از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(ورسولا الی بنی اسرائیل ):(در حالی که فرستاده ایست به سوی بنی اسرائیل ) و نبوت منصب و مقام بر انگیخته شدن است برای اینکه احکام دین رابرای مردم بیان کند و تبلیغ نماید،اما رسالت عبارت است از مبعوث شدن برای حکم و قضاوت بین مردم که دنباله آن با بقاء و سعادت است و یا هلاکت ،پس استبعادی ندارد که رسالت پیامبری مخصوص قومی خاص بوده ولی بعثت ونبوتش به سوی تمامی بشر باشد ،همچنانکه در موسی و عیسی علیهماالسلام بود،(انی قد جئتکم بایه من ربکم انی اخلق لکم من الطین کهیئه الطیر فانفخ فیه فیکون طیرا باذن الله ):(و اینکه به تحقیق به سوی شما آمدم با معجزه ای ازناحیه پروردگارتان ، و آن این است که از گل برایتان چیزی به شکل مرغ می سازم و آنگاه در آن می دمم ،پس بلا درنگ به اذن خدا مرغی می شود)،کلمه (خلقت )به معنای جمع آوردن اجزای چیزی است که قرار است خلق شود، نه آنکه به معنای بوجود آوردن از عدم باشد،پس ایرادی ندارد که عیسی (ع ) خلق را به خودش نسبت دهد و از طرف دیگرچون می فرماید: به اذن پروردگار در او می دمم و آ ن زنده می شود، پس در واقع این پروردگار است که روح حیات را در آن می دمد،(و ابری ء الاکمه والابرص ):(و کور مادر زاد و برص را شفا می دهم )،(اکمه ) یعنی کسی که از مادر بدون چشم متولد می شود و(ابرص ) به معنای مرض پوستی یاجذام است که غالبا منجر به کوری می گردد،(واحیی الموتی باذن الله ):(و مرده رابه اذن خدا زنده می کنم )پس همه این آیات معجزه آسا مستند به خدای تعالی واذن اوست و عیسی (ع )در انجام هیچ یک از امور استقلالی نداشته است و این تکرار و تذکر به (اذن الله )برای اشاره به این مطلب می باشد که مبادا مردم در باره او توهم استقلال یا الوهیت بکنند،اما با این همه بسیاری از مردم گمراه شدند ودر باره او توهم الوهیت نمودند،(وانبئکم بما تاکلون و ما تدخرون فی بیوتکم ):(و بدانچه می خورید و آنچه در خانه هایتان ذخیره کرده اید ،شما را خبرمی دهم )،این جمله اخبار غیبی است که مختص به خدا و رسولان اوست که به آنها وحی نموده و (انباء)را مقید به اذن خدا نکرد،چون خبر دادن ، غیر از خلق وزنده کردن و شفا دادن است که حقیقتا فعل خداست ،چون خبر دادن فعل خدای تعالی و لایق به ساحت قدس او نیست ، بنابراین فقط این معجزه را مقید به اذن خدا ننمود،(ان فی ذلک لایه لکم ان کنتم مؤمنین ):( و در این معجزات آیت ونشانه ای است برای شما،اگر مؤمن باشید)یعنی اگر در ادعای خود مبنی بر ایمان صادق هستند. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سيد علي بهبهاني - تفسیر تسنیم
پس از بیان ارکان رسالت حضرت مسیح(علیه‌السلام) (وجیه بودن در دنیا و آخرت، مقرّب بودن، صالح بودن و...) اصل رسالت آن حضرت را مطرح و آغاز رسالت وی را اعلام فرمود و به بنی‏اسرائیل هشدار داد که رسولی خواهد آمد.
رسالت پیامبر اولواالعزمی چون مسیح(علیه‌السلام) تنها برای بنی‏اسرائیل نبود. قید بنی‏اسرائیل در این آیه مفهوم ندارد، بلکه بدین معناست که آغاز اجرای رسالت او از بنی‏اسرائیل است و رسالت وی همه بنی‏اسرائیل را فرا می‏گیرد؛ نه گروهی خاص از بنی‏اسرائیل را.
