از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(ان الذین کفروا بعد ایمانهم ثم ازدادوا کفرا لن تقبل توبتهم و اولئک هم الضالون ):(محققا کسانی که بعد از ایمان آوردن کافر شدند و سپس به کفرخود بیافزایند، هرگز توبه آنها پذیرفته نمی شود و اینان همان گمراهانند)یعنی کسی که بعد از روشن شدن حق و تمام شدن حجت ، نسبت به آن کفر می ورزد وطغیان می نماید راهی برای اصلاح او وجود ندارد، پس خدا هم او را هدایت نمی کند و توبه او را نمی پذیرد، چون بازگشت او بازگشت حقیقی نیست ، بلکه اوغرق در گمراهی و ضلالت بوده و هیچ ا میدی به نجات و هدایت او نیست . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ابراهيم محمودي - برگزیده تفسیر نمونه
توبه بى‏فایده- در آیات قبل سخن از کسانى در میان بود که از راه انحرافى خود پشیمان شده و توبه حقیقى نموده بودند و لذا توبه آنها قبول شد ولى در این آیه سخن از کسانى است که توبه آنها پذیرفته نیست، مى‏فرماید: «کسانى که بعد از ایمان آوردن کافر شدند سپس بر کفر خود افزودند (و در این راه اصرار ورزیدند) هیچ گاه توبه آنان قبول نمى‏شود (چرا که از روى ناچارى صورت مى‏گیرد) و آنها گمراهانند» چرا که هم راه خدا را گم کرده‏اند و هم راه توبه را (إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا بَعْدَ إِیمانِهِمْ ثُمَّ ازْدادُوا کُفْراً لَنْ تُقْبَلَ تَوْبَتُهُمْ وَ أُولئِکَ هُمُ الضَّالُّونَ).

توبه آنها ظاهرى است چرا که وقتى پیروزى طرفداران حق را ببینند از روى ناچارى اظهار پشیمانى و توبه مى‏کنند و طبیعى است که چنین توبه‏اى پذیرفته نشود.

[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مسعود ورزيده - تفسیرنمونه
توبه بى فایده
سخن از کسانى است که توبه آنها پذیرفته نیست اینها کسانى هستند که نخست ایمان آورده سپس کافر شده و در کفر پافشارى و اصرار دارند و به همین دلیل هیچگاه حاضر به پیروى از دستورات حق نیستند مگر اینکه کار بر آنها مشکل شود و راهى جز اطاعت و توبه و تسلیم نبینند یقینا خداوند توبه این گونه افراد را قبول نخواهد کرد.
مى فرماید: ((کسانى که بعد از ایمان آوردن کافر شدند سپس بر کفر خود افزودند (و در این راه اصرار ورزیدند) هیچگاه توبه آنان قبول نمى شود (چرا که از روى ناچارى صورت مى گیرد) و آنها گمراهان اند)) چرا که هم راه خدا را گم کرده اند و هم راه توبه را (ان الذین کفروا بعد ایمانهم ثم ازدادوا کفرا لن تقبل توبتهم و اولئک هم الضالون ).
توبه آنها ظاهرى است چرا که وقتى پیروزى طرفداران حق را ببینند از روى ناچارى اظهار پشیمانى و توبه مى کنند و طبیعى است که چنین توبه اى پذیرفته نشود.
احتمال دیگرى که در تفسیر این آیه داده شده این است که اینگونه اشخاص زمانى پشیمان مى شوند و توبه مى کنند که خود را در آستانه مرگ و پایان عمر ببینند
و میدانیم که در آن ساعت درهاى توبه بسته مى شود و چنان توبه اى پذیرفته نخواهد شد. در واقع این آیه شبیه همان چیزى است که در سوره نساء آیه 18 آمده که مى فرماید: ((کسانى که اعمال بد انجام مى دهند و به هنگامى که مرگشان فرا مى رسد توبه مى کنند توبه آنها پذیرفته نیست )).
تفسیر سومى براى آیه ذکر شده که منظور از آن توبه از گناهان معمولى در حال کفر است . مثلا کسى در کفر خود اصرار داشته باشد ولى از گناهانى مانند ظلم و غیبت و فحشاء توبه کند توبه او بیفایده است چرا که شستن آلودگیهاى سطحى از جان و دل با وجود آلودگیهاى شدید و عمیق مؤ ثر نخواهد بود.
لازم به یادآورى است که تفسیرهاى سه گانه فوق منافاتى با هم ندارد و ممکن است آیه ناظر به تمام این توبه هاى بیهوده باشد هر چند تفسیر اول با آیات گذشته و شان نزول این آیات سازگارتر است .
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اطیب البیان
محقّقا کسانى که پس از ایمان کافر شدند و زیاده روى کردند در کفر هرگز توبه آنها قبول نخواهد شد و آنها گمراهان هستند

