از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(یا ایها الناس اتقوا ربکم ان زلزله الساعه شیء عظیم ): (ای مردم ازپروردگارتان بترسید که همانا زلزله رستاخیز چیزی بزرگ است ) خطاب با همه مردم اعم از مؤمن و کافر یا افراد موجود و افرادی که در آینده خواهند بود، می باشد، می فرماید از پروردگارتان بپرهیزید، یعنی کافر بپرهیزد و ایمان آورد و مؤمن بپرهیزد و از کیفر مخالفت با اوامر و نواهی او در فروع اندیشه کند. آنگاه در تعلیل کلام خود می فرماید: همانا زلزله قیامت امر عظیمی است ، مراد از (زلزله ) همان حرکت هول انگیز و شدید لایه های پوسته زمین است و مراد از (ساعت ) قیامت و آخرین موقف دنیاست و آشکار است که این دعوت از راه بیم دادن و انذار از رستاخیز می باشدکه زلزله یکی از شرایط وقوع آن است . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اميرعباس حسامي - تفسیر مجمع البیان
زلزله هراس انگیز رستاخیز
آفریدگار هستى سوره «انبیاء» را با دعوت به توحیدگرایى و یکتاپرستى و معرّفى به پیامبرش به عنوان رحمت و بخشایشى براى جهان و جهانیان به پایان برد، اینک این سوره را با هشدار از شرک و کفر و مخالفت با دین و آیین و توجه دادن مردم به زلزله هراس انگیز رستاخیز آغاز مى کند و مى فرماید:
یا اَیُّهَا النّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ
هان اى مردم! از پروردگارتان پروا کنید.
منظور از این جمله این است که از گناه و نافرمانى خدا دورى جویید، درست همان گونه که وقتى گفته مى شود: از شیر بترسید، منظور این است که از درندگى آن بترسید نه از خود آن.
اِنَّ زَلْزَلَةَ السّاعَةِ شَىْ ءٌ عَظیمٌ
چرا که زلزله رستاخیز پدیده اى هراس انگیز و سهمگین است.
از آیه شریفه این نکته دریافت مى گردد که به پدیده و چیزى که هنوز تحقق نیافته و جامه هستى نپوشیده است نیز، «چیز» و یا «پدیده» گفته مى شود، چرا که در آیه مورد بحث به رستاخیزى که هنوز نیامده است واژه «شیى» گفته شده است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مرضيه اسدي - تفسیرنمونه
زلزله عظیم رستاخیز
این سوره با دو آیه تکان دهنده و هیجان انگیز پیرامون رستاخیز و مقدمات آن شروع مى شود، آیاتى که بى اختیار انسان را از این زندگى گذراى مادى بیرون مى برد، و به آینده هول انگیزى که در انتظار او است متوجه مى سازد
آینده اى که اگر امروز به فکر آن ، و آمادگى بر آن نباشد، به راستى وحشتناک است و اگر باشد دل انگیز و روح افزا است .
نخست عموم مردم را بدون استثناء مخاطب ساخته و مى گوید: ((اى مردم از پروردگارتان بترسید، و پرهیز کارى پیشه کنید که زلزله رستاخیز، جریان مهم و عظیمى است (یا ایها الناس اتقوا ربکم ان زلزلة الساعة شى ء عظیم ).
خطاب ((یا ایها الناس ))، دلیل روشنى است بر اینکه هیچگونه تفاوت و تبعیضى از نظر نژاد و زبان و اعصار و قرون و مکانها و مناطق جغرافیائى و طوائف و قبائل در آن نیست ، و مؤ من و کافر، کوچک و بزرگ ، پیر و جوان ، مرد و زن امروز و آینده همه در آن شریکند.
جمله ((اتقوا ربکم )) عصاره تمام برنامه هاى سعادتبخش است ، چرا که از یکسو ((توحید)) را بیان مى کند (ربکم ) و از سوى دیگر تقوا را و به این ترتیب برنامه هاى عقیدتى و عملى در آن جمع است .
