از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(ولوشئنا لاتینا کل نفس هدیها ولکن حق القول منی لاملئن جهنم من الجنه والناس اجمعین ): (و اگر می خواستیم همه کس را هدایت عطا می نمودیم ، ولی این گفته من محقق شده که جهنم را از جنیان و آدمیان جملگی پر می سازم )یعنی اگر اراده می کردیم هر آینه کفار را هم مانند مؤمنان هدایت می کردیم و به هرکسی اعم از مؤمن یا کافر هدایتی که مخصوص و مناسب او بود می دادیم تا با اختیار واراده خود بسوی هدایت روند، زیرا اگر منظور مسأله هدایت جبری و اضطراری باشددیگر اساس تکلیف در دنیا و جزاء در آخرت بکلی باطل می شود.در ادامه می فرماید، ولی ما اینطور نخواستیم ، چون در این میان حکم و قضایی وجود دارد که از قبل ، از ناحیه ما رانده شده و آن قضای حتمی این است که جهنم را ازجن و انس پر کنم و لازمه این قضا این است که خداوند به خاطر ظلم و فسق و خروج کافران از روش بندگی ، آنها را هدایت نکند همچنانکه فرمود (ان الله لایهدی القوم الفاسقین (46) بدرستی که خدا مردم خارج از روش بندگی و فاسق را هدایت نمی کند) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
وَ لَوْ شِئْنا لَآتَیْنا کُلَّ نَفْسٍ هُداها وَ لکِنْ حَقَّ الْقَوْلُ مِنِّی لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِینَ «13»
وَ لَوْ شِئْنا: و اگر خواستیم ما بر وجه قهر و جبر و الجاء، لَآتَیْنا کُلَّ نَفْسٍ هُداها: هر آینه مى‌دادیم در دنیا هر نفسى را هدایت به ایمان و عمل صالح که مجبور شوند در آن، لکن با تکلیف منافى باشد، زیرا تکلیف باید به اختیار باشد تا بنده مستحق ثواب و عقاب گردد. از این جهت ایشان را بر ایمان ملجأ نساختیم، بلکه زمام کفر و ایمان و طاعت و معصیت را تحت اختیار بندگان وا گذاشتیم: «فَمَنْ شاءَ فَلْیُؤْمِنْ وَ مَنْ شاءَ فَلْیَکْفُرْ» و جماعت کفار به سوء اختیار، کفر را بر ایمان و ضلالت را بر هدایت اختیار کردند، لا جرم مستحق جهنم و عقاب گردیدند چنانچه اشاره فرماید: وَ لکِنْ حَقَّ الْقَوْلُ مِنِّی‌: و لکن ثابت و محقق شده گفتار مشتمل بر وعید از جانب من، لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ‌: هر آینه البته البته پر سازم جهنم را، مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِینَ‌: از کفار جن و آدمیان در حالى که مجتمع باشند در آن.
نکته: ایراد لام قسم به جهت آنست که فرمایش حق تعالى بمنزله قسم است. ملخص آیه شریفه آنکه: ما بندگان را از روى الجاء و اضطرار بر ایمان وا نداشتیم، بلکه تبیین امر ایمان نمودیم بر وجه اختیار، و لکن ایشان ضلالت را بر هدایت اختیار کردند و بدان جهت عذاب واجب گشت بر اهل ضلالت و غوایت، نه بر اهل هدایت و بصیرت. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » اطیب البیان
وَ لَو شِئنا لَآتَینا کُل‌َّ نَفس‌ٍ هُداها وَ لکِن‌ حَق‌َّ القَول‌ُ مِنِّی‌ لَأَملَأَن‌َّ جَهَنَّم‌َ مِن‌َ الجِنَّةِ وَ النّاس‌ِ أَجمَعِین‌َ «13»
خداوند می‌فرماید: و ‌اگر‌ ‌بر‌ فرض‌ محال‌ ‌ما می‌خواستیم‌ ‌هر‌ آینه‌ ‌به‌ طریق‌ اجبار ‌هر‌ نفسی‌ ‌را‌ هدایت‌ کنیم‌ قدرت‌ داشتیم‌ و لکن‌ حق‌ و ثابت‌ ‌است‌ قول‌ ‌ما ‌که‌ ‌در‌ دنیا ‌به‌ ‌آنها‌ خبر دادیم‌ ‌که‌ ‌هر‌ آینه‌ پر می‌کنیم‌ جهنم‌ ‌را‌ ‌از‌ جن‌ و انس‌ مجموع‌ ‌آنها‌ ‌را‌.
توضیح‌ کلام‌: ‌اینکه‌ ‌که‌ مقتضای‌ حکمت‌ و مصلحت‌ ‌اینکه‌ ‌است‌ ‌که‌ انسان‌ ‌به‌ اختیار راه‌ هدایت‌ ‌را‌ اتخاذ کند نه‌ ‌به‌ اجبار و زور سر نیزه‌ زیرا خوبی‌ و بدی‌ ‌به‌ اجبار تحقق‌ پیدا نمی‌کند لذا می‌فرماید:
وَ لَو شِئنا باجبار.
