از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(هنالک دعا زکریا ربه قال رب هب لی من لدنک ذریه طیبه ):(اینجابود که زکریا در مقام دعا به پروردگارش گفت : پروردگارا مرا از ناحیه خود فرزندو نسلی پاک ببخش ...)یعنی زمانی که زکریا یقین کرد که مریم صاحب کرامت است دست به دعا برداشت تا خداوند چنین فرزندی هم به او عطا کند(طیب )ازهر چیز، آن فردی است که برای چیز دیگر سازگار و در بر آمدن حاجت آن دخیل و مؤثر باشد، پس منظور زکریا از ذریه طیب آن بوده که از خداوند خواسته تا به او فرزندی بدهد که دارای کرامتی شبیه به کرامت مریم باشد و شخصیتی چون او داشته باشد،(انک سمیع الدعاء):(همانا که تو شنوای دعایی ) و آن رااجابت می نمایی . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سيد علي بهبهاني - تفسیر تسنیم
مشاهده صحنه‏های شگفت‏انگیز پیرامون حضرت مریم(علیهاالسلام)، و نیز مشاهده کمالات و کرامات وی، انگیزه درخواست فرزند صالح و امیدواری به لطف و رحمت خداوندی را در زکریّا(علیه‌السلام) پدید آورد، بنابراین طلوع این تقاضا با آن صحنه زمانی یا زمینی مرتبط است و این به معنای جهل آن حضرت به امکان خرق عادت نیست، بلکه وی که اعقاب صالحی نداشت و اوضاع نیز برای ولادت فرزند برایش مساعد نبود در جست‏وجوی فرصتی برای مطرح کردن خواسته‏اش بود و در آن حال انتفای علل و عوامل مادی، با امیدواری و اهتمامی وصف ناشدنی در تضرّع و ناله از خدای سبحان فرزندی طیب و صالح مانند حضرت مریم طلبید.
آن حضرت در مقام احساس قرب به خدا که خود را در محضر و مشهد خدا می‏دید تحت ربوبیت حق تعالی و با این باور که نعمت خداوند ابتدایی است، خواسته‏هایش را با امید دریافت بی‏واسطه یا با کمترین واسطه آن مطرح کرد.
زکریّا (علیه‌السلام) با تأسّی به حضرت ابراهیم (علیه‌السلام)، در بیانی که به منزله ذکر دلیل است، گفت: تو بزرگواری و دعا را مستجاب می‏کنی. وی در دعایش هم خدا را به وصف ثبوتی، مانند قادر، علیم، حکیم و سمیع خواند و هم به عجز خویش اعتراف کرد و این هر دو لازمه دعاست. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) حسینی : بله مثال بسیار خوبی آوردید در خصوص این آیه داستان حضرت مریم نمونه بارزی است از قدرت بی پایان خداوند در قبال انسانها با تشکر
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نور
چنانکه قبلاً ذکر شد، مادر مریم با همسر زکریّا خواهر بودند و هر دو عقیم و نازا. مادر مریم با دیدن صحنه‏ى غذا دادن پرنده به جوجه‏هایش منقلب شد و به درگاه خدا دعا کرد، خداوند نیز به او مریم را عطا کرد. در اینجا هم وقتى حضرت زکریّا مقام ومرتبه‏ى مریم را دید، از خداوند طلب فرزند نمود. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ابراهيم محمودي - برگزیده تفسیر نمونه
از این به بعد گوشه‏اى از زندگى پیامبر الهى، زکریا را در ارتباط با داستان مریم بیان مى‏کند.
همسر زکریا و مادر مریم خواهر یکدیگر بودند و اتفاقا هر دو در آغاز، نازا و عقیم بودند. با این که سالیان درازى از عمر زکریا و همسرش گذشته و از نظر معیارهاى طبیعى بسیار بعید به نظر مى‏رسید که صاحب فرزندى شود، با ایمان به قدرت پروردگار و مشاهده وجود میوه‏هاى تازه در غیر فصل، قلب او لبریز از امید گشت که شاید در فصل پیرى، میوه فرزند بر شاخسار وجودش آشکار شود، به همین دلیل هنگامى که مشغول نیایش بود از خداوند تقاضاى فرزند کرد، آن گونه که قرآن در این آیه مى‏گوید: «در این هنگام زکریا پروردگار خویش را خواند و گفت:

پروردگارا! فرزند پاکیزه‏اى از سوى خودت به من (نیز) عطا فرما که تو دعا را مى‏شنوى» و اجابت مى‏کنى (هُنالِکَ دَعا زَکَرِیَّا رَبَّهُ قالَ رَبِّ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ ذُرِّیَّةً طَیِّبَةً إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعاءِ).
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ندا مهديزاده - تفسیر نمونه، ج‏2، ص: 534
این آیات گوشه‏اى از زندگى پیامبر الهى، زکریا را در ارتباط با داستان مریم بیان مى‏کند.
