از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(وسارعوا الی مغفره من ربکم و جنه عرضها السموات و الارض اعدت للمتقین ):(و بشتابید به سوی آمرزشی از ناحیه پروردگارتان و به سوی بهشتی که پهنای آن همه آسمانها و زمین را در بر گرفته و برای پرهیزکاران مهیاشده است ) بهشت سرای طهارت است و آلودگیهای گناهان و پلیدیهای معاصی در آن داخل نمی شودو کسی که آلوده به اینها باشد وارد بهشت نمی گردد، مگر آنکه خدای متعال با آمرزش خود آلودگیهای او را از بین ببرد وپاکش کند و چنین بهشتی وسعتی به نهایت درجه دارد که در وهم و خیال بشرنمی گنجد و این بهشت برای متقین آماده شده و خداوند آنها را از آتش نگه می دارد و در بهشت منزل می دهد. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مرضيه اسدي - نسیم حیات
در خانه خدا یادگاریهای روشنی از خدا پرستی و توحید ومعنویت و آثاری از ابراهیم(ع) است ؛ مانند مقام ابراهیم( محلی که ابراهیم«ع» برای بنای کعبه و یا به خاطر مراسم حج ، یا دعوت مردم برای اعمال حج آن در آن مکان ایستاد ) و یا مانند حجر الاسود و حجر اسماعیل . خداوند آن جا رابه خاطر دعای ابراهیم(ع) شهر امن و امان قرار داد و هر گونه جنگ و مبارزه را در آن ممنوع ساخت(وَمَن دَخَلَهُ کانَ امِنًا). در اسلام کعبه به عنوان یک پناهگاه شناخته شده که اگر کسی به آن جا پناهنده شد، مادام که درآن جاست نمی توان معترض او شد وحتی حیوانات باید در آن امنیت داشته باشند.
وَلِلهِ عَلَی النّاس حِجُّ البُیتِ. . .
در این آیه به همۀ مردم دستور حج داده شده است ؛ یعنی برعهدۀ مردم است که تنها در صورت توانایی ، خانه خدا را زیارت کنند. حج بر کسی که توانایی داشته باشد ، تنها یک بار در طول عمر واجب می شود
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
در این آیه فرموده است:فعالیتهای عادی ومعمولی برای دست یابی به خیر و سعادت( مغفرت) کافی نیست ، بلکه تلاش و سرعت در کار لازم است . زیرا فرصت عمر کوتاه و مقصد بسی دور است.پس در این میان باید بر سرعت افزود تا به مقصد رسید . از این تعبیر به دست می آید ، کسی که برای سعادت و مغفرت الهی سرعت وتلاش کافی به کار می بندد ، نمی تواند وقت خود را به امور مباحی که ثمرۀ معنوی ندارد صرف کند ، چه رسد به این که به گناه و مکروه سر گرم شود. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  . پوربافراني
تفسیر نور
گروهى از دانشمندان اسلامى، عقیده دارند که بهشت و دوزخ هم اکنون وجود دارند و یکى از دلایل آنان همین آیات «اُعدّت للمتّقین» یا «اُعدّت للکافرین» است. آمرزش گناه، کار الهى است و مراد از سرعت به سوى مغفرت، سرعت به سوى کارى است که مغفرت را بدنبال داشته باشد. در این آیه، کلمه‏ى «عَرض» به معناى وسعت است، نه کلمه‏اى در برابر طول. حضرت على علیه السلام در تفسیر این آیه فرمودند: «سارِعُوا الى اداء الفَرائِض» به انجام تکالیف الهى سرعت کنید. <148> 1- سرعت در کار خیر، ارزش آن را بالا مى‏برد. «سارعوا» 2- اوّل بخشیده شدن، سپس بهشت رفتن. «مغفرة... جنّة» 3- آمرزش گناه مردم، از شئون ربوبیّت الهى است. «مغفرة من ربّکم» 4- سرعت در توبه، لازم است. «سارعوا الى مغفرة» 5 - لازمه‏ى سرعت به سوى بهشت متّقین، قرار گرفتن در زمره‏ى متّقین است. «جنّة... اُعدّت للمتقین»
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  محمد رجب زاده - تفسیر نمونه

