل‌ فرمود ‌از‌ زمان‌ آدم‌ ‌تا‌ زمان‌ موسی‌ ‌علیه‌ ‌السلام‌ تعبیر ‌به‌ صحف‌ می‌کنند، صحف‌ آدم‌ و شیث‌ و نوح‌ و ابراهیم‌، و ‌از‌ زمان‌ موسی‌ ‌تا‌ خاتم‌ تعبیر ‌به‌ کتب‌ تورات‌ موسی‌ زبور داود انجیل‌ عیسی‌ قرآن‌ محمّد صلّی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و ‌سلّم‌.
(مُوسی‌ وَ هارُون‌َ). تورات‌ ‌بر‌ موسی‌ نازل‌ شد لکن‌ چون‌ هارون‌ شرکت‌ داشت‌ ‌در‌ أمر نبوّت‌ و رسالت‌ ‌بر‌ حسب‌ تقاضای‌ موسی‌: «و أشرکه‌ ‌فی‌ امری‌» طه‌ آیه 37. ‌در‌ اینجا هارون‌ ‌را‌ شریک‌ موسی‌ قرار داد.
(الفُرقان‌َ): کتاب‌ تورات‌ ‌که‌ فارق‌ ‌بین‌ حق‌ّ و باطل‌ ‌است‌ و سعادت‌ و شقاوت‌، و توحید و شرک‌، و ایمان‌ و کفر چنانچه‌ تمام‌ کتب‌ و صحف‌ آسمانی‌ دارای‌ ‌اینکه‌ وصف‌ هستند و یکی‌ ‌از‌ اسامی‌ قرآن‌ فرقان‌ ‌است‌.
جلد 13 - صفحه 189
(وَ ضِیاءً) چراغی‌ ‌است‌ ‌که‌ قلوب‌ مؤمنین‌ ‌را‌ روشن‌ می‌کند و ‌آنها‌ ‌را‌ ‌به‌ سعادت‌ سوق‌ می‌دهد و ‌از‌ شقاوت‌ و بدبختی‌ نجات‌ می‌دهد.
(وَ ذِکراً)، و ‌آنها‌ ‌را‌ متذکّر می‌کند ‌به‌ مصالح‌ و اعمال‌ حسنه‌ و صفات‌ حمیده‌ و عقاید حقّه‌ لکن‌ فقط.
(لِلمُتَّقِین‌َ) و پرهیزکاران‌ ‌که‌ ‌از‌ عذاب‌ الهی‌ خائف‌ و ‌به‌ مثوبات‌ راغب‌ هستند و امّا ‌برای‌ کفّار و عصاة جز مزید ‌بر‌ خسران‌ ندارد ‌که‌ ‌در‌ وصف‌ قرآن‌ می‌فرماید:
«وَ لا یَزِیدُ الظّالِمِین‌َ إِلّا خَساراً» اسراء آیه 84. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر احسن الحدیث
وَ لَقَدْ آتَیْنٰا مُوسىٰ وَ هٰارُونَ اَلْفُرْقٰانَ وَ ضِیٰاءً وَ ذِکْراً لِلْمُتَّقِینَ در این آیه و آیات بعدى، قرآن مجید در هدایت بودن با تورات اصلى مقایسه شده است و شاید علّت جلو آمدن حالات موسى از ابراهیم علیه السّلام همین است منظور از فرقان و ضیاء و ذکر، تورات است که تورات در زمان خود فارق بین الحق و الباطل و نور بود که ظلمات شرک و کفر از بین مى برد و قلوب را نورانى مى کرد و ذکرى از جانب خدا بود ضیاء و ذکرا نکره آمده و ظاهرا هر دو راجع به «متقین» است که فقط آنها از تورات بهره مى برند، امّا فرقان با الف و لام راجع به همه میباشد (از المیزان) در جاى دیگر درباره تورات آمده: إِنّٰا أَنْزَلْنَا اَلتَّوْرٰاةَ فِیهٰا هُدىً وَ نُورٌ مائده 44 [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن
وَ لَقَدْ آتَیْنٰا مُوسىٰ وَ هٰارُونَ اَلْفُرْقٰانَ وَ ضِیٰاءً وَ ذِکْراً لِلْمُتَّقِینَ پس از بیان حال مشرکین و کافرین راجع بمعاد در این مبارک سوره هفده نفر از پیمبران گرامى را با شرح حالشان و جفاهایى که کفار به آن بزرگواران وارد نمودند تذکر مى دهد:اول در مقام شرح حال موسى و کتاب او تورات برآمده سه منقبت راجع بکتاب موسى(ع)یادآورى نموده: اول آن را فرقان نامیده باعتبار اینکه جداکننده بین حق و باطل و حلال و حرام است دوم ضیاء و روشنى،یعنى کتابى است روشن و روشنایى بخش که تابعین وى از ظلمت جهالت و حیرت و سرگردانى بشاه راه هدایت رهسپار و بمنزل امن فیروز خواهند گردید سوم (وَ ذِکْراً لِلْمُتَّقِینَ ) و تذکر و موعظه و اندرزى است براى پرهیزکاران و شاید مقصود از(آتینا)تمام عطاها و معجزاتى باشد که بحضرت موسى علیه السّلام عطا نموده نه فقط تورات [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کاشف
وَ لَقَدْ آتَیْنٰا مُوسىٰ وَ هٰارُونَ اَلْفُرْقٰانَ وَ ضِیٰاءً وَ ذِکْراً لِلْمُتَّقِینَ مراد از فرقان در اینجا تورات است، به همان صورتى که خداوند آن را بر موسى علیه السّلام فروفرستاد هر کتاب آسمانى فرقان است؛ زیرا هدایت را از گمراهى جدا مى کند، روشنایى است که تاریکى هاى نادانى و کفر را از بین مى برد و یادآورى است براى کسى که در جستجوى تقوا مى باشد، چرا که این کتاب [انسان ها را] به یاد خدا مى اندازد و حلال و حرام او را بیان مى کند [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.