از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  متعلق کلمه «بالحق»
ظرف «بالحق» متعلق است به جمله «یتلوها». و منظور از تلاوت به حق تلاوت حق است، تلاوتى که باطل و شیطانى نیست. ممکن هم هست ظرف را متعلق به کلمه «آیات»گرفت- البته این احتمال وقتى درست است که کلمه «آیات» جنبه وصفى هم داشته باشد- احتمال هم دارد ظرف نامبرده مستقر باشد- یعنى متعلق آن در تقدیر باشد- و در این دو صورت معناى آیه چنین مى‏شود: "این آیات که از رفتار خدا با دو طایفه" کافر" و" شاکر" کشف مى‏کند، آیاتى است مصاحب با حق و بدون اینکه یک قدم به سوى باطل و ظلم منحرف بشود"، و این وجه با جمله بعدى آیه که مى‏فرماید:« وَ مَا اللَّهُ یُرِیدُ ظُلْماً ...»( موافق‏تر از وجه اول است که ظرف را متعلق به جمله" یتلوها" گرفتیم. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏3، ص: 581 و 582 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  خداوند هیچ ظلمی را بر هیچ یک از مخلوقات عالم نمی‌خواهد
«وَ مَا اللَّهُ یُرِیدُ ظُلْماً لِلْعالَمِینَ» در اصطلاح ادبیات این معنا مسلم است که کلمه (بى الف و لام) اگر در سیاق نفى واقع شود، افاده عمومیت مى‏کند. و اصطلاح دیگر ادبیات این است که هر جا جمعى داراى الف و لام باشد عمومیت و استغراق را مى‏رساند. در جمله مورد بحث کلمه" ظلم" همین طور است. و مى‏فهماند خداى تعالى هیچ قسم ظلمى را براى اهل عالم نمى‏خواهد و همچنین ظاهر کلمه «للعالمین» که جمع با الف و لام است، عمومیت و استغراق را مى‏رساند، و این معنا را مى‏رساند که خداى تعالى هیچ قسم ظلمى را براى تمام عالم و کافه جماعت‏ها نخواسته است و همین طور هم هست. چون تفرقه بین مردم امرى است که آثار شومش گریبانگیر تمام عالم و کافه جماعت‏ها مى‏شود [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏3، ص: 582 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : صفات خداوند گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  انسان خود به خویش ستم می کند - شهرام سليمان زاده
نزول آیات الهى بر پیامبر، بدون کم وکاست وبراساس حقّ و حقیقت است. همچنین عمل‏ها و عکس‏العمل‏ها، پاداش‏ها وکیفرهاى امّت‏ها، مطابق یک‏سرى اصول و سنّت‏هاى پایدار است. خداوند، نه بر بندگان تکلیفِ فوق طاقت مى‏کند و نه در کیفر و پاداش، شرایط و استعدادها و توان افراد را یکسان مى‏بیند، که اینها موجب ظلم مى‏گردد.
ظلم را کسى روا مى‏دارد که یا کمبود داشته باشد و یا نتواند از راه حقّ به مقصود خود نایل شود و یا از بدى و زشتى ستم غافل باشد، و بر خداوند سبحان هیچ‏یک از این موارد صادق نیست. خداوندى که همه چیز از اوست و بازگشت همه چیز نیز به سوى اوست، چه نیازى به ظلم کردن دارد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : تفسیری موضوع اصلی : انسان گوینده : شهرام سلیمان زاده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  خداوند حق مطلق وپیروی از ان لزوم ایمان - عبدالله عبداللهي
1 واژه ى «تلاوت» به معناى خواندن و پیروى کردن است؛ پس آیه ى فوق مى تواند اشاره به این نکته باشد که مطالب آیات قبلى از سنت هاى الهى است که بر شما خوانده شده و خود پروردگار نیز به آنها عمل خواهد کرد

2 جامعه اى که با حفظ ایمان و اتحاد خود، اقدام به امربه معروف و نهى از منکر کند، رستگار و روسفید خواهد شد و جامعه اى که به طرف کفر و تفرقه و منکرات گام نهد در دنیا و آخرت روسیاه خواهد شد و ازآنجاکه این امور نتایج کار خود مردم است، پس ستمى از جانب خدا نشده است

3 آیات الهى حق است یعنى مطابق واقع و حقیقت است این آیات حقایقى را در مورد آثار اتحاد، امربه معروف و روسفیدى افراد و ملّت ها بیان مى کنند که در هر عصرى قابل تجربه است [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر قرآن مهر قالب : تفسیری موضوع اصلی : ایمان گوینده : عبدالله عبداللهی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.