از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 460 حزب : 92 جزء : بیست و سوم سوره : زمر
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(قل انی اخاف ان عصیت ربی عذاب یوم عظیم ): (بگو من می ترسم که اگراز پروردگارم نافرمانی کنم ، دچار عذاب روزی بزرگ شوم ) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبد بائس - تفسیر نمونه
هفتمین و آخرین دستور که مساءله خوف از مجازات پروردگار در روز قیامت است نیز با همین لحن عنوان شده ، مى فرماید ((بگو: من اگر نافرمانى پروردگارم کنم از عذاب روز بزرگ قیامت خائفم )) (قل انى اخاف ان عصیت ربى عذاب یوم عظیم ).
تا این حقیقت روشن شود که پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) نیز بنده اى از بندگان خدا است ، او نیز مامور به پرستش خالصانه است ، او نیز از کیفر الهى خائف مى باشد، او نیز مامور به تسلیم در برابر فرمان حق است ، و حتى ماموریتى سنگینتر از دیگران دارد که باید از همه پیشگامتر باشد!
او هرگز مدعى مقام الوهیت ، و بیرون نهادن گام از مسیر عبودیت نبوده بلکه به این مقام افتخار و مباهات مى کند، و به همین دلیل در همه چیز الگو و اسوه مى باشد.
او براى خود امتیازى از این جهات بر دیگران قائل نیست ، و این خود
نشانه روشنى بر عظمت و حقانیت او است ، نه همچون مدعیان دروغین که مردم را به پرستش خویش دعوت مى کردند، و خود را مافوق بشر، و از گوهرى والاتر معرفى کرده ، و گاه پیروان خویش را دعوت مى کنند که هر سال هم وزنشان طلا و جواهرات به آنها بدهند!
او در حقیقت مى گوید: من همچون سلاطین جبارى که مردم را موظف به وظایفى مى کنند و خود را مافوق وظیفه و تکلیف مى پندارند نیستم ، و این در واقع اشاره به یک مطلب مهم تربیتى است که هر مربى و رهبرى باید در انجام دستورات مکتب خویش از همه پیشگامتر باشد، او باید اولین مؤ من به آئین خویش و کوشاترین فرد و فداکارترین نفر باشد، تا مردم به صداقتش ایمان پیدا کنند، و او را در همه چیز ((قدوه )) و ((اسوه )) خود بشناسند.
و از اینجا روشن مى شود نخستین مسلمان بودن پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) نه تنها بر حسب زمان است که نخستین مسلمان در تمامى جهات بود، در جهت ایمان ، در اخلاص و عمل و فداکارى ، و در جهاد و ایستادگى و مقاومت .
سراسر تاریخ زندگى پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) نیز این حقیقت را به خوبى تایید مى کند.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
قُلْ إِنِّی أَخافُ‌: بگو اى پیغمبر بدرستى که من مى‌ترسم، إِنْ عَصَیْتُ رَبِّی‌: اگر نافرمانى کنم پروردگار خود را به این وجه که طریق توحید را بگذارم و منحرف شوم و دین شما را اختیار کنم، عَذابَ یَوْمٍ عَظِیمٍ‌: عذاب روز بزرگ را، یعنى روز قیامت که در اهوال عظیمه شدیده کبیره است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » اطیب البیان
قُل‌ إِنِّی‌ أَخاف‌ُ إِن‌ عَصَیت‌ُ رَبِّی‌ عَذاب‌َ یَوم‌ٍ عَظِیم‌ٍ «13»
بفرما محققا ‌من‌ میترسم‌ ‌اگر‌ معصیت‌ پروردگار ‌خود‌ کنم‌ عذاب‌ روز عظیمی‌ ‌را‌.

جایی‌ ‌که‌ عقاب‌ پر بریزد
از پشه لاغرى چه خیزد

پیغمبرى که داراى این همه مقامات و شئون است اگر معصیت پروردگار کند میترسد از عذاب الهى آیا ما چه میکنیم با این همه معاصى.
قُلْ إِنِّی أَخافُ از براى خوف درجات بسیار است که درجه اعلاء آن اینست که جلوگیر باشد و مانع شود از صدور کوچکترین معاصى که معناى عصمت است و در انبیاء و ائمه شرط است و مردم در مراتب خوف مختلف هستند بعضى هیچ مرتبه از خوف را ندارند هر چه بگوید یا بکند یا برود باکى ندارد بعضى خوف از عقائد فاسده و مذاهب باطله دارند که جلوگیر آنها است که معنى ایمان است بعضى خوف از معاصى کبار دارند که ملکه آنها است و جلوگیر که معنى عدالت است آنها بدرجات مختلفه بعضى از کلیه معاصى تا بدرجه‏ عصمت و فوق عصمت که حتى یک ترک اولى هم از او صادر نشود.
إِنْ عَصَیْتُ رَبِّی عَذابَ یَوْمٍ عَظِیمٍ که میفرماید
(خلقت الجنة لمن اطاع اللَّه و لو کان غلاما حبشیّا)
مثل بلال و قنبر
(و خلقت النّار لمن عصى اللَّه و لو کان سیّدا قرشیا)
مثل ابى لهب و جعفر کذاب و یوم عظیم روز قیامت است که میفرماید الناس مجزیون باعمالهم ان خیرا فخیر و ان شرا فشر فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ زلزال آیه 7 و 8 و عظمت آن روز و شدت عذاب را در بسیارى از آیات گوشزد بندگان فرموده و کافیست همین آیه که میفرماید یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَیْ‏ءٌ عَظِیمٌ یَوْمَ تَرَوْنَها تَذْهَلُ کُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَ تَضَعُ کُلُّ ذاتِ حَمْلٍ حَمْلَها وَ تَرَى النَّاسَ سُکارى‏ وَ ما هُمْ بِسُکارى‏ وَ لکِنَّ عَذابَ اللَّهِ شَدِیدٌ حج آیه 1 و 2 و کافیست ففرمایش امیر المؤمنین در دعاء کمیل‏ (فکیف احتمالى لبلاء الاخرة و جلیل وقوع المکاره فیها و هو بلاء تطول مدته و یدوم مقامه و لا یخفّف عن اهله ... و هدا ما لا تقوم له- السموات و الارض یا سیدى فکیف بى و انا عبدک الضعیف الذلیل- الدعاء). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.