از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(کل الطعام کان حلا لبنی اسرائیل الا ما حرم اسرائیل علی نفسه من قبل ان تنزل التوره ):(همه طعامها بر بنی اسرائیل حلال بود ،مگر آنچه را که خود اسرائیل پیش از نزول تورات برخود حرام کرده بود)اسرائیل نام یعقوب (ع )است و وجه تسمیه اش مجاهده او در راه خداست ،پس همه طعامها قبل از نزول تورات بر آنان حلال بود جز آنچه یعقوب آنها را از پیش خود حرام کرده بود،امابنی اسرائیل منکر این قضیه هستند،(قل فاتوا بالتوره فاتلوها ان کنتم صادقین ):(بگو اگر راست می گوئید و سخن مرا نمی پذیرید، تورات را بیاورید وبخوانید) چون یهود منکر نسخ در شرایع و قوانین الهی هستند و به مسلمانان می گفتند: پیغمبرشما کاذب است ، چون از نسخ سخن می گوید و بیان می کند که خدای تعالی بخاطر ظلمهایی که بنی اسرائیل کردند، طیبات را برآنان حرام کرد واین تحریم وقتی صادق است که طیبات قبل از آن حلال بوده باشد و این همان نسخ است که محال می باشد.اما آنچه قرآن کریم در جواب آنان می گوید، آنست که در تورات آمده که همه طعامها قبل از نزول تورات حلال بوده است و اگر قبول ندارید، توراتتان رابیاوریدوبخوانید،آنوقت آشکار می شود که کدامیک ازمابرحق وصادق هستیم . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ابراهيم محمودي - برگزیده تفسیر نمونه
تهمت یهود بر پیغمبر خدا- همان گونه که در شأن نزول خواندیم یهود حلال بودن گوشت و شیر شتر را از طرف پیامبر اسلام صلّى اللّه علیه و آله منکر شده بودند.
قرآن با صراحت تمام تهمتهاى یهود در مورد تحریم پاره‏اى از غذاهاى پاک- مانند شیر و گوشت شتر- را ردّ مى‏کند و مى‏گوید: «در آغاز، تمام این غذاها براى بنى اسرائیل حلال بود، جز آنچه اسرائیل (یعقوب) پیش از نزول تورات بر خود تحریم کرده بود» (کُلُّ الطَّعامِ کانَ حِلًّا لِبَنِی إِسْرائِیلَ إِلَّا ما حَرَّمَ إِسْرائِیلُ عَلى‏ نَفْسِهِ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُنَزَّلَ التَّوْراةُ).

در باره این که اسرائیل (اسرائیل نام دیگر یعقوب است) چه نوع غذایى را بر خود تحریم کرده بود؟ از روایات اسلامى برمى‏آید که: هنگامى که یعقوب گوشت شتر مى‏خورد بیمارى عرق النساء «1» بر او شدت مى‏گرفت و لذا تصمیم گرفت که از خوردن آن براى همیشه خوددارى کند، پیروان او هم در این قسمت به او اقتدا کردند، و تدریجا امر بر بعضى مشتبه شد، و تصور کردند این یک تحریم الهى است و آن را به خدا نسبت دادند. قرآن در آیه فوق نسبت دادن این موضوع به خداوند را یک تهمت مى‏شمارد.

در جمله بعد خداوند به پیامبرش دستور مى‏دهد که از یهود دعوت کند همان تورات موجود نزد آنها را بیاورند و آن را بخوانند تا معلوم شود که ادعاى آنها در مورد تحریم غذاها نادرست است، مى‏فرماید: «بگو: اگر راست مى‏گویید تورات را بیاورید و بخوانید» این نسبتهایى که به پیامبران پیشین مى‏دهید حتى در تورات تحریف شده شما نیست (قُلْ فَأْتُوا بِالتَّوْراةِ فَاتْلُوها إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ).

ولى آنها حاضر به چنین کارى نشدند، چون مى‏دانستند در تورات چنین چیزى وجود ندارد.

