از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(ان الذین یکفرون بایات الله و یقتلون النبیین بغیر حق و یقتلون الذین یامرون بالقسط من الناس فبشرهم بعذاب الیم ):(همانا کسانی را که به آیات خداوند کفر می ورزند و پیامبران رابه ناحق می کشند و افرادی را که به عدالت امر می کنند مقتول می سازند،به عذابی دردناک بشارت ده )کفر به آیات خدا بعد از بیان آنها و باانگیزه بغی و ستم و کشتن انبیاء و امر کنندگان به عدالت روش ظالمانه و همیشگی کافران است و این شیوه یهود می باشد که تاریخ آنها رااز بدو پیدایش سرشار از این جنایات دانسته ، همچنین نصاری هم کم و بیش این راه را رفتند.لذا خداوند صریحا غصب خود را شامل آنها می کند و آنها را تهدید به نزول عذاب می نماید و عذاب هم شامل عذاب دنیا و آخرت است ،عذاب دنیایی آنهاکشته شدن و آواره شدن و از بین رفتن اموال و جانهایشان و همچنین القاءعداوت و دشمنی بین آنها تا روز قیامت است و عذاب آخرتی آنها هم عذاب دوزخ می باشد . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سيد علي بهبهاني - تفسیر نور
در تفسیر کبیر ومجمع‏البیان وقرطبى مى‏خوانیم: بنى‏اسرائیل در اول روز آنهم در یک ساعت، چهل و سه نفر از پیامبران الهى و یکصد و دوازده نفر از آمران به معروف را به درجه‏ى شهادت رساندند.
البتّه ناگفته پیداست که در زمان پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله گروهى که انبیا را شهید کنند نبودند، ولى چون زنده‏ها به کار نیاکان خود راضى بودند، خداوند در این آیه، کسانى را که به خاطر رضایت قلبى، شریک جرم نیاکان هستند، با خطاب «بشّرهم» مورد انتقاد و تهدید قرار داده است.
سؤال: از شرایط وجوب امر به معروف و نهى از منکر آن است که خطرى در کار نباشد، ولى در این آیه از کسانى که براى نهى از منکر تا پاى جان ایستاده‏اند، ستایش شده است، علّت چیست؟
پاسخ: اوّلاً: شرایط افراد و نوع معروف ومنکر تفاوت مى‏کند؛ گاهى منکر، حکومت یزید است که امام حسین‏علیه السلام براى نهى از آن به کربلا مى‏رود وشهید مى‏شود، مى‏فرماید: هدف من از این حرکت و قیام، امر به معروف و نهى از منکر است، امّا گاهى منکر در این حدّ نیست، بلکه گناهى است که باید میان خطر ومفسده‏ى گناه و از دست‏دادن مال وجان وآبرو مقایسه و با توجّه به اهمیّت و اولویّت عمل کرد.
ثانیاً: شاید مراد از کسانى که در این آیه مورد ستایش قرار گرفته‏اند آنهایى باشند که خود پیش‏بینى شهادت نمى‏کردند، ولى ستمکاران آنان را به شهادت رساندند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ابراهيم محمودي - برگزیده تفسیر نمونه
در تعقیب آیه قبل که بطور ضمنى نشان مى‏داد یهود و نصارى و مشرکانى که با پیامبر اسلام صلّى اللّه علیه و آله به گفتگو و ستیز برخاسته بودند تسلیم حق نبودند در این آیه به بعضى از نشانه‏هاى این مسأله اشاره مى‏کند مى‏فرماید: «کسانى که به آیات خدا کافر مى‏شوند، و پیامبران را به ناحق مى‏کشند و (همچنین) کسانى را از مردم که امر به عدل و داد مى‏کنند به قتل مى‏رسانند، آنها را به مجازات دردناک (الهى) بشارت بده» (إِنَّ الَّذِینَ یَکْفُرُونَ بِآیاتِ اللَّهِ وَ یَقْتُلُونَ النَّبِیِّینَ بِغَیْرِ حَقٍّ وَ یَقْتُلُونَ الَّذِینَ یَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِیمٍ).