سابقا گفتیم، همسر زکریا و مادر مریم خواهر یکدیگر بودند و اتفاقا هر دو در آغاز، نازا و عقیم بودند، هنگامى که مادر مریم از لطف پروردگار، صاحب چنین فرزند شایسته‏اى شد و زکریا اخلاص و سایر ویژگیهاى شگفت‏آور او را دید، آرزو کرد که او هم صاحب فرزندى پاک و با تقوا همچون مریم شود، فرزندى که چهره‏اش آیت و عظمت خداوند گردد، و با اینکه سالیان درازى از عمر او و همسرش گذشته بود، و از نظر معیارهاى طبیعى بسیار بعید به نظر مى‏رسید که صاحب فرزندى شود، ولى ایمان به قدرت پروردگار و مشاهده وجود میوه‏هاى تازه در غیر فصل، در کنار محراب عبادت مریم، قلب او را لبریز از امید ساخت که شاید در فصل پیرى، میوه فرزند بر شاخسار وجودش آشکار شود، به همین دلیل هنگامى که مشغول نیایش بود از خداوند تقاضاى فرزند کرد، و آن گونه که قرآن در نخستین آیه فوق مى‏گوید:" در این هنگام زکریا پروردگار خویش را خواند و گفت: پروردگارا! فرزند پاکیزه‏اى از سوى خودت به من (نیز) عطا فرما که تو دعا را مى‏شنوى" و اجابت مى‏کنى (هُنالِکَ دَعا زَکَرِیَّا رَبَّهُ قالَ رَبِّ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ ذُرِّیَّةً طَیِّبَةً إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعاءِ). «1»
" در این موقع فرشتگان به هنگامى که او در محراب ایستاده و مشغول نیایش بود، وى را صدا زدند که خداوند تو را به یحیى بشارت مى‏دهد، در حالى که کلمه خدا (حضرت مسیح) را تصدیق مى‏کند و آقا و رهبر خواهد بود، و از هوى و هوس بر کنار و پیامبرى از صالحان است‏
__________________________________________________
1)" ذریة" چنان که گفتیم در اصل به معنى فرزندان کوچک است، گاه به اولاد بزرگ نیز گفته مى‏شود، این واژه هر چند در اصل معنى جمعى دارد، ولى بر مفرد هم اطلاق مى‏گردد (مفردات راغب) ضمنا" طیبة" به صورت مؤنث آمده با اینکه حضرت زکریا تقاضاى پسر کرده بود، این به خاطر مراعات ظاهر لفظ ذریة است.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  محمد رجب زاده - تفسیر مجمع البیان
سرگذشت درس‏آموز خاندان عمران‏ در ادامه، سرگذشت خاندان شایسته‏کردار و باایمان عمران و زکریّا مى‏فرماید: «هنالک دعا زکریّا ربّه قال ربّ هب لى من لدنک ذرّیّةً طیّبةً انّک سمیع‏الدّعاء» آیه شریفه نشانگر این واقعیت است که وقتى زکریّا میوه‏هاى پرطراوت و تازه را در غیر موسم و فصل آنها دربرابر مریم دید، نیایشگرانه به بارگاه خدا رو آورد و او را خواند که: «پروردگارا! ازجانب خود فرزندى پاک و پسندیده به من ارزانى دار، که تو شنواى دعا و برآورنده خواسته‏هایى». زکریّا در آن شرایط به این اندیشه افتاد که خدا به همسر نازایش و خود وى - که به مرحله پیرى رسیده بود - فرزندى شایسته و پاک ارزانى دارد؛ و این سوز دل و خواست قلبى را گفت. او فرزندى پاک و مبارک و فرزندى سالم ازنظر جسم و جان و خرد و درون و برون از آفریدگار هستى خواست و بعد از بیان راز دل گفت: پروردگارا! تویى که شنونده دعایى و پذیرنده و برآورنده آن. و «سمع‏اللّه لمن حمده» به همین معناست که خداى یکتا دعاى ستایشگران خود را مى‏پذیرد. یادآور مى‏شود که واژه «سمع» به‏معناى «پذیرفتن دعا» نیز بکار مى‏رود؛ و رمز آن این است که: هر که شایستگى آن را داشته باشد که آفریدگار هستى دعایش را بشنود، صلاحیت پذیرفته‏شدن دعایش نیز در بارگاه خدا هست. همچنین، کسى که به سخن او اعتنا نشود، گویى چنان است که گفتارش را نشنیده‏اند [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - تفسیر کاشف
هُنٰالِکَ دَعٰا زَکَرِیّٰا رَبَّهُ قٰالَ رَبِّ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ ذُرِّیَّةً طَیِّبَةً پیش تر گفته شد که زکریا شوهرخالۀ مریم مادر عیسى علیه السّلام بود و همو سرپرستى مریم را به عهده داشت

وى فرزندى نداشت و هنگامى که شایستگى مریم و کرامات او را مشاهده کرد، عاطفۀ پدرى و حبّ فرزند در ذهنش تحریک شد ازاین رو، به خدا روى آورد و به دعا و زارى پرداخت تا خداوند این خواستۀ او را برآورده سازد خداوند سبحان نیز دعاى او را مستجاب کرد: [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.