از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  پاسخ خداوند به اعتراض مردم درباره ازدواج رسول خدا با همسر پسر خوانده‏اش
شکى نیست در اینکه آیه شریفه در این مقام است که اعتراضى را که مردم به رسول خدا (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) کردند که چرا همسر پسر خوانده‏اش را گرفت؟ جواب گوید، و حاصل آن این است که رسول گرامى ما پدر هیچ یک از مردان موجود و فعلى شما نیست، تا ازدواجش با همسر یکى از شما، ازدواج با همسر پسرش باشد، و بنابراین خطاب در «مِنْ رِجالِکُمْ» به مردم موجود در زمان نزول آیه است، و مراد از رجال، مقابل زنان و فرزندان است، و نفى پدرى، نفى تکوینى است، یعنى هیچ یک از مردان شما از صلب او متولد نشده‏اند، نه نفى تشریعى، و جمله مورد بحث، هیچ بویى از تشریع ندارد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏16، ص: 486 تا 487 قالب : تفسیری موضوع اصلی : پیامبر اعظم (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «خاتم»
کلمه «خاتم» -به فتحه تاء- به معناى هر چیزى است که با آن، چیزى را مهر کنند، مانند طابع، و قالب که به معناى چیزى است که با آن چیزى را طبع نموده، یا قالب زنند و مراد از «خاتَمَ النَّبِیِّینَ» بودن آن جناب، این است که نبوت با او ختم شده، و بعد از او دیگر نبوتى نخواهد بود. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏16، ص: 487 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بیان معناى رسالت و نبوت
در گذشته توجه فرمودید که معناى رسالت و نبوت چه بود، و گفتیم که: رسول عبارت از کسى است که حامل رسالتى از خداى تعالى به سوى مردم باشد، و نبى آن کسى است که حامل خبرى از غیب باشد و آن غیب عبارت از دین و حقایق آن است، و لازمه این حرف این است که وقتى نبوتى بعد از رسول خدا (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) نباشد، رسالتى هم نخواهد بود، چون رسالت، خود یکى از اخبار و انباى غیب است، وقتى بنا باشد انباى غیب منقطع شود، و دیگر نبوتى و نبیى نباشد، قهرا رسالتى هم نخواهد بود.
از این جا روشن مى‏شود که وقتى رسول خدا (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) خاتم النبیین باشد، خاتم الرسل هم خواهد بود.
و در این آیه اشاره به این حقیقت نیز هست که ارتباط آن جناب به شما مردم، ارتباط رسالت و نبوت است، و آنچه او مى‏کند به امر خداى سبحان است. {وَ لکِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَ خاتَمَ النَّبِیِّین}

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏16، ص: 487 قالب : تفسیری موضوع اصلی : نبوت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  خاتم النبیین بودن رسول خدا (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم)
1-رسول خدا (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) فرمود: مثل من در بین انبیاء، مثل مردى است که خانه‏اى بسازد، و آن را تکمیل نموده و آرایش هم بدهد، ولى جاى یک آجر را خالى بگذارد، که هر کس وارد آن خانه شود، آن جاى آجر توى ذوقش بزند، و بگوید: همه جاى این خانه خوب است، اما حیف که این جاى آجر بد ترکیبش کرده، و من تا وقتى مبعوث نشده بودم، آن جاى خالى در بناى نبوت بودم، همین که مبعوث شدم، بناى نبوت به تمام و کمال رسید، این روایت را بخارى و مسلم نیز در کتاب صحیح خود آورده‏اند.
علامه طباطبایی: این معنا را غیر آن دو، یعنى ترمذى، نسایى، احمد، و ابن مردویه، از غیر جابر، مانند ابى سعید، و ابى هریرة، نیز روایت کرده‏اند.
2- ابى عبد الرحمن سلمى گفت: به حسن و حسین قرآن یاد مى‏دادم، (تا حفظ کنند) على بن ابى طالب عبور کرد، و دید که من مشغول خواندن براى ایشانم، فرمود: براى آنان بخوان «وَ خاتَمَ النَّبِیِّینَ»-به فتحه تاء.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏16، ص: 490 قالب : روایی موضوع اصلی : پیامبر اعظم (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.