در این آیه به سه گناه بزرگ آنها اشاره شده که ثابت مى‏کند آنها تسلیم فرمان حق نیستند، بلکه صداى حق گویان را در گلو خفه مى‏کنند.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مسعود ورزيده - تفسیرنمونه
نشانه هاى سرکشى آنان
در تعقیب آیه گذشته که به طور ضمنى نشان میداد یهود و نصارى و مشرکانى که با پیامبر اسلام (صلى الله علیه و آله و سلم ) به گفتگو و ستیز برخاسته بودند تسلیم حق نبودند در این آیه به بعضى از نشانه هاى این مساله اشاره مى کند، مى فرماید: کسانى که به آیات خدا کافر مى شوند، و پیامبران را بناحق مى کشند و (همچنین ) کسانى را از مردم که امر به عدل و داد مى کنند به قتل میرسانند، آنها را به مجازات دردناک (الهى ) بشارت بده (ان الذین یکفرون بایات الله و یقتلون النبیین بغیر حق و یقتلون الذین یامرون بالقسط من الناس ‍ فبشرهم بعذاب الیم ).
در این آیه نخست به سه گناه بزرگ آنها اشاره شده (کفر ورزیدن
پروردگار، کشتن پیامبران ، بناحق و کشتن کسانى که از برنامه هاى پیامبران دفاع مى کردند و مردم را به عدالت دعوت مى نمودند) و هر یک از این گناهان به تنهائى کافى بود که ثابت کند آنها تسلیم فرمان حق نیستند، بلکه صداى حقگویان را در گلو خفه مى کنند.
تعبیر به ((یکفرون )) و ((یقتلون )) به صورت ((فعل مضارع )) اشاره به این است که کفر ورزیدن و کشتن انبیاء و آمران به عدالت ، گوئى جزئى از برنامه زندگى آنها شده بود و مستمرا آن را انجام داده و مى دهند (توجه داشته باشید که فعل مضارع دلیل بر استمرار است ).
البته این اعمال ، بیشتر روش یهود بود که امروز نیز در اشکال دیگرى ادامه دارد، ولى این مانع از آن نخواهد بود که مفهوم آیه عمومیت داشته باشد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
نَّ الَّذِینَ یَکْفُرُونَ بِآیاتِ اللَّهِ وَ یَقْتُلُونَ النَّبِیِّینَ بِغَیْرِ حَقٍّ وَ یَقْتُلُونَ الَّذِینَ یَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِیمٍ «21»
إِنَّ الَّذِینَ یَکْفُرُونَ بِآیاتِ اللَّهِ‌: بدرستى که آنانکه کافر مى‌شوند به آیتهاى خدا از پیغمبر و قرآن و معجزات آن حضرت، که دالند بر دین حق اسلام، وَ یَقْتُلُونَ النَّبِیِّینَ بِغَیْرِ حَقٍ‌: و مى‌کشند پیغمبران را به غیر حق، یعنى نمى‌دانند که بغیر حق مى‌کشند. و این صورت، اقبح است از آنکه تصور کنند به غیر حق مى‌کشند. یا آنکه کشتن انبیاء در مذهب خودشان به غیر حق بود.
بنابراین عده‌اى از پیغمبران را کشتند، چنانچه از حضرت پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم مروى است که بعد از تلاوت آیه فرمود: بنى اسرائیل، چهل و سه پیغمبر را در ساعت اول روز کشتند. پس صد و دوازده نفر از عباد برخاستند تا بر ایشان امر به معروف و نهى از منکر کنند، ایشان را در آخر روز نیز کشتند؛ چنانچه فرماید: وَ یَقْتُلُونَ الَّذِینَ یَأْمُرُونَ‌: و مى‌کشند آن کسانى را که امر
تفسیر اثنا عشرى، ج‌2، ص: 47
مى‌کردند، بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ‌: به عدل و داد از مردمان، یعنى سواى پیغمبران امر کنندگان به معروف را مى‌کشتند، فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِیمٍ‌: پس بشارت بده این جماعت را از راه توبیخ و سرزنش، به عذاب دردناک.
نکته: ذکر تبشیر در مقام انذار، بر وجه تحکّم است، یعنى آنها را تهدید فرما و بترسان از عذاب جهنم که سخت‌ترین عذابهاست. مراد اهل کتابند که در عصر حضرت پیغمبر بودند و مى‌خواستند اقتفا به پدران خود نموده، دست به قتل حضرت و اصحاب او دراز کنند، حق تعالى ایشان را حفظ فرمود.
تنبیه: در آیه شریفه دلالاتى است:
1- دال است بر آنکه کشتن انبیاء موجب کفر است.
2- اسناد قتل به اهل کتاب زمان حضرت پیغمبر، با آنکه اجداد آنها مرتکب قتل شده بودند، به اعتبار آنکه ایشان راضى به فعل پدران خود بودند؛ پس دلالت دارد بر آنکه راضى به فعل جماعتى، شریک در آن فعل است. و حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام فرماید: الرّاضى بفعل قوم کالدّاخل فیه معهم: «1» راضى بودن کسى به فعل جماعتى، مانند کسى است که داخل با ایشان باشد، چه خیر باشد یا شر.
