از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید پیام ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  بیان تمثیل نور خدا به «مشکات»
در جمله «کَمِشْکاةٍ فِیها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ فِی زُجاجَةٍ» آنچه تشبیه به مشکات شده، به مشکات و همه خصوصیاتى که در آیه براى آن آمده تشبیه شده، نه تنها به کلمه مشکات، یعنى «فِیها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ فِی زُجاجَةٍ ...» همه در این تشبیه دخالت دارند، چون اگر تنها به مشکات تشبیه شده باشد معنا فاسد مى‏شود، و این در تمثیلات قرآن نظایر زیادى دارد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 172 قالب : تفسیری موضوع اصلی : مثال های قرآن گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  امام حسین - ليلا رضائي
الله نور السموات و الارض مثل نوره کمشکوه فیها مصباح المصباح فی زجاجه الزجاجه کانها کوکب دری»
«خداوند نور آسمانها و زمین است؛ مثل نور خداوند همانند چراغدانی است که در آن چراغی (پر فروغ) باشد، آن چراغ در حبابی قرار گیرد، حبابی شفاف و درخشنده همچون یک ستاره فروزان.»

امام صادق علیه‌السلام فرمود:
اینکه خدای صاحب عزت و شوکت فرموده است:
خداوند نور آسمانها و زمین است؛ مثل نور او همانند چراغدانی است، آن چراغدان یعنی فاطمه علیها‌السلام.
در آن چراغی است (یعنی) حسن علیه‌السلام.
چراغ در حبابی است (حباب یعنی) حسین علیه‌السلام.
حبابی شفاف و درخشنده همچون یک ستاره فروزان (یعنی) فاطمه سلام‌الله‌علیها که در میان بانوان بهشتی چون ستاره‌ای فروزان می‌درخشد... [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : لغوی موضوع اصلی : سوره نور گوینده : لیلا رضائی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : قالب روایی است.
2) : سلام.دستتون درد نکنه من که لذت بردم از ایه 35 سوره نور
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نور الهی - سيده منصوره خادم
* اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَوةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فىِ زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ کَأَنهََّا کَوْکَبٌ دُرِّىٌّ یُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَکَةٍ زَیْتُونَةٍ لَّا شَرْقِیَّةٍ وَ لَا غَرْبِیَّةٍ یَکاَدُ زَیْتهَُا یُضىِ‏ءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلىَ‏ نُورٍ یهَْدِى اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء...
معنای آیه:
خداوند نور آسمانها و زمین است مثل نور خداوند همانند چراغدانى است که در آن چراغى (پر فروغ) باشد، آن چراغ در حبابى قرار گیرد، حبابى شفاف و درخشنده همچون یک ستاره فروزان، این چراغ با روغنى افروخته مى‏شود که از درخت پربرکت زیتونى گرفته شده که نه شرقى است و نه غربى (روغنش آن چنان صاف و خالص است که) نزدیک است بدون تماس با آتش شعله‏ور شود نورى است بر فراز نورى و خدا هر کس را بخواهد به نور خود هدایت مى‏کند.