و با ذکر جمله ((ان زلزلة الساعة شى ء عظیم )) حقیقتى را که در بسیارى از آیات قرآن آمده است به طور سربسته بازگو مى کند، و آن اینکه رستاخیز با یک انقلاب و تحول شدید در سازمان عالم هستى بر پا مى گردد: کوهها از جا کنده مى شوند، دریاها به هم مى ریزند، زمین و آسمان در هم کوبیده مى شوند، و جهانى نو با زندگانى نو آغاز مى گردد، مردم در آستانه قیامت در وحشت عظیمى فرو مى روند، و سر از پا نمى شناسند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  محمد حسيني - http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=18395&AyeID=2700<r2=2
پیامبر لب بازگشود و این دو آیه را براى آنان تلاوت فرمود: یا اَیُّهَا النّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ اِنَّ زَلْزَلَةَ السّاعَةِ شَىْ‏ءٌ عَظیمٌ‏ یَوْمَ تَرَوْنَها تَذْهَلُ کُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمّا اَرْضَعَتْ وَ تَضَعُ کُلُّ ذاتِ حَمْلٍ حَمْلَها وَ تَرَى النّاسَ سُکارى‏ وَ ما هُمْ بِسُکارى‏ وَ لکِنَّ عَذابَ اللَّهِ شَدیدٌ اى مردم! از پروردگارتان پروا کنید، چر اکه زلزله [سخت‏] رستاخیز چیزى سهمگین است. 2 - روزى که آن [رویداد هراس‏انگیز] را مى‏بینید، هر زنِ شیردهنده‏اى، آن [کودکى‏] را که شیر مى‏دهد، [از شدت هراس‏] از یاد مى‏برد، و هر زن باردارى بار خویشتن را فرو مى‏نهد، و مردم را [بسان ]مستانى [بیگانه از خرد و اندیشه‏] بنگرى در حالى که آنان مست نیستند، اما عذاب [هول‏انگیز] خدا سخت [و وصف‏ناپذیر ]است. آرى، پیامبر این دو آیه تکان‏دهنده را بر مردم خواند و صداى گریه مجاهدان بود که در آن دل شب و آن دشت خسته و سوزان طنین افکند. آن شب مردم آن‏قدر گریه کردند و باران اشک از آسمان دیدگان بر دامان خویش فرو باراندند و ضجه زدند که به یادماندنى و بى‏سابقه بود، و بامداد آن شب به گونه‏اى از دنیا و ارزش‏هاى مادى دل‏ها گسسته و به زندگى بى‏رغبت شده بودند که کسى نه دل داشت تا زین بر روى مرکب نهد و نه بردارد و نه کسى انگیزه‏اى براى برافراشتن خیمه و چادر داشت. بله گروهى در اندوه فرو رفته بودند و گروهى مى‏نگریستند و دسته‏اى دیگر در اندیشه رستاخیز و آن روز هراس‏انگیز بودند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سيدابراهيم غياث الحسيني - تفسیر نور
این سوره هفتاد و هشت آیه دارد و در مدینه نازل شده است.
کلمه‏ى «حج» در لغت به معناى قصد و آهنگ انجام کارى است، ولى در شریعت اسلامى به مراسم خاصّى که هر ساله در مکّه برگزار مى‏گردد گفته مى‏شود. از آنجا که حدود سیزده آیه از این سوره (از آیه 25 تا 37) درباره‏ى کعبه و تاریخ آن و آثار سیاسى و اجتماعى حج سخن مى‏گوید، این سوره، «حج» نامیده شده است.
البتّه در این سوره دعوت پیامبران الهى نسبت به اقوام بسیارى مطرح گردیده و سرنوشت آنها نیز بیان شده است. طبق روایات، پیامبر گرامى اسلام فرمودند: هرکس سوره حج را بخواند، خداوند به تعداد کسانى که در گذشته و آینده حج و عمره به جا آوردند، به او پاداش حج و عمره مى‏دهد [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‌
یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَیْ‌ءٌ عَظِیمٌ «1»
یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ‌: اى گروه مردمان که مکلف هستید، بترسید و بیاندیشید عذاب پروردگار خود را تا از کفر و شرک و معصیت محترز و مجتنب باشید.