[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مرضيه اسدي - نسیم حیات
اسرائیل یعنی بنده خدا که عنوان ونام حضرت یعقوب (ع) بوده است ، به مناسبت این که او در راه خدا مجاهدت می کرد و موفق می شد.
همۀ غذاهای پاک برای بنی اسرائیل حلال بود . جز آن چه یعقوب بن اسحاق (ع) پیش از نزول تورا بر خود حرام کرده بود؛ مانند گوشت شتر که برای او ضرر داشت.
شأن نزول : یهودیان به پیامبر(ص) ایراد می گرفتند که او چگونه گوشت و شیر شتر را که در آیین ابراهیم(ع) حرام بوده حلال می داند و با این حال دم از آیین ابراهیم(ع) می زند؟
آیه فوق به این اشکال چنین پاسخ داده است که یعقوب (ع) نسبت به گوشت شتر حساس بود و موجب بیماری او می شد . لذا آن را بر خود تحریم نموده بودو یهود این امر را به عنوان یک تحریم الهی به خدا نسبت داده بودند. لذا این آییه می فرماید به آن ها بگو که تورات را بیاورند و آن را بخوانند تا معلوم شود که به خدا دروغ می بندند(قُل فَاتُوا بِالتَّوریةِ فَاتلُوها اِن کُنتُم صادقینَ) . ولی آن ها حاضر به انجام این کار نشدند . این از معجزاتی است که بر صدق نبوت پیامبر (ص) دلالت می کرد، زیرا او از آیات واحکام تورات خبر می داد که نه آن را دیده و نه آن را خوانده بود! [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : سلام عالی بود
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
(کُلُّ اَلطَّعٰامِ کٰانَ حِلاًّ لِبَنِی إِسْرٰائِیلَ إِلاّٰ مٰا حَرَّمَ إِسْرٰائِیلُ عَلىٰ نَفْسِهِ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُنَزَّلَ اَلتَّوْرٰاةُ قُلْ فَأْتُوا بِالتَّوْرٰاةِ فَاتْلُوهٰا إِنْ کُنْتُمْ صٰادِقِینَ ) شأن نزول: چون حضرت پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم فرمود: من بر ملت حضرت ابراهیم علیه السّلام هستم، یهود گفتند: چگونه گوشت و شیر شتر را مى خورى و حال آنکه این هر دو برآن حضرت حرام بود؟ فرمود: دروغ مى گوئید، این هر دو حلال بوده؛ انکار نمودند و گفتند: هرچه امروز بر ما حرام است، در شریعت حضرت نوح و ابراهیم علیهما السّلام حرام بوده؛ آیۀ شریفه بر تصدیق حضرت پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم نازل شد: کُلُّ اَلطَّعٰامِ کٰانَ حِلاًّ لِبَنِی إِسْرٰائِیلَ :همه نوع طعامها، یعنى خوردن آنها حلال بود بر فرزند یعقوب علیه السّلام، إِلاّٰ مٰا حَرَّمَ إِسْرٰائِیلُ :مگر آنچه را که حرام نمود حضرت یعقوب علیه السّلام، عَلىٰ نَفْسِهِ :بر نفس خود، مِنْ قَبْلِ أَنْ تُنَزَّلَ اَلتَّوْرٰاةُ :پیش از آنکه نازل شود تورات؛ و اگر ایشان بر انکار اصرار نمایند، قُلْ فَأْتُوا بِالتَّوْرٰاةِ :بگو اى پیغمبر به آنها، بیاورید تورات را، فَاتْلُوهٰا إِنْ کُنْتُمْ صٰادِقِینَ :پس تلاوت کنید آیۀ تحریم این اشیاء را، اگر هستید راستگویان در قول خود چون این امر شد، یهود جرئت نکردند تورات را بیرون آورند چون مى دانستند حضرت، راستگو و آنها دروغ مى گویند

تنبیه: تفسیر آیۀ شریفه را سه مقدمه است: 1 على بن ابراهیم رضوان اللّه علیه فرماید: این کلام، حکایت از یهود و لفظ آن خبر باشد، یعنى از گفتار یهود و ادعاى دروغ آنان است، (آیه در مقام استفهام انکارى است و حذف ادات استفهام به جهت دلالت آیۀ «فَمَنِ اِفْتَرىٰ » 2 حضرت یعقوب علیه السّلام مریض سختى شد، نذر نمود اگر عافیت یابد دوست ترین اطعمه و اشربه را بر خود حرام نماید بعد از سلامتى آن دو را بر خود حرام نمود یهود گفتند: این دو در تورات حرام بوده 3 تحریف تورات آسمانى، قبل از حضرت خاتم صلّى اللّه علیه و آله و سلّم به زمان طولانى بوده؛ از جملۀ آنها اینکه گفتند: تمام اصول مطعومات حلال بود بر بنى اسرائیل، پیش از تحریم تورات پس نازل شد تورات به تحریم آن تمام این اقوال، کذب و افترا بود، حتى تورات ایشان تکذیب فرمود آن را [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن
کُلُّ اَلطَّعٰامِ کٰانَ حِلاًّ لِبَنِی إِسْرٰائِیلَ إِلاّٰ مٰا حَرَّمَ إِسْرٰائِیلُ عَلىٰ نَفْسِهِ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُنَزَّلَ اَلتَّوْرٰاةُ تمام انواع خوراکیها براى بنى اسرائیل پسران یعقوب حلال بود«حل» مصدر است که صفت طعام واقع گردیده و مفرد و جمع و مؤنث و مذکر آن یکى است قوله تعالى «لاٰ هُنَّ حِلٌّ لَهُمْ » سوره ممتحنة آیه 10

