از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(فانقلبوا بنعمه من الله و فضل لم یمسسهم سوء و اتبعوا رضوان الله و الله ذو فضل عظیم ):(پس آنها به نعمت و فضل خدا روی آوردند و بر آنان هیچ رنجی پیش نیامد و پیرو رضای خدا شدند و خداوند صاحب فضل ورحمت بی منتهاست )،این به جهت تصدیق وعده خدای تعالی است و آنگاه به حمد و ستایش مؤمنان می پردازد، که تنها به رضای خدا اندیشیدند، ولذا خداآنان را از فضل بی منتهایش مأجور و رستگار می گرداند. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ابراهيم محمودي
(آیه 174)- به دنبال آن ایمان و پایمردى آشکار، قرآن در این آیه نتیجه عمل آنها را بیان کرده، چنین مى‏گوید: «آنها از این میدان، با نعمت و فضل پروردگار برگشتند» (فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ).

سپس به عنوان تأکید مى‏فرماید: «آنها در این جریان، کوچکترین ناراحتى ندیدند» (لَمْ یَمْسَسْهُمْ سُوءٌ). با این که «خشنودى خدا را به دست آوردند و از فرمان او متابعت کردند» (وَ اتَّبَعُوا رِضْوانَ اللَّهِ). «و خداوند، فضل و انعام بزرگى دارد که در انتظار مؤمنان واقعى و مجاهدان راستین است» (وَ اللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَظِیمٍ).

[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) رمضانی (داور) : لطفا منبع تفسیر را که برگزیده تفسیر نمونه است وارد نمایید.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  . پوربافراني
تفسیر نور
پس از آنکه مجروحان جنگ اُحد، به فرمان رسول خدا صلى الله علیه وآله بار دیگر براى دفاع از اسلام بسیج شده و تا منزلگاه حمراءالاسد در تعقیب دشمن رفتند، دشمنان از آمادگى و روحیّه‏ى مسلمانان به هراس افتاده، از هجوم مجدّد منصرف شده و بازگشتند. این آیه در تقدیر از رزمندگان مجروح و مخلص جنگ احد است. 1- حرکت در مسیر انجام وظیفه، همراه با توکّل به خدا، سبب تبدیل مشکلات به آسانى مى‏شود. «فانقلبوا بنعمة....» 2- چه بسیار کسانى که در راه خدا، به استقبال خطر رفته و سالم برگشته‏اند. «لم یمسسهم سوء» 3- براى مردان خدا اصل رضایت الهى است، نه شهادت. «لم یمسّهم سوء واتّبعوا رضوان اللّه» 4- فضلِ بزرگ خدا، نصیب شرکت کننده در جبهه است. «واللّه ذوفضل عظیم»
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مسعود ورزيده - تفسیرنمونه