جماعتى باین آیه استشهاد کردند که توبه مرتد قبول نمیشود لکن این حرف خلاف تحقیق است زیرا ادله اربعه: کتاب، سنّة، اجماع و عقل قائم است بر قبولى توبه، بلکه مى گوییم اگر توبه مرتد قبول نشود آیا مکلف بتکالیف شرعیه مثل نماز و سایر عبادات هست یا نیست اگر بگویى هست تکلیف ما لا یطاق لازم میآید زیرا ایمان شرط صحت کلیه عبادات است و اگر نیست خلاف ضرورت اسلام است، بعلاوه این آیه هم دلالت بر عدم قبول توبه مرتد ندارد ببیانى که در شرح الفاظ آیه ذکر میشود

إِنَّ اَلَّذِینَ کَفَرُوا بَعْدَ إِیمٰانِهِمْ مراد ارتداد است که اولا مؤمن بود سپس کافر شد و احتیاج بتأویلات بعض مفسرین نداریم که بگوئیم ایمانش ظاهرى بوده و در واقع منافق بوده زیرا خلاف ظاهر آیه است و منافق را تعبیر بایمان نمیکنند بلکه اشدّ کفار است و همچنین بعضى گفتند این در مورد یهود است که قبل از بعثت بشارت بآمدن آن حضرت میدادند و پس از بعثت انکار نمودند اینهم خلاف ظاهر آیه است زیرا یهود ایمان نیاوردند بلکه میگفتند که ایمان میآوریم پس از بعثت او

ثُمَّ اِزْدٰادُوا کُفْراً ازدیاد کفر با توبه مرتد که مورد بحث بود نمیسازد زیرا مرتد اگر توبه کند کفر را نابود میکند نه آنکه ازدیاد کند و این جمله دلالت دارد که تا آخر عمر روز بروز کفر او شدیدتر میشود

لَنْ تُقْبَلَ تَوْبَتُهُمْ زمان معاینه مرگ است چنانچه در آیه شریفه میفرماید وَ لَیْسَتِ اَلتَّوْبَةُ لِلَّذِینَ یَعْمَلُونَ اَلسَّیِّئٰاتِ حَتّٰى إِذٰا حَضَرَ أَحَدَهُمُ اَلْمَوْتُ قٰالَ إِنِّی تُبْتُ اَلْآنَ الایة نساء آیه 22، و در حقّ فرعون میفرماید حَتّٰى إِذٰا أَدْرَکَهُ اَلْغَرَقُ تا آنجایى که میفرماید آلْآنَ وَ قَدْ عَصَیْتَ قَبْلُ الایة یونس آیه 90 و 91، و اخبار هم در این مورد رسیده که (التوبة قبل المعاینة) وَ أُولٰئِکَ هُمُ اَلضّٰالُّونَ گمراهى اینها اینست که نه در دسته کفار هستند زیرا برگشتند و نه در دسته مسلمین زیرا توبه نشد یعنى بدون عقیده بهیچ طرفى هستند و همین است معنى گمراهى [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » پرتوی از قرآن
إِنَّ اَلَّذِینَ کَفَرُوا بَعْدَ إِیمٰانِهِمْ ثُمَّ اِزْدٰادُوا کُفْراً لَنْ تُقْبَلَ تَوْبَتُهُمْ وَ أُولٰئِکَ هُمُ اَلضّٰالُّونَ

تکرار بَعْدَ إِیمٰانِهِمْ ، تأکید صریحى است که احکام این آیات راجع به کفرهاى بعد از ایمان است، نه کفرهاى اولى و نه دیگر گناهان ثم، بیان فاصله و تأخیر از مجال توبه فعل ازدادوا، «باب افتعال»، جذب و کشش کفر را مى رساند و نسبت فعل به شخص و تمیز آمدن کفرا، به جاى: «زاد کفرهم»، تکوین شخصیت کفرى و تکامل آن را، مانند «زادوا ایمانا»، مى رساند: آنان که بعد از ایمانشان کافر شدند و مجال توبه را پشت سرگذاردند و توبه نکردند و سپس مجذوب کفر شدند و شخصیتشان با آن تکوین و افزایش یافت، هرگز توبۀ آنان پذیرفته نخواهد شد

