از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای کلمه «انکاح»
کلمه «انکاح» به معناى تزویج است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 157 قالب : لغوی موضوع اصلی : ازدواج- نکاح- زناشویی گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «ایامى»
کلمه «ایامى» جمع «ایم» به فتحه همزه و کسره یاء و تشدید آن- به معناى پسر عزب و دختر عزب است، و گاهى به دختران عزب ایمه هم مى‏گویند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 157 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تشویق به امر ازدواج در اسلام
رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) فرمود: هر کس از ترس عیالمند شدن ازدواج نکند، نسبت به خداى عز و جل سوء ظن دارد و خدا مى‏فرماید: «إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ».

علامه طباطبایی: در معانى گذشته روایات بسیار زیادى از ائمه اهل بیت (علیهم‌السلام) رسیده، که هر کس بخواهد باید براى دیدن آنها به کتب حدیث مراجعه نماید.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 163 قالب : روایی موضوع اصلی : ازدواج- نکاح- زناشویی گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  جمع بین آیات 32 و 33 سوره نور - سيد مرتضي شجاع الديني
مشکلات منظور شده در آیه 33 اگر شامل مشکلات اقتصادی (فقر) و تامین حداقلی های زندگی (مهریه و نفقه) نگردد که شبهه ای و جود نخواهد داشت و لذا این موانع میتوانند مصادیق زیادی داشته باشند مثل پیدا نکردن همسری که مناسب زندگی باشد (از نظر خانوادگی، فرهنگ اجتماعی، سطح اقتصادی، سطح تحصیلات، آداب و رسوم و...)، نداشتن آمادگی روحی مرد برای ازدواج، داشتن مشغله هایی که قرار است به زودی حل شوند و انسان با فراقت خاطر به جریان ازدواج وارد شود، علاقه مرد به اینکه قبل از ازدواج، خود را به سطح خاصی از درآمد، سرمایه، امکانات رفاهی، تحصیلات و... برساند، و هزاران مانع دیگر که ممکن است ازدواج را به تاخیر بیاندازد. همه این مشکلات (که هیچکدام مصداق فقر نیستند) طبق این آیه انسان را وادار به استعفاف (حفظ عفت و تقوا) میکند.
حال اگر در آیه 33 بخواهیم مشکلات را شامل فقر هم بدانیم، باید گفت درست است که در آیه قبلی به ازدواج ترغیب شده است ولی اگر کسی به این ترغیب و تشویق قرآنی عمل نکرده و خواسته باشد که در مدت فقر خود دست به ازدواج نزند و منتظر غنا و فضل الهی گردد، وظیفه اش در این زمان استعفاف است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تبیان قالب : تفسیری موضوع اصلی : برکت گوینده : سید مرتضی شجاع الدینی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) رمضانی (داور) : آیه 33 با واو عطف با آیه قبل ارتباط دارد و طبق نظر علامه منظور از نیافتن نکاح، فقر است و اگر کسی بعد از طلب و تلاش برای ازدواج، این امر برایش محقق نشود امر به استعفاف شده است(با توجه به معنای وجد) که در این صورت خداوند او را از فضل خود بی نیاز می کند. و کسی که با وجود فقر اقدام به ازدواج کند، فضل الهی شامل او می شود که در غیر این صورت به وعده خدا سوء ظن دارد.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حدیث در خصوص ازدواج - مرضيه علمدار .ب
در حدیثى از امیر مؤمنان على علیه السّلام مى‏خوانیم: «بهترین شفاعت آن است که میان دو نفر براى امر ازدواج میانجیگرى کنى، تا این امر به سامان برسد»! [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : روایی موضوع اصلی : پاکدامنی- عفّت گوینده : مرضیه علمدار .ب
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.