از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(یا ایها النبی قل لازواجک وبناتک ونساء المؤمنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یؤذین وکان الله غفورا رحیما): (ای پیامبر به همسرانت ، و دخترانت و زنان مؤمنین بگو تا مقنعه هایشان را جلو بکشند، این نزدیکتراست به اینکه شناخته شوند که مسلمان و دوستدار حجابند و در نتیجه آزار نبینند و خداهمواره آمرزنده مهربان است )(جلباب ) یعنی جامه ای سراسری که تمام بدن را بپوشاند و یا روسری و مقنعه مخصوصی که صورت و سر را ساتر می شود.می فرماید، ای رسولخدا به همسرانت و دخترانت و زنان مؤمن امتت بگو که جلبابهای خود را طوری جلو بکشند که زیر گلو و سینه هایشان آشکار نباشد و این پوشاندن بدن به اینکه ، این صورت شناخته شوند که اهل عفت و حجابند نزدیکتر است ،در نتیجه وقتی مردان بدانند آنها اهل حجاب هستند، دیگر ایشان را اذیت و آزارنمی کنند و اهل فسق و فجور متعرض آنها نمی شوند. و یا بعضی مفسران (67) گفته اند این پوشش نزدیکتر است به اینکه آنها را به عنوان زن مسلمان و آزاد بشناسند و متعرض آنها نشوند، چون کنیزان در آن زمان حجاب نداشتند.و در آخر به علت انشاء این حکم اشاره می فرماید که همانا آمرزندگی و عیب پوشی و رحمت خدا نسبت به بندگان است . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
1) : خیلی کامل وبامعنی بود
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سيدکاظم فرهنگ - تالارگفتگوی قرآن پویان-
نظر ایت اله جوادی املی :
قرآن کریم وقتی مسأله لزوم حجاب را بازگو می‏کند، علت و فلسفه ضرورت حجاب را چنین بیان می‏فرماید:
(ذلک أدنی أن یعرفن فلا یؤذین)[2]

یعنی برای این که شناخته نشوند و مورد اذیت واقع نگردند. چراکه آنان تجسم حرمت و عفاف جامعه هستند و حرمت دارند"

"تبیین حجاب در بینش قرآن کریم این است که زن باید کاملاً درک کند که حجاب او تنها مربوط به خود او نیست تا بگوید من از حق خودم صرف‏نظر کردم، حجاب زن مربوط به مرد نیست تا مرد بگوید من راضیم، حجاب زن مربوط به خانواده نیست تا اعضای خانواده رضایت بدهند،

حجاب زن، حقی الهی است، حرمت زن نه اختصاص به خود زن دارد نه شوهر و نه ویژه برادر و فرزندانش می‏باشد،

همه اینها اگر رضایت بدهند قرآن راضی نخواهد بود، چون حرمت زن و حیثیت زن به عنوان حق‏ اللَّه مطرح است

زن به عنوان امین حق‏اللَّه از نظر قرآن مطرح است یعنی این مقام را و این حرمت و حیثیت را خدای سبحان که حق خود اوست،

به زن داده و فرموده: این حق مرا تو به عنوان امانت حفظ کن،

قرآن کریم وقتی درباره حجاب سخن می‏گوید می‏فرماید: حجاب عبارت است از احترام گذاردن و حرمت قائل شدن برای زن که نامحرمان

او را از دید حیوانی ننگرند لذا، نظر کردن به زنان غیر مسلمان را، بدون قصد تباهی جایز می‏داند و علت آن این است که زنان غیر مسلمان از این حرمت بی‏ بهره ‏اند
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst147_mTlh-w-tdbr-dr-yh-59-swrh-Hzb-Hjb.aspx