با این بیان خاص لَنْ تُقْبَلَ تَوْبَتُهُمْ ، نفى امکان توبۀ فرضى است: چون مجال توبه به پایان رسیده در مسیر کفر تزاید مى یابند، اگر هم توبه اى مى کردند هیچگاه پذیرفته نمى شد چون توبه آگاهى و پشیمانى، و کمال آن تحکیم ارادۀ ایمانى و تغییر جهت است که اگر تحقق یافت پذیرفته و مشمول مغفرت مى شود و یا تحقق چنین توبه اى همان مقبولیت آنست: غٰافِرِ اَلذَّنْبِ وَ قٰابِلِ اَلتَّوْبِ المؤمن 3، وَ هُوَ اَلَّذِی یَقْبَلُ اَلتَّوْبَةَ عَنْ عِبٰادِهِ وَ یَعْفُوا عَنِ اَلسَّیِّئٰاتِ وَ یَعْلَمُ مٰا تَفْعَلُونَ الشورى 25 پس آنکه فاقد ارادۀ ایمانى و محکوم کفر شد و با آن ترکیب و افزایش یافت فاقد قدرت توبه مى شود شاید سکوت از توبۀ آنان «ثم تابوا، ان تابوا» و به جاى آن، ثُمَّ اِزْدٰادُوا کُفْراً ، نظر به همین فقد توبه، و یا توبۀ مضاف توبتهم همین مرحلۀ آگاهى و پشیمانى و یا ارادۀ سست و گذرا باشد که بسا براى کفر کیش و گناه اندیش پیش مى آید و به کمال توبه و تغییر کامل نمى رسد

چه اینها در کفر و گمراهى پایدارند و از آن رهایى ندارند: وَ أُولٰئِکَ هُمُ اَلضّٰالُّونَ ، جملۀ اسمیۀ مؤکد همین را مى رساند [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کاشف
إِنَّ اَلَّذِینَ کَفَرُوا بَعْدَ إِیمٰانِهِمْ ثُمَّ اِزْدٰادُوا کُفْراً لَنْ تُقْبَلَ تَوْبَتُهُمْ معناى کفر ورزیدن پس از ایمان آوردن روشن است امّا افزایش کفر، بدین معناست که شخص کافر و گناهکار، بر گناهان خود مى افزاید و بزرگ ترین گناه، تلاش براى رواج و گسترش کفر و جنگ با مؤمنان است؛ آن هم تنها به این دلیل که آنان به خدا ایمان دارند

ممکن است بپرسید: خداوند در آیۀ پیشین فرمود توبۀ کسى را که پس از ایمان کافر شده، مى پذیرد و حال آنکه در این آیه مى گوید توبه چنین شخصى را نمى پذیرد

بنابراین، چگونه مى توان میان این دو آیه را جمع کرد؟

مفسّران به این پرسش، پاسخ هاى متعدّدى داده اند که بهترین آنها این است که کافر پس از ایمان، به سه گونه است: اوّل، کسى که از کفر خویش، توبه نصوح مى کند و این همان کسى است که خداى متعال دربارۀ او مى گوید: «مگر کسانى که توبه کنند» دوم، کسى که توبه اش دروغین باشد و این از جمله کسانى است که خدا دربارۀ آنها مى فرماید: «هرگز توبۀ آنان پذیرفته نمى شود» سوم، کسى که در حال کفر از دنیا مى رود و این همان کسى است که خدا او را در این سخن خود بیان کرده است: «کسانى که کافر شدند و کافر مردند»

به نظر ما پاسخ پرسش مزبور، این است که گاهى انسان فساد و یا درستى چیزى را احساس مى کند، آن گاه برخى از شرایط برایش پیش مى آید که مى پندارد احساسش از درستى به فساد یا از فساد به درستى تغییر یافته است، درحالى که احساس او دستخوش هیچ گونه تغییرى نشده و اعتقاد او به تغییر، صرفا وهم و خیال است

حبّ و بغض نیز همین گونه است؛ مثلا گاهى فرزندت در حقّ تو بدى مى کند، لذا به نظرت مى رسد که او منفورترین مردم در قلب توست و تو نابودى او را دوست دارى، لکن با این حال، عاطفۀ پدرى در گوشۀ دلت، بدون آن که احساس کنى، وجود دارد

بسیار شاهد کسانى بوده ایم که کارى را از روى تقلید و یا عاطفه و عادت انجام داده و یا ترک کرده اند، با این باور که عقل و دین چنین مى گویند

همچنین بسیارى از توبه کنندگان نیز مى پندارند که از گناهان خود توبۀ نصوح کردند، درحالى که در واقع به همان حالت قبل از توبه باقى هستند چنین کسانى مصداق این سخن خداى متعال هستند که مى فرماید: «هرگز توبۀ آنان پذیرفته نمى شود» و مراد از آیۀ پیشین: «مگر کسانى که توبه کنند»، توبه کنندگان هستند که حقیقتا و به راستى، توبه کرده باشند [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.