رسالت باید با اعجاز همراه باشد، از این‏رو معجزاتی را که در حوزه اثبات رسالت مؤثر است بیان می‏کند و آن‏گاه پیامش را. لفظ «آیه» در این آیه همه معجزات آن حضرت را شامل می‏شود. آیه و معجزه، کار خارق عادت است که از بشر عادی ساخته نیست. معجزات حضرت مسیح حجّت روشن، مشهور و محسوس برای همگان و انکارناپذیر بود و مراد آن حضرت از «به همراه داشتن آیت خدا» این است که از نزد خدا آمده‏ام.
هر یک از آن معجزات، آیتی است از خدا نه از خود مسیح. حضرت مسیح هم مظهر خالق است، زیرا اجزای چیزی را که می‏خواهد بیافریند کنار هم گرد می‏آورد و هم مظهر مصوّر است؛ یعنی درون و برون را صورتگری می‏کند و هم مظهر محیی است؛ یعنی روح و حیات می‏بخشد.
جمله ﴿اَخلُقُ لَکُم﴾ به معنای بهره‏برداری علمی و استنتاج دینی است نه تسخیر. حضرت مسیح به اذن پروردگار پرنده آفرید و آن را پرواز داد. آفریده حضرت از لحاظ جسم پرنده‏ای واقعی با همه اعضا و جوارح بود. آفرینش پرنده به دست عیسی، به اذن خدا و غیر مستقل است و طبق امتثال دستور الهی عبادت ویژه آن حضرت است. او مأذون به دمیدن حیات (نفخ مادی با آمیزه‏ای از نفخ روحانی) بود؛ ولی زنده شدن پرنده به امر «کُن» بود. به هر روی کار حضرت در آفرینش حیوان، خارق عادت بود؛ یعنی آن آفریده، حیوانی بود بدون تخم‏گذاری و بی‏جنین‏پروری.
مسیح(علیه‌السلام) اکمه (هرگونه نابینا) و ابرص یعنی مبتلا به مرض پیسی (سفیدی بی‏درمانی که در پوست ظاهر می‏شود) را شفا می‏داد و برای اتمام حجّت ابتدائاً یا هرگاه از او به عنوان معجزه می‏خواستند، مرده زنده می‏کرد. او مردگان بسیاری را زنده کرد، بنابراین هم حیات ابتدایی می‏بخشید و هم حیات اعاده‏ای.
عیسای مسیح(علیه‌السلام) به اذن الله از آنچه بنی‏اسرائیل در خانه‏هایشان ذخیره و برای استفاده در آینده آن را نگهداری می‏کردند، یا از غذایی که خورده‏اند، گزارش می‏داد و تنها از راه مظهریت و به اذن خدا می‏توان عالم به غیب و گزارشگر اخبار غیبی بود.
هر یک از معجزات مزبور بارها تحقق یافته است؛ نه اینکه فقط آن حضرت توان انجام دادن آن‏ها را داشته است؛ همچنین همه آن‏ها به «اذن الله» بود نه خصوص اِحیا.
تکرار ﴿بِاِذنِ الله﴾ برای جلوگیری از توهّم تثلیث و فرزند خدا بودن و نیز برای نشانه دانستن آن معجزات برای رسالت اوست.
خداوند سبحان در پایان خطاب به بنی‏اسرائیل که به لحاظ پذیرش انبیای ابراهیمی(علیهم‌السلام) به ویژه موسای کلیم(علیه‌السلام) با همه معجزاتش اصل مبدأ، وحی و رسالت را پذیرفته‏اند، به شیوه جدال احسن می‏فرماید: اگر به خدا، اذن خدا و اصل ولایت تکوینی اعتقاد دارید، این امور نیز معجزه است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نور
هرجا احساس خطر مى‏شود باید توجّه بیشتر در کار باشد. در زنده‏کردن مردگان، شفا دادن کوران و سایر بیماران، خطر انحراف عقیده و غلوّ وجود دارد، لذا در این آیه دو بار ودر آیه 110 سوره مائده، چهار مرتبه مسأله اذن خدا مطرح شده است.
رسالت عیسى علیه السلام که همراه با لطف یا قهر الهى بوده، مخصوص بنى‏اسرائیل است؛ «رسولاً الى بنى‏اسرائیل» ولى نبوّت او که مقام تبلیغ و ارشاد بوده، براى تمام مردم است. همانند حضرت موسى که به او خطاب مى‏شود: «اذهب الى فرعون انّه طغى»ولى هنگامى که ساحران شهر، معجزه حضرت موسى را مى‏بینند به او ایمان مى‏آورند. بنابراین حضرت موسى یک مأموریت ویژه نسبت به شخص فرعون داشت و مأموریت دیگر براى ارشاد عمومى همه‏ى مردم.