لَآتَینا کُل‌َّ نَفس‌ٍ هُداها قدرت‌ داشتیم‌ و لکن‌ ‌اینکه‌ امر ‌بر‌ خلاف‌ حکمت‌ و مصلحت‌ ‌است‌ زیرا حسن‌ و قبح‌ معلوم‌ نمی‌شود مثلا ‌اگر‌ خداوند بهشت‌ و جهنم‌ ‌را‌ ‌در‌ دنیا آورده‌ ‌بود‌ و مشهود خلایق‌ قرار داده‌ ‌بود‌ و ملائکه‌ رحمت‌ و عذاب‌ ‌را‌ بالای‌ سر ‌هر‌ یک‌ ‌از‌ افراد قرار داده‌ ‌بود‌ احدی‌ نمی‌توانست‌ راه‌ جهنم‌ ‌را‌ بگیرد و نمی‌گرفت‌ باید انبیا ‌را‌ بفرستد، کتاب‌ها نازل‌ کند بشارات‌ و انذارات‌ ‌را‌ خبر دهد و تکلیفات‌ ‌را‌ معین‌ کند و انسان‌ ‌را‌ مختار قرار دهد ‌تا‌ مؤمن‌ و کافر، مطیع‌ و عاصی‌، خوب‌ و بد، مهدی‌ و ضال‌، موافق‌ و مخالف‌، دوست‌ و دشمن‌ ‌از‌ ‌هم‌ تمیز داده‌ شود لذا ‌در‌ قیامت‌ ‌که‌ بهشت‌ و جهنم‌ و ملائکه‌ رحمت‌ و عذاب‌ مشهود می‌شود ایمان‌ پذیرفته‌ نمی‌ شود مثل‌ فرعون‌ ‌که‌ موقع‌ غرق‌ بگوید ایمان‌ آوردم‌ لذا می‌فرماید: وَ لَیسَت‌ِ التَّوبَةُ لِلَّذِین‌َ یَعمَلُون‌َ السَّیِّئات‌ِ حَتّی‌ إِذا حَضَرَ أَحَدَهُم‌ُ المَوت‌ُ قال‌َ إِنِّی‌ تُبت‌ُ الآن‌َ وَ لَا الَّذِین‌َ یَمُوتُون‌َ وَ هُم‌ کُفّارٌ‌-‌ الایه‌ (نساء آیه 18) چون‌ حین‌ احتضار پرده‌ برداشته‌ می‌شود و ‌بعد‌ ‌از‌ موت‌ مشهود
می‌گردد ایمان‌ و توبه‌ ‌به‌ نحو اجبار ‌است‌ نه‌ اختیار.
وَ لکِن‌ حَق‌َّ القَول‌ُ مِنِّی‌ گفتم‌ و ‌در‌ قرآن‌ مجیدم‌ ‌در‌ موارد بسیاری‌ گوشزد بندگان‌ کردم‌ و رسولانی‌ فرستادم‌ و راه‌ سعادت‌ و شقاوت‌ ‌را‌ نشان‌ دادم‌ و گفتم‌:
لَأَملَأَن‌َّ جَهَنَّم‌َ مِن‌َ الجِنَّةِ وَ النّاس‌ِ أَجمَعِین‌َ.
سؤال‌: اولا ‌اینکه‌ ‌آیه‌ منافی‌ ‌است‌ ‌با‌ آیه شریفه یَوم‌َ نَقُول‌ُ لِجَهَنَّم‌َ هَل‌ِ امتَلَأت‌ِ وَ تَقُول‌ُ هَل‌ مِن‌ مَزِیدٍ (ق‌ آیه 30) و ثانیا جمیع‌ جن‌ و انس‌ ‌در‌ جهنم‌ نمی‌روند و مؤمنین‌ ‌آنها‌ اهل‌ سعادت‌ هستند.
جواب‌: اما کلمه «هَل‌ مِن‌ مَزِیدٍ» خداوند ‌هم‌ زیاد می‌فرماید و جهنم‌ جای‌ خالی‌ نمی‌ماند ‌که‌ عذاب‌ ‌باشد‌ و دامن‌ کسی‌ ‌را‌ نگیرد زیرا لغو ‌است‌، جهنم‌ مملو ‌از‌ عذاب‌ می‌شود و اما اجمعین‌ کلمه‌ «‌من‌» تبعیضیه‌ نفرمود جمیع‌ جن‌ و انس‌ ‌را‌ جهنم‌ می‌برم‌ بلکه‌ ‌از‌ جن‌ و انس‌ آنهایی‌ ‌که‌ مستحق‌ جهنم‌ و عذاب‌ هستند ‌از‌ جمیع‌ ‌آنها‌ پر می‌کنم‌ جهنم‌ ‌را‌. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.