از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای کلمه «الهاء»
کلمه «الهاء» به معناى بازداشتن کسى است از راهى که مى‏خواست برود یا کار مهمى که مى‏خواست انجام دهد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 175 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «تجارة»
کلمه «تجارة» به طورى که راغب گفته به معناى تصرف در رأس المال و سرمایه است به منظور فایده، مى‏گوید: در کلام عرب هیچ لغتى نیست که در آن جیم بعد از تاء آمده باشد مگر این لغت. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 175 قالب : لغوی موضوع اصلی : تجارت- بیع- خرید و فروش گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : من متوجه نشدم . کلمات زیادی هستند ک جیم بعد از تا آمده مانند تجافی و تجاور و تجسس و تجمع و تجدد و تجمل و ....
رمضانی (داور) : منظور این است که در ریشه لغت، جیم بعد از تا آمده باشد. کلماتی که شما بیان کردید ریشه لغت نیست بلکه همگی در باب استعمال شده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «بیع»
کلمه «بیع» به طورى که راغب مى‏گوید به معناى دادن کالا و گرفتن بهاى آن است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 175 قالب : لغوی موضوع اصلی : تجارت- بیع- خرید و فروش گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «قلب»
کلمه «قلب» به طورى که راغب گفته به معناى برگرداندن چیزى از این رو به آن رو است، و چون به باب تفعیل برود مبالغه در این عمل را مى‏رساند، پس تقلیب یعنى بسیار زیر و رو کردن یک چیزى، و تقلب هم قبول همان تقلیب است پس «تقلب قلوب و ابصار» عبارت است از برگشتن دلها و دیده‏ها از وجهه ادراکى که باید داشته باشند به وجهه‏اى دیگر. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 175 و 176 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  چرا در آیه هم الهاء تجارت و هم الهاء بیع نفى گردیده است؟
کلمه «تجارة» وقتى در مقابل کلمه «بیع» استعمال شود، از نظر عرف استمرار در کسب از آن فهمیده مى‏شود، ولى از بیع، فروختن براى یک بار فهمیده مى‏شود. پس فرق بین این دو کلمه فرق بین یک دفعه و استمرار است. بنابراین معناى نفى بیع بعد از نفى تجارت با اینکه با نفى تجارت بیع هم نفى مى‏شود این است که اهل این خانه‏ها نه تنها تجارت استمرارى از خدا بى خبرشان نمى‏کند، بلکه تک تک معاملات هم ایشان را بى خبر نمى‏کند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 176 و 177 قالب : تفسیری موضوع اصلی : تجارت- بیع- خرید و فروش گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اقامه نماز و ایتاء زکات به کدام وجه از وظایف انسان اشاره دارد؟
کلمه «اقام» همان اقامه است که تاى آن به منظور تخفیف حذف شده. و مراد از اقامه نماز و ایتاء زکات، آوردن همه اعمال صالح است که خداى تعالى بندگان را بدانها مامور کرده که در زندگى دنیایشان انجام دهند. اقامه نماز وظایف عبودیت بنده را براى خداى سبحان ممثل مى‏کند، و ایتاء زکات وظایف او را نسبت به خلق ممثل مى‏سازد، چون نماز و زکات هر یک در باب خود رکنى هستند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 177 قالب : تفسیری موضوع اصلی : عمل صالح گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  چرا بین ذکر خدا و اقامه نماز مقابله انداخته شده است؟
اینکه بین ذکر خدا و بین اقامه نماز و دادن زکات مقابله انداخته با در نظر گرفتن اینکه این دو -و مخصوصا نماز- از مصادیق ذکر خدایند این معنا را مى‏رساند که مراد از «ذِکْرِ اللَّهِ» ذکر قلبى است، که مقابل فراموشى و غفلت از یاد خدا است، و خلاصه مراد از آن ذکر علمى و مراد از نماز و زکات ذکر عملى است.
