از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(قل یا اهل الکتاب لم تکفرون بایات الله والله شهید علی ماتعملون ):(بگو ای اهل کتاب چرا به آیات خدا کفر می ورزید با اینکه خدای تعالی بر آنچه می کنید ناظر و شاهد است )،مراد از آیات به قرینه وحدت سیاق ،همان حلیت طعام قبل از نزول تورات و برگشتن قبله در اسلام بسوی کعبه می باشد خداوند که ناظر بر اعمال است به حیله ها و مفاسد شما و اینکه شماقصد مسدود کردن راه خدا را دارید آگاه است . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ابراهيم محمودي - برگزیده تفسیر نمونه
نفاق‏افکنان- در این آیه نخست روى سخن را به اهل کتاب (یهود) نموده و خداوند به پیغمبرش فرمان مى‏دهد که با زبان ملامت و سرزنش از آنها بپرسد انگیزه آنها در کفر ورزیدن به آیات خدا چیست؟ در حالى که مى‏دانند خداوند از اعمال آنان آگاه است. مى‏فرماید: «بگو: اى اهل کتاب! چرا به آیات خدا کفر مى‏ورزید با آن که خدا گواه است بر اعمالى که انجام مى‏دهید» (قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ لِمَ تَکْفُرُونَ بِآیاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ شَهِیدٌ عَلى‏ ما تَعْمَلُونَ). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مسعود ورزيده - تفسیرنمونه
نفاق افکنان
سخن به اهل کتاب که منظور در اینجا یهود است مى باشد، و خداوند به پیغمبرش فرمان مى دهد که با زبان ملامت و سرزنش از آنها بپرسد انگیزه آنها در کفر ورزیدن به آیات خدا چیست ؟ در حالى که مى دانند خداوند از اعمال آنان آگاه است .
قرآن مى گوید: ((بگو: اى اهل کتاب ! چرا به آیات خدا کفر مى ورزید با آنکه خدا گواه بر اعمال شماست ))(قل یا اهل الکتاب لم تکفرون بایات الله و الله شهید على ما تعملون ).
منظور از ((آیات خدا)) در اینجا یا آیاتى است که در تورات درباره نشانه هاى پیامبر اسلام وارد شده بود، و یا مجموعه آیات و معجزاتى است که به پیامبر اسلام نازل گردید و حکایت از حقانیت او مى کرد.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
بعد از آن باز عود کلام به احتجاج اهل کتاب نموده مى فرماید: قُلْ یٰا أَهْلَ اَلْکِتٰابِ :بگو اى پیغمبر، اى صاحبان کتاب از یهود و نصارى، لِمَ تَکْفُرُونَ بِآیٰاتِ اَللّٰهِ :چرا کافر مى شوید به آیات خدا که دلایل سمعیه و براهین عقلیه است بر صدق نبوت حضرت خاتم الانبیاء صلّى اللّه علیه و آله و سلّم در آنچه ادعا مى نماید از رسالت و آوردن قرآن

تبصره: تخصیص اهل کتاب را به خطاب دو اشاره است: 1 آنکه کفر ایشان قبیح تر است، زیرا دانا بودند به آمدن این پیغمبر در آخر الزمان 2 دالّ است بر آنکه ایشان ادعا نمایند ایمان به تورات و انجیل را، لکن در حقیقت کافر به آن، زیرا انکار قرآن موجب انکار تورات و انجیل خواهد بود

وَ اَللّٰهُ شَهِیدٌ عَلىٰ مٰا تَعْمَلُونَ :و خداى تعالى گواه است بر آنچه مى کنید از کتمان حق و کفر به آیات الهى، و شما را برآن کارها مجازات خواهد داد

تبصره: در مجمع فرماید: مراد به آیات، معجزات حضرت رسالت صلّى اللّه علیه و آله و سلّم است و علاماتى که موافق در صفات آن سرور به آنچه در کتب سابقه به آن بشارت داده شده و تسمیۀ آنها به اهل کتاب، با آنکه عمل به آن نمى کردند، به جهت احتجاج است بر ایشان به کتاب آنها؛ چه اقرار به آن داشتند پس کأنّه مى فرماید: اى کسانى که مقرّید به آنکه اهل کتاب هستید، چرا کافر مى شوید به آیات الهى مراد به استفهام، توبیخ و تعجیز است از اقامۀ عذر، که بیاورید عذر خود را اگر ممکن است شما را
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » پرتوی از قرآن
قُلْ یٰا أَهْلَ اَلْکِتٰابِ لِمَ تَکْفُرُونَ بِآیٰاتِ اَللّٰهِ وَ اَللّٰهُ شَهِیدٌ عَلىٰ مٰا تَعْمَلُونَ

