از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 446 حزب : 89 جزء : بیست و سوم سوره : صافات
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(دحورا و لهم عذاب واصب ): (تا از آسمان دور شوند و برایشان عذابی دائمی و حتمی است ) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مرتضي عزتيان - برگزیده تفسیر نمونه
آرى «آنها به شدت به عقب رانده مى‏شوند (و از صحنه آسمان طرد مى‏گردند) و براى آنان مجازاتى دائم است» (دُحُوراً وَ لَهُمْ عَذابٌ واصِبٌ). برگزیده تفسیر نمونه، ج‏4، ص: 133
اشاره به این که نه تنها شیاطین از نزدیک شدن به عرصه آسمان منع و طرد مى‏شوند بلکه سر انجام گرفتار عذاب دائم نیز مى‏گردند [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری

دُحُوراً وَ لَهُمْ عَذابٌ واصِبٌ «9»

دُحُوراً: در حالتى که رانده مى‌شوند از جانب آسمان، رانده مى‌شوند از آسمان راندنى به عنف و قهر، وَ لَهُمْ عَذابٌ واصِبٌ‌: و مر شیطان را است در آخرت عذابى ثابت و دائم که هرگز منقطع نشود و آن شیاطین طاقت شنیدن کلام آنها را ندارند.

[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » اطیب البیان
دُحُوراً وَ لَهُم‌ عَذاب‌ٌ واصِب‌ٌ «9»

‌آن‌ شیاطین‌ ‌را‌ بعنف‌ و زجر دفع‌ میکنند و ‌از‌ ‌برای‌ آنهاست‌ عذاب‌ ثابت‌ لازم‌.
دُحُوراً دحور دفع‌ بعنف‌ و شدت‌ و سختیست‌ چنانچه‌ میفرماید ‌در‌ خطاب‌ بشیطان‌ اخرُج‌ مِنها مَذؤُماً مَدحُوراً اعراف‌ آیه 17 و میفرماید جَهَنَّم‌َ یَصلاها مَذمُوماً مَدحُوراً اسراء آیه 19 و میفرماید وَ لا تَجعَل‌ مَع‌َ اللّه‌ِ إِلهاً آخَرَ فَتُلقی‌ فِی‌ جَهَنَّم‌َ مَلُوماً مَدحُوراً اسراء آیه 41.
وَ لَهُم‌ عَذاب‌ٌ واصِب‌ٌ واصب‌ بمعنی‌ ثابت‌ لازم‌ واجب‌ ‌است‌ چنانچه‌ میفرماید وَ لَه‌ُ الدِّین‌ُ واصِباً نحل‌ آیه 54 ‌یعنی‌ دین‌ الهی‌ ثابت‌ و لازم‌ و دائم‌ و واجب‌ ‌است‌ و ‌از‌ ‌بین‌ رفتنی‌ نیست‌ ‌که‌ اشاره‌ بدین‌ مقدس‌ اسلام‌ ‌است‌ ‌که‌ میفرماید إِن‌َّ الدِّین‌َ عِندَ اللّه‌ِ الإِسلام‌ُ آل‌ عمران‌ آیه 17 و میفرماید‌من‌‌به‌ وَ مَن‌ یَبتَغ‌ِ غَیرَ الإِسلام‌ِ دِیناً فَلَن‌ یُقبَل‌َ مِنه‌ُ وَ هُوَ فِی‌ الآخِرَةِ مِن‌َ الخاسِرِین‌َ آل‌ عمران‌ آیه 79 و ‌اینکه‌ اشاره‌ بخاتمیت‌ حضرت‌ رسالت‌ ‌است‌ ‌که‌ دین‌ مقدس‌ ‌او‌ ‌تا‌ قیامت‌ باقیست‌ و زایل‌ شدنی‌ نیست‌ ثابت‌ و محقق‌ ‌است‌ ‌که‌ مسئله خاتمیت‌ یکی‌ ‌از‌ ‌آن‌ چهار چیز ‌است‌ ‌که‌ ‌از‌ مختصات‌ پیغمبر ‌است‌ افضلیت‌ خاتمیت‌ معراج‌ قرآن‌ و ‌در‌ اینجا وَ لَهُم‌ عَذاب‌ٌ واصِب‌ٌ اشاره‌ بعذاب‌ جهنم‌ ‌است‌ ‌که‌ زوال‌ ندارد ‌که‌ مسئله خلود ‌است‌ ‌که‌ ‌در‌ نوع‌ سور قرآنی‌ تصریح‌ فرموده‌ و ‌از‌ ضروریات‌ دین‌ ‌است‌ و منکر ‌آن‌ کافر و مرتد ‌است‌ و احکام‌ مرتد نجاست‌ بدن‌ جدایی‌ زن‌ ذهاب‌ مال‌ ‌الی‌ الورثة و قتل‌ ‌اگر‌ مرتد فطری‌ ‌باشد‌ و حبس‌ ‌اگر‌ ملی‌ ‌باشد‌ و ‌در‌ قبولی‌ توبه‌ اختلاف‌ ‌است‌ و حق‌ قبول‌ ‌است‌ و مکرر بیان‌ ‌شده‌. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.