از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 446 حزب : 89 جزء : بیست و سوم سوره : صافات
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(هذا یوم الفصل الذی کنتم به تکذبون ): (این روز جدایی حق از باطل است که شما آن را تکذیب می کردید) و در این آیات مسأله انکار مشرکین نسبت به معاد بیان می شود که پایه ای جزاستبعاد ندارد، لذا با تعجب و استبعاد، خطاب به رسولخدا ص می گویند آیا وقتی مردیم و بدنمان خاک و استخوان شد و اجزای ما متلاشی گشت ، ما و حتی پدران ما که سالهاست همه آثارشان محو شده ، دوباره زنده می شویم ؟ و خداوند به پیامبرص دستورمی دهد که در جواب آنها بگوید: بله همگی زنده خواهید شد در حالیکه خوار و بی مقدار و ذلیل می باشید و این کلام اشاره به عمومیت قدرت خدا و نفوذ بی درنگ اراده اوست و به همین جهت در ادامه می فرماید مسأله بعث و زنده شدن شما بیش ازیک نهیب و زجر نیست و وقتی از ناحیه خدا صادر شد، مردم ناگهان زنده شده و مات ومبهوت نظر می کنند. امر قیامت جز مانند چشم بهم زدنی نیست و شاید از آن هم نزدیکتر (و ما امرالساعه الا کلمح بالبصراو هو اقرب ) و پس از زنده شدن از شدت وحشت و بهت می گویند: ای وای بر ما، این همان روز جزاست ، گویا در حالت خواب و بیداری یکباره حقیقت آشکارا بر آنها عرضه می شود و با نگرانی و هراس به آن اعتراف می کنند و به جهت نگرانی که از اعمال پلید خود دارند قیامت را روز جزا ومحاسبه می نامند نه روز بعث و خداوند در جواب ایشان به آنها خطاب می کند: بله ، این روز جدایی بین حق و باطل است که شما آن را در دنیا تکذیب می کردید و در جای دیگر می فرماید (و امتازوا الیوم ایها المجرمون ای گناهکاران امروز جدا شوید) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مرتضي عزتيان - برگزیده تفسیر نمونه
اینجاست که از ناحیه خداوند یا فرشتگان او به آنها خطاب مى‏شود آرى «امروز همان روز جدائى است که شما آن را تکذیب مى‏کردید» (هذا یَوْمُ الْفَصْلِ الَّذِی کُنْتُمْ بِهِ تُکَذِّبُونَ). جدائى حق از باطل، جدائى صفوف بدکاران از برگزیده تفسیر نمونه، ج‏4، ص: 136
نیکوکاران، و روز داورى پروردگار بزرگ.
طبیعت این دنیا آمیزش و اختلاط حق و باطل است، در حالى که طبیعت رستاخیز جدائى این دو از یکدیگر مى‏باشد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.