مسابقه در مسیر سعادت
به دنبال آیات گذشته که بدکاران را تهدید به مجازات آتش و نیکوکاران را تشویق به رحمت الهى مى کرد، در این آیه کوشش و تلاش نیکوکاران را تشبیه به یک مسابقه معنوى کرده که هدف نهائى آن آمرزش الهى بر یکدیگر سبقت بگیرید))(و سارعوا الى مغفرة من ربکم )
((سارعوا)) از ((مسارعت )) به معنى کوشش و تلاش دو یا چند نفر براى پیشى گرفتن از یکدیگر در رسیدن به یک هدف است ، و در کارهاى نیک ، قابل ستایش ، و در کارهاى بد، نکوهیده است .
در حقیقت قرآن در اینجا از یک نکته روانى استفاده کرده که انسان براى انجام دادن یک کار اگر تنها باشد معمولا کار را بدون سرعت و به طور عادى انجام مى دهد، ولى اگر جنبه مسابقه به خود بگیرد، آنهم مسابقه اى که جایزه باارزشى براى آن تعیین شده ، تمام نیرو و انرژى خود را به کار مى گیرد و با سرعت هر چه بیشتر به سوى هدف پیش مى تازد.
و اگر مى بینیم هدف این مسابقه در درجه اول مغفرت قرار داده شده براى این است که رسیدن به هر مقام معنوى بدون آمرزش و شستشوى از گناه ممکن است ، نخست باید خود را از گناه شست و سپس به مقام قرب پروردگار گام نهاد!.
دومین هدف این مسابقه معنوى بهشت قرار داده شده ، بهشتى که وسعت آن ، پهنه آسمانها و زمین است (و جنة عرضها السموات و الارض ).
باید توجه داشت که مراد از ((عرض )) در آیه فوق اصطلاح هندسى آن که در مقابل طول است ، نیست ، بلکه به معنى لغوى که وسعت است ، مى باشد.
در آیه 21 سوره حدید همین تعبیر با تفاوت مختصرى دیده مى شود: ((سابقوا الى مغفرة من ربکم و جنة عرضها کعرض السماء و الارض ؛ به پیش تازید براى رسیدن به مغفرت پروردگارتان و بهشتى که پهنه آن مانند پهنه آسمان و زمین است )).
در این آیه به جاى ((مسارعت )) صریحا کلمه ((مسابقه )) ذکر شده و ((سماء)) به صورت مفرد با الف و لام جنس آمده که در اینجا معنى عموم مى دهد، و از ((کاف تشبیه )) استفاده شده است . به این معنى که در آیه مورد بحث صریحا مى گوید: ((وسعت بهشت همان وسعت آسمانها و زمین است )) ولى در آیه سوره حدید مى گوید: ((وسعت آن مانند وسعت آسمان و زمین مى باشد))، و هر دو تعبیر یک معنى را مى رساند.
در پایان آیه تصریح مى کند که : ((این بهشت ، با آن عظمت ، براى پرهیزگاران آماده شده است ))(اعدت للمتقین ).
اکنون این سؤ ال پیش مى آید که :
اولا: آیا بهشت و دوزخ هم اکنون آفریده شده و وجود خارجى دارند یا بعدا در پرتو اعمال مردم ایجاد مى شوند؟
ثانیا: اگر آنها آفریده شده اند جاى آنها کجا است ، (با توجه به اینکه قرآن مى گوید وسعت بهشت به اندازه آسمانها و زمین است ).