و به دنبال این استقامت و ایمان و پایمردى آشکار، قرآن ، نتیجه عمل آنها را بیان کرده ، مى گوید: ((آنها از این میدان ، با نعمت و فضل پروردگار برگشتند))(فانقلبوا بنعمة من الله و فضل ).
چه نعمت و فضلى از این بالاتر که بدون وارد شدن در یک برخورد خطرناک با دشمن ، دشمن از آنها گریخت و سالم و بدون دردسر به مدینه مراجعت نمودند، (فرق میان نعمت و فضل ممکن است از این نظر باشد، که نعمت پاداشى است به اندازه استحقاق ، و فضل اضافه بر استحقاق است ).
سپس به عنوان تاءکید مى فرماید: ((آنها در این جریان ، کوچکترین ناراحتى ندیدند))(لم یمسسهم سوء).
با اینکه ((خشنودى خدا را بدست آوردند و از فرمان او متابعت کردند))(و اتبعوا رضوان الله )
((و خداوند، فضل و انعام بزرگى دارد که در انتظار مؤ منان واقعى و مجاهدان راستین است ))(و الله ذو فضل عظیم ).
تاءثیر سریع تربیت الهى
مقایسه روحیه مسلمانان در میدان جنگ ((بدر)) با روحیه آنها در حادثه ((حمراء الاسد)) که شرح آن گذشت ، اعجاب انسان را برمى انگیزد که چگونه یک جمعیت شکست خورده فاقد روحیه عالى و نفرات کافى با آن همه مجروحان در مدتى به این کوتاهى که شاید به یک شبانه روز کامل نمى رسید، چنین تغییر قیافه دادند و با عزمى راسخ و روحیه اى بسیار خوب ، آماده تعقیب دشمن شدند تا آنجا که قرآن درباره آنها مى گوید: هنگامى که خبر اجتماع دشمن براى حمله ، به آنها رسید آنها نه تنها نهراسیدند بلکه ایمانشان و به دنبال آن استقامتشان افزوده شد. و این خاصیت ایمان به هدف است که هر قدر انسان مشکلات و مصائب را بیشتر و نزدیکتر ببیند، پایمردى و استقامت او بیشتر مى شود و در حقیقت تمام نیروهاى معنوى و مادى او براى مقابله با خطر، بسیج مى گردد. این دگرگونى عجیب در این فاصله کوتاه ، انسان را به سرعت و عمق تاءثیر تربیتى آیات قرآن و بیانات گیرا و مؤ ثر پیغمبر اسلام صلى اللّه علیه و آله آشنا مى سازد که این خود در سر حد یک اعجاز است [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - پرتوی از قرآن
فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اَللّٰهِ وَ فَضْلٍ لَمْ یَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَ اِتَّبَعُوا افعال ماضى در این سه آیه تحقق مضمون آنها را به نعمت و فضل بزرگ و خصوصیت آن نعمت و فضل را مى رساند چه نعمتى برتر از ایمان و آگاهى بیشتر و امنیت روحى، پس از آن هراسها و ترسهایى بود که دشمنان و عوامل داخلى آنها در میان مسلمانان شایع مى کردند فضل، بهرۀ بیش از استحقاق و مورد انتظار است لَمْ یَمْسَسْهُمْ سُوءٌ ، بدون عطف همچون ظرف و محیط نعمت و فضل است: آن گاه که هیچگونه بدى و شرّى به آنها مس نکرد نه کشته اى دادند و نه زخمى به آنان رسید، با همۀ آن محیط رعب و هراس که فراهم شده بود، در رکاب رهبر عالیقدر خود رفتند و بى رنج و با ایمان و بصیرت کاملتر و خوشنود برگشتند و از خوشنودى خدا پیروى کردند: وَ اِتَّبَعُوا رِضْوٰانَ اَللّٰهِ وَ اَللّٰهُ ذُو فَضْلٍ عَظِیمٍ [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن
فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اَللّٰهِ وَ فَضْلٍ لَمْ یَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَ اِتَّبَعُوا رِضْوٰانَ اَللّٰهِ 4 از فضائل و خصوصیات مجاهدین سه فضیلت است که در این آیه نسبت به آنها مرعى داشته

1 چون مجاهدین ازروى خلوص نیت و استقامت در ایمان درعمل جهاد وارد شده بودند فرمود آنان بازگشت نمودند به نعمتى از ثواب و قبول اعمالشان که آن هم نعمتى است از نعمتهاى بى پایان پروردگار آنها

2 «وَ فَضْلٍ » یعنى آن بزرگواران از جهاد بازگشت نمودند اضافه بر جزاء و پاداش جانبازى آنها در راه خدا فضل زائدى که درخور تفضلات الهى است دریافته اند و آن قرب بجوار رحمت است و به آنها هیچ بدى و صدمه اى نرسید 3 فضیلتى که از تمام فضائل بالاتر و شریف تر بشمار مى رود این است که اینها بازگشت کردند درحالى که پیروى کرده اند خوشنودى پروردگارشان را

