از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای کلمه «ایقاد»
کلمه «ایقاد» به معناى روشن کردن چراغ یا آتش است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آیا مؤمنین به حقیقت ایمان با کفار مساوی‌اند؟
آیات 35 تا 46 متضمن مقایسه مؤمنین به حقیقت ایمان با کفار است، مؤمنین را به داشتن این امتیازات معرفى مى‏کند که به وسیله اعمال صالح هدایت یافته، و به نورى از ناحیه پروردگارشان راه یافته‏اند که ثمره‏اش معرفت خداى سبحان، و سلوک و راه‏یابى به بهترین پاداش، و نیز به فضل خداى تعالى است، در روزى که پرده از روى دلها و دیده‏هایشان کنار مى‏رود. به خلاف کفار که اعمالشان ایشان را جز به سرایى بدون حقیقت راه نمى‏نماید، و در ظلماتى چند طبقه و بعضى روى بعض قرار دارند، و خدا براى آنان نورى قرار نداده، نور دیگرى هم نیست که با آن روشن شوند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 167 و 168 قالب : تفسیری موضوع اصلی : هدایت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «مشکاة»
کلمه «مشکاة» به طورى که راغب و دیگران گفته‏اند طاقچه و شکاف بدون منفذ و روزنه‏اى است که در دیوار خانه مى‏سازند، تا اثاث خانه و از آن جمله چراغ را در آن بگذارند، و این غیر از فانوس است، (چون فانوس جا چراغى منقول و متحرک را مى‏گویند). [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 169 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «کوکب درى»
کلمه «کوکب درى» به معناى ستاره پر نور است که در آسمان چند عدد انگشت شمار از آنها دیده مى‏شود. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 169 قالب : لغوی موضوع اصلی : ستاره گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  کلمه «زیت»
کلمه «زیت» به معناى روغنى است که از زیتون مى‏گیرند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 169 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  خدا نور آسمان‏ها و زمین است
نور عبارت است از چیزى که ظاهر بالذات و مظهر غیر است، مظهر اجسام قابل دیدن مى‏باشد و چون وجود و هستى هر چیزى باعث ظهور آن چیز براى دیگران است، مصداق تام نور مى‏باشد، و از سوى دیگر چون موجودات امکانى، وجودشان به ایجاد خداى تعالى است، پس خداى تعالى کامل‏ترین مصداق نور مى‏باشد، او است که ظاهر بالذات و مظهر ما سواى خویش است، و هر موجودى به وسیله او ظهور مى‏یابد و موجود مى‏شود. پس خداى سبحان نورى است که به وسیله او آسمانها و زمین ظهور یافته‏اند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 169 و 170 قالب : تفسیری موضوع اصلی : خداوند گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراد از نور خداوند در عبارت «مثل نوره» چیست؟
در جمله «مثل نوره» نور خدا را توصیف مى‏کند، و مراد از آن نور، نورى است خاص که خداى تعالى آن را تنها به مؤمنین اختصاص داده و آن به طورى که از کلام استفاده مى‏شود حقیقت ایمان است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 170 و 171 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ایمان گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بیان وجه تشبیه «زجاجه» به «کوکب درى»
در جمله «الزُّجاجَةُ کَأَنَّها کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ» تشبیه «زجاجه» به «کوکب درى» به خاطر شدت و بسیارى لمعان نور مصباح و تابش آن است، معمولا وقتى شیشه را روى چراغ بگذارند بهتر مى‏سوزد، و دیگر با وزش باد نوسان و اضطراب پیدا نمى‏کند و در نتیجه مانند کوکب درى مى‏درخشد و درخشش آن ثابت است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 172 قالب : تفسیری موضوع اصلی : مثال های قرآن گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مقصود از اینکه فرمود آن درخت نه شرقى است و نه غربى
مقصود از اینکه فرمود آن درخت نه شرقى است و نه غربى این است که نه در جانب مشرق روییده و نه در جانب مغرب، تا در نتیجه سایه آن در جانب مخالف بیفتد، و میوه‏اش به خوبى نرسد و روغنش صاف و زلال نشود، بلکه در وسط قرار دارد و میوه‏اش به خوبى مى‏رسد و روغنش زلال مى‏شود. دلیل بر این معنا، جمله «یَکادُ زَیْتُها یُضِی‏ءُ، وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ» است، چون ظاهر سیاق این است که مراد از آن، صفا و زلالى روغن و کمال استعداد آن براى اشتعال است و این صفاى روغن از درختى حاصل مى‏شود که داراى آن دو صفت نه شرقى و نه غربى باشد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 172 و 173 قالب : تفسیری موضوع اصلی : مثال های قرآن گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بیان نقش نحوی عبارت «نُورٌ عَلى‏ نُورٍ»
جمله «نُورٌ عَلى‏ نُورٍ» خبر است براى مبتداى حذف شده و آن مبتدا ضمیری است که به نور زجاجه بر مى‏گردد، و نور زجاجه از سیاق فهمیده مى‏شود و معنایش این است که نور زجاجه مذکور نورى است عظیم بالاى نور عظیمى دیگر، یعنى نورى در کمال تلمع و درخشش. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 172 و 173 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراد از «نُورٌ عَلى‏ نُور»
مراد از «بودن نور بالاى نور» به طورى که بعضى (کشاف، ج: 3، ص: 241) گفته‏اند: دو چندان بودن و شدت آن است نه تعددش. پس مراد این نیست که نور معین یا غیر معینى است بالاى نورى دیگر نظیر آن، و نیز مراد این نیست که آن نور مجمع دو نور است، بلکه مراد این است که آن نورى است متضاعف و دو چندان، بدون اینکه هر یک از دیگرى متمایز باشد، و این گونه تعبیرات در کلام شایع است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 173 و 174 قالب : تفسیری موضوع اصلی : مثال های قرآن گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اقتضای مشیت الهی بر هدایت مؤمنین
جمله «یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ یَشاءُ» اول مطلب است، و اختصاص به مؤمنین را به نور ایمان و معرفت و محرومیت کفار را از آن، تعلیل مى‏کند و از سیاق چنین معلوم مى‏شود که مراد از «من یشاء- هر که را بخواهد» همان مردمى هستند که در آیه «رِجالٌ لا تُلْهِیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ ...» (نور/37) یادشان کرده است، و خلاصه مؤمنینى هستند که داراى کمال ایمان باشند.
و معناى آیه این است که خداى تعالى به سوى نور خود هدایت مى‏کند کسانى را که داراى کمال ایمان باشند، نه کسانى را که متصف به کفر باشند،- که به زودى درباره ایشان سخن مى‏گوید- و این به خاطر صرف مشیت او است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 174 قالب : تفسیری موضوع اصلی : هدایت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  چرا «نور خداوند» به صورت مَثَل بیان شده است؟
جمله «وَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ وَ اللَّهُ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلِیمٌ» اشاره است به اینکه در باطن مثلى که زده شد اسرارى از علم نهفته است، اگر به عنوان مثل آورده شد براى این بود که از آسان‏ترین طرق، آن حقایق و دقایق را رسانده باشد، تا عالم و عامى هر دو آن را بفهمند، و هر یک نصیب خود را از آن بگیرد، هم چنان که فرموده: «وَ تِلْکَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ وَ ما یَعْقِلُها إِلَّا الْعالِمُونَ» (عنکبوت/43). [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 174 قالب : تفسیری موضوع اصلی : مثال های قرآن گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  منظور از «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» چیست؟
1-حضرت رضا (علیه‌السلام) در بیان معناى آیه «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» فرمود: یعنى هادى اهل آسمانها و هادى اهل زمین است.
2-امام رضا (علیه‌السلام) فرمود: منظور هدایت کسانى است که در آسمانها و زمینند.