در تفسیر مجمع از ابن عباس و مجاهد و ضحاک نقل کرده که چون این آیه نازل شد که «فَبِظُلْمٍ مِنَ اَلَّذِینَ هٰادُوا حَرَّمْنٰا عَلَیْهِمْ طَیِّبٰاتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ » یعنى بشومى ظالم و معصیت یهودیان بعضى طعامهاى پاک حلال را چون لحوم ماهى و شحوم غنم و بقر و امثال آن برایشان حرام گردانیدیم یهودیان از این آشفته شدند گفتند اینها همیشه محرم بوده است حق تعالى آن را تکذیب نموده و گفت که خوردن همه طعامها بر یعقوب و اولاد او حلال بود «إِلاّٰ مٰا حَرَّمَ إِسْرٰائِیلُ عَلىٰ نَفْسِهِ » مگر آنچه را که یعقوب بر خود حرام گردانیده چون گوشت و شیر شتر،و نزد عکرمه هر دو گوشه کبد و کلیتین و شحوم مگر شحوم پشت و این براى این بود که یعقوب را عرق النساء عارض شد نذر کرد که اگر خدا مرا شفا دهد هر طعام و شراب که دوست تر دارم بر خود حرام سازم حق تعالى او را شفا بخشید و گوشت شتر و شیر او را که از همه مطعومات و مشروبات پاکیزه تر بود«تقربا الى اللّه و وفاء لنذره»بر خود حرام ساخت یهودیان بمتابعت او از آنها اجتناب نمودند گفتند تورات به حرمت اینها حکم کرده حق تعالى فرمود چنین نیست که اینها مى گویند بلکه یعقوب اینها را بسبب نذر بر خود حرام کرده

«مِنْ قَبْلِ أَنْ تُنَزَّلَ اَلتَّوْرٰاةُ » پیش از اینکه تورات فرود آید و اى رسول صلّى اللّه علیه و آله و سلّم اگر اینان انکار کنند بگو تورات را بیاورید «إِنْ کُنْتُمْ صٰادِقِینَ » صاحب منهج گفته یهود جسارت نکردند بر آوردن تورات چون مى دانستند پیمبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله و سلّم در این باب راست مى گوید و آنها دروغ مى گویند و این دلیل است بر صحت نبوت حضرت رسالت[ص] زیراکه این اخبار از غیب است و رسول [ص]تورات را ندیده بود [پایان] در مجمع گفته در کیفیت تحریم کردن یعقوب بعضى از اشیاء را اختلاف است نزد بعضى باجتهاد او بوده و نزد بعضى بنذر چنانچه گذشت،و بعضى گفته اند آن به نصى بود که از حق تعالى بر او وارد گردیده،و بعضى گفته اند حرام کردن یعقوب اینها را از قبیل تحریم زهاد بود که اشیاء لذت آور را بر خود حرام گردانند و بنا بر اینکه اجتهاد باشد دلالت نمى کند بر جواز اجتهاد پیمبران در مسائل شرعیه چنانچه بعضى گمان کرده اند زیراکه مى توان گفت که اجتهاد آنها باذن حق تعالى باشد پس آن در حکم تحریم آنست [پایان] [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » خلاصه تفسیر کبیر منهج الصادقین فی إلزام المخالفین
حق تعالى بجهت تصدیق قول پیغمبر خود و تکذیب یهود آیه فرستاد که کُلُّ اَلطَّعٰامِ کٰانَ حِلاًّ لِبَنِی إِسْرٰائِیلَ همه انواع خوردنیها بود حلال مر فرزندان یعقوب را إِلاّٰ مٰا حَرَّمَ مگر آنچه حرام گردانید إِسْرٰائِیلُ عَلىٰ نَفْسِهِ یعقوب بر تن و آن گوشت شتر و شیر شتر بود و آن چنان بود که یعقوب را عرق النساء عارض شد نذر کرد که اگر خدا مرا شفا دهد هر طعام و شراب که دوست دارم بر خود حرام سازم حق تعالى وى را شفا داد گوشت شتر و شیر او را که از همه مطعوم و مشروب دوست تر داشتى بر خود حرام ساخت بجهت وفاى نذرى که کرده بود یهودان بمتابعت او از آنها اجتناب نموده گفتند توریة به حرمت اینها حکم کرده است حق تعالى فرمود که نه چنین است بلکه یعقوب اینها را بسبب نذر بر خود حرام گردانید مِنْ قَبْلِ أَنْ تُنَزَّلَ اَلتَّوْرٰاةُ پیش از آنکه فروفرستاده شود توریة و اگر یهودان انکار این قول مى کنند قُلْ بگو به ایشان که فَأْتُوا بِالتَّوْرٰاةِ فَاتْلُوهٰا پس بیارید توریة صحیح را پس بخوانید یعنى آیتى که در باب تحریم این چیزها در او باشد تلاوت کنید إِنْ کُنْتُمْ صٰادِقِینَ اگر هستید شما راست گویان یهودان باین دلیرى نکردند بجهت آنکه مى دانستند که پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله راست مى گوید و ایشان دروغ مى گویند [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.