از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 446 حزب : 89 جزء : بیست و سوم سوره : صافات
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(قل نعم و انتم داخرون ): (بگو، بله ، زنده می شوید در حالیکه خوار وذلیل می باشید) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مرتضي عزتيان - برگزیده تفسیر نمونه
سپس قرآن به کوبنده‏ترین پاسخها در برابر آنها پرداخته، به پیغمبر اکرم صلّى اللّه علیه و اله مى‏فرماید: «به آنها بگو: آرى (همه شما، و نیاکانتان مبعوث مى‏شوید) در حالى که ذلیل و خوار و کوچک خواهید بود»؟! (قُلْ نَعَمْ وَ أَنْتُمْ داخِرُونَ). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
قُلْ نَعَمْ وَ أَنْتُمْ داخِرُونَ «18»

بعد از آن حق سبحانه در جواب ایشان فرماید:

قُلْ نَعَمْ‌: بگو اى پیغمبر مر این منکران بعث را: آرى، همه شما مبعوث شوید با پدران خود، وَ أَنْتُمْ داخِرُونَ‌: و حال آنکه خوار و بى‌مقدار باشید در نشأه آخرت. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » اطیب البیان
قُل‌ نَعَم‌ وَ أَنتُم‌ داخِرُون‌َ «18»

بفرما ‌در‌ جواب‌ ‌آنها‌ البته‌ ‌شما‌ و جمیع‌ آباء ‌شما‌ مبعوث‌ خواهید شد و ‌شما‌ داخر و خفیف‌ و کوچک‌ ‌در‌ اشدّ صغارت‌ خواهید ‌بود‌.

قُل‌ خطاب‌ ‌به‌ پیغمبر ‌است‌ ‌در‌ جواب‌ اینکه‌ گفتند آیا ‌ما و پدران‌ ‌ما ‌بعد‌ ‌از‌ اینکه‌ خاک‌ و استخوان‌ شده‌اند زنده‌ میشوند ‌در‌ جواب‌ ‌آنها‌ بفرما:
نَعَم‌ فرق‌ ‌است‌ ‌بین‌ نعم‌ و بلی‌ نعم‌ اثبات‌ ‌ما قبل‌ میکند و بلی‌ نفی‌ ‌ما قبل‌ میکند مثلا ‌اگر‌ بگویند ‌ما مبعوث‌ نمیشویم‌ جواب‌ ‌آنها‌ بلی‌ ‌است‌ ‌یعنی‌ بلی‌ مبعوث‌ میشوید و ‌اگر‌ سؤال‌ شود ‌که‌ آیا ‌ما مبعوث‌ میشویم‌ جوابش‌ نعم‌ ‌است‌ وَ أَنتُم‌ داخِرُون‌َ داخر بمعنی‌ صغیر و خفیف‌ و پست‌ و بی‌ اعتناء ‌است‌ و کلمه انتم‌ و ‌لو‌ خطاب‌ بمشرکین‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌اینکه‌ سؤال‌ ‌را‌ کردند و ‌لو‌ مراد ‌آنها‌ و آباء ‌آنها‌ هستند و مراد آنهایی‌ ‌که‌ کافر و مشرک‌ بودند چنانچه‌ میفرماید إِن‌َّ الَّذِین‌َ یَستَکبِرُون‌َ عَن‌ عِبادَتِی‌ سَیَدخُلُون‌َ جَهَنَّم‌َ داخِرِین‌َ مؤمن‌ آیه 62 اشاره‌ بذلت‌ و خفت‌ ‌است‌ و ‌اینکه‌ ‌آیه‌ شامل‌ جمیع‌ اهل‌ عذاب‌ و اهل‌ جهنم‌ میشود جمیع‌ طبقات‌ جن‌ و انس‌ ‌که‌ بدون‌ ایمان‌ ‌از‌ روی‌ تقصیر نه‌ قصور ‌از‌ دنیا رفتند بلکه‌ ‌هر‌ چه‌ نزدیکتر باشند دورترند مثلا کفاری‌ ‌که‌ ‌در‌ خدمت‌ انبیاء بودند و معجزات‌‌آنها‌ ‌را‌ مشاهده‌ کردند ذلت‌ و خفت‌ ‌آنها‌ و عقوبت‌ و عذاب‌ ‌آنها‌ بیشتر ‌است‌ ‌تا‌ کفار دوردست‌ و بهمین‌ قیاس‌ اصحاب‌ پیغمبر ‌که‌ حول‌ و حوش‌ پیغمبر بودند و یک‌ مرتبه‌ مرتد شدند ‌که‌
(ارتد ‌النّاس‌ ‌بعد‌ ‌رسول‌ اللّه‌ الا اربعة ‌او‌ خمس‌)
که‌ سلمان‌ و ابا ذر و مقداد و حذیفه‌ و عمار باشند البته‌ عقوبت‌ و ذلت‌ ‌آنها‌ بیشتر ‌است‌ و ‌هم‌ چنین‌ طبقات‌ مخالفین‌ ‌از‌ کفار و مشرکین‌ شدیدتر ‌است‌ و ‌هم‌ چنین‌ ‌اگر‌ ‌در‌ شیعه‌ کسی‌ منکر ضروری‌ دین‌ شود ‌ یا ‌ بدعتی‌ ‌در‌ دین‌ گذارد عقوبتش‌ ‌از‌ مخالفین‌ شدیدتر و همچنین‌ عالمی‌ ‌که‌ دانسته‌ برگردد ‌از‌ تمام‌ سخت‌تر ‌است‌.
‌ان‌ اشد ‌النّاس‌ حسرة یوم القیمة العالم‌ التارک‌ لعلمه‌
‌ان‌ اهل‌ النار یتأذون‌ ‌من‌ ریح‌ العالم‌ التارک‌ لعلمه‌
و بعباره‌ دیگر ‌هر‌ چه‌ حجت‌ تمام‌تر ‌باشد‌ ذلت‌ و خفّت‌ و عقوبتش‌ شدیدتر ‌است‌. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.