از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید سوالی در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  تمثیل سازی - jebril jebrili
در برخی از احادیث با این مورد برخورد کرده ایم که تمثیل سازی و مجسمه سازی حرام است پس چطور در این آیه آمده است که جنیان برای سلیمان نبی از هرچه میخواست تماثیل میساختند؟ [ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : قالب : احکام موضوع اصلی : احکام گوینده : jebril jebrili
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : در این باره احادیث زیادی وارد شده و فتوای فقها متفاوت است
برخی مطلقاً مجسمه را حرام می دانند
برخی مجسمه جاندار را حرام میدانند
برخی ساخت مجسمه کامل جاندار را حرام میدانند و...
2) جعفری : منظور از تماثیل به نظر این بنده خدا ، ماکتهایی از پروژه هایی است که قصد ساختنشان را داشتند(مگر نه پیامبر خدا به خواست خدا آگاه است و از عالم تحت امر خودش غیر خواست خدا را نمیخواهد)
3) طوفانی : سلام علیکم
ضمن تشکر بابت طرح سوال دوست گرامی آقای Jebrili، بنده از داور محترم "جناب آقای شاه آبادی" پرسشی دارم؛ منظور ایشان از "مجسمه جاندار" چیست و یک نمونه را برای تبیین بحث، ذکر فرمایند. متشکرم
4) طوفانی : سلام علیکم
هرچند که بهتر بود دوست عزیز آقای جبریلی نمونه ای از روایات و یا احادیث معتبری که در این زمینه دارند را، در ضمن طرح سوال خود می آوردند تا داوری دقیق تری بتوان بدست داد.
اما از منظر روایی به نظر می رسد که حرمت مجسمه سازی ناظر به این باشد که آن مجسمه مورد پرستش قرار گیرد. - چیزی شبیه بت پرستی که در ابتدای اسلام رایج بوده است.
البته مقام معظم رهبری در باب مجسمه سازی فتاوی مبسوط را بیان فرموده اند که بسیار راهگشا است. ایشان در شق آخر پاسخ به سوال 1222 (رساله توضیح المسائل محشی امام خمینی(ره) -شش مرجع- ص 1159 ) می فرمایند: «...خرید و فروش و نگهداری نقاشی و مجسمه جایز است و ارائه آنها در نمایشگاه هم اشکال ندارد.»
همچنین آیت الله خامنه ای در پاسخ به سوال شماره 1225 (همان منبع) فتوا داده اند که: «اگر ساخت مجسمه بوسیله دستگاه، مستند به فعل مستقیم انسان نباشد، اشکال ندارد...»
مقام معظم رهبری خصوصا در پاسخ به سوال 1229 فتوا می دهند: « مجرّد مرمّت و بازسازی تابلوهای هنری اشکال ندارد، حتی اگر جامعه مسیحی را توصیف کند و یا مشتمل بر نقش حضرت مسیح (ع) و یا حضرت مریم (ع) باشد؛ و اجرت گرفتن در برابر آن هم اشکال ندارد و همچنین اتخاذ این کار به عنوان شغل و زندگی با درآمد آن هم بدون اشکال است. مگر آنکه ترویج باطل و گمراهی و یا مستلزم مفاسد دیگر باشد.»

به نظر بنه شق آخر فتوای اخیر مقام معظم رهبری بسیار راه گشا است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.