آیا بهشت و دوزخ الان موجودند؟
اکثر دانشمندان اسلامى معتقدند که این دو هم اکنون وجود خارجى دارند و ظواهر آیات قرآن نیز این نظر را تاءیید مى کند، به عنوان نمونه :
1 - در آیه مورد بحث و در آیات فراوان دیگرى تعبیر به ((اعدت )) (مهیا شده ) یا تعبیرات دیگرى از همین ماده ، گاهى در مورد بهشت و گاهى درباره دوزخ ، آمده است .
از این آیات استفاده مى شود که بهشت و دوزخ هم اکنون آماده شده اند اگر چه بر اثر اعمال نیک و بد انسانها توسعه مى یابند (دقت کنید).
2 - در آیات مربوط به معراج در آیه 13 تا 15 سوره ((و النجم )) مى خوانیم : ((و لقد رآه نزلة اخرى عند سدرة المنتهى عندها جنة الماوى ؛ بار دیگر پیامبر جبرئیل را نزد (سدرة المنتهى ) در آنجا که بهشت جاویدان قرار داشت مشاهده کرد)) - این تعبیر گواه دیگرى بر وجود فعلى بهشت است .
3 - در سوره تکاثر آیه 5 و 6 و 7 مى فرماید: ((کلا لو تعلمون علم الیقین لترون الجحیم ثم لترونها عین الیقین ؛ اگر علم الیقین داشتید دوزخ را مشاهده مى کردید سپس به عین الیقین آن را مى دیدید)).
در روایات مربوط به معراج و روایات دیگر نیز نشانه هاى روشنى بر این مساءله دیده مى شود.
بهشت و دوزخ در کجا هستند؟
به دنبال بحث فوق این بحث پیش مى آید که اگر این دو هم اکنون موجودنددر کجا هستند؟
پاسخ این سؤ ال را از دو راه مى توان داد:
نخست اینکه : بهشت و دوزخ در باطن و درون این جهانند. ما این آسمان و زمین و کرات مختلف را با چشم خود مى بینیم اما عوالمى که در درون این جهان قرار دارند نمى بینیم و اگر دید و درک دیگرى داشتیم هم اکنون مى توانستیم آنها را ببینیم ، در این عالم موجودات بسیارى هستند که امواج آنها با چشم ما قابل درک نیستند، آیه ((کلا لو تعلمون علم الیقین لترون الجحیم ؛ که در بالا اشاره شد نیز گواه این حقیقت است .
از پاره اى از احادیث نیز استفاده مى شود که بعضى از مردان خدا درک و دیدى در این جهان داشتند که ، بهشت و دوزخ را نیز با چشم حقیقت بین خود مى دیدند.
براى این موضوع مى توان مثالى ذکر کرد:
فرض کنید فرستنده نیرومندى در یک نقطه زمین وجود داشته باشد که به کمک ماهواره هاى فضائى امواج آن به سراسر زمین پخش شود و به وسیله آن نغمه دل انگیز تلاوت قرآن با صدائى فوق العاده دلنشین و روحپرور در همه جا پخش گردد، و در نقطه دیگرى از زمین فرستنده دیگرى با همان قدرت وجود داشته باشد که صدائى فوق العاده گوش خراش و ناراحت کننده روى امواج دیگرى در همه جا پراکنده شود.
هنگامى که ما در یک مجلس عادى نشسته ایم صداى گفتگوى اطرافیان خود را مى شنویم اما از آن دو دسته امواج ((روحپرور)) و ((آزاردهنده )) که در درون محیط ما است و همه جا را پر کرده است هیچ خبرى نداریم ، ولى اگر دستگاه گیرنده اى مى داشتیم که موج آن با یکى از این دو فرستنده تطبیق مى کرد فورا در برابر ما آشکار مى شدند اما دستگاه شنوائى ما در حال عادى از درک آنها عاجز است .
