از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  بیان مساله بعث و پاره‏اى از ملحقات به آن در آیات 82 تا 93
این آیات فصل سابق را تمام مى‏کند و به مساله بعث و پاره‏اى از ملحقات به آن، از قبیل امورى که در قیامت و قبل از قیامت رخ مى‏دهد اشاره مى‏کند و سوره را با همان مطلبى ختم مى‏نماید که با آن آغاز شده بود و آن مساله انذار و بشارت است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 565 قالب : تفسیری موضوع اصلی : قیامت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراد این آیه عموم مردم امت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) است
مقتضاى سیاق آیه- از این نظر که متصل به ما قبل است، یعنى به آیاتى است که پیرامون مشرکین معاصر رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و یا خصوص مشرکین مکه و قریش که دشمن‏ترین مردم بودند با آن جناب و دعوت او بحث مى‏کرد- این ظهور را به آیه مى‏دهد که: ضمیرهاى جمع در «علیهم» و در «لهم» و در «تکلمهم» به مشرکین بر گردد، که گفتگو درباره آنان است اما نه به خصوص آنان، بلکه به آنان از این نظر که به سوى اسلام دعوت مى‏شوند، پس در حقیقت مراد عموم مردم این امتند، چون همه از نظر دعوت یکى هستند، اولشان به آخرشان ملحق است و این گونه عنایت در کلام خداى تعالى بسیار وارد شده است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 566 قالب : تفسیری موضوع اصلی : اسلام گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراد از اینکه فرمود: «وقتى قول بر ایشان واقع مى‏شود»
مراد از اینکه فرمود: «وقتى قول بر ایشان واقع مى‏شود»، تحقق مصداق قول، در ایشان و تعین ایشان در صدق قول بر آنان است (و معنایش این است که زمانى که امت اسلام مصداق قول خدا قرار مى‏گیرند و قول خدا درباره آنان محقق مى‏شود).
و اما اینکه این قول چیست که بر آنان واقع مى‏شود، آنچه از کلام خداى تعالى صلاحیت دارد که این قول را تفسیر کند آیه «سَنُرِیهِمْ آیاتِنا فِی الْآفاقِ وَ فِی أَنْفُسِهِمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ» (فصلت/53) مى‏باشد، براى اینکه میدانیم مراد از این آیات که خدا به زودى به آنان نشان مى‏دهد غیر آیات آسمانى و زمینى است، بلکه مراد، بعضى از آیاتى است که جنبه خارق عادت داشته باشد و مردم از دیدن آن ناگزیر به ایمان شوند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 566 و 567 قالب : تفسیری موضوع اصلی : آیه- آیات گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مقصود از اخراج جنبنده‏اى از زمین که با مردم سخن مى‏گوید
جمله «أَخْرَجْنا لَهُمْ دَابَّةً مِنَ الْأَرْضِ تُکَلِّمُهُمْ» بیان آن آیتى است که گفتیم مراد از آن، آیت خارق العاده‏اى است که در آیه «سَنُرِیهِمْ آیاتِنا فِی الْآفاقِ وَ فِی أَنْفُسِهِمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ» (فصلت/53) آن را وعده داده، لیکن- متاسفانه- در آیات کریمه قرآن چیزى که بتواند این آیت را تفسیر کند و معلوم سازد که این جنبده‏اى که خدا به زودى از زمین بیرون مى‏آورد چیست؟ و چه خصوصیاتى دارد؟ و صفات و نشانیهایش چیست؟ و با مردم چه تکلمى مى‏کند و چه خصوصیاتى دارد؟ و چگونه از زمین بیرون مى‏آید؟ و چه مى‏گوید؟ وجود ندارد، بلکه سیاق آیه بهترین دلیل است بر اینکه مقصود مبهم گویى است و جمله مزبور از کلمات مرموز قرآن است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 567 و 568 قالب : تفسیری موضوع اصلی : آیه- آیات گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراد از «دَابَّةً مِنَ الْأَرْضِ» امیر المومنین علی (علیه‌السلام) است
1-امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: رسول خدا (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) به امیر المؤمنین برخورد و او را در مسجد خوابیده دید، بدین حال که مقدارى ریگ جمع کرده و سرش را روى آن گذاشته، حضرت با پاى خود حرکتش داد و فرمود: برخیز اى دابة الارض! مردى از اصحاب عرضه داشت: یا رسول اللَّه (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) آیا ما هم مى‏توانیم رفقاى خود را به این نام بنامیم؟ فرمود: نه به خدا سوگند، این نام جز براى او نیست و او همان دابه‏اى است که خداى تعالى در کتابش در باره او فرمود: «وَ إِذا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَیْهِمْ أَخْرَجْنا لَهُمْ دَابَّةً مِنَ الْأَرْضِ تُکَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ کانُوا بِآیاتِنا لا یُوقِنُونَ».

آن گاه فرمود: یا على! چون آخر الزمان مى‏شود، خداى تعالى تو را در بهترین صورت بیرون مى‏کند، در حالى که با تو است وسیله داغ نهادن و دشمنان خود را با داغ، نشان مى‏کنى.
مردى به امام صادق (علیه‌السلام) عرضه داشت: عامه مى‏گویند: این آیه شریفه به صورت «تکلمهم» است، یعنى ایشان را جراحت مى‏زنى حضرت فرمود: خدا ایشان را در جهنم زخمى کند براى اینکه آیه شریفه از «کلام» مى‏باشد، نه از «کلم».

علامه طباطبایی: روایات در این باب از طرق شیعه بسیار زیاد است (تفسیر نور الثقلین، ج: 4، ص: 98).

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏15، ص: 581 و 582 قالب : روایی موضوع اصلی : امیر المومنین علی (علیه‌السلام) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.