از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید لغت ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  محمد رجب زاده - قاموس قرآن
جَنَّةٍ : بهشت
 توضيح : از بهشت و محلّ زندگى اتقیا در قیامت به لفظ جنّت و جنّات تعبیر آمده و بیشتر از هر صفت درباره آن «تَجْرى مِنْ تَحْتِها الاَنْهار» ذکر شده است . به نظر مى‏آید که این تعبیر و نامگذارى براى تشبیه به جنّات دنیاست که تفهیم آن آسان شود و گرنه جنّات آخرت را نمى‏توان با باغات دنیا مقایسه کرد، قابل دقّت است که «جنّات» درباره آخرت همیشه نکره آمده است یعنى: جنّات به خصوصى . و تنها در آیه [شورى:22] معرّف با الف و لام آمده است ولى «الجنّة» با الف و لام عهد درباره بهشت زیاد است. لازم نیست درباره علم به غلبه بودن و یا وصف بودن آن، براى بهشت بحث شود، امّا لازم است ببینیم قرآن بهشت آخرت را چگونه معرّفى مى‏کند. 1-[محمّد:15] وصف بهشتى که به پرهیز کاران وعده شده چنین است: در آن نهرهائى از شیر که طعم آن تغییر نیافته و نهرهائى از شیر که طعم آن تغییر نیافته و نهرهایى از خمر که براى نوشندگان لذّت است و نهرهایى از عسل صاف شده و براى آنهاست در آن جنّت از همه میوه‏ها و چاره سازى از پروردگارشان. آب و شیرینى تغییر و همیشه تازه مى‏رساند و که جنّت آخرت داراى تغییر و تبدیل و فساد نیسست باکترى و مخمّرها در آن وجود ندارند و از کهولت خبرى نیست و شیر و عسل و خمر، نهر نهر است و از تمام میوه‏ها در اختیار آنان گذاشته شده است، پیداست که این با جنّات دنیا قابل مقایسه نمى‏باشد. 2- [آل عمران:133] [حدید:21]. در این آیه وسعت بهشت وسعت آسمانها و زمین ذکر شده، به مضمون آیه اوّل روز قیامت آسمانها و زمین همه تبدیل به بهشت شده و جزء آن خواهند بود پس یا نامتناهى است و یا عرض و طول آن را جز خدا کسى دانا نیست . 3- [رعد:35] [فرقان:15و16] نظیر این آیات در قرآن مجید بسیار است، این آیات مبیّن آنست که خوردنى بهشت دائمى است و تمام شدنى نیست و بهشت همیشگى است و اهل بهشت همیشگى است و اهل بهشت هر چه بخواهند در اختیار دارند جمله «لَمْ فیها ما یَشاؤُنَ لَهُمْ ما یَشاؤُنَ» پنج بار درباره بهشت تکرار شده و یازده بار «جَنّاتُ عَدْنِ» (یهشت‏هاى جاودان) آمده است . [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عظيم تراب پور - تفسیر نمونه جلد 3
متقین : پرهیزکاران
 توضيح : جهاد با نفس [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) رمضانی (داور) : وقی: وقایه و وقاء حفظ شى‏ء است از آنچه اذیّت و ضرر میرساند (راغب)
(تقوى:) اسم است از اتقاء و هر دو بمعنى خود محفوظ داشتن و پرهیز کردنست. راغب گوید: تقوى آنست که خود را از شى‏ء مخوف در وقایه و حفظ- قرار دهیم این حقیقت تقوى است سپس خوف را تقوى و تقوى را خوف گویند ...»(قاموس). تقوی در حقیقیت، خود کنترلی است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مسعود ورزيده - تفسیرنمونه
سارعوا : کوشش و تلاش دو یا چند نفر براى پیشى گرفتن از یکدیگر در رسیدن به یک هدف است ، و در کارهاى نیک ، قابل ستایش ، و در کارهاى بد، نکوهیده است
 توضيح : ((سارعوا)) از ((مسارعت )) است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.