این مثال گرچه از جهاتى رسانیست ولى براى مجسم ساختن چگونگى وجود بهشت و دوزخ در باطن این جهان مؤ ثر به نظر مى رسد.
دیگر اینکه : عالم آخرت و بهشت و دوزخ ، محیط بر این عالم است ، و به اصطلاح این جهان در شکم و درون آن جهان قرار گرفته ، درست همانند عالم جنین که در درون عالم دنیا است ، زیرا مى دانیم عالم جنین براى خود عالم مستقلى است ، اما جداى از این عالمى که در آن هستیم نیست ، بلکه در درون آن واقع شده است ، عالم دنیا نیز نسبت به عالم آخرت ، همین حال را دارد، یعنى در درون آن قرار گرفته است .
و اگر مى بینیم قرآن مى گوید: وسعت بهشت به اندازه وسعت آسمانها و زمین است به خاطر آن است که انسان چیزى وسیعتر از آسمان و زمین نمى شناسد تا مقیاس سنجش قرار داده شود، لذا قرآن براى اینکه وسعت و عظمت بهشت را ترسیم کند آن را به پهنه آسمانها و زمین تشبیه کرده است ، و چاره اى غیر از این نبوده ، همانطور که اگر کودکى که در شکم مادر قرار دارد عقل مى داشت و مى خواستیم با او سخن بگوئیم باید با منطقى صحبت کنیم که براى او در آن محیط قابل درک باشد.
از آنچه گفتیم پاسخ این سؤ ال نیز روشن شد که اگر وسعت بهشت به اندازه زمین و آسمانها است پس دوزخ کجا است ؟
زیرا طبق پاسخ اول ، دوزخ نیز در درون همین جهان قرار گرفته و وجود آن در درون این جهان منافاتى با وجود بهشت در درون آن ندارد (همانطور که در مثال امواج فرستنده صوتى ذکر شد)
و اما طبق پاسخ دوم که بهشت و دوزخ محیط بر این جهان باشند جواب باز هم روشنتر است زیرا دوزخ مى تواند محیط بر این جهان باشد و بهشت محیط بر آن ، و از آن هم وسیعتر [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عظيم تراب پور -
مسابقه در مسیر سعادت
به دنبال آیات گذشته که بدکاران را تهدید به مجازات آتش و نیکوکاران را تشویق به رحمت الهى مى کرد، در این آیه کوشش و تلاش نیکوکاران را تشبیه به یک مسابقه معنوى کرده که هدف نهائى آن آمرزش الهى بر یکدیگر سبقت بگیرید))(و سارعوا الى مغفرة من ربکم )
((سارعوا)) از ((مسارعت )) به معنى کوشش و تلاش دو یا چند نفر براى پیشى گرفتن از یکدیگر در رسیدن به یک هدف است ، و در کارهاى نیک ، قابل ستایش ، و در کارهاى بد، نکوهیده است .
در حقیقت قرآن در اینجا از یک نکته روانى استفاده کرده که انسان براى انجام دادن یک کار اگر تنها باشد معمولا کار را بدون سرعت و به طور عادى انجام مى دهد، ولى اگر جنبه مسابقه به خود بگیرد، آنهم مسابقه اى که جایزه باارزشى براى آن تعیین شده ، تمام نیرو و انرژى خود را به کار مى گیرد و با سرعت هر چه بیشتر به سوى هدف پیش مى تازد.
و اگر مى بینیم هدف این مسابقه در درجه اول مغفرت قرار داده شده براى این است که رسیدن به هر مقام معنوى بدون آمرزش و شستشوى از گناه ممکن