هر پیامبرى باید معجزه‏اى داشته و معجزه‏اش نیز باید متناسب با شرایط وافکار مردم آن عصر باشد. امام رضاعلیه السلام فرمود: عیسى‏علیه السلام در زمانى ظهور کرد که بیمارى‏ها شیوع داشته و مردم به طبیب نیاز داشتند.لذا معجزات آن حضرت در جهت شفاى بیماران بود.
اگر ولىّ خدا از گِل پرنده‏اى مى‏سازد، پس زنده شدن مردگان در روز قیامت با قدرت الهى کار مشکلى نیست. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ابراهيم محمودي - برگزیده تفسیر نمونه
در این آیه به معجزات حضرت مسیح اشاره کرده مى‏فرماید:
«و (خداوند) او را رسول و فرستاده به سوى بنى اسرائیل قرار مى‏دهد» (وَ رَسُولًا إِلى‏ بَنِی إِسْرائِیلَ).
سپس مى‏افزاید: او مأمور بود به آنها بگوید: «من نشانه‏اى از سوى پروردگارتان براى شما آورده‏ام» (أَنِّی قَدْ جِئْتُکُمْ بِآیَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ).
نه یک نشانه بلکه نشانه‏هاى متعدد! «من از گل چیزى به شکل پرنده مى‏سازم، سپس در آن مى‏دمم و به فرمان خدا پرنده‏اى مى‏گردد» (أَنِّی أَخْلُقُ لَکُمْ مِنَ الطِّینِ کَهَیْئَةِ الطَّیْرِ فَأَنْفُخُ فِیهِ فَیَکُونُ طَیْراً بِإِذْنِ اللَّهِ).
سپس به بیان دومین معجزه یعنى درمان بیماریهاى صعب العلاج یا غیر قابل علاج از طریق عادى پرداخته مى‏گوید: «من کور مادر زاد و مبتلا به برص (پیسى) را بهبودى مى‏بخشم» (وَ أُبْرِئُ الْأَکْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ).
شک نیست که این موضوعات مخصوصا براى پزشکان و دانشمندان آن زمان معجزات غیر قابل انکارى بوده است.
در سومین مرحله، اشاره به معجزه دیگرى مى‏کند و آن این که: «من مردگان را به فرمان خدا زنده مى‏کنم» (وَ أُحْیِ الْمَوْتى‏ بِإِذْنِ اللَّهِ).
چیزى که در هر عصر و زمانى جزء معجزات و کارهاى خارق العاده است.
و در مرحله چهارم موضوعات خبر دادن از اسرار نهانى مردم را مطرح مى‏کند، زیرا هر کس معمولا در زندگى فردى و شخصى خود، اسرارى دارد که دیگران از آن آگاه نیستند مسیح مى‏گوید: «من شما را از آنچه مى‏خورید و در خانه‏ها ذخیره مى‏کنید خبر مى‏دهم» (وَ أُنَبِّئُکُمْ بِما تَأْکُلُونَ وَ ما تَدَّخِرُونَ فِی بُیُوتِکُمْ).
و در پایان به تمام این چهار معجزه اشاره کرده مى‏گوید: «مسلما در اینها نشانه‏اى است براى شما اگر ایمان داشته باشید» و در جستجوى حقیقت باشید (إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیَةً لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ).
از مفاد آیه فوق و آیات مشابه آن استفاده مى‏شود که فرستادگان و اولیاى خدا به اذن او مى‏توانند به هنگام لزوم در جهان تکوین و آفرینش تصرف کنند و بر خلاف عادت و جریان طبیعى حوادثى به وجود آورند و این چیزى است بالاتر از ولایت تشریعى یعنى سرپرستى مردم که نام آن ولایت تکوینى است.

[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مسعود ورزيده - تفسیرنمونه
آیه اشاره به معجزات متعدد او است .
مى فرماید: و (خداوند) او را رسول و فرستاده اى به سوى بنى اسرائیل قرار مى دهد (و رسولا الى بنى اسرائیل ).