بیان: چون حق تعالى ختم سوره انبیاء فرمود به امر فرمودن بندگان به توحید و اعلام نمودن ایشان به آنکه پیغمبر ختمى مرتبت صلى اللّه علیه و آله رحمت است براى عالمیان، افتتاح این سوره مبارکه فرمود به امر مکلفین به پرهیز کردن از شرک و کفر و مخالفت دین، و خطاب فرمود به جمیع مکلفان از مرد و زن و مؤمن و کافر و بنده و آزاد؛ اما کودک و دیوانه و مغمى علیه چون از دائره تکلیف خارجند در تحت این خطاب داخل نیستند. پس مى‌فرماید: اى گروه مردمان بترسید عذاب پروردگار خود را.
إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ: بدرستى که جنبانیدن قیامت به سرعت تمام مرزمین را سراسر. شَیْ‌ءٌ عَظِیمٌ‌: چیز بزرگ و پرهول و پرهیبت است، یا شدت روز قیامت در نهایت سختى باشد. در زاد المسیر است که قبل از نفخه اولى زمین متزلزل شود و ندائى از آسمان آید که اى گروه مردمان، آمد امر خدا، پس فزعى عظیم در خلایق پدید آید. «1» 2- نزد ابن عباس و جمعى این زلزله مقارن روز قیامت باشد. «2» 3- نزد بعضى مراد تزلزل مردمان است نزد قضاى احکام در قیامت. و تعلیل امر ایشان به تقوى به فظاعت ساعت جهت آنست که تا به عقول خود تصور آن نموده عالم شوند به اینکه ایمن نتوانند شد از آن مگر به تدرع به لباس تقوى و الزام به اوامر حق تعالى. «3» تبصره: در آیه شریفه دلیل است بر آنکه معدوم شى‌ء است، و اطلاق شیئیت بر آن جائز باشد، چنانکه بعضى از علماى کلام به آن قائلند؛ زیرا زلزله قیامت معدوم است و حق تعالى آن را «شى‌ء» فرموده.
نکته: اسناد تزلزل به قیامت مجاز است، یا مراد تزلزل زمین است در ساعت قیامت، پس اضافه ساعت به زلزله اضافه منویه باشد به تقدیر «فى» یا اضافه مصدر به ظرف بر اجراى آن مجراى مفعول به کقوله تعالى‌ «بَلْ مَکْرُ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ». «4» 4- این زلزله قبل از طلوع آفتاب باشد از مغرب، چنانکه از علقمه وشعبى نقل است. پس اضافه آن به ساعت جهت آن است که از علامات قیامت است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » اطیب البیان
بِسم‌ِ اللّه‌ِ الرَّحمن‌ِ الرَّحِیم‌ِ
یا أَیُّهَا النّاس‌ُ اتَّقُوا رَبَّکُم‌ إِن‌َّ زَلزَلَةَ السّاعَةِ شَی‌ءٌ عَظِیم‌ٌ «1»
ای‌ گروه‌ ناس‌ بپرهیزید ‌از‌ معاصی‌ الهیّه‌ محقّقا زلزله روز قیامت‌ شی‌ء بسیار عظیم‌ ‌است‌.
(یا أَیُّهَا النّاس‌ُ): خطاب‌ ‌به‌ جمیع‌ افراد بشر ‌است‌ ‌از‌ زمان‌ بعثت‌ ‌تا‌ قیام‌ قیامت‌ (اتَّقُوا رَبَّکُم‌): ‌از‌ ‌خدا‌ بترسید و پیرامون‌ مخالفت‌ ‌او‌ نروید و نافرمانی‌ نکنید ‌که‌
جلد 13 - صفحه 262
مراتب‌ تقوی‌ ‌را‌ مکرّر تذکّر داده‌ایم‌:
1‌-‌ تقوی‌ ‌از‌ ادیان‌ باطله‌ و عقاید فاسده‌ و مذاهب‌ سخیفه‌ و طرق‌ ضالّه‌ ‌که‌ مرادف‌ ‌با‌ ایمان‌ ‌است‌ و شرط صحّت‌ کل‌ّ عبادات‌ ‌است‌.