--------------------------------------------------------------------------------

نیست ، نخست باید خود را از گناه شست و سپس به مقام قرب پروردگار گام نهاد!.
دومین هدف این مسابقه معنوى بهشت قرار داده شده ، بهشتى که وسعت آن ، پهنه آسمانها و زمین است (و جنة عرضها السموات و الارض ).
باید توجه داشت که مراد از ((عرض )) در آیه فوق اصطلاح هندسى آن که در مقابل طول است ، نیست ، بلکه به معنى لغوى که وسعت است ، مى باشد.
در آیه 21 سوره حدید همین تعبیر با تفاوت مختصرى دیده مى شود: ((سابقوا الى مغفرة من ربکم و جنة عرضها کعرض السماء و الارض ؛ به پیش تازید براى رسیدن به مغفرت پروردگارتان و بهشتى که پهنه آن مانند پهنه آسمان و زمین است )).
در این آیه به جاى ((مسارعت )) صریحا کلمه ((مسابقه )) ذکر شده و ((سماء)) به صورت مفرد با الف و لام جنس آمده که در اینجا معنى عموم مى دهد، و از ((کاف تشبیه )) استفاده شده است . به این معنى که در آیه مورد بحث صریحا مى گوید: ((وسعت بهشت همان وسعت آسمانها و زمین است )) ولى در آیه سوره حدید مى گوید: ((وسعت آن مانند وسعت آسمان و زمین مى باشد))، و هر دو تعبیر یک معنى را مى رساند.
در پایان آیه تصریح مى کند که : ((این بهشت ، با آن عظمت ، براى پرهیزگاران آماده شده است ))(اعدت للمتقین ).
اکنون این سؤ ال پیش مى آید که :
اولا: آیا بهشت و دوزخ هم اکنون آفریده شده و وجود خارجى دارند یا بعدا در پرتو اعمال مردم ایجاد مى شوند؟
ثانیا: اگر آنها آفریده شده اند جاى آنها کجا است ، (با توجه به اینکه قرآن مى گوید وسعت بهشت به اندازه آسمانها و زمین است ).

--------------------------------------------------------------------------------
آیا بهشت و دوزخ الان موجودند؟
اکثر دانشمندان اسلامى معتقدند که این دو هم اکنون وجود خارجى دارند و ظواهر آیات قرآن نیز این نظر را تاءیید مى کند، به عنوان نمونه :
1 - در آیه مورد بحث و در آیات فراوان دیگرى تعبیر به ((اعدت )) (مهیا شده ) یا تعبیرات دیگرى از همین ماده ، گاهى در مورد بهشت و گاهى درباره دوزخ ، آمده است .
از این آیات استفاده مى شود که بهشت و دوزخ هم اکنون آماده شده اند اگر چه بر اثر اعمال نیک و بد انسانها توسعه مى یابند (دقت کنید).
2 - در آیات مربوط به معراج در آیه 13 تا 15 سوره ((و النجم )) مى خوانیم : ((و لقد رآه نزلة اخرى عند سدرة المنتهى عندها جنة الماوى ؛ بار دیگر پیامبر جبرئیل را نزد (سدرة المنتهى ) در آنجا که بهشت جاویدان قرار داشت مشاهده کرد)) - این تعبیر گواه دیگرى بر وجود فعلى بهشت است .
3 - در سوره تکاثر آیه 5 و 6 و 7 مى فرماید: ((کلا لو تعلمون علم الیقین لترون الجحیم ثم لترونها عین الیقین ؛ اگر علم الیقین داشتید دوزخ را مشاهده مى کردید سپس به عین الیقین آن را مى دیدید)).
در روایات مربوط به معراج و روایات دیگر نیز نشانه هاى روشنى بر این مساءله دیده مى شود.
بهشت و دوزخ در کجا هستند؟
به دنبال بحث فوق این بحث پیش مى آید که اگر این دو هم اکنون موجودند