علامه طباطبایی: اگر مراد از این هدایت، هدایت خاص باشد که گفتیم به سوى سعادت دینى است که در این صورت کلام امام تفسیر آیه است به مرتبه‏اى از معنا، و اگر مراد از آن هدایت عام باشد که به معناى رساندن هر موجودى است به کمال لایق آن، در این صورت با مطالب گذشته ما منطبق مى‏شود.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 193 قالب : روایی موضوع اصلی : هدایت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  خداوند مَثَل «زَیْتُونَةٍ لا شَرْقِیَّةٍ وَ لا غَرْبِیَّةٍ» را برای چه کسی زده است؟
اسحاق بن جریر روایت کرده که گفت: زنى از من درخواست کرد که او را نزد امام صادق (علیه السلام) ببرم، من از آن جناب برایش اجازه خواستم، اجازه داد و زن وارد شد، در حالى که کنیز آزاد شده‏اش نیز با او بود، پرسید یا ابا عبد اللَّه اینکه خداى تعالى فرموده: «زَیْتُونَةٍ لا شَرْقِیَّةٍ وَ لا غَرْبِیَّةٍ» منظورش چیست؟ فرمود: اى زن! خداى تعالى این مثل را براى درخت نزده بلکه براى بنى آدم زده.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 193 قالب : روایی موضوع اصلی : مثال های قرآن گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بیان پاره‏اى از مصادیق آیه «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ...»
امام باقر (علیه‌السلام) فرمود: ابتدا نور خود را ذکر کرد و فرمود: «مَثَلُ نُورِهِ» یعنى‏ هدایتش در قلب مؤمن، «کَمِشْکاةٍ فِیها مِصْباحٌ» و مصباح جوف مؤمن است و قندیل قلب او و مصباح نورى است که خدا در قلب مؤمن نهاده. «یُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَکَةٍ» فرمود: شجره خود مؤمن است «زَیْتُونَةٍ لا شَرْقِیَّةٍ وَ لا غَرْبِیَّةٍ» فرمود: بالاى کوه که لا غربیه یعنى شرق ندارد، و لا شرقیه یعنى غربى برایش نیست، چون وقتى آفتاب طلوع کند از بالاى آن طلوع مى‏کند، و چون غروب مى‏کند باز از بالاى آن غروب مى‏کند «یَکادُ زَیْتُها یُضِی‏ءُ» نزدیک است که نور دل او خودش روشن شود، بدون اینکه کسى با او سخنى بگوید (و او را هدایت کند). «نُورٌ عَلى‏ نُورٍ» واجبى بالاى واجبى دیگر و سنتى بالاى سنتى دیگر، «یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ یَشاءُ» خدا هر که را بخواهد به واجبات و سنت‏هاى خود هدایت مى‏کند، «وَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ» که یکى همین مثلى است که براى مؤمن زده. (ادامه روایت در توضیحات ذکر شده است.)