وَ اَللّٰهُ ذُو فَضْلٍ عَظِیمٍ فضل خدا نسبت بمجاهدین بسیار بزرگ است زیراکه آنان شرّ مشرکین را از مؤمنین دفع مى نمایند و نیز ثبات و استقامت بمؤمنین مى دهند مخصوصا نسبت بمجاهدین که دیگر در یارى دین حق استقامت نمایند تا اینکه تفضلات عظیم شامل حال آنها گردد که هم در دنیا مظفر و فیروزمند گردند و بر کفار و مشرکین غالب شوند و هم در آخرت مقام بلندى را از درجات قرب احراز نمایند [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کاشف
فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اَللّٰهِ وَ فَضْلٍ لَمْ یَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَ اِتَّبَعُوا رِضْوٰانَ اَللّٰهِ وَ اَللّٰهُ ذُو فَضْلٍ عَظِیمٍ مؤمنان به گونه اى که پیامبر دستور داده بود، همراه حضرت عازم حمراء الاسد شدند؛ لکن در آنجا با دشمن برخورد نکردند و زیان و نیرنگى از دشمن ندیدند معناى «لَمْ یَمْسَسْهُمْ سُوءٌ» نیز همین است؛ چرا که دشمنان وقتى از تجمّع مسلمانان آگاه شدند، ترسیدند و به دیار خود بازگشتند پس از منصرف شدن آنها از جنگ، مسلمان ها با کسب نعمت هایى فراوان به سوى خانواده هاى خود بازگشتند؛ نعمت هایى از قبیل سلامتى، اطاعت خدا و پیامبر او، ایجاد رعب در قلب دشمن و نام نیک کدام نعمت بالاتر از این است که خداوند از آنان با عظمت یادکرده و این فضیلت را در لوح محفوظ و نیز در کتاب خود، که آیات آن را مردم دنیا تا روز قیامت مى خوانند، براى آنها ثبت کرده است [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کبیر منهج الصادقین فی إلزام المخالفین
القصه چون اهل ایمان کار خود را بخدا باز گذاشتند و خدا مهم ایشان را کفایت کرد فَانْقَلَبُوا پس بازگشتند از حمر الاسد بقول اول و از موضع بدر بقول ثانى بِنِعْمَةٍ با عافیتى تمام و یا ثبات بر ایمان و یا ثواب لا کلام مِنَ اَللّٰهِ از جانب خدا وَ فَضْلٍ و زیادتى قرب نزد خدا و رسول و یا افزونى در ربح تجارت چه در وقتى که ببدر فرود آمدند محل موسوم بود با اهل بوادى و کاروانیان معاملات کرده سود بسیار کردند لَمْ یَمْسَسْهُمْ سُوءٌ نرسید ایشان را مکروهى از قتل و جرح و کید عدو و هزیمت بلکه بسلامت رفتند و بکرامت باز آمدند وَ اِتَّبَعُوا رِضْوٰانَ اَللّٰهِ و پیروى کردند خشنودى خدا را که مناط فوز دارین است بجهة جرئت خروج از مدینه با وجود قروح و جروح براى امتثال امر رسول (ص) وَ اَللّٰهُ ذُو فَضْلٍ عَظِیمٍ و خداى تعالى خداوند فضل بزرگ است بدفع مشرکان از مؤمنان و تثبیت ایشان بر ایمان و توفیق بمبادرت بجهاد دشمنان و جرئت بر ایشان و حفظ آنها از رسیدن بدى از اهل عدوان و اصابت اجر در این جهان و آن جهان مقصود از اینکلام تحسیر متخلفست و تخطۀ راى او که نفس خود را محروم ساخت از فوز عظیم که بمجاهدان رسید و در آیه تنبیه است بر آنکه هر کرا بلیۀ رخ نماید باید که ملتجى بکلمۀ حَسْبُنَا اَللّٰهُ وَ نِعْمَ اَلْوَکِیلُ شود از صادق (ع) مرویست که فرمود عجبت لمن افزع اربعا کیف لا یفزع اربعا عجب دارم از آنکه هر که از چهار چیز ترسد چرا پناه بچهار چیز نبرد چون از دشمن ترسد چرا متعوذ نشود بکلمۀ کافیه حَسْبُنَا اَللّٰهُ وَ نِعْمَ اَلْوَکِیلُ و حال آنکه شنود که حق تعالى در عقب آن میفرماید که فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اَللّٰهِ و چون از کید و مکر دشمن ترسد چرا پناه نبرد بکلمۀ وَ أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اَللّٰهِ و حال آنکه میداند که حقتعالى در عقب این گفته که فَوَقٰاهُ اَللّٰهُ سَیِّئٰاتِ مٰا مَکَرُوا و عجب دارم از کسى که او را غمى و پریشانى باشد و ملتجى نشود بکلمۀ طیبۀ لاٰ إِلٰهَ إِلاّٰ أَنْتَ سُبْحٰانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ اَلظّٰالِمِینَ و میداند که حق سبحانه و تعالى میفرماید که فَاسْتَجَبْنٰا لَهُ وَ نَجَّیْنٰاهُ مِنَ اَلْغَمِّ و عجب دارم از کسى که زیادتى مال طلبد و نگوید مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ لاٰ قُوَّةَ إِلاّٰ بِاللّٰهِ و شنود که حق تعالى در عقب آن فرماید فَعَسىٰ رَبِّی أَنْ یُؤْتِیَنِ خَیْراً الایه
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » روان جاوید
پس مراجعت نمودند از بدر صغرى با نعمت سلامت و عافیت و ثبات قدم در ایمان و قوت و کمال آن و فوائد تجارت و مزید شوکت و عظمت آنها در انظار کفار و هیچ آسیب و صدمه هم در آن سفر بر آنها وارد نشد و خدا و پیغمبر را از خودشان خوشنود نمودند و تمام اینها بتوفیق و تأیید و فضل خداوند بود که به آنها قوت ایمان و قوت قلب و قوت بدن عنایت فرمود که با جرأت و جلادت خارج شدند و به سلامت و عزت وارد و در دنیا و آخرت سودمند گشتند و محتمل است شامل شود مراجعت از حمراء الاسد را که شرح آن در تفسیر آیه الذین استجابوا گذشت و بنابراین مراجعت نمودند با نعمت سلامت و ثبات قدم در ایمان و محفوظ ماندن از حمله و تعرض کفار و خوشنودى خدا و رسول از آنها و بهبودى جراحات آنها بفضل الهى و توفیق سبحانى در تمام این امور و مخفى نماند که بین دو روایت مذکوره در تفسیر آن آیه و آیه بعد تعارضى نیست زیراکه ممکن است که نعیم بن مسعود دومرتبه آمده باشد و تخویف کرده باشد و کلمه حسبنا اللّه دومرتبه گفته شده باشد و به برکت این کلمه مبارکه دومرتبه نعمت و فضل الهى شامل حال مسلمین شده باشد چنانچه از حضرت صادق (ع) روایت شده است که تعجب مى کنم از کسى که از چهار چیز مى ترسد چرا پناه به چهار چیز نمى برد اگر از دشمن مى ترسد باید بگوید حسبنا اللّه و نعم الوکیل و اگر از مکر کفار مى ترسد باید بگوید افوض امرى الى اللّه و اگر غم و پریشانى به او روى نموده بگوید لا اله الا انت سبحانک انى کنت من الظالمین و اگر زیادى مال را طالب باشد بگوید ما شاء اللّه لا قوة الا باللّه چون در تمام این کلمات در این موارد خداوند در قرآن وعدۀ خیر و اجابت فرموده و موارد آن را بیان فرمودند [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن
فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اَللّٰهِ وَ فَضْلٍ ،برگشتند ازآنجا و باز خانه شدند با نعمت خداى و فضل و افزونى او و گفته اند:مراد به«نعمت»عافیت است،و به«فضل» آن سود که ایشان را بود در تجارت و معاملۀ بازار موسم بدر چنان که قصّه آن برفت

