از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  منظور از «قبول حسن» و «نبات حسن»
منظور از تقبل او به قبولى حسن این نیست که با این قبول همسر عمران به خدا تقرب جوید و در برابر عملى که کرده به ثواب آخرت برسد، براى اینکه نفرموده: «فتقبل نذرها» بلکه فرموده خود مریم را قبول کرد، پس منظور قبول دختر او است، بدان جهت که مریم نامیده شده، و در راه خدا محرر شده، در نتیجه برگشت معناى عبارت به همان اصطفا است، مى‏خواهد بفرماید ما او را اصطفا کردیم، چون در سابق گفتیم معناى اصطفا هم همین است که شخص اصطفا شده براى خدا به تمام معناى کلمه تسلیم باشد، (دقت فرمایید).

و مراد از اینکه فرمود: او را به انباتى حسن رویاندیم، این است که رشد و پاکیزگى به او و به ذریه او دادیم، و به او و به هر یک از ذریه و شاخه‏اى که از تنه درخت وجودى او مى‏روید حیاتى افاضه کردیم که آمیخته با القاءات شیطان و پلیدى و تسویلات و وسوسه‏هاى او نباشد و خلاصه اینکه حیاتى طیب و طاهر به آنان افاضه مى‏کنیم.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏3، ص: 271 و 272 قالب : تفسیری موضوع اصلی : داستان حضرت مریم (سلام الله علیها) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تکفل مریم(سلام الله علیها) توسط زکریا (علیه السلام)
زکریا با قرعه‏کشى سرپرست مریم شد، چون عده‏اى در باره تکفل وى با یکدیگر نزاع داشتند، و سرانجام به قرعه رضایت دادند و قرعه بنام زکریا در آمد، هم چنان که آیه: «وَ ما کُنْتَ لَدَیْهِمْ إِذْ یُلْقُونَ أَقْلامَهُمْ أَیُّهُمْ یَکْفُلُ مَرْیَمَ وَ ما کُنْتَ لَدَیْهِمْ إِذْ یَخْتَصِمُونَ"» (آل عمران/44) دارد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏3، ص: 272 قالب : تفسیری موضوع اصلی : داستان حضرت زکریا (علیه السلام) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای «محراب»
کلمه «محراب» به معناى جایى است که مخصوص عبادت باشد، حال چه در مسجد باشد، و چه در خانه.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏3، ص: 272 و 273 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  رزقى که همواره نزد مریم بوده رزق معمولى و عادى نبوده است
«رزقا» را بدون الف و لام آورده و این اشاره است به اینکه رزق نامبرده، طعام معهود در بین مردم نبوده، هم چنان که بعضى هم گفته‏اند: هر وقت زکریا به مریم سر مى‏زد، میوه زمستانى را در تابستان و میوه تابستانى را در زمستان نزد او مى‏دید.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏3، ص: 273 و 274 قالب : تفسیری موضوع اصلی : داستان حضرت مریم (سلام الله علیها) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  میوه غیر موسمى در محراب مریم‏(سلام الله علیها)
در ذیل روایت قبلى آمده که" وقتى مریم بحد بلوغ رسید به محراب رفت، و پرده‏اى پیرامون خود افکند، بطورى که احدى او را نمى‏دید، و تنها زکریا بر او وارد مى‏شد، و وقتى بر او وارد مى‏گردید میوه‏هاى تابستانى را در زمستان، و زمستانى را در تابستان نزد او مى‏دید، از او مى‏پرسید:" این میوه‏ها از کجا برایت آماده شده" مى‏فرمود:" از ناحیه خداى تعالى و خداوند به هر کس که بخواهد روزى بى‏شمار مى‏دهد".

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏3، ص: 288 قالب : روایی موضوع اصلی : داستان حضرت مریم (سلام الله علیها) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عوامل مؤثّر در تربیت - علي موحدي
عوامل مؤثّر در تربیت عبارتند از:
روح پاک مادر. «تقبّلها ربّها بقبول حسن»
جسم سالم. «نباتاً حسناً»
تعلیم و تربیت الهى. «کفّلها زکریّا»
تغذیه پاک. «وجد عندها رزقاً» [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : مریم گوینده : حجت الاسلام قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  رزق بى حساب - مسعود ورزيده

O کسى که در راه خدا گام بر دارد، دنیاى او نیز تاءمین مى شود. مادر مریم فرزندش را براى خدا نذر کرد، خداوند در این آیه مى فرماید: هم جسم او را رشد دادیم و هم سرپرستى مانند زکریّا براى او قرار دادیم و هم مائده آسمانى بر او نازل کردیم .
O ، به معناى نداشتن حساب نیست ، بلکه به معناى خارج بودن از محاسبات عمومى است . (یرزق من یشاء بغیر حساب )
O حضرت مریم از نظر ظاهرى وجسمى ، رشد کامل وخوبى داشت . (فانبتها نباتا حسنا)
O مادرى همانند مریم ، محل تربیتى مثل مسجد و سرپرستى همچون زکریّاى پیامبر وبا تغذیه اى بهشتى ، محصولش فرزندى چون عیسى مى شود. عوامل مؤ ثّر در تربیت عبارتند از:
روح پاک مادر. (تقبّلها ربّها بقبول حسن )
جسم سالم . (نباتا حسنا)
تعلیم و تربیت الهى . (کفّلها زکریّا)
تغذیه پاک . (وجد عندها رزقا)
O در تاریخ آمده است : زمانى قحطى مدینه را فرا گرفت ، روزى حضرت فاطمه علیها السّلام مقدارى نان وگوشت خدمت پیامبر آورد. پیامبر صلّى اللّه علیه و آله پرسید: در زمان قحطى این غذا کجا بوده است ؟ حضرت فرمود: ((هو من عنداللّه )) پیامبر فرمود: خدا را شکر که تورا مانند مریم قرارداد. آنگاه پیامبر، حضرت على وامام حسن وامام حسین علیهم السّلام را جمع کرد واز آن غذا همگى خوردند وبه همسایگان نیز دادند.(41)

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنور قالب : تفسیری موضوع اصلی : رزق الهی گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.