● بیان موضوع آیات 156 تا 164
این آیات نیز تتمه آیاتى است که در خصوص جنگ احد نازل شده، و این آیات متعرض مساله دیگرى است که براى مسلمین پیش آمد و آن عبارت بود از تاسف و حسرتى که از کشته شدن جنگجویانشان و بزرگانشان در دلشان پر شده بود، و قلم درشت کشتگان از طایفه انصار بود، چون از مهاجرین- بطورى که گفته شده- به جز چهار نفر کشته نشدند، و این حدس انسان را قوى مىکند که بیشتر مقاومت از ناحیه انصار، و بیشتر ترس و وحشت از ناحیه مهاجرین بوده، و مهاجرین قبل از انصار گریختند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج4، ص: 84 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : جنگ- غزوه |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● سوء ظن عدهای به رسول خدا(ص) و اینکه آن حضرت باعث کشته شدن مسلمانان شد
آیات 156 تا 164 خطا و خبطى را که باعث این اسف و حسرت شد بیان مىکند، و سپس به امر دیگرى اشاره مىکند که زائیده آن أسف و حسرت بود، و آن عبارت بود از سوء ظن به رسول خدا (ص)، و اینکه آن جناب، باعث شد که مسلمانان گرفتار آن حسرت و أسف شوند، و در آن مهلکه بیفتند، و این معنا از گفتار آنان استفاده مىشود، گفتارى که آیات: «لَوْ کانُوا عِنْدَنا ما ماتُوا وَ ما قُتِلُوا ...»، و گفتار منافقین در آیات آینده یعنى آیه: «لَوْ أَطاعُونا ما قُتِلُوا ...»(آل عمران/168) بر آن اشاره دارد چون خواستهاند بگویند: "لو اطاعونا و لم یطیعوا رسول اللَّه"، اگر اطاعت ما مىکردند، و رسول خدا (ص) را اطاعت نمىکردند، نه مىمردند و نه کشته مىشدند، (پس اگر رودربایستى نبود صریحا مىگفتند) رسول خدا (ص) آنان را به کشتن داد.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : و آیات 156 تا 164 بیان مىکند که رسول خدا (ص) به احدى خیانت نمىکند و این شان او نیست، بلکه او که فرستادهاى از ناحیه خداى تعالى است، شریف النفس و کریم الاصل و عظیم الخلق است، و به رحمتى از خداى تعالى داراى خویى نرم است، از خطاکاران مردم عفو مىکند، برایشان استغفار مىنماید، و در امور، به دستور خداى تعالى با ایشان مشورت مىکند، و خدا با فرستادن چنین پیامبرى بر آنان منت نهاده تا از ضلالت به سوى هدایت خارجشان کند.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج4، ص: 84 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : پیامبر اعظم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● منظور از کفار در آیه خود کفار هستند نه منافقین
منظور از این کفار (که به مؤمنین مىفرماید مثل آنان نباشید) خود کفارند، (چون ظاهر جمله «کَالَّذِینَ کَفَرُوا"» همین است) نه منافقان- که بعضى گفتهاند-، براى این که نفاق بدان جهت که نفاق است منشا چنین سخنى- (که اگر با ما بودند کشته نمىشدند) نمىشود، و اگر منافق هم این حرف را بزند- که البته مىزند- به خاطر کفرش مىباشد، پس باید این سخن را به کفار نسبت دهد- که داده- نه به منافقین.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج4، ص: 84 و 85 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : کافر و کافران |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معنای جمله «ضَرَبُوا فِی الْأَرْضِ »
منبع : ترجمه المیزان: ج4، ص: 85 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معنای کلمه «غُزًّى»
کلمه «غزى» جمع غازى (جنگجو) است، همانطور که کلمه "طلب" جمع طالب و کلمه "ضرب" جمع ضارب است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج4، ص: 85 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● جمله «لِیَجْعَلَ اللَّهُ ذلِکَ حَسْرَةً» از باب به کار بردن مقدمه در جاى نتیجه است
معناى جمله «لِیَجْعَلَ اللَّهُ ذلِکَ حَسْرَةً» این است که خداى تعالى همین سخن(که اگر با ما بودند کشته نمىشدند) را مایه حسرت دلهاى آنان قرار داد، تا عذابشان کند، پس این تعبیر از باب به کار بردن مقدمه در جاى نتیجه است، چون حسرت، مقدمه عذاب است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج4، ص: 85 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : عذاب |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● خطای کفار درباره حقیقت «موت»
جمله «وَ اللَّهُ یُحْیِی وَ یُمِیتُ» بیان حقیقت أمر است، حقیقتى که کفار و گویندگان «لَوْ کانُوا ...» در باره آن خطا کردند و کلمه «یمیت- مىمیراند»، هم شامل مرگ در بستر مىشود و هم شامل قتل، چون در سابق هم گفتیم که وقتى کلمه "موت" بطور مطلق در کلام آیه، شامل هر دو مىشود.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج4، ص: 85 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : مرگ |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● علت مقدم آمدن موت از قتل در جمله «ما ماتُوا وَ ما قُتِلُوا ...»
