از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 451 حزب : 90 جزء : بیست و سوم سوره : صافات
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  الیاسین کیانند؟ - عبد بائس
مفسران و مورخان در مورد الیاسین نظرات متفاوتى دارند:
الف : بعضى آن را لغتى در الیاس مى دانند، یعنى همانگونه که فى المثل میکان و میکائیل دو تعبیر از آن فرشته مخصوص است و سینا و سینین هر دو نام براى سرزمین معروفى است ، الیاس و الیاسین نیز دو تعبیر از این پیغمبر بزرگ است .
ب : بعضى دیگر آن را جمع مى دانند به این ترتیب که الیاس با یاء نسبت همراه شده ، و الیاسى شده ، و بعد با یاء و نون جمع بسته شده و الیاسیین گردیده و پس از تخفیف الیاسین شده بنابراین مفهومش کلیه کسانى است که به الیاس مربوط بودند و پیرو مکتب او شدند.
ج : آلیاسین با الف ممدوده ترکیبى است از کلمه آل و یاسین یاسین طبق نقلى نام پدر الیاس است ، و طبق نقل دیگرى از نامهاى پیامبر گرامى اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) است ، بنابراین آل یاسین به معنى خاندان پیغمبر گرامى اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) یا خاندان یاسین پدر الیاس مى باشد.
قرائن روشنى در خود قرآن است که همان معنى اول را تایید مى کند که منظور از الیاسین همان الیاس است ، زیرا بعد از آیه سلام على الیاسین به فاصله یک آیه مى گوید: انه من عبادنا المؤ منین (او از بندگان مؤ من ما بود) بازگشت ضمیر مفرد به الیاسین دلیل بر این است که او یک نفر بیشتر نبوده ، یعنى همان الیاس .
دلیل دیگر اینکه این آیات چهارگانه اى که در پایان ماجراى الیاس بود عینا همان آیاتى است که در پایان داستان نوح و ابراهیم و موسى و هارون بود، و هنگامى که این آیات را در کنار هم قرار مى دهیم مى بینیم سلامى که از سوى خدا در این آیات ذکر شده ، به همان پیامبرى است که در صدر سخن آمده است (سلام على نوح فى العالمین - سلام على ابراهیم - سلام على موسى و هارون ) بنابراین در اینجا هم سلام على الیاسین سلام بر الیاس خواهد بود (دقت کنید).
نکته اى که در اینجا باید مورد توجه قرار گیرد این است که در بسیارى از تفاسیر حدیثى نقل شده که سند آن به ابن عباس برمى گردد و او مى گوید: منظور از آل یاسین آل محمد (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) است چرا که یاسین از اسماء پیامبر اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) است .
در معانى الاخبار صدوق در بابى که براى تفسیر آل یاسین ذکر کرده پنج حدیث در همین زمینه نقل شده که هیچکدام از آنها به ائمه اهلبیت - جز یک حدیث - منتهى نمى شود، و راوى آن حدیث شخصى به نام کادح یا قادح است که در کتب رجال خبرى از او نیست .
از آنجا که این اخبار روى فرض این است که قرائت آیه فوق را به صورت سلام على آل یاسین بخوانیم ، و هماهنگى آیات را نادیده بگیریم ، و اسناد این روایات نیز چنانکه دیدیم قابل گفتگو است ، بهتر این است که از قضاوت درباره این روایات خوددارى کنیم و علم آن را به اهلش ‍ بسپاریم .
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : نبوت گوینده : آیت الله مکارم شیرازی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ال یاسین - عبدالله عبداللهي
مقدمه واژه «آل» در مورد اشخاص سرشناس به کار گرفته می شود، در قرآن کریم به آل موسی، آل هرون، آل ابراهیم، آل عمران، آل یعقوب و... اشاره شده است: فَأَسْرِ بِأَهْلِک بِقِطْعٍ مِنَ اللَّیْلِ(1) در جای دیگر فرموده: إِلَّا آلَ لُوطٍ نَجَّیْناهُمْ بِسَحَرٍ(2) از آیه استفاده می شود که «آل» به معنی اهل است. در خصوص فرعون آمده فَأَخَذْناهُ وَ جُنُودَهُ فَنَبَذْناهُمْ فِی الْیَمِّ(3) این آیه صریح است که فرعون و لشگریانش غرق شده اند، در جاهای دیگر آمده وَ أَغْرَقْنا آلَ فِرْعَوْنَ وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ(4) در اینجا از لشگریان با «آل» تعبیر شده است، لشگریان فرعون چون پیرو و هم عقیده او بودند از این جهت خانواده و آل او حساب شده اند و این همان است که در اهل (خواهیم گفت) که مردمان هم عقیده یک فرد، اهل او و آل اویند. نظیر این، آیه وَ لَقَدْ أَخَذْنا آلَ فِرْعَوْنَ بِالسِّنِینَ وَ نَقْصٍ مِنَ الثَّمَراتِ،(5) است که ملّت فرعون آل فرعون شمرده شده اند. بر این پایه واژه «آل» به معنای« اهل» می باشد یعنی خانواده و خاندان.

