از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید پیام ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  بعثت انبیا - مسعود ورزيده
1- بعثت انبیا، بزرگ ترین هدیه ى آسمانى و نعمت الهى است . (لقد من اللّه )
2- گرچه بعثت براى همه ى مردم است ، ولى تنها مؤ منان شکرگزار این نعمت هستند و از نور هدایت بهره مى گیرند. (لقد منّ اللّه على المؤ منین )
3- انبیا، مردمى بودند. (من انفسهم )
4- تلاوت آیات قرآن ، وسیله ى تزکیه و تعلیم است . (یتلوا... یزکّیهم و یعلمهم )
5- تزکیه بر تعلیم مقدّم است . (یزکیهم و یعلمهم )
6- تزکیه و تعلیم در راءس برنامه هاى انبیاست . (یزکیهم و یعلمهم )
7- رشد و خودسازى باید در سایه ى مکتب انبیا و آیات الهى باشد. (ریاضت ها و رهبانیّت هایى که سرچشمه اش آیات الهى و معلّمش انبیا نباشند، خود یک انحراف است ). (یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم )
8- براى شناخت بهتر نعمت بعثت انبیا، به تاریخِ مردمان قبل از آنان باید مراجعه کرد. (ان کانوا من قبل لفى ضلال مبین )
9- در محیطهاى گناه آلود وگمراه نیز مى توان کار کرد. (یزکیهم و یعلمهم ... وان کانوا من قبل لفى ضلال مبین )
10- در مکتب انبیا، پرورش روحى و آموزش فکرى ، در کنار بینش و بصیرت مطرح است . (یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمة )

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنور قالب : تفسیری موضوع اصلی : سنت‌های خداوند گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : خیلی عالیست .ممنون
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  منت زیبای پروردگار بافرستادن رسولی برای نجات بشر - عبدالله عبداللهي
1 منّت بر دو قسم زشت و زیباست قسم زیباىِ منّت آن است که کسى عملاً نعمت بزرگى به دیگرى بدهد؛ یعنى بخشیدن نعمت هاى بزرگ مِنّتى نیکوست همان طور که انگیزش پیامبران هدیه اى الهى و نعمت سنگین خدا بر بشر است و منّت زشت و نکوهیده آن است که کسى کار کوچک خود را با سخن، بزرگ کند و به رُخ افراد بکشد، یعنى بزرگ شمردن نعمت ها در گفتار نکوهیده است

2 این آیه منّت انگیزش پیامبران را بر مؤمنان نهاده است، در حالى که پیامبران براى هدایت عموم بشر آمده اند؛ این به خاطر آن است که از نظر نتیجه گیرى و تأثیر، تنها مؤمنان هستند که از این نعمت بزرگ استفاده مى کنند و عملاً آن را به خود اختصاص مى دهند

3 این که فرستاده اى از طرف خدا بیاید نعمتى است و اینکه فرستاده ى او از جنس بشر باشد، نعمت دیگرى است؛ زیرا اگر پیامبر، مثلاً از، جنس فرشتگان بود، نمى توانست به درستى احتیاجات و مشکلات انسان را درک نماید و با توجه به آنها، انسان ها را تربیت کند

و از طرف دیگر، پیامبر باید انسان نمونه اى باشد تا بتواند الگوى عملى بشر گردد؛ یعنى اگر یک فرشته گناه نکند عجیب نیست، اما اگر انسانى بر هواى نفس خود مسلط شود و گناه نکند، مى تواند الگویى عملى براى تربیت دیگران باشد

4 از نظر ترتیب طبیعى، «تعلیم» قبل از «تربیت و تزکیه» است، اما در آیه ى فوق تربیت قبل از تعلیم ذکر شده است و این مى تواند به دلایل زیر باشد:

الف) هدف اصلى و نهایى انگیزش پیامبران تربیت است؛ پس، ازاین جهت بر تعلیم مقدم شده است

آیینه شو، وصال پرى طلعتان طلب اول بروب خانه، دگر میهمان طلب [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر مهرج 3 ، ص 321 قالب : تفسیری موضوع اصلی : پیامبران گوینده : عبدالله عبداللهی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.