از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(اذن للذین یقاتلون بانهم ظلموا وان الله علی نصرهم لقدیر): (به کسانی که مورد ستم واقع شده اند و با ایشان کارزار شده ، اجازه داده شد تا قتال کنند و خدا برنصرت ایشان قادر است ) (اذن ) فرمان به اذن است نه اخبار از آن . می فرماید: از جانب خدا به مؤمنانی که مورد کشتار مشرکین واقع شده اند اجازه کارزار و قتال داده شد و فلسفه این اجازه هم این است که مشرکان آغاز به ستم و تجاوزکرده اند و اینکه فاعل (اذن ) را ذکر نکرده به جهت تعظیم و بزرگداشت بوده است ،همچنانکه در آخر هم نمی فرماید: خدا آنها را یاری می کند، بلکه برای آنکه اشاره کندکه خدا آنقدر عظیم است که این امر برای او بسیار آسان و بی اهمیت می باشد، فرمود:همانا خدا بر یاری و نصرت ایشان تواناست یعنی برای کسی که قدرت مطلق دارد یاری کردن دوستان ، امری آسان و میسر است . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
1) : ممنون از دراختیارگذاشتن تفسیرهابرای همه 💜💜
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اميرعباس حسامي - تفسیر مجمع البیان (tebyan.net)
(با توجه به آیات قبل) پس از نوید نجات و رستگارى به مردم با ایمان، و پس از مژده دفاع از حقوق و کرامت آنان در برابر شرک و بیداد، اینک به آنان اجازه مقاومت و دفاع مى دهد و مى فرماید:
اُذِنَ لِلَّذِیْنَ یُقَاتَلُوْنَ
به کسانى که با آنان کارزار مى شود و به راستى دشمن جنگ را به آنان تحمیل مى کند، اجازه جهاد و دفاع از حقوق و کرامت آنان در برابر شرک و بیداد اینک به آنان اجازه مقاومت و دفاع مى دهد و مى فرماید:
به کسانى که با آنان کارزار مى شود و به راستى دشمن جنگ را به آنان تحمیل مى کند، اجازه جهاد و دفاع داده شد.
بِاَنَّهُمْ ظُلِمُوا
چرا که آنان مورد ستم و تجاوز قرار گرفته اند.
آرى، پیش از فرود این آیه، شیوه زشت و ظالمانه شرک گرایان اذیت و آزار توحیدگرایان بود، روزى نبود که کتک خورده و زخم برداشته و دست و پا شکسته اى از مردم مسلمان را نزد پیامبر نیاورند و شکایت از بیداد حاکم نکنند، اما پیامبر خدا آنان را به شکیبایى فرمان مى داد و مى فرمود اجازه جهاد نرسیده است. اما درست پس از هجرت آن حضرت به «مدینه» و دور شدن از قلمرو استبداد «مکّه» بود که نخستین آیه جهاد فرود آمد و به مردم مسلمان اجازه پایمردى و ایستادگى و مقاومت و جهاد تدافعى داد، و آنان را براى سازماندهى نیروها و امکانات خویش براى دفاع از حق و عدالت و شهر و دیار و جان و مال و ناموس و کیانشان برانگیخت و وعده یارى و سرفرازى داد و فرمود:
وَ اِنَّ اللَّهَ عَلىَ نَصْرِهِمْ لَقَدیرٌ
و به یقین خدا بر پیروز ساختن حق طلبان و عدالت خواهان تواناست. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نمونه
نخستین فرمان جهاد
در بعضى از روایات مى خوانیم هنگامى که مسلمانان در مکه بودند مشرکان پیوسته آنها را آزار مى دادند، و مرتبا مسلمانان کتک خورده با سرهاى شکسته خدمت پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) مى رسیدند و شکایت مى کردند (و تقاضاى اذن جهاد داشتند) اما پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) به آنها مى فرمود: صبر کنید، هنوز دستور جهاد به من داده نشده تا اینکه هجرت شروع شد و مسلمین از مکه به مدینه آمدند، خداوند آیه فوق را که متضمن اذن جهاد است نازل کرد و این نخستین آیه اى است که در باره جهاد نازل شده .
گر چه در میان مفسران در اینکه این آیه آغاز دستور جهاد بوده باشد گفتگو است ، بعضى آن را نخستین آیه جهاد مى دانند در حالى که بعضى دیگر آیه قاتلوا فى سبیل الله الذین یقاتلونکم ... (بقره - 190) را نخستین آیه مى دانند و بعضى دیگر ان الله اشترى من المؤ منین انفسهم و اموالهم ... (توبه - 111) را نخستین مى شمرند.
ولى لحن آیه ، تناسب بیشترى براى این موضوع دارد، چرا که تعبیر ((اذن )) صریحا در آن آمده ، و در آن دو آیه دیگر نیامده است و به عبارت دیگر تعبیر این آیه منحصر به فرد است .
به هر حال با توجه به آنچه در آخرین آیات گذشته ذکر شد که خداوند وعده دفاع از مؤ منان را داده ، پیوند آیات مورد بحث با آن روشن مى شود.
در این آیات نخست مى گوید: ((خداوند به کسانى که جنگ از طرف دشمنان بر آنها تحمیل شده اجازه جهاد داده است ، چرا که آنها مورد ستم قرار گرفته اند)) (اذن للذین یقاتلون بانهم ظلموا).
سپس این اجازه را با وعده پیروزى از سوى خداوند قادر متعال تکمیل کرده مى فرماید: ((و خدا قدرت بر یارى کردن آنها دارد)) (و ان الله على نصرهم لقدیر).
این عبارت که متضمن وعده کمک الهى است با تعبیر به ((توانائى خدا)) ممکن است اشاره به این نکته باشد که این قدرت الهى وقتى به یارى شما مى آید که خود نیز به مقدار توانائیتان کسب قدرت و آمادگى دفاع کنید تا گمان نکنند که آنها مى توانند در خانه هاى خود بنشینند و منتظر یارى پروردگار باشند.
به تعبیر دیگر شما باید آنچه در توان دارید در این عالم اسباب به کار گیرید و در آنجا که قدرت شما پایان مى گیرد در انتظار یارى خدا باشید، و این همان برنامه اى بود که پیامبر اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) در تمام مبارزاتش به کار مى گرفت و پیروز مى شد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.