از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(یا ایها الذین امنوا لیستاذ نکم الذین ملکت ایمانکم والذین لم یبلغواالحلم منکم ثلث مرات من قبل صلوه الفجر وحین تضعون ثیابکم من الظهیره ومن بعد صلوه العشاء ثلث عورات لکم لیس علیکم ولاعلیهم جناح بعد هن طوافون علیکم بعضکم علی بعض کذلک یبین الله لکم الایات والله علیم حکیم ): (ای کسانیکه ایمان آورده اید، باید به کسانی که مالک آنها هستید و کسانیکه هنوز به سن بلوغ نرسیده اند، دستور دهید تا در شبانه روز سه وقت از شما اجازه بگیرند، قبل از نمازصبح و هنگام نیم روز که جامه های خویش از تن در می آورید و بعد از نماز شبانگاه ،این سه زمان هنگام خلوت شماست و پس از آن می توانند بدون اجازه وارد شوند وگناهی بر شما و ایشان نیست که هنگام تحرک و برخورد با یکدیگر است ، خداوند این چنین آیات را برای شما بیان می کند و دانا و فرزانه است ) بدنبال آیات سابق که مؤمنان را از ورود بدون اجازه به خانه یکدیگر منع می کرد دراینجا به عنوان استثناء از آن حکم عمومی ، می فرماید، غلامان و کنیزان و کودکانی که به سن بلوغ نرسیده اند فقط در سه هنگام باید اجازه بگیرند و بیش از آن برایشان واجب نیست . ظاهرا لفظ آیه فقط شامل غلامان است اما مطابق روایات وارده و اینکه لفظمذکر در معنای عام بکار می رود، معنا شامل کنیزان نیز می باشد و مراد از اطفال مذکوردر آیه ، کودکانی هستند که به حد تمیز رسیده اند ولی هنوز بالغ نشده اند، این افراد در هرروز سه هنگام باید برای ورود خود اجازه بخواهند، اول ، قبل از نماز فجر دوم ، هنگام ظهر که افراد به خانه می آیند و جامه از تن برمی کنند (یعنی چه بسا در حال خلوت باشندو نخواهند کسی ایشان را ببیند) و سوم ، بعد از نماز عشاء، که می فرماید این سه زمان عورت است برای شما یعنی شایسته نیست غیر از شما کسی بر وضع شما مطلع بشود ومی فرماید در غیر این سه وقت ، بر شما مانعی نیست که آنها را مأمور به کسب اجازه نکنید و برایشان هم مانعی نیست که از شما طالب اجازه ننمایند، چون در غیر این سه موقع غلامان و کنیزان دائما در رفت و آمد و خدمتگزاری هستند و خداوند این چنین احکام دین خود را بیان می کند و او احوال شما را می داند و مطابق آنچه حکمت اقتضاءمی کند، حکم می نماید. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِیَسْتَأْذِنْکُمُ الَّذِینَ مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ وَ الَّذِینَ لَمْ یَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْکُمْ ثَلاثَ مَرَّاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ وَ حِینَ تَضَعُونَ ثِیابَکُمْ مِنَ الظَّهِیرَةِ وَ مِنْ بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاءِ ثَلاثُ عَوْراتٍ لَکُمْ لَیْسَ عَلَیْکُمْ وَ لا عَلَیْهِمْ جُناحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَیْکُمْ بَعْضُکُمْ عَلى‌ بَعْضٍ کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الْآیاتِ وَ اللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ (58)
جلد 9 - صفحه 280
شأن نزول: اسماء دختر ابى مرشد را غلامى بود، وقتى به خانه وارد شد اسماء در حالتى بود که نخواست غلام او را چنان بیند؛ پس از آمدن او، کراهت یافته، خدمت حضرت پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله آمد عرض کرد: این غلامان و خدمتگاران ما در خانه‌هاى ما درآیند در اوقاتى که ما را از آن کراهت باشد؛ آیه شریفه نازل شد: «1» یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا: اى کسانى که ایمان آوردید به خدا و پیغمبر، لِیَسْتَأْذِنْکُمُ الَّذِینَ مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ‌: باید اجازه طلبند شما را آنانکه مالک ایشان است دستهاى شما، یعنى بندگان و خدمتگزاران مرد و زن. نزد بعضى اختصاص به عبید دارد و کنیز را شامل نیست، چنانچه از حضرت باقر و صادق علیهما السّلام مروى و موافق با ظاهر آیه مى‌باشد. «2» وَ الَّذِینَ لَمْ یَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْکُمْ‌: و نیز باید اجازه طلبند آنانکه نرسیده‌اند به حد احتلام از شما، یعنى غیر بالغ آزاد. تعبیر از بلوغ به احتلام به جهت آنست که اقوى دلیل بلوغ است.