در مفردات راغب گوید: اهل الرجل در اصل کسانی اند که با او در یک خانه زندگی می کنند، بعد بطور مجاز به کسانی که او و آنها را یک نسب جمع می کند اهل بیت آن مرد گفته اند. در قاموس گوید: اهل مرد، عشیره و اقربای اوست و اهل الامر والیان امراند، اهل خانه، ساکنان آن است و اهل مذهب، عقیده مندان آن می باشد و... در قرآن مجید آمده: أَهْلِ الْکتابِ... أَهْلُ الْإِنْجِیلِ،... أَهْلَ الْقُری،... أَهْلِ الْمَدِینَةِ،... أَهْلَ الْبَیْتِ،... أَهْلَ الذِّکرِ،... أَهْلِ هذِهِ الْقَرْیَةِ،... أَهْلِ النَّارِ،... أَهْلُ التَّقْوی وَ أَهْلُ الْمَغْفِرَةِ. ناگفته نماند بنا بر استعمال قرآن مجید، و گفته اهل لغت، اهل در صورتی استعمال می شود که میان یک عده افراد، پیوند جامعی بوده باشد مثل پدر، شهر، کتاب، علم و غیره و میان جامع و آن افراد انسی و الفتی لازم است و کلمه اهل به آن جامع اضافه می شود قرآن کریم آنان را که با پیغمبری هم عقیده باشند و به او ایمان آورند اهل او و ذرّیّه او می داند و کسانی را که فرزند نسبی وی باشند در صورت ایمان نیاوردن از اهل او بیرون می داند در باره حضرت نوح آمده که: نوح بعد از طوفان و غرق شدن پسرش گفت: رَبِّ إِنَّ ابْنِی مِنْ أَهْلِی وَ إِنَّ وَعْدَک الْحَقُّ(6) یعنی خدایا پسرم از اهل من است و وعده تو حق است وعده داده بودی که اهل مرا از غرق شدن نجات دهی پس چرا پسرم غرق شد؟ خدا در جواب فرمود إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِک(7) یعنی او حتما از اهل تو نیست او عمل غیر صالح است. در اینجا ملاحظه می کنیم که فرزند نوح در اثر کفر از اهل او خارج می شود و در جای دیگر چنین آمده فَأَنْجَیْناهُ وَ مَنْ مَعَهُ فِی الْفُلْک الْمَشْحُونِ ثُمَّ أَغْرَقْنا بَعْدُ الْباقِینَ(8) این دو آیه صریح اند در اینکه نوح و آنان که با او بودند همه نجات یافتند و دیگران همه هلاک شدند و در سوره صافات آمده وَ نَجَّیْناهُ وَ أَهْلَهُ مِنَ الْکرْبِ الْعَظِیمِ وَ جَعَلْنا ذُرِّیَّتَهُ هُمُ الْباقِینَ... ثُمَّ أَغْرَقْنَا الْآخَرِینَ(9) در اینجاست که پیروان نوح، اولاد او و اهل او شمرده شده اند، می گوید: فقط فرزندان او را باقی گذاردیم حال آنکه در دو آیه قبل خواندیم تمام آنان که با او بودند نجات یافتند، می گوید او و اهل او را از غصّه بزرگ نجات دادیم حال آنکه تمام پیروان او را نجات داد، در جای دیگر آمده فَنَجَّیْناهُ وَ أَهْلَهُ مِنَ الْکرْبِ الْعَظِیمِ وَ نَصَرْناهُ مِنَ الْقَوْمِ الَّذِینَ کذَّبُوا بِآیاتِنا إِنَّهُمْ کانُوا قَوْمَ سَوْءٍ فَأَغْرَقْناهُمْ أَجْمَعِینَ(10) در اینجا نیز فقط از نجات اهلش صحبت شده می دانیم که پیروان داخل در اهل اند.(11)
مقصود از آل یاسینمقصود از «آل یس» همان خاندان خاص پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ است که شامل 12 امام و حضرت فاطمه ـ سلام الله علیها ـ می باشد. کلمه «یس» نام یکی از سوره های قرآن می باشد و مشهورترین تفسیر درباره این کلمه ـ در نزد شیعیان ـ آن است که نام پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ می باشد. در تفسیر نمونه آمده است: در خصوص سوره «یس» تفسیرهای دیگری نیز برای این حروف مقطعه وجود دارد: از جمله اینکه، این کلمه مرکب از «یا» (حرف ندا) و «سین» یعنی شخص پیامبر اسلام است، و به این ترتیب پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ را برای بیان مطالب بعد مخاطب می سازد.