3- «على بن عیسى» به این آیه استدلال نموده بر جواز انکار منکر با خوف قتل، و این در صورتى است که یقین به نتیجه و اثر، و مفسده‌اى هم مترتب نشود.
4- آیه شریفه دال است بر شدت عذاب کسى که پیغمبر یا آمر به معروف یا ناهى از منکر را بکشد، چنانچه «ابو عبیده جراح» از حضرت پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم روایت نموده که از آن حضرت پرسیدم: روز قیامت عذاب کدام طایفه سخت‌تر باشد؟ فرمود: (مردى که) پیغمبر یا کسى را که امر به معروف و نهى از منکر نماید، بکشد. بعد از آن، این آیه را تلاوت فرمود. «2»
«1» نهج البلاغه، حکمت 154
«2» تفسیر الدّرّ المنثور، جلد 2، صفحه 13
تفسیر اثنا عشرى، ج‌2، ص: 48
در کتاب «کافى» از حضرت صادق علیه السّلام مروى است: قال رسول اللّه: انّ اللّه عزّ و جلّ یقول ویل للّذین یختلون الدّنیا بالدّین و ویل للّذین یقتلون الدّین یأمرون بالقسط من النّاس و ویل للّذین یسیر المؤمن فیهم بالتّقیّة، ابى یغترّون ام علىّ یتجرؤون فبى حلفت لأتیحنّ لهم فتنة تترک الحلیم منهم حیرانا «1» فرمود حضرت رسول اکرم صلّى اللّه علیه و آله و سلّم: بدرستى که خداوند عزّ و جل فرماید: عذاب و هلاک براى کسانى است که طلب کنند دنیا را به سبب دین به مکر و حیله و خدعه. و واى براى کسانى که مى‌کشند امر کنندگان به عدل را. و ویل براى کسانى که زندگانى کند مؤمن در آنها به تقیه. آیا به سبب امهال و نعمت من غافل شدند از بطش و عذاب من، یا چه چیز آنها را جرئت داد بر نافرمانى من؟ پس به ذات خود قسم البته البته تقدیر و نازل فرمایم بر ایشان فتنه‌اى را که واگذارد حلیم ایشان را حیران و سرگردان.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن
نَّ اَلَّذِینَ یَکْفُرُونَ بِآیٰاتِ اَللّٰهِ وَ یَقْتُلُونَ اَلنَّبِیِّینَ بِغَیْرِ حَقٍّ الخ بقولى مقصود از آیات قرآنست و بقول دیگر حجتهاى روشن و برهان صادق جلى بر وحدانیت و فردانیت حق تعالى که از قبل آفاقى و انفسى آیات تکوینى آفاقى و تشریعى قرآنى هویدا است آنهائى که با این ظهور آیات کافر شدند و انکار الوهیت و وحدت اله عالم را کردند و به اضافه پیمبران را به ناحق کشتند و نیز بقتل رسانیدند آنهائى را که ازروى حقیقت مردم را امر بعدل و درستکارى مى نمودند چنین مردمانى را مژده ده بعذاب دردناک درصورتى که هریک از این چند عمل که کفار مرتکب مى گردیدند عذاب سخت را ایجاب مى کند چه خواهد بود در شدت عذاب کسى که هم بآیات خدا کافر گردد و انکار کند و هم پیمبرى از پیمبران را بکشد یا مصلحى را که امر بعدل مى کند زجر نماید مسلما عذابش مضاعف مى گردد

بعضى از مفسرین گفته ابو عبیده جراح گفت یا رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله از این مردمان در قیامت عذاب چه کسى سخت تر است رسول[ص]جواب داد«من قتل نبیا»کسى که پیمبرى بکشد یا کسى که کسى را بکشد که امربه معروف یا نهى از منکر مى کند و همین آیه را خواند پس از آن گفت اى ابا عبیده بنى اسرائیل چهل و سه پیمبر را به یک ساعت از اول روز کشتند پس صد و دوازده مرد از نیک مردان و عابدین بنى اسرائیل برخواستند که به آنها امربه معروف و نهى از منکر نمایند آن صد و دوازده مرد را در آخر روز کشتند،مفسرین گفته اند این ملوک بنى اسرائیل بودند از آن یهودیان که پس از موسى[ع]برخواستند و این آیه درباره آنان نازل گردید [کشف الاسرار] [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کبیر منهج الصادقین فی إلزام المخالفین
