از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
سوره : 36 آیه : 9 : (9) (وجعلنا من بین ایدیهم سدا ومن خلفهم سدا فاغشینا هم فهم لایبصرون ): (ما از مقابل رو و عقب سرشان سدی قرار داده ایم که آنها را پوشانده ودیگر جایی را نمی بینند.)(سد) یعنی حائل و مانع ، می فرماید ما این کفار را از همه جهات با مانعی احاطه کرده و پوشانده ایم بطوریکه دیگر جایی را نمی بینند. پس این دو آیه حال کفار را درمحرومیت ازهدایت بسوی ایمان و اینکه خدا آنها را به کیفر کفر وطغیانشان محروم کرده ، ممثل و مسجل نموده است . در تفسیر فخر رازی حکایت شده که در معنای تشبیهی این دو آیه گفته است : موانع دنیوی که انسان را از نظر کردن در آیات الهی مانع می شود دو قسمند، یکی مانعی که از نظر در آیات انفسی منع می کند و دیگری مانعی که انسان را از نظر به آیات آفاقی باز می دارد. خداوند موانع قسم اول را تشبیه کرده به غل که نمی گذارد انسان به خودش نظر کند و آیات انفسی را ببیند و موانع قسم دوم را تشبیه به سدی کرده که اطراف انسان را گرفته و مانع از نظر کردن به اطراف وآیات آفاقی می شود و چنین فردی بطور کلی از نظر کردن وعبرت گرفتن و ایمان وهدایت محروم می شود.روایت شده که این آیه درباره ابوجهل و فردی از خانواده او نازل شده که سوگندخورد اگر رسولخدا ص را ببیند که مشغول نماز است با سنگی بر سر او بزند اما هر وقت که سنگ را بلند می کرد تا آن را بر فرق رسولخدا ص بزند خداوند دستش را به گردنش ثابت می نمود، بطوریکه قدرت برانداختن سنگ نمی ‌یافت‌. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبد بائس - تفسیر نمونه
گفتار تو هر قدر نافذ، و وحى آسمانى هر قدر مؤ ثر باشد، تا در زمینه آماده وارد نشود تاثیر نخواهد گذاشت ، اگر هزاران سال آفتاب عالمتاب بر شوره زار بتابد، و بارانهاى پر برکت بر آن نازل شود و نسیم بهارى مرتبا از آن بگذرد محصولى جز خس و خاشاک نخواهد داشت که قابلیت قابل در کنار فاعلیت فاعل شرط است .
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.