اینگونه نداء با واسطۀ «قُلْ » ، اشعار به اعراض دارد، چنان که نداى بى واسطه، توجه و لطف ندا دهنده را مى رساند آنان که اهل کتابند و بدون دلیل حقى و به دلیل دین فروشى، آیات خدا را مى پوشانند و بدانها کافر مى شوند، شایستۀ ندا و خطاب خدا نیستند لِمَ ، پرسش از دلیل و علت فعل و به قرینۀ این مقام، انکارى است تا شاید از کفر و انکار سر باز زنند و به خود آیند در موردى که استفهام از از چگونگى و حالت وقوع باشد و نظر به علت و دلیل نباشد یا دلیل روشن باشد، با حرف «کیف» استفهام مى شود: کَیْفَ تَکْفُرُونَ بِاللّٰهِ وَ کُنْتُمْ أَمْوٰاتاً فَأَحْیٰاکُمْ بقره 28 که با دلیل حرکت حیاتى چگونه و با چه اندیشه و حالتى مى توان به خدا کافر شد؟ وَ کَیْفَ تَکْفُرُونَ وَ أَنْتُمْ تُتْلىٰ عَلَیْکُمْ آیٰاتُ اَللّٰهِ آل عمران 101 آیات مورد کفر اهل کتاب باید همان نشانه هاى نخستین خانۀ مردم باشد: « فِیهِ آیٰاتٌ بَیِّنٰاتٌ مَقٰامُ إِبْرٰاهِیمَ » یا نشانه هایى که در این خانه نمودار گشته است و نبوتى که در کنار آن و براى احیاى آئین ابراهیم برخاسته است: با آنکه اهل کتابید و داراى نبوت و وحى مى باشید چرا بدین آیات کافر مى شوید: « وَ شَهِدُوا أَنَّ اَلرَّسُولَ حَقٌّ وَ جٰاءَهُمُ اَلْبَیِّنٰاتُ » و چرا این رسالت مشهود را نفى مى کنید؟! چون توجیه و دلیلى ندارند باید بیندیشند و از کفرشان باز گردند و اگر باز نگشتند مردم آگاه شوند و آنان را از سر راهشان بردارند و دین خدا را از تعصب و امتیاز جویى و بهره کشى که خوى آنان گردیده است برهانند خدا بر آنها گواه و آگاه است: وَ اَللّٰهُ شَهِیدٌ عَلىٰ مٰا تَعْمَلُونَ (نه، ما تفعلون) و آنها از تأثیر مستمر و تدریجى اعمالشان ناآگاهند که چگونه این اندیشه ها و اعمال از خوى و عادات و تقالیدشان ساخته شده و به سوى کفر به آیاتشان کشانده است، و همین دلیل و جواب لم تَکْفُرُونَ بِآیٰاتِ اَللّٰهِ است، که خودشان نمى دانند [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن
قُلْ یٰا أَهْلَ اَلْکِتٰابِ لِمَ تَکْفُرُونَ بِآیٰاتِ اَللّٰهِ وَ اَللّٰهُ شَهِیدٌ عَلىٰ مٰا تَعْمَلُونَ پس ازآنکه آیات پیش مؤمنین را یادآورى مى کند که ملت ابراهیم در پیش او حنیف و نیکو بود و اشاره مى کند که دین من یعنى دین اسلام مطابق ملت ابراهیم است و اول خانه اى که ابراهیم براى عبادت وضع نمود کعبه بود که در آن مقام ابراهیم است و براى کسانى که استطاعت دارند حج را واجب گردانید و منکر آن را کافر بشمار آورد باهل کتاب اعتراض مى کند که شاید مقصود یهودیها باشند یا تمام اهل کتاب که مصداق کامل از اهل کتاب یهودیان و نصارى مى باشند و شاید توبیخ و سرزنش به آنها از جهت این باشه که شمائى که ادعاء مى کنید که تابع فرمان حقیم و خدا را عالم مى دانید «لِمَ تَکْفُرُونَ بِآیٰاتِ اَللّٰهِ » چگونه بآیات خدا کافر مى گردید شاید مقصود از آیات تورات و انجیل آن آیاتى باشد که به بعثت رسول امّى خبر داده باسم و نسب او را معرفى نموده درصورتى که خدا بر اعمال و افعال و گفتار شما گواهست که دانسته و فهمیده ازروى عناد و لجاج انکار مى کنید و حق را بر دیگران مى پوشانید [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.