--------------------------------------------------------------------------------

در کجا هستند؟
پاسخ این سؤ ال را از دو راه مى توان داد:
نخست اینکه : بهشت و دوزخ در باطن و درون این جهانند. ما این آسمان و زمین و کرات مختلف را با چشم خود مى بینیم اما عوالمى که در درون این جهان قرار دارند نمى بینیم و اگر دید و درک دیگرى داشتیم هم اکنون مى توانستیم آنها را ببینیم ، در این عالم موجودات بسیارى هستند که امواج آنها با چشم ما قابل درک نیستند، آیه ((کلا لو تعلمون علم الیقین لترون الجحیم ؛ که در بالا اشاره شد نیز گواه این حقیقت است .
از پاره اى از احادیث نیز استفاده مى شود که بعضى از مردان خدا درک و دیدى در این جهان داشتند که ، بهشت و دوزخ را نیز با چشم حقیقت بین خود مى دیدند.
براى این موضوع مى توان مثالى ذکر کرد:
فرض کنید فرستنده نیرومندى در یک نقطه زمین وجود داشته باشد که به کمک ماهواره هاى فضائى امواج آن به سراسر زمین پخش شود و به وسیله آن نغمه دل انگیز تلاوت قرآن با صدائى فوق العاده دلنشین و روحپرور در همه جا پخش گردد، و در نقطه دیگرى از زمین فرستنده دیگرى با همان قدرت وجود داشته باشد که صدائى فوق العاده گوش خراش و ناراحت کننده روى امواج دیگرى در همه جا پراکنده شود.
هنگامى که ما در یک مجلس عادى نشسته ایم صداى گفتگوى اطرافیان خود را مى شنویم اما از آن دو دسته امواج ((روحپرور)) و ((آزاردهنده )) که در درون محیط ما است و همه جا را پر کرده است هیچ خبرى نداریم ، ولى اگر دستگاه گیرنده اى مى داشتیم که موج آن با یکى از این دو فرستنده تطبیق مى کرد فورا در برابر ما آشکار مى شدند اما دستگاه شنوائى ما در حال عادى از درک آنها عاجز است .
این مثال گرچه از جهاتى رسانیست ولى براى مجسم ساختن چگونگى

--------------------------------------------------------------------------------

وجود بهشت و دوزخ در باطن این جهان مؤ ثر به نظر مى رسد.
دیگر اینکه : عالم آخرت و بهشت و دوزخ ، محیط بر این عالم است ، و به اصطلاح این جهان در شکم و درون آن جهان قرار گرفته ، درست همانند عالم جنین که در درون عالم دنیا است ، زیرا مى دانیم عالم جنین براى خود عالم مستقلى است ، اما جداى از این عالمى که در آن هستیم نیست ، بلکه در درون آن واقع شده است ، عالم دنیا نیز نسبت به عالم آخرت ، همین حال را دارد، یعنى در درون آن قرار گرفته است .
و اگر مى بینیم قرآن مى گوید: وسعت بهشت به اندازه وسعت آسمانها و زمین است به خاطر آن است که انسان چیزى وسیعتر از آسمان و زمین نمى شناسد تا مقیاس سنجش قرار داده شود، لذا قرآن براى اینکه وسعت و عظمت بهشت را ترسیم کند آن را به پهنه آسمانها و زمین تشبیه کرده است ، و چاره اى غیر از این نبوده ، همانطور که اگر کودکى که در شکم مادر قرار دارد عقل مى داشت و مى خواستیم با او سخن بگوئیم باید با منطقى صحبت کنیم که براى او در آن محیط قابل درک باشد.
از آنچه گفتیم پاسخ این سؤ ال نیز روشن شد که اگر وسعت بهشت به اندازه زمین و آسمانها است پس دوزخ کجا است ؟
زیرا طبق پاسخ اول ، دوزخ نیز در درون همین جهان قرار گرفته و وجود آن در درون این جهان منافاتى با وجود بهشت در درون آن ندارد (همانطور که در مثال امواج فرستنده صوتى ذکر شد)
و اما طبق پاسخ دوم که بهشت و دوزخ محیط بر این جهان باشند جواب باز هم روشنتر است زیرا دوزخ مى تواند محیط بر این جهان باشد و بهشت محیط بر آن ، و از آن هم وسیعتر.


[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  محمد حسيني - http://mohamadmehdi.blogsky.com
نخست اینکه بهشت و دوزخ در باطن و درون این جهانند.