پس مقابله مذکور این معنا را مى‏رساند که مراد از جمله «عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إِیتاءِ الزَّکاةِ» این است که اهل این خانه‏ها از یاد مستمرى خدا در دلهایشان و ذکر موقت به اعمالشان از نماز و زکات منصرف نشده و به هیچ چیز دیگرى نمى‏پردازند، اینجا است که خواننده درک مى‏کند که تقابل بین تجارت و بیع و بین ذکر خدا و اقامه نماز و دادن زکات چقدر زیبا است، چون این تقابل این معنا را مى‏رساند که اهل این خانه را ملهى مستمر و موقت از یاد مستمر و موقت باز نمى‏دارد، (دقت فرمایید). [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 177 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ذکر گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراد از «قلوب» و «ابصار»
مراد از «قلوب» و «ابصار» دلها و دیدگان عموم مردم -اعم از مؤمن و کافر- است، براى اینکه این دو کلمه در آیه شریفه به صیغه جمع، و با الف و لام آمده که افاده عموم مى‏کند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 177 قالب : تفسیری موضوع اصلی : انسان در قیامت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بیان علت تقلب قلوب و ابصار در روز قیامت
علت تقلب قلوب و ابصار، از آیاتى که در وصف روز قیامت آمده بر مى‏آید که این تقلب به خاطر ظهور حقیقت و کنار رفتن پرده‏ها از روى حقایق است، مانند آیه «فَکَشَفْنا عَنْکَ غِطاءَکَ فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدِیدٌ» (ق/22) و آیه «وَ بَدا لَهُمْ مِنَ اللَّهِ ما لَمْ یَکُونُوا یَحْتَسِبُونَ» (زمر/47) و آیاتى دیگر.
در نتیجه این تقلب دلها و دیدگان در آن روز از مشاهده و رؤیت دنیایى که خاصیتش غفلت از خدا و حق و حقیقت است به سوى سنخ دیگرى از مشاهده و رویت متصرف مى‏شود، و آن عبارت است از رؤیت به نور ایمان و معرفت که مؤمن آن روز با نور پروردگارش بینا مى‏گردد، در نتیجه چشمش به کرامت‏هاى خدا مى‏افتد، بر خلاف کفار که آن روز از جهت این نور کورند. و جز آنچه مایه بدبختى ایشان است نمى‏بینند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 177 تا 179 قالب : تفسیری موضوع اصلی : انسان در قیامت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  توصیف کسانی که اهل ذکر هستند
امام علی (علیه‌السلام) وقتى آیه «رِجالٌ لا تُلْهِیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ» را تلاوت کرد، فرمود: و براى ذکر، اهلى است که از دنیاى خود به جاى هر چیز دیگرى ذکر را بر گزیدند، آن چنان که هیچ تجارت و بیعى ایشان را در طول زندگى از آن باز نمى‏دارد، ایشان همواره سایرین را نیز بدان دعوت نموده و با تذکر کلمات و اندرزهایى که از محارم خدا نهى مى‏کند غافلان را اندرز مى‏دهند، امر به عدل و قسط مى‏کنند و خود قبل از هر کس فرمانبر آن چیزى هستند که به آن امر مى‏کنند و از آنچه دیگران را نهى مى‏کنند باز مى‏ایستند. گویى راه دنیا به سوى آخرت را طى کرده، و به ما وراى دنیا رسیده و آن را مشاهده کرده‏اند، و گویى که به غیب‏هاى اهل برزخ در تمام مدتى که در آن ماندگار مى‏باشد مشرف هستند و آنها را مى‏بینند، و قیامت عذاب خود را بر آنان محقق ساخته، و لذا پرده آن را براى اهل دنیا کنار مى‏زنند، حتى گویى آنان مى‏بینند چیزهایى را که مردم نمى‏بینند، و مى‏شنوند چیزهایى را که مردم نمى‏شنوند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 197 قالب : روایی موضوع اصلی : ذکر گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  «رِجالٌ لا تُلْهِیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیْعٌ» چه کسانی‌اند؟
1-ابى جعفر و ابى عبد اللَّه (علیهماالسلام) در ذیل آیه «رِجالٌ لا تُلْهِیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیْعٌ» فرمودند: این رجال مردمى هستند که وقتى موقع نماز مى‏رسد تجارت را رها کرده به سوى نماز روانه مى‏شوند، و اینها اجرشان عظیم‏تر است از کسانى که اصلا تجارت نمى‏کنند.

علامه طباطبایی: یعنى تجارت نمى‏کنند، و مشغول ذکر خدایند، هم چنان که در روایات دیگر نیز این طور آمده.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 197 قالب : روایی موضوع اصلی : مومنین گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  منظور از بیوت - مرضيه علمدار .ب
این ویژگیها نشان مى‏دهد که این بیوت همان مراکزى است که: به فرمان پروردگار استحکام یافته و مرکز یاد خداست و حقایق اسلام و احکام خدا از آن نشر مى‏یابد، و در این معنى وسیع و گسترده، مساجد، خانه‏هاى انبیاء و اولیا، مخصوصا خانه پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و خانه على علیه السّلام جمع است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : عبادت- پرستش گوینده : مرضیه علمدار .ب
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.