از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(ذلک بما قدمت یداک وان الله لیس بظلام للعبید): (و گوییم این عذاب به جهت اعمالیست که به دو دست خود پیش فرستاده اید و اینکه خداوند نسبت به بندگانش ستم پیشه نیست ) خطاب به آن پیشوایان گمراهی می فرماید: این عذاب و خزی و خواری به جهت همان اعمالیست که در دنیا مرتکب شدید و این التفات از غیبت به خطاب برای دلالت برملامت و عتاب است . و در آخر می فرماید، خدا به بنده خود ظلم نمی کند بلکه با هر یک به مقتضای استحقاق او رفتار می نماید و به او آنچیزی را می دهد که وی با عمل و زبان حال خواستار آن باشد. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اميرعباس حسامي - تفسیر مجمع البیان
ذلِکَ بِما قَدَّمَتْ یَداکَ
و به آنان گفته مى شود: این کیفر دردناک و رسواگر به خاطر کارهاى زشت و ظالمانه اى است که شما در دنیا بدانها دست یازیدید و از پیش فرستادید.
وَ اَنَّ اللَّهَ لَیْسَ بِظَلاَّمٍ لِلْعَبیدِ
و خدا هرگز گناهکاران را از روى ستم کیفر نمى کند، چرا که او هرگز نسبت به بندگان ستمکار نیست.
آیه شریفه نشانگر دیدگاه پوچ و بى اساس جبرگرایانى است که به خدا نسبت ظلم مى دهند چرا که در آیه به صراحت روشنگرى مى کند که او نسبت به بندگانش ستمکار نیست. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نمونه
به او مى گوئیم: ((این نتیجه چیزى است که دستهایت از پیش براى تو فرستاده است)) (ذلک بما قدمت یداک).
((و خداوند هرگز به بندگان ظلم و ستم نمى کند)) (و ان الله لیس بظلام للعبید).
نه کسى را بى جهت کیفر مى دهد، و نه بر میزان مجازات کسى بدون دلیل مى افزاید، و برنامه او عدالت محض و محض عدالت است.
این آیه از آیاتى است که هم مذهب جبریون را نفى مى کند و هم اصل عدالت را در مورد افعال خدا اثبات مى نماید. (براى توضیح بیشتر به جلد سوم تفسیر نمونه صفحه 195 - ذیل آیه 182 آل عمران - مراجعه کنید). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  احمد يوسفي - کشاف
وثنی العطف : عبارة عن الکبر والخیلاء، کتصعیر الخدولی الجید . وقیل : عن الاعراض عن الذکر.وعن الحسن : ثانی عطفه ، بفتح العین ،أی : مانع تعطفه (لیضل ) تعلیل للمجادلة. قری ء بضم الیاء وفتحها. فإن قلت : ماکان غرضه من جداله الضلال (عن سبیل الله ) فکیف علل به ؟ وماکان أیضا مهتدیا حتی إذا جادل خرج بالجدال من الهدی إلی الضلال ؟ قلت : لما أدی جداله إلی الضلال ، جعل کأنه غرضه .ولما کان الهدی معرضا له فترکه و أعرض عنه و أقبل علی الجدال بالباطل ، جعل کالخارج من الهدی إلی الضلال . وخزیه : ما أصابه یوم بدر من الصغار والقتل ، والسبب فیما منی به خزی الدنیا و عذاب الَخرة: هو ما قدمت یداه ، وعدل الله فی معاقبته الفجار و إثابته الصالحین [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.