از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(واصحاب مدین وکذب موسی فاملیت للکافرین ثم اخذتهم فکیف کان نکیر): (و یا اهل مدین و موسی نیز تکذیب شد. پس من به کافران مهلت دادم و بعد آنهارا بازخواست کردم ، پس تعرض من چه سخت بود) این آیات به جهت تسلیت رسولخدا ص و آرامش خاطر آنجناب است که بداندتکذیب قوم او امری نوظهور نیست چون امتهای بسیاری قبل از او، پیامبرانشان راتکذیب کردند، همچون عاد (قوم هود) و ثمود (قوم صالح ) و قوم ابراهیم و قوم لوط واصحاب مدین که قوم شعیب بودند و همچنین موسی که از جانب فرعون و قبطیان تکذیب شد (نه از جانب قومش که بنی اسرائیل بودند). آنگاه در ادامه می فرماید: من به کافرانی که رسولان خدا را انکار و تکذیب کردندمهلت دادم ، و آنگاه ایشان را به عذاب خود گرفتار کردم پس انکار من درباره ایشان درتکذیب و کفرشان چگونه بود؟ که این تعبیر کنایه از نهایت درجه انکار و شدت عقاب‌است‌. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اميرعباس حسامي - تفسیر مجمع البیان (tebyan.net)
و (با توجه به آیات قبل) مى فرماید:
وَ اَصْحابُ مَدْیَنَ
و مردم مدین نیز پیامبر خیرخواه و اصلاح طلب خویش «شعیب» را تکذیب کردند.
وَ کُذِّبَ مُوسى
و موسى نیز از سوى فرعون و فرعونیان دروغگو شمرده شد، و تنها بنى اسرائیل به او ایمان آوردند.
فَاَمْلَیْتُ لِلْکافِرینَ
و من کیفر کافران را به تأخیر افکندم و به آنان مهلت بازگشت به حق و جبران زشتکارى هایشان را دادم.
ثُمَّ اَخَذْتُهُمْ
آن گاه آنان را به کیفر زشتکارى و بیدادشان زیر تازیانه عذاب گرفتم.
فَکَیْفَ کانَ نَکیرِ
این جمله استفهام تقریرى مى باشد و منظور این است که آن گاه پس از مهلت به آنان دیدیدى که چگونه کج اندیشى و کج رفتارى و گناه آنان را مورد انکار قرار دادم و نعمت هاى گوناگونى را که به آنان ارزانى داشته بودم به بلا و زندگى شان را به مرگ و نابودى تبدیل ساختم؟! [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نمونه
(با توجه به آیات قبلی) و نیز ((مردم سرزمین مدین ، به تکذیب شعیب برخاستند، و موسى از سوى فرعون و فرعونیان تکذیب شد)) (و اصحاب مدین و کذب موسى ).
همانگونه که این مخالفتها و تکذیبها موجب سستى این پیامبران بزرگ در دعوتشان به سوى توحید و حق و عدالت نگشت ، مسلما در روح پاک و پر استقامت تو نیز اثر نخواهد گذارد.
ولى این کافران کور دل تصور نکنند براى همیشه مى توانند به این برنامه هاى ننگین ادامه دهند: ((من در گذشته به کافران مهلت دادم ، تا امتحان خود را کاملا بدهند، و بر آنها اتمام حجت شود، و غرق ناز و نعمت گردند، سپس آنها را زیر ضربات مجازات گرفتم )) (فاملیت للکافرین ثم اخذتهم ).
((دیدى چگونه من شدیدا عملشان را انکار کردم و زشتى آن را نشان دادم )) (فکیف کان نکیر).
نعمتهاى آنها را گرفتم و نقمت و بدبختى به آنها دادم ، حیاتشان را گرفتم و مرگ در عوض آن دادم . [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.