پیام آیه:
جابرین عبدالله گوید : وارد مسجد شدم و علی (ع) را ملاقات کردم. علی (ع) فرمود : تعجب می کنم از کسی که این آیه را بخواند و معنایش را درک نکند. گفتم : کدام آیه ؟ حضرت آیه را خواندند و فرمودند: (مشکاه) محمد (ص) است (مصباح) من هستم. (زجاجه) حسن و حسین هستند (کوکب درّی) علی بن الحسن است. (شجره مبارکه) محمدبن علی است. (زیتونه) جعفربن محمد (لا شرقیه) موسی بن جعفر ( لا غریبه) علی بن موسی الرضا (یکاد زیتها) محمد بن علی ( لم تمسه نار) علی بن محمد (نور علی نور) حسن بن علی (یهدی الله لنوره من یشا) مهدی (عج) است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : روایی موضوع اصلی : سوره نور گوینده : سیده منصوره خادم
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  قرآن در دل مومن - نسرين عالي وند
به باور پاره ای این مثال را خدا برای انسانهای با ایمان آورده است ، بر این باور مشکوه بمعنی جان انسان توحید گرا و با ایمان ،زجاجه : سینه ی پاک و پاکیزه ی او از آفت شرک و گمراهی و مصباح : به مفهوم ایمان و قر آن در قلب انسان با ایمان است که از درخت پر برکت اخلاص و یکتا پرستی شعله می گیرد، این درخت سر سبز و پرطراوت هماره خرم و زیباست و بسان درختی است که بر دیگر درختان پیچیده و در هر حال از تابش خورشید برکنار است و همان گونه که این درخت هماره سر سبز و بارور و از تابش خورشید به دور است انسان با ایمان نیز از سستی و نگرانی و رنجها بر کنار است ، انسان با ایمان هماره میان این حالات و شرایط چهار گانه است اگر به او نعمت ارزانی گردد سپاس خدای را می گذارد و اگر گرفتایی برایش پیش آید شکیبائی می ورزد اگر به داوری و حکومت برگزیده شد به عدل و داد داوری می کند ، واگرسخنی گفت راست و درست می گوید ، او در میان مردم نمونه زنده ای است که در میان مردگان و گورستانها حرکت می کند ، گفتار و دانش و ورود و خروج او در میان مردم و سر انجام کارش همه و همه روشن و رو شنگر است ، و چون در پرتو نور و روشنایی قرآن و ایمان زندگی میکند گفتار و عملکردش نور است .
4- و باور پاره ای دیگر این مثال درباره ی قرآن شریف در قلب انسان با ایمان است و این واقعیت را بیان می کند که همان گونه که چراغ روشنگر، نور افشانی می کند و با نور افشانی و فروغ بخشی اش از شکوه و عظمت آن کاسته نمی شود ، قرآن نیز هماره به راه راست رهبری می کند و هماره بسوی انجام کارهای شایسته فرا می خواند و شایستگانی که جانشان به فروغ آن روشن است بدان عمل می کنند و هر چه به مقررات آن عمل شود ، فروغ افکنی و روشنگری آن بیشتر می شود با این بیان ، مصباح در آیه شریفه عبارت از قرآن شریف است و زجاجه ، قلب نورانی انسان توحید گرا و با ایمان و مشکوه ، زبان حق گو و دهان پاک او ودرخت مبارک عبارت از وحی الهی است که اگر تلاوت و نفسیر هم نگردد چیزی نمانده است که خود را آشکار سازد چرا که به خودی خود روشن و روشنگر است .
به باور پاره ای منظور این است که نزدیک است آیات و دلیلهای روشن خدا بر کسانی که در آنها بیاندیشند روشنی و صفا بخشد اگرچه چه قرآن هم فرود نیامده باشد آری قران نوری است برنور ،و فروغی است همراه کتابهای دیگر آسمانی و روشنی بخش تر از همه ی آنها که همه ی یکتا پرستان گیتی باید از همه ی این نورها و روشنایی ها بویژّه برترین آنها قرآن شریف بهره برند.
با این بیان جمله نور علی نور در آیه شریفه عبارت از پیاپی قرار گرفتن دلیلها و کتابهای آسمانی و نشانه های قدرت خدادر کتاب آفرینش و کتابهای پیامبران است و این دلیلها و نشانه های یکتایی و بی همتایی و قدرت وصف ناپذیر خدا به گونه ای ترتیب یافته و تنظیم شده است که تا خردمندان و حق جویان دلیلهای پیشین راننگرند و در آنها نیاندیشند دلیلهای پسین را در نمی یابند و نمی آموزند و بدون رعایت ترتیب تمی توانند آنگونه که شایسته و بایسته است بهره ور گردند .
در ادامه آیه شریفه می فرماید :یهدی الله لنوره من یشاء و خدا هر کس را بخواهد به نور خود راه می نماید .
به باور گروهی منظور این است که خدا هر کسی را بخواهد به دین و ایمان راه می نماید اما به باور گروهی دیگر منظور این است که خدا هر کسی را مصلحت بداند و شایسته بنگرد بسوی اسلام راستین راه می نماید
و یضرب الله الامثال للناس و خدا برای نزدیک ساختن فهم ها و آسان ساختن دریافتها برای مردم مثالها میزند
و الله بکل شی علیم و خدا به هر چیزی داناست و هر چیزی را در جای خود قرار میدهد .

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر مجمع البیان قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره نور گوینده : نسرین عالی وند
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.