إِنَّ اَلَّذِینَ یَکْفُرُونَ بدرستى که آنان که کافرند و نمیگروند بِآیٰاتِ اَللّٰهِ بقرآن و بمحمد (ص) و حجتهاى روشن او که دلالتى صریح دارند بر وحدانیت او و از جمله آن کتب منزله اند که متضمن توحید اویند وَ یَقْتُلُونَ اَلنَّبِیِّینَ و میکشند پیغمبران را بِغَیْرِ حَقٍّ کشتنى بغیر حق در این سخن تاکید است زیرا که قتل نبى بحق نمیباشد یعنى ایشان میدانند که بغیر حق میکشتند و این صورة اقبح از آنست که تصور کنند که بحق میکشند نه آنکه مستلزم این باشد که قتل انبیا نیز بحق میباشد و از این قبیل است آیۀ وَ مَنْ یَدْعُ مَعَ اَللّٰهِ إِلٰهاً آخَرَ لاٰ بُرْهٰانَ لَهُ که مراد باین تاکید و مبالغه است در آن کما یقال (فلان لا یرجى خیره) و غرض آنست که بهیچ وجه خیرى نزد او یافت نمیشود پس مراد آنست که قتل پیغمبران نیست مگر بغیر حق از حضرت رسالت (ص) مرویست که بعد از تلاوت این آیه فرمود که بنى اسرائیل چهل و سه پیغمبر را در یک ساعت از اول روز بکشتند پس صد و دوازده کس از زهاد و عباد ایشان برخواستند تا بر ایشان امر معروف و نهى منکر کنند ایشان را نیز در آخر روز بکشتند چنان که میفرماید که وَ یَقْتُلُونَ اَلَّذِینَ و میکشتند آنان را که نیز از روى حقانیت یَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ میفرمودند بعدل و راستى مِنَ اَلنّٰاسِ از مردمان یعنى ما سواى پیغمبران فَبَشِّرْهُمْ پس ایشان را مژده ده بِعَذٰابٍ أَلِیمٍ بعذابى دردناک ذکر تبشیر در مقام انذار بر وجه تهکمست و مراد آنست که ایشان را وعید ده و بترسان از عذاب آتش دوزخ که سخت ترین عذاب است مراد آباء و اجداد سالفه اهل کتابند که در عصر پیغمبر (ص) بودند و ایشان نیز میخواستند که اقتفا باجداد خود نموده دست بقتل پیغمبر (ص) و اصحاب او دراز کنند و لکن حق سبحانه عاصم پیغمبر و مؤمنان شده آنها را منکوب و مغلوب ساخت و در مجمع آورده که اسناد قتل باهل کتاب زمان حضرت رسالت (ص) با آنکه اجداد سالفه ایشان مرتکب قتل شده بودند باعتبار آنست که ایشان راضى بودند بافعال اباء و اجداد خود و اقتدا بایشان میکردند و نسبة وعید عذاب بایشان نیز باین اعتبار است و گویند معنى فبشرهم آنست که بشارت ده ایشان را بعذاب کردن خدا اسلاف ایشان را ابو عبیده از رسول (ص) روایت کرده که از او پرسیدند اى (الناس اشد عذابا یوم القیمة) در روز قیامت عذاب کدام طایفه سخت تر باشد فرمود من قتل رجلا او نبیا امر بمعروف او نهى عن المنکر هر که پیغمبرى را بکشد یا کسى را که امر بمعروف و نهى از منکر کند بعد از آن این آیه تلاوت فرمود و عبد اللّٰه بن مسعود از رسول (ص) روایت کرده که بد قومى باشند که امر بمعروف و نهى از منکر نکنند و بد گروهى باشند که مؤمن در میان ایشان بتقیه زندگانى کند و على بن عیسى باین آیه استدلال کرده بر جواز انکار منکر با خوف قتل و بخبر ماثور از پیغمبر (ص) که افضل جهاد کلمة حق عند سلطان جایر یقتل علیه و درین استدلال نظر است زیرا که از شرط حسن انکار منکر آنست که در آن مفسدۀ نباشد و هر گاه مؤدى بقتل باشد این شرط منتفى خواهد بود پس قبیح باشد و آیه و خبر مخصوص است بغلبۀ ظن در آنکه انکار منکر مؤدى بمفسده نباشد پس در این صورة جایز بلکه واجب خواهد بود و اگر چه منجر بقتل شود
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.