در احادیث مختلفی نیز آمده است که این کلمه یکی از نام های پیغمبر گرامی اسلام است... در روایتی از امام صادق ـ علیه السلام ـ می خوانیم که فرمود: «یس اسم رسول الله ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و الدلیل علی ذلک قوله تعالی إِنَّک لَمِنَ الْمُرْسَلِینَ عَلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ»(12) یس نام رسول خداست و دلیل بر آن این است که بعد از آن می فرماید: تو از مرسلین و بر صراط مستقیم هستی.(13)
اما (اهل البیت): کلمه اهل البیت فقط دو بار در قرآن مجید آمده است یکی در باره حضرت ابراهیم ـ علیه السلام ـ که ملائکه به زنش گفتند رَحْمَتُ الله وَ بَرَکاتُهُ عَلَیْکمْ أَهْلَ الْبَیْتِ إِنَّهُ حَمِیدٌ مَجِیدٌ،(14) دیگری در باره اهل بیت رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ إِنَّما یُرِیدُ الله لِیُذْهِبَ عَنْکمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکمْ تَطْهِیراً(15) و این همان آیه معروف تطهیر است و مراد از آن پنج تن آل عبا ـ علیهم السلام ـ هستند. مسلمانان به تبعیّت از قرآن، کلمه اهل بیت را در اهل بیت حضرت رسول استعمال کرده اند و بطوری شهرت یافته که اراده دیگری از این کلمه محتاج بقرینه است.
اما چگونگی ملحق شدن جبرئیل به آل یس (اهل البیت یا اصحاب کساء)در برخی از روایات مرتبط با جریان اصحاب کساء نقل شده است که جبرئیل اجازه خواست که به آنان ملحق شود و پیامبر این رخصت را به وی داد. در اینجا به روایات می پردازیم: «الامام الرضا ـ علیه السلام ـ عن آبائه، عن علی بن الحسین ـ علیهم السلام ـ ، عن أم سلمة، قالت: نزلت هذه الآیة فی بیتی وفی یومی، کان رسول الله ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ عندی فدعا علیا و فاطمة والحسن و الحسین ـ علیهم السلام ـ وجاء جبرئیل ـ علیه السلام ـ فمد علیهم کساء فدکیا، ثم قال: اللهم هؤلاء أهل بیتی،. اللهم أذهب عنهم الرجس وطهرهم تطهیرا. قال جبرئیل: وأنا منکم یا محمد. فقال النبی ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ : وأنت منا جبرئیل. قالت أم سلمة: فقلت: یا رسول الله، وأنا من أهل بیتک، وجئت لأدخل معهم. فقال: کونی مکانک یا أم سلمة، إنک إلی خیر، أنت من أزواج نبی الله. فقال جبرئیل: اقرأ یا محمد (إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت ویطهرکم تطهیرا) فی النبی و علی و فاطمة و الحسن و الحسین ـ علیهم السلام ـ . امام رضا به نقل از پدرانش به نقل از امام سجاد ـ علیه السلام ـ به نقل از ام سلمه: این آیه در خانه من و در روزی که پیامبر در خانه من بود نازل شد. پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ نزد من بود، ‌که علی، فاطمه، حسن و حسین را فرا خواند. جبرئیل هم آمد پیامبر عبای فدکی را بر آنها گستراند و سپس فرمود: پروردگارا! اینان اهل بیت من هستند. خدایا! پلیدی را از آنها دور گردان! جبرئیل گفت: ای محمد! آیا من هم از شمایم؟ پیامبر فرمود: تو نیز از مایی، ای جبرئیل! ام سلمه: عرض کردم: یا رسول الله ! من هم از اهل بیت تو هستم، و پیش رفتم تا در کنار آنها باشم. پیامبر فرمود: در جای خود باش، ای ام سلمه! تو به سوی خیر هستی. تو از همسران پیامبر خدایی. جبرئیل گفت: ای محمد! بخوان: (إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت ویطهرکم تطهیرا) که در حق پیامبر، علی، فاطمه، حسن و حسین ـ علیهم السلام ـ است».(16)
نتیجه: مقصود از آل یس همان خاندان پیامبر است و مراد از اهل بیت همان اصحاب کسا می باشد و ملحق شدن جبرئیل به اصحاب کسا برای برخوردای از فضایل آنان بوده است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : 1. هود : 81. 2. قمر : 34 3. قصص : 4. 4. بقره : 50. 5. اعراف : 130. 6. هود : 45. 7. هود : 46. 8. شعراء : 119 و 120. 9. صافات : 76 و 77 و 82. 10. انبیاء : 76 و 77. 11. سید علی اکبر، قرشی، قاموس قرآن، تهران، دارالکتب الإسلامیه، چاپ ششم، 1371ش، ج1، ص135و قالب : روایی موضوع اصلی : پیامبران گوینده : عبدالله عبداللهی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) رمضانی (داور) : در قسمت منبع، عنوان منبعی که این مطلب را از آن استخراج کردید، درج فرمایید.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.