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 193 و 194 قالب : روایی موضوع اصلی : مومنین گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تطبیق مفردات آیه نور به رسول خدا و اهل بیت (علیهم‌الصلاةوالسلام)
1-از امام صادق (علیه‌السلام) از آیه «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکاةٍ فِیها مِصْباحٌ» سؤال شد، حضرت فرمود: این مثلى است که خدا براى ما اهل بیت زده که پیغمبر و ائمه (علیهم‌السلام) از ادله خدا و آیات اویند، آیاتى که مردم به وسیله آن به سوى توحید و مصالح دین و شرایع اسلام و سنن و فرائض هدایت مى‏شوند «و لا قوة الا باللَّه العلى العظیم».

علامه طباطبایی: این روایت از قبیل اشاره به بعضى مصادیق است و آن افضل مصادیق است که رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و طاهرین از اهل بیت آن جنابند، و گرنه آیه شریفه به ظاهرش شامل غیر ایشان نیز مى‏شود و انبیاء و اوصیاء و اولیاء همه را شامل مى‏گردد. بله، عمومیت آیه این قدر هم نیست که همه مؤمنین را هم شامل شود، چون در وصف مصادیق صفاتى را قید کرده که شامل همه نمى‏شود، مانند اینکه بیع و تجارت ایشان را از یاد خدا غافل نمى‏سازد و معلوم است که غیر نام بردگان هر قدر هم ایمانشان کامل باشد باز دچار غفلت مى‏شوند. (ادامه مطلب در توضیحات ذکر شده است.)

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 195 و 196 قالب : روایی موضوع اصلی : اهل بیت (علیهم السلام) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بیان مصداقی از جمله «زَیْتُونَةٍ لا شَرْقِیَّةٍ وَ لا غَرْبِیَّةٍ»
رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) در معناى «زَیْتُونَةٍ لا شَرْقِیَّةٍ وَ لا غَرْبِیَّةٍ» فرمود: قلب ابراهیم است که نه یهودى بود و نه نصران.

علامه طباطبایی: این نیز از باب ذکر بعضى مصادیق است که نظیرش از طرق شیعه از بعضى ائمه اهل بیت (علیه‌السلام) گذشت.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 196 قالب : روایی موضوع اصلی : حضرت ابراهیم (علیه‌السلام) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  جابرین عبدالله - محمد حسين فلاح
جابرین عبدالله گوید :

وارد مسجد شدم و علی (ع) را ملاقات کردم. علی (ع) فرمود :

تعجب می کنم از کسی که این آیه را بخواند و معنایش را درک نکند.

گفتم : کدام آیه ؟ حضرت آیه را خواندند و فرمودند:

(مشکاه) محمد (ص) است (مصباح) من هستم.

(زجاجه) حسن و حسین هستند (کوکب درّی) علی بن الحسن است.

(شجره مبارکه) محمدبن علی است.

(زیتونه) جعفربن محمد

(لا شرقیه) موسی بن جعفر ( لا غریبه) علی بن موسی الرضا

(یکاد زیتها) محمد بن علی ( لم تمسه نار) علی بن محمد

(نور علی نور) حسن بن علی

(یهدی الله لنوره من یشا) مهدی (عج) است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : تاریخی موضوع اصلی : اختلاف و تفرقه گوینده : محمد حسین فلاح
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.