حاصل آنکه کودکان آزاد نیز باید طلب اذن نمایند از شما براى آمدن به خانه‌هاى شما، ثَلاثَ مَرَّاتٍ‌: سه مرتبه در هر شبانه روزى، مِنْ قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ: پیش از نماز صبح که آدمى از خواب برمى‌خیزد و جامه خلوت بیرون کرده مى‌خواهد که لباس صحبت پوشد، وَ حِینَ تَضَعُونَ ثِیابَکُمْ‌: و یکبار هنگامى که مى‌نهید جامه‌هاى خود را، مِنَ الظَّهِیرَةِ: آن وقت که نصف روز است و براى قیلوله لباس را بیرون آورده‌اید، وَ مِنْ بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاءِ: و یکباربعد از نماز عشاء که وقت بیرون شدن از لباس و در آمدن به رختخواب است، ثَلاثُ عَوْراتٍ لَکُمْ‌: این سه وقت عورت است مر شما را، زیرا در سه وقت که تبدیل جامه به جامه دیگر مى‌کنید، ممکن است که به ستر و حفظ عورات شما اخلال دست دهد و عورات شما ظاهر گردد. یا این سه وقت به منزله عورت است که مراقب ستر آن هستید و کراهت دارید که کسى مشاهده کند شما را.
لَیْسَ عَلَیْکُمْ وَ لا عَلَیْهِمْ‌: نیست بر شما مؤمنین آزاد و نه بر خدمتکاران و غلامان، جُناحٌ بَعْدَهُنَ‌: بأسى و گناهى بعد از این سه وقت در ترک اذن و اجازه. پس بیان معنى فرماید: طَوَّافُونَ عَلَیْکُمْ‌: طواف کننده و گردنده هستند بر شما براى خدمت، یعنى ایشان خادم شما هستند، پس چاره ندارد از وارد شدن بر شما در غیر اوقات سه گانه، و متعذر باشد بر ایشان استیذان. بَعْضُکُمْ عَلى‌ بَعْضٍ‌: بعضى از شما طواف کننده بر بعضى، یعنى ممالیک شما بر موالى، یا طواف مى‌کند بعضى از شما بر بعضى. این دو جمله بر استیناف است براى بیان عذر ترخص در ترک اذن که آن کثرت مخالطه و مداخله باشد.
کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الْآیاتِ‌: چنانچه بیان شد آنچه دستور ممالیک شما بود در این آیه، همچنین بیان فرماید خدا براى شما آیات احکام را. وَ اللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ‌: و خدا دانا است به آنچه صلاح شما در آنست، حکیم است در آنچه بجا مى‌آورد از افعال.
على بن ابراهیم قمى در تفسیر خود فرماید: خداى تعالى نهى فرموده در این اوقات سه گانه اینکه داخل شود کسى بر کسى نه پدر، نه خواهر، و نه مادر، و نه خادم، مگر به اذن و اجازه. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » اطیب البیان
یا أَیُّهَا الَّذِین‌َ آمَنُوا لِیَستَأذِنکُم‌ُ الَّذِین‌َ مَلَکَت‌ أَیمانُکُم‌ وَ الَّذِین‌َ لَم‌ یَبلُغُوا الحُلُم‌َ مِنکُم‌ ثَلاث‌َ مَرّات‌ٍ مِن‌ قَبل‌ِ صَلاةِ الفَجرِ وَ حِین‌َ تَضَعُون‌َ ثِیابَکُم‌ مِن‌َ الظَّهِیرَةِ وَ مِن‌ بَعدِ صَلاةِ العِشاءِ ثَلاث‌ُ عَورات‌ٍ لَکُم‌ لَیس‌َ عَلَیکُم‌ وَ لا عَلَیهِم‌ جُناح‌ٌ بَعدَهُن‌َّ طَوّافُون‌َ عَلَیکُم‌ بَعضُکُم‌ عَلی‌ بَعض‌ٍ کَذلِک‌َ یُبَیِّن‌ُ اللّه‌ُ لَکُم‌ُ الآیات‌ِ وَ اللّه‌ُ عَلِیم‌ٌ حَکِیم‌ٌ (58)
ای‌ کسانی‌ ‌که‌ ایمان‌ آورده‌اید باید طلب‌ اذن‌ کنند کسانی‌ ‌که‌ ملک‌ یمین‌ ‌شما‌ هستند و اطفالی‌ ‌که‌ هنوز ‌به‌ حد بلوغ‌ و رشد نرسیده‌ انداز ‌شما‌ سه‌ مرتبه‌.
