از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 71 حزب : 14 جزء : چهارم سوره : آل عمران
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید پیام ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای «هُم دَرَجت» - سيد علي بهبهاني
در معنای «هُم دَرَجت» سه احتمال هست: 1. حملِ «ذو هو» است؛ یعنی مضافِ «درجات» حذف شده است و ﴿هُم دَرَجت﴾ به معنای «هم ذو درجات» است. 2. استعاره و مانند «زیدٌ عدل»، در بیان عدالت زید است. 3. واقعاً برخی خودشان درجه‏اند: کافران در هبوط و سقوط، و سرانجام جهنّم می‏شوند: ﴿واَمَّا القسِطونَ فَکانوا لِجَهَنَّمَ حَطَبا) 3 ﴿نارُ اللهِ الموقَدَة ٭ اَلَّتی تَطَّلِعُ عَلَی الاَفءِدَة) 4 و مؤمنان در صعود درجه‏اند و در نهایت، بهشت می‏شوند: ﴿فَاَمّا اِن کانَ مِنَ المُقَرَّبین ٭ فَرَوحٌ ورَیحانٌ وجَنَّتُ نَعیم) 5 در این آیه، روح، ریحان و بهشت نعیم، خبر برای یک مبتدأ هستند.
اوصاف انسان نخست حال‏اند؛ آن‏گاه ملکه و سپس به منزله فصل مقوّم می‏شوند. در حالت اول، انسان دارای «درجات» است و در وضعیت ملکه و فصل مقوِّم، باطن او دستخوش دگرگونی است و وی جزو ﴿هُم دَرَجت﴾ می‏شود، چنان که برخی هم بهشت دارند و هم خودشان بهشت‏اند.
نتیجه آنکه ابتدای کار، بر برخی «له درجة» و بر بعضی «علیه درکة» صدق می‏کند؛ امّا در اواخر آن، یا ﴿هُم دَرَجت﴾ و ﴿رَوحٌ ورَیحانٌ وجَنَّتُ نَعیم﴾ محقّق می‏شود؛ یا «هم درکات» و ﴿... فَکانوا لِجَهَنَّمَ حَطَبا) 1
به هر روی، اطلاق «درجه» بر خود مؤمن وارسته حقیقت است نه مجاز، و سندش اتحاد مقام و متمکّن در آن است؛ براساس کمال وجودی علم صائب و عمل صالح (نه اعتباری محض) و نیز شدّت و ضعف کمال‏های وجودی (تشکیک) و امکان اشتداد ضعیف (حرکت جوهری)، زیرا اصول یاد شده همگی راهنمای تحقیق درجه وجودی مؤمن پرهیزگارند.
آنان که اطلاق درجه بر مؤمن را مَجاز دانسته‏اند، گفته‏اند که همه جا حقیقت بهتر از مجاز نیست، زیرا تشبیه کسی به خورشید به صورت «هو کالشمس» که حقیقت است، هرگز به مثابهٌ «هو شمسٌ» نیست که مجاز است، زیرا دومی مطلب را بهتر از اوّلی می‏فهماند 2.
برخی حقیقت بودن اطلاق درجه بر انسان را با استفاده از حدیث الناس معادن کمعادن الذهب والفضة 3 و حدیث الأرواح جنودٌ مجنّدة 4 توجیه کرده‏اند، زیرا گوهر ذات آن‏ها از هم و با هم متفاوت است 5. البته اگر از راه عقلی تفاوت وجودی افراد نوع واحد ثابت گردد، احادیث مزبور می‏توانند مؤیّد آن باشند و چنانچه عقلاً تفاوت وجودی افراد نوع واحد محال باشد، باید روایات یاد شده را توجیه کرد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر تسنیم قالب : تفسیری موضوع اصلی : اولیاءالله گوینده : سید علی بهبهانی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  رضاى خدا - مسعود ورزيده
1- هدف مجاهدان واقعى ، بدست آوردن رضاى خداست ، نه پیروزى و غنائم و خودنمایى . (افمن اتّبع رضوان اللّه ...)
2- در جامعه اسلامى ، نباید مجاهدان و مرفّهان یکسان دیده شوند. (با توجّه به شاءن نزول ) (افمن اتّبع رضوان اللّه ... کمن باء...)
3- روى گردانى از جبهه و جنگ ، بازگشت به غضب خداست . (کمن باء بسخط)
4- خشنودى یا خشم الهى باید تنها ملاک عمل یک مسلمان باشد. (رضوان اللّه ... بسخط من اللّه )

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنور قالب : تفسیری موضوع اصلی : رضا گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.