در جمله «ما ماتُوا وَ ما قُتِلُوا ...» موت مقدم بر قتل آمده، تا نشر هم به ترتیب لف در جمله «إِذا ضَرَبُوا فِی الْأَرْضِ أَوْ کانُوا غُزًّى» باشد، چون در این جمله نیز اول مسافرت آمده که معمولا مرگ در آن مرگ طبیعى است، و بعد جنگ آمده که معمولا مرگ در آن به کشته شدن است، ممکن هم هست که به این خاطر این موت را مقدم ذکر کرده که مردن امرى طبیعى و عادى است، و کشته شدن امرى غیر طبیعى است، و لذا آنکه طبیعى بود جلوتر آمده.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج4، ص: 85 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : مرگ |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● نهى مؤمنین از هماهنگ شدن با کفار در باره شهداى جنگ احد
جمله «وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ» در جاى تعلیل بکار رفته، مىخواهدنهى در «لا تَکُونُوا ...» را تعلیل کند، یعنى بفرماید اگر گفتیم شما مسلمین مثل کفار نباشید، براى این است که خدا بدانچه مىکنید بینا است. و خلاصه معناى آیه نهى مؤمنین است از اینکه مثل کافران باشند، و در باره کسانى که در بیرون شهر یا در غیاب بستگان و یا در جنگ از دنیا بروند بگویند: اگر نزد ما مانده بودند نمىمردند و کشته نمىشدند، براى اینکه این سخن آدمى را به سوى عذابى قلبى و شکنجهاى الهى که همان حسرت باشد گرفتار مىکند، علاوه بر اینکه سخنى است ناشى از جهل، براى اینکه دورى فلان شخص از خانواده و بستگانش، نه او را زنده مىکند و نه مىمیراند، و اصولا احیا و اماته از شؤون مختص به خداى تعالى است، خداى وحده که شریکى براى او نیست، پس زنهار که شما مسلمانان مثل آن کفار نباشید، که خدا بدانچه مىکنید بصیر و بینا است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج4، ص: 85 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : مومنین |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● مرگ وحیات سنتی الهیست تبلیغات کفار گمراهمان نکند -
عبدالله عبداللهي
1 مسلمانان باید در مقابل تبلیغات و القائات دل سردکننده و شایعات دشمن بایستند و آنها را تکرار نکنند، و برخلاف آنها عمل کنند تا دشمنان ناکام و حسرت زده شوند
2 آیه ى فوق سنت مرگ و حیات را به دست خدا و از مقدّرات الهى معرفى مى کند که وابسته به جنگ ها یا مسافرت ها نیست اجل و مرگ قطعى انسان در هر حالى که باشد، فرامى رسد (همان گونه که در آیات 145 و 154 همین سوره گذشت ) و میدان جنگ و مسیر سفر و مانند آنها مکان هاى مرگ اند، ولى علت کامل نیستند و تا مرگ حتمى کسى نرسد، نمى میرد، چه در جبهه ى جنگ باشد و چه در منزل خویش
3 مضمون آیه ى فوق در آیه ى 168 همین سوره نیز آمده است که در اینجا از قول کافران و در آنجا از قول منافقان مطلب فوق را حکایت مى کند
پس ممکن است مقصود از کافران در آیه ى فوق همان منافقان باشند که با این سخنان در برابر اسلام سم پاشى مى کردند و قرآن شدیداً با آنان برخورد مى کند و کافرشان مى خواند
و از طرف دیگر ممکن است این سخنان توسط کافران و منافقان گفته شده که در هر آیه به یک گروه اشاره مى کند
4 دشمنان در صدر اسلام با ظاهرى دل سوزانه علیه اسلام تبلیغ مى کردند، همان گونه که در عصر ما کافران از طریق وسایل ارتباط جمعى، هم چون مطبوعات و ماهواره ها، و با استفاده از دقیق ترین نکات روان شناختى و جامعه شناختى، علیه مسلمانان تبلیغ مى کنند؛ بنابراین مسلمانان باید مواظب باشند و فریب ظاهر دشمن را نخورند
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر قرآن مهر |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : مرگ |
گوینده : عبدالله عبداللهی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.