1‌-‌ قبل‌ صلاة فجر.
2‌-‌ و موقعی‌ ‌که‌ ‌از‌ شدت‌ حرارت‌ ‌در‌ وسط النهار لباس‌ ‌از‌ ‌خود‌ دور می‌کنید.
3‌-‌ و ‌از‌ ‌بعد‌ نماز عشاء ‌اینکه‌ سه‌ موقع‌ سه‌ عورت‌ ‌است‌ ‌برای‌ ‌شما‌ نیست‌ ‌بر‌ ‌شما‌ و ‌بر‌ ‌آنها‌ باکی‌ و محذوری‌ ‌در‌ ‌غیر‌ ‌اینکه‌ سه‌ مورد وارد شوند و دور و اطراف‌ ‌شما‌ باشند بعض‌ ‌شما‌ غلامان‌ و ‌غیر‌ بالغین‌ ‌بر‌ بعض‌ دیگر موالی‌ و بزرگان‌ همین‌ نحو خداوند بیان‌ میفرماید ‌از‌ ‌برای‌ ‌شما‌ آیات‌ ‌را‌ و خداوند دانا و حکیم‌ ‌است‌.
خلاصه‌ کلام‌ اینکه‌ ‌در‌ دخول‌ منزل‌ ‌غیر‌، افراد سه‌ قسمت‌ هستند.
قسمت‌ اول‌ بالغین‌ ‌از‌ احرار مطلقا بدون‌ استیذان‌ وارد نشوند چنانچه‌ قبلا فرمود:
(یا أَیُّهَا الَّذِین‌َ آمَنُوا لا تَدخُلُوا بُیُوتاً غَیرَ بُیُوتِکُم‌ حَتّی‌ تَستَأنِسُوا وَ تُسَلِّمُوا عَلی‌ أَهلِها) و فرمود:
(فَإِن‌ لَم‌ تَجِدُوا فِیها أَحَداً فَلا تَدخُلُوها حَتّی‌ یُؤذَن‌َ لَکُم‌) و فرمود:
(وَ إِن‌ قِیل‌َ لَکُم‌ُ ارجِعُوا فَارجِعُوا) قسمت‌ دوم‌ ازواج‌ و اطفال‌ صغیر ‌که‌ تمیز ‌بین‌ عورت‌ و ‌غیر‌ عورت‌ نمیدهند مطلقا بدون‌ اذن‌ وارد شوند و ‌اینکه‌ دو قسم‌ ‌از‌ تحت‌ ‌اینکه‌ ‌آیه‌ شریفه‌ خارج‌ ‌است‌.
قسمت‌ سوّم‌، عبید، غلامان‌ و اطفال‌ ‌غیر‌ بالغ‌ ‌که‌ ممیز هستند و ‌برای‌ انجام‌ امور داخل‌ و خارج‌ می‌شوند ‌در‌ ‌اینکه‌ سه‌ مورد بدون‌ اذن‌ وارد نشوند زیرا ‌در‌ ‌اینکه‌ سه‌ مورد انسان‌ بسا لباس‌ می‌کند ‌ یا ‌ عورت‌ مکشوف‌ ‌است‌ ‌ یا ‌ لباس‌ ‌غیر‌ مناسبی‌ پوشیده‌ ‌از‌ جهت‌ شدت‌ حرارت‌ آفتاب‌ ‌که‌ ظهیره‌ نام‌ دارد ‌ یا ‌ جهت‌ استراحت‌ ‌بعد‌‌-‌ العشاء ‌ یا ‌ موقع‌ سحر ‌برای‌ تطهیر و توضئی‌ ‌از‌ ‌برای‌ نماز ‌که‌ مورد ‌اینکه‌ ‌آیه‌ ‌است‌ و ‌اینکه‌ حکم‌ نوعیست‌ و الا ‌اگر‌ احتمال‌ دهد ‌در‌ ‌غیر‌ ‌اینکه‌ سه‌ مورد ‌که‌ مانعی‌ ‌از‌ دخول‌ هست‌ نباید بدون‌ اذن‌ وارد شود چنانچه‌ ‌بر‌ عکس‌ ‌اگر‌ یقین‌ دارد ‌که‌ ‌در‌ ‌اینکه‌ سه‌ مورد ‌هم‌ مانعی‌ نیست‌ داخل‌ شود. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.