ممکن است از این جمله در ابتدا چنین به نظر آید که ماموریت حضرت مسیح (علیه السلام ) تنها دعوت بنى اسرائیل بوده است ، همانها که در آن زمان گرفتار انواع خرافات و آلودگى هاى اخلاقى و عقیدتى و اختلافات شدید شده بودند و این با اولوا العزم بودن حضرت مسیح (علیه السلام ) منافات ندارد، زیرا پیامبر اولوا العزم کسى است که داراى آیین جدید باشد خواه ماموریت او جهانى باشد یا نباشد (در تفسیر نور الثقلین نیز روایتى درباره منحصر بودن ماموریت حضرت مسیح (علیه السلام ) به بنى اسرائیل نقل شده است ).
ولى بعضى از مفسران گفته اند که دعوت حضرت مسیح (علیه السلام ) جهانى بوده نه منحصر به بنى اسرائیل ، هر چند بنى اسرائیل در صف اول کسانى که او ماموریت هدایت آنها را داشت ، قرار گرفته بودند، مرحوم علامه مجلسى در بحار الانوار، اخبارى در تفسیر اولوا العزم نقل مى کند که مفهوم آنها جهانى بودن دعوت این پیامبران است .
سپس مى افزاید: او مامور بود به آنها بگوید: من نشانهاى از سوى پروردگارتان براى شما آورده ام (انى قد جئتکم بایة من ربکم ).
نه یک نشانه بلکه نشانه هاى متعدد (بنابراین تنوین در اینجا براى بیان عظمت این نشانه است نه بیان وحدت ).
من از گل چیزى به شکل پرنده مى سازم ، سپس در آن مى دمم و به فرمان خدا پرندهاى مى گردد (انى اخلق لکم من الطین کهیئة الطیر فانفخ فیه فیکون طیرا باذن الله ).
از آنجا که دعوت انبیاء در حقیقت به سوى حیات و زندگى حقیقى است در آیه فوق هنگام شرح معجزات حضرت مسیح (علیه السلام ) نخست اشاره به ایجاد حیات و زندگى در موجودات بى جان به فرمان خدا مى کند.
مساله ایجاد حیات در موجودات جهان ، هر گاه به صورت تدریجى باشد چیز عجیبى نیست ، زیرا میدانیم همه موجودات زنده کنونى از همین آب و خاک به وجود آمده اند، معجزه آن است که خداوند همان عوامل را که طى هزاران یا میلیونها سال رخ داده یک جا جمع کند و به سرعت ، مجسمه کوچکى به شکل پرنده ، مبدل به موجود زندهاى شود، و این مى تواند نشانهاى از صدق دعوى آورنده آن در مورد ارتباط با جهان ماوراء طبیعت و قدرت بى پایان پروردگار باشد.
سپس به بیان دومین معجزه یعنى درمان بیماریهاى صعب العلاج یا غیر قابل علاج از طرق عادى پرداخته : مى گوید: من کور مادرزاد و مبتلا به برص (پیسى ) را بهبودى مى بخشم (و ابرى الاکمه و الابرص ).
شک نیست که این موضوعات مخصوصا براى پزشکان و دانشمندان آن زمان معجزات غیر قابل انکارى بوده است
در سومین مرحله ، اشاره به معجزه دیگرى مى کند و آن اینکه : من مردگان را به فرمان خدا زنده مى کنم (و احى الموتى باذن الله ).
چیزى که در هر عصر و زمانى جزء معجزات و کارهاى خارق العاده است . و در مرحله چهارم موضوع خبر دادن از اسرار نهانى مردم را مطرح مى کند زیرا هر کس معمولا در زندگى فردى و شخصى خود، اسرارى دارد که دیگران از آن آگاه نیستند، اگر کسى بدون هیچ سابقه اى مثلا از غذاهایى که اشخاص خورده اند یا آنچه را که ذخیره کرده اند دقیقا خبر دهد دلیل بر این است که از یک منبع غیبى الهام گرفته است مسیح مى گوید: من شما را از آنچه مى خورید و در خانه ها ذخیره مى کنید خبر مى دهم (و انبئکم بما تاکلون و ما تدخرون فى بیوتکم ).
و در پایان به تمام این چهار معجزه اشاره کرده ، مى گوید: مسلما در اینها نشانهاى است براى شما اگر ایمان داشته باشید و در جستجوى حقیقت باشید (ان فى ذلک لایة لکم ان کنتم مومنین ). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.