2‌-‌ ‌از‌ معاصی‌ کبیره‌ ‌که‌ مورث‌ استحقاق‌ عذاب‌ و موجب‌ زوال‌ ایمان‌ ‌ یا ‌ ضعف‌ ایمان‌ و تسلّط شیطان‌ و سیاهی‌ قلوب‌ و مفاسد دیگر می‌شود.
3‌-‌ ‌از‌ کلیّه معاصی‌ صغارها و کبارها.
4‌-‌ ‌از‌ لهویّات‌ و لغویات‌ و زخارف‌ دنیوی‌ و اشتغال‌ باموری‌ ‌که‌ باعث‌ سلب‌ توفیق‌ می‌شود.
5‌-‌ ‌از‌ اخلاق‌ رذیله و صفات‌ خبیثه‌ و ملکات‌ قبیحه‌.
6‌-‌ ‌از‌ اشتغال‌ و توجّه‌ بغیر ‌خدا‌.
(إِن‌َّ زَلزَلَةَ السّاعَةِ شَی‌ءٌ عَظِیم‌ٌ): اخبار بسیاری‌ ‌در‌ أوضاع‌ قیامت‌ و زلزله ‌آن‌‌-‌ روز ‌از‌ أمیر المؤمنین‌ و حضرت‌ صادق‌ (ع‌) و ‌از‌ پیغمبر أکرم‌ (ص‌) ‌در‌ برهان‌ و مجمع‌ و ‌غیر‌ اینها نقل‌ کرده‌اند ‌که‌ أکثر مطالبش‌ مأخوذ ‌از‌ آیات‌ شریفه‌ ‌است‌ مثل‌:
«یَوماً عَبُوساً قَمطَرِیراً» دهر آیه 10 «یَوماً کان‌َ شَرُّه‌ُ مُستَطِیراً، دهر آیه 7: «یَوم‌َ تَرجُف‌ُ الأَرض‌ُ وَ الجِبال‌ُ وَ کانَت‌ِ الجِبال‌ُ کَثِیباً مَهِیلًا» مزمّل‌ آیه 14 «یَوم‌َ تَرجُف‌ُ الرّاجِفَةُ تَتبَعُهَا الرّادِفَةُ ‌الی‌ آخر الآیات‌» نازعات‌ آیه 6‌-‌ 14 و: ‌غیر‌ اینها ‌از‌ آیات‌ راجعه باحوال‌ قیامت‌، و ‌از‌ ‌اینکه‌ آیات‌ استفاده‌ می‌شود ‌که‌ دو زلزله‌ داریم‌ یکی‌ آنکه‌ موجب‌ می‌شود ‌که‌ دنیا آخر شود و تمام‌ أرواح‌ ‌از‌ قالب‌ خارج‌ شوند، و دیگر آنکه‌ تمام‌ زنده‌ شوند و مبعوث‌ گردند و ‌هر‌ دو ‌را‌ ‌در‌ ‌اینکه‌ آیه شریفه‌ اشاره‌ دارد، و ‌هر‌ دو ‌از‌ أشراط قیامت‌ ‌است‌، و صدق‌ می‌کند زلزله ساعت‌ و خداوند ‌به‌ عظمت‌ یاد فرموده‌.
امّا زلزله أولی‌ یک‌ مرتبه‌ تمام‌ می‌میرند کوه‌ها ‌از‌ ‌هم‌ پاشیده‌ می‌شود تمام‌ کرات‌ جوّیّه‌ ‌از‌ حرکت‌ می‌افتند و بیکدیگر نزدیک‌ می‌شوند و نور خورشید و ماه‌ و کواکب‌ گرفته‌ می‌شود و دریاها خشک‌ می‌شود و سایر آثار دیگر [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.