[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : و خدای سبحان برتر ووالاتر است...به انچه که او میداند وما نمیدانیم
2) : خداوند از شما راضی باشد خیلی قانع کننده بود برایم
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلابِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى‌ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً (59)
یا أَیُّهَا النَّبِیُ‌: اى پیغمبر برگزیده، قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ‌: بگو مر زنان‌
«1» اصول کافى، دار الکتب الاسلامیه، ج 2، کتاب الایمان و الکفر، باب من اذى المسلمین و احتقرهم، ص 351 روایت 2. در بحار ج 75، ص 154 ح 23 نیز این حدیث بنقل از کافى آمده است.
«2» تفسیر کشاف، چاپ مصر، ج 3، ص 246.
«3» تفسیر قمى، چاپ نجف، ج 2، ص 196.
جلد 10 - صفحه 489
خود را و دختران خود را، وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ‌: و زنان مؤمنان را که به وقت بیرون رفتن از خانه، یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَ‌: نزدیک بیاورند و فرو گذارند بر رو و پهلوهاى خود چادرهاى خود را، یعنى صورت و ابدان را بدان بپوشند.
تنبیه: لباس مختصه به زنان مؤمنه که از جمله آنها جلابیب باشد: 1- درع (پیراهن زن). 2- مقنعه (سرانداز). 3- خمار (سرپوش). 4- ملحفه (چادر).
5- جلباب (چادر روى خمار که تعبیر به ثیاب ظاهره کنند، و زنها به آن سر و بدن بلکه اندام تا قدم را به آن پوشند. ابن عباس گفته: جلباب ردائى است که ستر بدن مى‌کند از فوق تا اسفل‌ «1».
ذلِکَ أَدْنى‌ أَنْ یُعْرَفْنَ‌: آن پوشیدن سر و صورت، نزدیکتر است به آنکه ایشان را بشناسند به صلاح و عفت تا به جهت آن متعرض ایشان نشوند، فَلا یُؤْذَیْنَ‌:
پس اذیت گردیده نشوند، یعنى جوانان فاسد و مردمان هرزه متعرض آنان نشوند، وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً: و هست خداى تعالى بسیار آمرزنده گناهان گذشته چون توبه کنند، مهربان که خیر و صلاح بندگان را به ایشان اعلام فرماید. یا آمرزنده گناهان گذشته کسانى است که در قلوب آنان غرض و مرض بوده در چشم چرانى از مردان، و میل پرده‌درى و بى‌حجابى از زنان. مهربان است به امر فرمودن به خیرات و نهى از شرور.
تبصره: آیه شریفه اثبات فرماید وجوب حجاب را، و نکته دیگر که از جمله اخیره آیه مستفاد مى‌شود آنکه: صرف نظر از آیات قرآنیه و ادله شرعیّه، جزء ارتکازیات بشر و حاکم بقبح بى‌حجابى زنان، عقل سلیم فطرى بوده و عقل خالى از شوائب اوهام که یگانه حجت و رسول باطنى خداوند علّام است، حکم به وجوب حجاب مى‌کند. و اگر زنان استفاده زشتى و قبح تکشف و بى‌حجابى را از عقول خود نمى‌کردند تا زمان نزول قرآن، گناه و عصیانى براى آنان تصور نمى‌شد و حال آنکه غفران حضرت سبحان فرع به داشتن عصیان است.
و از جمله اخیره‌ (کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً) کاملا مى‌فهمیم که قبل از نزول‌
آیه حجاب، زنان عفیفه شریفه به حکم عقل و فطرت سلیمه خود کشف را حرام و معصیت مى‌دانستند بى‌حجابى در ملأ عام را، و حجت از این جهت چون بر آنها بوده، پس در ردیف گناهکاران و مشمول غفران حضرت رحمان واقع شوند.
تتمه: بطور اجمال شمه‌اى از فوائد حجاب بیان و به ملازمه هر یک فساد کشف حجاب مبین گردد:
1- حجاب زنان مانع فساد جامعه است.
2- حجاب رادع زنا باشد.
3- حجاب سبب حفظ انساب باشد.
4- حجاب دافع تنازع و خونریزى است.
5- حجاب رافع زناى خیالى است.
6- حجاب موجب حفظ الصحه زنان و مردان است از امراض مزمنه مهلکه مذمومه.
7- حجاب سبب اطمینان و صمیمیت زناشوئى است.
8- حجاب محرک روح توالد و تناسل است در پرورش و تربیت اولاد.
9- حجاب موجب عزت زنان و وقر آنان است.
10- حجاب موجب صلاح اجتماعى و ادبى و اقتصادى و عمرانى خواهد بود.
در مخزن شرف گهرى جز حجاب نیست‌
شمشیر دیده را سپرى جز حجاب نیست‌
اى ملتى که یکسره در خواب غفلتید
در کاستن ز فرّ نیاکان شتاب چیست‌
در کتب سماویه قبل، از قبیل تورات و انجیل امر به حجاب بوده بلکه تاریخ چنان نشان مى‌دهد که حجاب در فرس قدیم در کیش «مازدیسنى» نامه شت مهاباد، آیه 90 گوید: (نورن جاهید و سفیر فرز بنى را مفرشید و فاسوله درشید) یعنى زن خواهید و جفت گیرید و همجفت و همخوابه دیگرى را نبینید و بر او منگرید و با او میامیزید. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » اطیب البیان
یا أَیُّهَا النَّبِی‌ُّ قُل‌ لِأَزواجِک‌َ وَ بَناتِک‌َ وَ نِساءِ المُؤمِنِین‌َ یُدنِین‌َ عَلَیهِن‌َّ مِن‌ جَلابِیبِهِن‌َّ ذلِک‌َ أَدنی‌ أَن‌ یُعرَفن‌َ فَلا یُؤذَین‌َ وَ کان‌َ اللّه‌ُ غَفُوراً رَحِیماً (59)
پیغمبر اکرم‌ بفرما ‌برای‌ زوجات‌ ‌خود‌ و دختران‌ ‌خود‌ و زنهای‌ مؤمنین‌ بپوشانند ‌بر‌ ‌خود‌ ‌از‌ چادرها ‌اینکه‌ نزدیکتر ‌است‌ ‌که‌ ‌آنها‌ ‌را‌ ‌به‌ ستر و عفاف‌ بشناسند ‌پس‌ متعرض‌ ‌آنها‌ نشوند فساق‌ و اراذل‌ و اذیت‌ بآنها نکنند و هست‌ خداوند آمرزنده‌ مهربان‌.
یا أَیُّهَا النَّبِی‌ُّ قُل‌ لِأَزواجِک‌َ وَ بَناتِک‌َ پیغمبر (ص‌) یک‌ دختر بیشتر نداشت‌ و ‌آن‌ فاطمه‌ ‌بود‌ و تعبیر بناتک‌ ‌برای‌ دختران‌ خدیجه‌ ‌که‌ ‌از‌ شوهر قبلی‌ داشت‌ و بنات‌ ازواج‌ بودند تعبیر ‌به‌ بنات‌ فرموده‌ و ممکن‌ ‌است‌ مراد فاطمیات‌ باشند ‌تا‌ دامنه قیامت‌ ‌که‌ زنهای‌ سیده‌ بلکه‌ بسیاری‌ ‌از‌ زنها ‌که‌ ‌از‌ طرف‌ مادرها و جدات‌ ‌به‌ پیغمبر میرسند چون‌ ‌اینکه‌ حکم‌ اختصاص‌ ‌به‌ زنان‌ پیغمبر (ص‌) ندارد بلکه‌ ‌تا‌ دامنه‌ قیامت‌ ‌است‌.
وَ نِساءِ المُؤمِنِین‌َ زنهای‌ مؤمنه‌ چه‌ مزوجه‌ باشند ‌ یا ‌ ‌غیر‌ مزوجه‌.
یُدنِین‌َ عَلَیهِن‌َّ مِن‌ جَلَابِیبِهِن‌َّ جمع‌ جلباب‌ ‌است‌ و ‌آن‌ چادر و خمار و روبند ‌است‌ و معنای‌ یدنین‌ ‌یعنی‌ ‌به‌ سر و صورت‌ بیندازند ‌که‌ مستورات‌ باشند و مکشوفات‌ نباشند مثل‌ نصاری‌ و کفار نمیدانم‌ آیا امروزه‌ ‌اینکه‌ آیه شریفه‌ ‌را‌ نمیدانند ‌ یا ‌ اعتناء بآن‌ نمیکنند.
ذلِک‌َ أَدنی‌ أَن‌ یُعرَفن‌َ نزدیکتر ‌است‌ ‌که‌ ‌آنها‌ ‌را‌ ‌به‌ ستر و عفت‌ بشناسند و فساق‌ و، فجار و اراذل‌ ‌در‌ تعقیب‌ ‌آنها‌ ‌بر‌ نیایند.
فَلا یُؤذَین‌َ ‌پس‌ بآنها اذیت‌ و بی‌ احترامی‌ نکنند و نگاه‌ شهوت‌ و ریبه‌ بآنها نکنند زیرا ‌آنها‌ ‌در‌ تعقیب‌ امثال‌ ‌خود‌ ‌از‌ مکشفات‌ و فاسقات‌ و فاجرات‌ و و و میروند.
وَ کان‌َ اللّه‌ُ غَفُوراً نسبت‌ ‌به‌ گذشته‌ها ‌که‌ ‌در‌ جاهلیت‌ رواج‌ داشت‌.
رَحِیماً مشمول‌ رحمت‌ ‌خود‌ قرار میدهد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.