از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  بیان ارتباط این آیات(98 تا 101) با آیات سابق مربوط به یهود
این آیات بطورى که ملاحظه مى‏کنید با اتصالى که در سیاق دارد، دلالت دارد بر اینکه اهل کتاب (البته طایفه‏اى از ایشان، یعنى یهود و یا طایفه‏اى از یهود) کفر به آیات خدا داشته‏اند و مؤمنین را از راه خدا باز مى‏داشته‏اند، به این طریق که راه خدا را در نظر مؤمنین کج و معوج جلوه داده و راه ضلالت و انحراف را در نظر آنان، راه مستقیم خدا جلوه‏گر مى‏ساختند.
براى مؤمنین القاى شبهه‏ها مى‏کردند، تا به این وسیله حق را که راه آنان است، باطل و باطل خود را حق جلوه دهند.آیات قبلى هم دلالت داشت بر انحراف دیگر آنان. و آن این بود که حلیت همه طعامها قبل از آمدن تورات را منکر بودند، و مساله نسخ شدن حکم قبله و برگشتن آن از بیت المقدس به کعبه را انکار مى‏کردند.
پس این آیات، متمم آیات سابق است که متعرض مساله حلیت طعام، قبل از نزول تورات بود و اینکه کعبه اولین بیت عبادت به شمار مى‏آمد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏3، ص: 563 و 564 قالب : تفسیری موضوع اصلی : یهودی گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراد از «آیات»
مراد از آیات به قرینه وحدت سیاق، همان حلیت طعام قبل از نزول تورات و برگشتن قبله در اسلام به سوى کعبه است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏3، ص: 564 قالب : تفسیری موضوع اصلی : اهل کتاب گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  شان نزول - . پوربافراني
شان نزول آیهاز مجموع آنچه در کتب شیعه و اهل تسنن درباره شان نزول این آیات نقل شده چنین استفاده مى‏شود که یکى از یهودیان به نام "شاس بن قیس" که پیرمردى تاریک دل و در کفر و عناد کم نظیر بود روزى از کنار مجمع مسلمانان مى‏گذشت، دید جمعى از طایفه "اوس" و "خزرج" که سالها با هم جنگهاى خونینى داشتند، در نهایت صفا و صمیمیت گرد هم نشسته، مجلس انسى بوجود آورده‏اند، و آتش اختلافات شدیدى که در جاهلیت در میان آنها شعله‏ور بود به کلى خاموش شده است. او از دیدن این صحنه بسیار ناراحت شد و با خود گفت اگر اینها تحت رهبرى محمد (صلی الله علیه و آله) از همین راه پیش روند، موجودیت یهود به کلى در خطر است. در این حال نقشه‏اى به نظر او رسید، و یکى از جوانان یهودى را دستور داد که به جمع آنها بپیوندد، و حوادث خونین "بغاث" (محلى که جنگ شدید اوس و خزرج در آن نقطه واقع شد) به یاد آنها بیاورد، و آن حوادث را پیش چشم آنها مجسم سازد. اتفاقا این نقشه که با مهارت وسیله آن جوان یهودى پیاده شد، مؤثر واقع گردید و جمعى از مسلمانان از شنیدن این جریان به گفتگو پرداختند، و حتى بعضى از افراد طایفه "اوس" و "خزرج" یکدیگر را به تجدید آن صحنه‏ها تهدید کردند، چیزى نمانده بود که آتش خاموش شده دیرین بار دیگر شعله‏ور گردد. خبر به پیامبر (صلی الله علیه و آله) رسید، فورا با جمعى از مهاجرین به سراغ آنها آمد، و با اندرزهاى مؤثر و سخنان تکان دهنده خود آنها را بیدار ساخت. جمعیت چون سخنان آرام بخش پیامبر را شنیدند از تصمیم خود برگشتند، و سلاحها را بر زمین گذاشته، دست در گردن هم افکنده، به شدت گریه کردند، و دانستند این از نقشه‏هاى دشمنان اسلام بوده است، و صلح و صفا و آشتى بار دیگر کینه‏هایى را که میخواست زنده شود شستشو داد. در این هنگام چهار آیه 98 تا 101 نازل شد که در دو آیه نخست، یهودیان اغوا کننده را نکوهش مى‏کند، و در دو آیه بعد به مسلمانان هشدار مى‏دهد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تبیان قالب : شأن نزول موضوع اصلی : ویژگی های قرآن گوینده : علی پوربافرانی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  رفع توطئه شاس ابن قیس - عبدالله عبداللهي
داستان نزول آیه ى فوق و سه آیه ى بعدى این گونه حکایت شده که یکى از یهودیان، به نام «شاس بن قیس»، که پیرمردى تاریک دل و در کفر و عناد کم نظیر بود، روزى هنگام عبور از کنار جمعیت مسلمانان، مشاهده کرد که جمعى از طایفه ى «اُوس» و «خَزرَج» که سال ها در مدینه با هم جنگ داشتند، در نهایت صفا و صمیمیت گرد هم نشسته اند و مجلس اُنسى دارند و به برکت اسلام و حضور پیامبر صلى الله علیه و آله در مدینه آتش اختلافات آنان خاموش شده است

آن پیرمرد یهودى ناراحت شد و فکر کرد که اگر مسلمانان تحت رهبرى پیامبر صلى الله علیه و آله این گونه پیش بروند، موجودیت یهود به کلّى در خطر مى افتد او نقشه اى کشید و به یکى از جوانان یهودى دستور داد که به جمع آنان بپیوندد و حوادث «بُغاث» (جنگ هاى خونینى که در جاهلیت بین دو طایفه ى اوس و خزرج واقع شده بود) را یادآور شود

این نقشه با مهارت اجرا شد و برخى از مسلمانان به بحث و جدل پرداختند و هم دیگر را تهدید کردند که آن صحنه ها را تجدید خواهند کرد و نزدیک بود که جنگ شعله ور شود خبر به پیامبر صلى الله علیه و آله رسید و ایشان با جمعى از مهاجرین به سراغ آنها رفتند و با سخنان تکان دهندۀ خود آنها را بیدار ساختند

آن جمعیت با شنیدن سخنان آرام بخش پیامبر صلى الله علیه و آله سلاح ها را بر زمین گذاشتند و هم دیگر را در آغوش کشیدند و به شدت گریستند در این هنگام آیه ى فوق و سه آیه ى بعدى فرود آمد و مسلمانان دانستند که این آتش افروزى از نقشه هاى دشمنان اسلام بود [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر مهر قالب : شأن نزول موضوع اصلی : یهودی گوینده : عبدالله عبداللهی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.