لَمْ یَمْسَسْهُمْ سُوءٌ ،نرسید ایشان را بدى،یعنى قتل و جراحتى و مکروهى

در خبر است که صادق علیه السّلام گفت: عجبت لمن یفزع اربعا کیف لا یفزع الى اربع، عجب ازآن که از چهار چیز ترسد،چگونه پناه با چهار چیز ندهد! یکى ازآن که از دشمنى ترسد،چرا فزع نکند با این کلمه که: حَسْبُنَا اَللّٰهُ وَ نِعْمَ اَلْوَکِیلُ ،و مى شنود که خداى تعالى به عقب این مى گوید: فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اَللّٰهِ وَ فَضْلٍ لَمْ یَمْسَسْهُمْ سُوءٌ ،و آن که او از مکر ماکرى ترسد،چرا پناه با این کلمه نبرد : وَ أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اَللّٰهِ إِنَّ اَللّٰهَ بَصِیرٌ بِالْعِبٰادِ ،و مى شنود که خداى تعالى به عقب آن مى گوید: فَوَقٰاهُ اَللّٰهُ سَیِّئٰاتِ مٰا مَکَرُوا و عجب[] ازآن که او را غمى باشد و چگونه پناه با این ندهد: لاٰ إِلٰهَ إِلاّٰ أَنْتَ سُبْحٰانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ اَلظّٰالِمِینَ و مى شنود که خداى تعالى به عقب این مى گوید: فَاسْتَجَبْنٰا لَهُ وَ نَجَّیْنٰاهُ مِنَ اَلْغَمِّ وَ کَذٰلِکَ نُنْجِی اَلْمُؤْمِنِینَ و عجب ازآن که او زیادت مال طمع دارد و فزع نکند با این کلمه که: مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ لاٰ قُوَّةَ إِلاّٰ بِاللّٰهِ ،و مى شنود که خداى تعالى به عقب این مى گوید: فَعَسىٰ رَبِّی أَنْ یُؤْتِیَنِ خَیْراً مِنْ جَنَّتِکَ

وَ اِتَّبَعُوا رِضْوٰانَ اَللّٰهِ ،و متابعت رضاى خداى کردند،یعنى طاعت خداى و رضا از باب ارادت باشد،و سبب آن بود که ایشان گفتند:یا رسول اللّه!این که ما کردیم غزا بود؟خداى تعالى این آیت فرستاد و گفت:این متابعت فرمان و رضاى من است، ثوابش ثواب غازیان باشد،و سلامت و غنیمت با آن یار،و رضاى من حاصل وَ اَللّٰهُ ذُو فَضْلٍ ،و خداى جلّ جلاله خداوند فضل و نعمت بزرگ است [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.