از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(لیجعل مایلقی الشیطان فتنه للذین فی قلوبهم مرض والقاسیه قلوبهم وان الظالمین لفی شقاق بعید): (تا آنچه را که شیطان القاء می کند برای کسانیکه دردلهایشان مرضی هست و برای سنگدلان مایه آزمایش و ابتلا قرار دهد و هماناستمکاران در مخالفتی آشکار و بعید هستند) (مرض قلب ) یعنی اینکه استقامت حالت آن در تعقل از بین رفته باشد به صورتی که در آنچه باید به آن اعتقاد بیابد، شک کند و (قساوت قلب ) به معنای صلابت و غلظت وخشونت آن است . آیه شریفه می فرماید: این القائات شیطانی مصلحتی دارد (و مسخر خداوند و مطابق حکمت اوست ) و آن این است که مردم عموما به وسیله آن آزمایش می شوند، وآزمایش از نوامیس الهی است که در عالم انسانی جریان دارد، چون سعادتمند شدن افراد سعید و شقاوتمند شدن افراد شقی محتاج به این سنت است و باید این دو گروه امتحان شوند و دسته سوم هم که منافقان بیمار دل هستند نفاق خود را آشکار کنند. پس مراد از (بیمار دلان ) اهل شک از کفار بوده و مراد از (سخت دلان ) اهل انکار و عناد ازکفار هستند. چون قلب مریض حق را سریع تصور می کند اما خیلی دیر به آن معتقدمی شود، و قلب قسی و سخت قلبی است که حق را هم دیر تصور می کند و هم دیر به آن معتقد می گردد و هر دوی این قلبها وسوسه های شیطانی را خیلی زود می پذیرند و درآخر می فرماید: ستمگران اهل انکار و عناد و اهل شک ، هر آینه در ناسازگاری ومخالفتی هستند که صاحبان آن شقاق ، از حق و اهل حق بسیار دورند. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اميرعباس حسامي - تفسیر مجمع البیان (tebyan.net)
در ادامه سخن (با توجه به آیه ی قبل) در این مورد مى افزاید:
لِیَجْعَلَ ما یُلْقِى الشَّیْطانُ فِتْنَةً لِلَّذینَ فى قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْقاسِیَةِ قُلُوبُهُمْ
این رویدادها براى این بود که خدا آن وسوسه و القائات سست و بى اثر شیطان بر ضد پیامبر را براى آن کسانى که در دل هایشان بیمارى شرک و نفاق است، و نیز براى آنان که دل هایشان بر اثر گناه و ستم سخت شده است، آزمایشى قرار دهد.
به باور «جبایى» این کار به منظور سختگیرى در عبادت و آزمونى از سوى خداست. او بدین وسیله تکلیف را بر آن کسانى که در دل هایشان آفت تردید است و آنهایى که سنگدل شده اند، سخت گرفت، و آنان ناگزیر شدند تا تفاوت میان سخن استوار خدا و وسوسه و القاى شیطان را بپذیرند.
وَ اِنَّ الظّالِمینَ لَفى شِقاقٍ بَعیدٍ
و بیدادپیشگان سرگرم دشمنى با وحى و رسالت و مخالفت با پیامبر مى باشند، آن هم دشمنى احمقانه و سخنى که از حق بسیار دور و بیگانه است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نمونه
(با توجه به آیه قبل) همواره این توطئه هاى شیطانى مخالفان ، میدان آزمایشى براى آگاهان و مؤ منان و کافران تشکیل مى داد، لذا در این آیه اضافه مى کند: ((این ماجراها براى این بود که خداوند القاى شیطان را آزمونى براى آنها که در قلبشان بیمارى است و آنها که سنگدلند قرار دهد)) (لیجعل ما یلقى الشیطان فتنة للذین فى قلوبهم مرض و القاسیة قلوبهم ).
((و ظالمان بیدادگر در عداوت و مخالفت شدیدى دور از حق قرار گرفته اند)) (و ان الظالمین لفى شقاق بعید). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  رضا رضائي
برگزیده تفسیر نمونه :
(آیه 53)- ولى همواره این توطئه‏هاى شیطانى مخالفان، میدان آزمایشى براى آگاهان و مؤمنان و کافران تشکیل مى‏داد، لذا در این آیه اضافه مى‏کند: این ماجراها «براى این بود که خداوند القاى شیطان را آزمونى براى آنها که در قلبشان بیمارى است و آنها که سنگدلند قرار دهد» (لِیَجْعَلَ ما یُلْقِی الشَّیْطانُ فِتْنَةً لِلَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْقاسِیَةِ قُلُوبُهُمْ).
«و ظالمان (بیدادگر) در عداوت و مخالفت شدیدى دور از حق قرار گرفته‏اند» (وَ إِنَّ الظَّالِمِینَ لَفِی شِقاقٍ بَعِیدٍ).
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » سایت تبیان
تفسیر کشاف
والذین (فی قلوبهم مرض ) المنافقون والشاکون (والقاسیة قلوبهم ) المشرکون المکذبون (وإن الظالمین ) یرید : وإن هؤلاء المنافقین والمشرکین . وأصله : وإنهم ، فوضع الظاهر موضع الضمیر قضاء علیهم بالظلم . [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
تفسیر نور
1- القائات شیطان، وسیله‏ى آزمایش افراد سنگدل و بیمار دل است. (فِتنه) (بیمارى‏ روحى‏ و سنگدلى‏ زمینه‏اى‏ مناسب براى‏ قرار گرفتن در دام فتنه ها و شیطان است). 2- با این که سنگدلی، نوعى‏ بیمارى‏ روحى‏ است، ولى‏ جداگانه مطرح شده تا اهمیّت آن مشخص شود. (والقاسیه قلوبهم) 3- سنگدلانى‏ که تحت تأثیر القائات شیطان قرار گیرند ستمگرند. (واِنّ الظالمین) [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.