از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 376 حزب : 75 جزء : نوزدهم سوره : شعراء
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  در دعوت دینى استثناء و تبعیض راه ندارد
اگر بعد از نهى رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) از شرک و انذارش، در جمله مورد بحث، عشیره اقربین، یعنى خویشاوندان نزدیک‏تر را اختصاص به ذکر داد، براى افاده و اشاره به این نکته است که در دعوت دینى استثناء راه ندارد و این دعوت، قوم و خویش نمى‏شناسد و فرقى میان نزدیکان و بیگانگان نمى‏گذارد و مداهنه و سهل‏انگارى در آن راه ندارد و چون سنن و قوانین بشرى نیست، که تنها در بیگانگان و ضعفاء اجراء شود، بلکه در این دعوت حتى خود رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) نیز با امتش فرقى ندارد، تا چه رسد به اینکه میان خویشاوندان پیغمبر با بیگانگان فرق بگذارد، بلکه همه را بندگان خدا و خدا را مولاى همه مى‏داند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 466 قالب : تفسیری موضوع اصلی : تبلیغ گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراد از «عشیره انسان»
در مجمع البیان (ج: 7، ص: 206) گفته: «عشیره انسان»، قرابت و خویشان او است و اگر خویشاوندان آدمى را عشیره خوانده‏اند، از این باب است که با آدمى معاشرت دارند و آدمى با آنان معاشرت مى‏کند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 466 قالب : لغوی موضوع اصلی : خانواده- خویشاوندی گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  پیمان برادرى على (علیه‌السلام) با رسول اللَّه (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) بعد از انذار عشیره اقربین
1-وقتى این آیه نازل شد رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) بنى عبد المطلب را که در آن روز چهل نفر بودند دعوت کرد، و این چهل نفر کسانى بودند که هر یک نفرشان به تنهایى، یک تغار مى‏خورد و یک قدح بزرگ مى‏نوشید، رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) به على (علیه‌السلام) دستور داد یک پاى گوسفندى را پخته از آن خورش تهیه کند، آن گاه فرمود: نزدیک شوید و به نام خدا بخورید، جمعیت ده نفر ده نفر نزدیک شدند و همگى به طور کامل سیر شدند، سپس دستور داد ظرفى شیر آورد، خودش یک جرعه از آن نوشید، و به ایشان فرمود: بنوشید به نام خدا، پس همگى از آن نوشیدند، تا سیراب شدند، پس ابو لهب بدون مقدمه رو به جمعیت کرده گفت: این که دیدید، سحرى بود که این مرد با شما کرد، رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) آن روز چیزى نفرمود و حرفى نزد. ...
(ادامه روایت در توضیحات آمده است)

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 472 تا 477 قالب : روایی موضوع اصلی : داستان قوم پیامبر اسلام (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نیکی و احسان - الهام السادات شهرآئيني
در نیکی به دیگران(صله انفاق وام ارشاد)نزدیکان انسان مقدمند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : تفسیری موضوع اصلی : نیکی- احسان گوینده : الهام سادات شهرآئینی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.