همانطور که در این عالم موجودات بسیاری هستند که با چشم و گوش و لامسه عادی و غیر مسلح قابل درک نیستند، نظیر امواج رادیویی که تا دستگاه گیرنده ای نباشد، صدائی از آن امواج به گوش ما نمی رسد. البته این مثال هر چند از جهاتی رسا نیست ولی برای مجسم ساختن چگونگی وجود بهشت و دوزخ، در باطن این جهان، مؤثر به نظر می رسد.

دیگر اینکه: عالم آخرت و بهشت و دوزخ، محیط بر این عالم است و به اصطلاح این جهان در شکم و درون آن جهان قرار گرفته است. درست همانند عالم جنین که در درون عالم دنیاست، زیرا می دانیم عالم جنین برای خود عالم مستقلی است، اما جدای از این عالمی که در آن هستیم نیست، بلکه در درون آن واقع شده است. عالم دنیا نیز نسبت به عالم آخرت همین حال را دارد، یعنی در درون آن قرار گرفته است و اگر می‏بینیم قرآن می‏گوید وسعت بهشت به اندازه وسعت آسمان ها و زمین است به خاطر آن است که انسان چیزی وسیع تر از آسمان و زمین نمی‏شناسد تا مقیاس سنجش قرار داده شود ، لذا قرآن برای اینکه وسعت و عظمت بهشت را ترسیم کند آن را به پهنه آسمان ها و زمین تشبیه کرده است و چاره‏ای غیر از این نبوده، همان طور که اگر کودکی که در شکم مادر قرار دارد، عقل می‏داشت و می‏خواستیم با او سخن بگوئیم باید با منطقی صحبت کنیم که برای او در آن محیط قابل درک باشد.

از آنچه گفتیم پاسخ این سؤال نیز روشن شد که اگر وسعت بهشت به اندازه زمین و آسمان ها است پس دوزخ کجا است ؟ زیرا طبق پاسخ اول دوزخ نیز در درون همین جهان قرار گرفته و وجود آن در درون این جهان منافاتی با وجود بهشت در درون آن ندارد (همانطور که در مثال امواج فرستنده صوتی ذکر شد) و اما طبق پاسخ دوم که بهشت و دوزخ محیط بر این جهان باشند جواب باز هم روشنتر است زیرا دوزخ می‏تواند محیط بر این جهان باشد و بهشت محیط بر آن و از آن هم وسیع تر.[ [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  زهرا باباعلي
و سارعوا الى مغفرة من ربکم و جنة ... کلمه مسارعة به معناى شدت سرعت است ، که در خیرات صفتى است ممدوح ، و در شرور صفتى است مذموم .قرآن کریم در غالب موارد ، مغفرت را در مقابل جنت قرار داده است ، و این نیست مگر به خاطر اینکه بهشت خانه پاکان است پس کسى که هنوز آلوده به قذارتهاى گناهان و پلیدیهاى معاصى باشد داخل آن نمى‏شود ، مگر آنکه خداى تعالى با آمرزش خود قذارتهاى او را از بین برده و پاکش کند .
و اما اینکه فرمود : جنة عرضها السموات و الارض ... منظور از عرض بهشت ، چیزى در مقابل طول آن نیست ، بلکه منظور وسعت آن است ، و این خود استعمالى است شایع ، و کانه تعبیر به عرض ، کنایه است از اینکه وسعت آن به نهایت درجه است ، و یا به قدرى است که وهم و خیال بشرى نمى‏تواند آن را بسنجد و برایش حدى تصور کندو اینکه فرمود : اعدت للمتقین به منزله توطئه و زمینه چینى براى اوصافى است که بعد از این آیه براى متقین مى‏شمارد ، چون غرض از آن آیات بیان اوصاف است . [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) رمضانی (داور) : لطفا نام منبعی که از آن اقتباس نموده اید را ذکر نمایید.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.