از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید پیام ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  منافع حیوانات - حامد متبحري
1- چهارپایان براى انسان آفریده شده‏اند. (در آیه دوبار کلمه «لکم» آمده است)
2- حتّى حیوانات را ساده ننگریم. «لَعِبرة» استخراج آهن از خاک نیاز به صدها کارشناس، متخصّص وابزار دارد، ولى خداوند شیر را از دل علف بیرون مى‏کشد و با همین قدرت در قیامت انسان‏ها را از دل خاک بیرون خواهد کشید. «لَعِبرَة»
3- شیر، یکى از نعمت‏هایى است که قرآن به آن توجّه دارد. «نُسقیکم»
4- میوه‏ها و روغن گیاهى، بر غذاهاى حیوانى مقدّم است. اوّل نام «نَخیل، اَعناب، زَیتون» بعد فرمود: «نُسقیکم، تأکلون»
5 - شیر، گوشت وسوارى، قسمتى از منافع حیوانات است. «لکم فیها منافعُ کثیرة» به راه افتادن کارخانجات لبنیات، چرم‏سازى، کنسروسازى، ریسندگى، بافندگى و ایجاد اشتغال و بهره‏دهى براى میلیون‏ها انسان، منافع جنبى حیوانات است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : استادقرائتی(تفسیرنور) قالب : تفسیری موضوع اصلی : نعمت الهی گوینده : حامد متبحری
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبرت گفته شده چیست - کورش فردين
بسمه تعالی
باکمی دقت در آیات مربوط به چهار پایان خداوند منان مطلبی را به وضوح عنوان می نمایند. که دقت در آنها ،بسیار ضروری است و عبرت گفته شده در این آیات در منافع این حیوان برای انسان خلاصه نمی شود . همانطور که در آیات دقت در خلقت موجودات به ما دستور داده شده دقت در خلق و خوی جانوران نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. به نظر بنده حقیر عبرت عنوان شده بیشتر در این خصوص که آیاتی انسانها را با چهار پا حتی بدتر مقایسه می نماید . باید مورد کاووش قرار گیرد. در این خصوص بنده به رفتارچهار نوع از جانوران اجتماعی که در قر آن سوره به نام آنها موجود است دقت نموده ام. و برای پی بردن به عبرت فرموده شده در قر آن تعهد افراد در جامعه نسبت به جمع خود را در هر چهار گروه مقایسه می نمایم. ابتدا انسان ، انسان اشرف مخلوقات نام دارد . ولی قر آن در بعضی آیات بعضی را از چهار پا هم پست تر نامیده بااین توضیح پی به مراتب مختلف شرف در انسانها می بریم. لاجرم باید شرف موجودات را نسبت به هم بسنجیم. در چهار پا با وجود زندگی در گله به دلیل توجه بیش از اندازه به ذخیره کردن (چرانمودن )و خوردن (نشخار نمودن) نوعی توجه به منافع شخصی دیده می شود. که فرصتی برای توجه به دیگر اعضاء گله به او نمی دهد . بطوری که اگر قصاب شروع به ذبح هم گله ای او بنماید . او در عین دیدن و شنیدن بدون داشتن تفکر برای رسیدن به این موضوع که نوبت او هم خواهد رسید . به چرا نمودن یا نشخوار ادامه می دهد و یاری که هیچ حتی کوچکترین اعتراضی هم نمی کند. اما این پست ترین مرتبه شرف در مخلوقات نیست . چرا ؟ چون چهار پا شاید برای شهوات خود با هم نوع بجنگدو جز منافع خود نبیند. اما تقلب ،زیر آب زنی و تبانی و امثالهم برای بهره بردن از منافع دیگر اعضاء کله را هم نمی پذیرد. پس بل هم اضل با صفاتی که ذکر شد بر سینه بعضی افراد انسان نما نصب می گردد که دارای این نوع صفات هستند. اما در ادامه باشرف تر از چهار پا ،"نمل" یا مروچه می باشد، که علاوه بر همکاری و مساعدت با دیگر اعضاء کلونی خود اقدام به دفاع از کلونی هم می نماید. اما دفاع همراه از جان گذشتگی نیست. در ادامه "نحل " یا زنبور عسل به جز خصوصیات مروچه در دفاع از جان نیز می گذرد. پس از شرف بالاتری نسبت به مروچه بر خوردار است . اینجا سوالی پیش می آید . مگر از جان عزیزتر هم وجود دارد. که گذشت از آن همراه با مدال "اشرف مخلوقات" است که بر گردن انسان آویخته شود؟ در جواب باید گفت آری از جان عزیزتر گذشتن از جگر گوشه و نزدیکان شیرینتر از جان است. و اینجا فلسفه واجب شدن حج مشخص می شود. ابراهیم نبی (ص) در پیری خدا با داستانی پند آموز به او اسماعیل (ع) را هدیه فرمود . و به او دستور ، دل کندن از فرزند شیرین و رها نمودن او در بیابان حجاز را می دهد. و ابراهیم بی درنگ عمل می کند. در ادامه پس از برومند شدن فرزند رشید به او دستور رفتن به نزد آنها می دهد. و او اطاعت می کند. با دیدن جوان برومند دستور ذبح او را می دهد. و او با وجود شیطنتهای شیطان رجیم اطاعت می کند. تا در پایان سر بلند از این امتحان خارج می شود. اینجا بود که امامت به او در سن کهولت اعطا شد . ونیزدانستن این داستان با بخشی از مناسک حج برای فهمیدن معنای تسلیم نهفته در اسلام بر هر مسلمان مستطیع به همراه رفتن و دیدن مکانهای وقوع داستان واجب گردیده.. در اینجاعبرتی دیگر که نشان از حقانیت امامت در تشیع است . رخ می نماید،هم در اجتماع با شرفین مخلوقات که عدم پراکندگی آنها در وجود مر کزیت حول محور ملکه خلاصه می شود. هم در وجود حسین ابن علی (ع) که به زیبایی گرفتن نشان اشرف مخلوقات را به اجرا در آورد. و با فدا نمودن همه نزدیکان و عزیزان و همچنین جان خود آن هم با اعلام این نکته که این کار به جهت اصلاح امت جدم به وقوع پیوست تا به قیامت در مسیر امامت ،نور افکنی عظیم نسب نمود. آری با رفتن به حج مسیر امامت برای ما با گذشتن از نزدیکان برای اصلاح جامعه نمودار می شود. و در ضمن معنای تسلیم بصورت بصری و ملموس فهمانده می شود. در ادامه نکته جالبی خود نمایی می کند. و آن امتحان متعدد بزرگان طول تاریخ و همچنین انقلاب ما از انتقال از شرف نحلی که گذشتن از جان خود برای هدف والای اسلام است . برای رسیدن به اشرف مخلوقات خود نمایی می کند. که بعضی چون عباس ابن علی ،امام خمینی و ... با گذشتن راه به اشرف مخلوقات جستند. و خیلیها چون ذبیر،ونیز بعضی هم عصران ما رفوزه شدند.و جالب آنکه با رفوزه شدن . علاوه بر راه نیافتن به جایگاه شریفترین مخلوقات با کمال تعجب همگی به نزول در مرتبه بی شرفی کالانعام بل هم اضل تن دادند. و چه عبرتی از این بالاتنر برای جامعه که امام خود را بشناسد. و بتواند خط کش برای عملکرد خود و نیز بزرگان قوم خود داشته باشد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : آیات 142 انعام و179اعراف و 66 نحل و 54 طه44 فرقان قالب : تفسیری موضوع اصلی : رابطه انسان و دنیا گوینده : کورش فردین
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) حاجی احمدی : سلام
عنوان خوبی برای مطلب، انتخاب نشده شده است.
کسی که در صفحه اول؛ این عنوان را می بیند راهنمایی نمیشود که مطلب در چه بحث است. یعنی چه که "عبرت گفته شده چیست.
داوران محترم هم که ماشاء الله فقط تائید می کنند. حداقل خودتان اصلاح می کردید.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.